Gå til innhold

Innekatt som vil ut - dyreplageri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det høres veldig fornuftig ut av deg å gi den ene bort hvis du ser at det er for kattens beste, og heller se etter en omplasseringskatt som må være inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Og til de som lurer; Ja jeg har prøvd å gå ute i bånd en gang. Han som jeg skal beholde, vil ikke ut. Han blånekter, freaker ut av å føle asfalt og gress under labbene. Det eneste han ville var å gå inn igjen, var ikke ute i to minutter en gang. Så kommer ikke til å tvinge han til å gå ut, når han trives inne.

 

Mens han andre, han var skeptisk i starten, noe som er normalt. Men var ikke redd eller usikker, Han var interessert og så seg rundt, det så virkelig ut som om at han har opplevd utelivet før! 

 

Veterinæren anbefalte å prøve det en gang, for å se hvordan de reagerte. Jeg har ikke hatt noen problem med å gå daglige turer med de. Det er en liten skog med sti i bakgården, så det hadde gått fint å gå daglige turer med dem. Men han som vil ut, hadde ikke fått nok av kun et par timer om dagen, han virker som en typisk utekatt. Som kun kommer hjem for mat, søvn og kos. 

 

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

 

 

 

Har du prøvd det da? Å gå daglige turer på en times tid eller så med han ene? Det var nemlig det jeg hadde tenkt å foreslå for deg. Ellers så synes jeg, etter å ha lest de siste innleggene dine, at du har gjort alt "etter boka" for at kattene skal trives. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den ene kattungen har vært ute slik du beskriver oppførselen. Er det totalt forbud mot utekatter i blokka der du bor? Jeg bor nemlig i blokk- i 5 etg. med Pusina mi som utekatt, og hun lever livets glade dager hun. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd det da? Å gå daglige turer på en times tid eller så med han ene? Det var nemlig det jeg hadde tenkt å foreslå for deg. Ellers så synes jeg, etter å ha lest de siste innleggene dine, at du har gjort alt "etter boka" for at kattene skal trives. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den ene kattungen har vært ute slik du beskriver oppførselen. Er det totalt forbud mot utekatter i blokka der du bor? Jeg bor nemlig i blokk- i 5 etg. med Pusina mi som utekatt, og hun lever livets glade dager hun. :)

Veterinæren anbefalte det ikke. For noen få timer daglig, og i bånd i tillegg, vil gjøre han enda mer frustrert. Bånd og full frihet er jo ikke det samme. Så det ble den ene gangen, for å se hvordan han reagerte. 

Det blir litt som å la en sjokoladeavhengig som har holdt seg unna i flere uker, få lov til å sleik litt på en sjokoladebit, men ikke for lov til å spise den eller ta et tygg. 

 

Jeg bor ganske sentralt, men en av byens mest trafikkerte vei 1 min unna. Men på andre siden av bygget så er det en liten skog. Men kan jo ikke regne med at katten holder seg på den riktige siden av bygget. Også er det ikke lov. Egentlig er det ikke lov med dyr i det hele tatt. Men megleren, eller utleiefirmaet, godtok innekatt.

Måtte til og med få en "attest" fra et omplasseringssenter og veterinær for å overbevise de om at to to er best for kattene.

Det beste for en innekatt (de aller, aller fleste) er å være to stykker, minst. Så i kontrakten de lagde så er det to "regler" jeg måtte skrive under og må følge. 1: Ta vare på katten etter norsk lov, og holde orden på kattetoaletter. Om det kommer inn ên klage om lukt fra kattedoen, så må jeg gi bort kattene. Og 2: De får ikke lov til å gå ut fritt. 

 

De har hatt problemer med klager pga katter og husdyr. Folk har unnlatt å rydde i kassen daglig, slik at det har luktet ute i gangene og kommet inn klager. Nå så er det et "ingen dyr adgang"-regel. Men det er visse unntak og man må bevise at man kan å ta vare på de og at dyrene ikke blir en plage for de andre. Jeg er oppvokst med katter, utekatter, har hatt 4 stk og hunder.

 

For meg så er disse reglene en selvfølge, altså den første. Om jeg bryter disse reglene en gang, så må jeg gi ifra meg kattene. Så klart, de kommer uanmeldt for å sjekke om klagene er med god grunn. Om en katte-hater klager bare pga av at jeg har katt som sitter i vinduet, jeg må ikke gi de vekk uten grunn. Men hvis jeg nekter å gi de ifra meg etter å ha brutt kontrakten, så blir jeg kastet ut pga kontraktbrudd. Det sier jo seg selv. 

Høres strengt ut, men en kontrakt er en kontrakt. Det plager ikke meg og tenker ikke noe over det, og jeg fikk i utgangspuntet lov til en. Men etter å ha rådført meg med flere så skjønte jeg at det beste var om de var to. Hadde i utgangspunktet planer om å omplassere, men de jeg fant godtar ikke at katten er innekatt, dersom den ikke er syk og MÅ være inne. Men de hadde ingen innekatter, så etter et halvt år begynte jeg å lete etter eldre kattunger, fant ingen for alle var utekatt og da ble det kattunger. 

Og jeg skjønner jo hvorfor det er strengt ang dyrehold her, om det er 50 katter løpende rundt veggene her, så hadde det ikke vært en bra plass å bo. Dersom 20-30 hunder bjeffer dag og natt, så hadde det ikke vært hyggelig å bo her. Det er 4 blokker, 12 etasjer hver trur jeg (bor i første selv, så er aldri inne i heisen) med gud vet hvor mange leiligheter per etasje. Så det sier jo seg selv at om alle fikk lov til å ha dyr, så blir det mange hunder og katter i nabolaget. 

 

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veterinæren anbefalte det ikke. For noen få timer daglig, og i bånd i tillegg, vil gjøre han enda mer frustrert. Bånd og full frihet er jo ikke det samme. Så det ble den ene gangen, for å se hvordan han reagerte. 

Det blir litt som å la en sjokoladeavhengig som har holdt seg unna i flere uker, få lov til å sleik litt på en sjokoladebit, men ikke for lov til å spise den eller ta et tygg. 

 

Anonymous poster hash: bcdb5...927

 

 

 

Slik behøver det slett ikke bli. Jeg hadde en kattunge i fosterhjem som ble boende her til han var nesten to år. Av ulike årsaker kunne jeg ikke slippe han ut, og jeg luftet han derfor i sele 1-2 timer hver dag. Etter en ukes tid ble han vant til ordningen, han visste når han skulle få komme ut (vi gikk til noenlunde fast tid hver kveld), og han maste aldri ellers. Hvis du knytter et langt tau på selen, holder den slakt og la han få lov å rusle rundt i sitt eget tempo, kan han få mye glede av å være ute.

 

Jeg mener, når alternativet er omplassering for at han skal få bli utekatt, så har du ikke noe å tape på å prøve en tid. I "verste" fall får han jo bare trening i utelivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har pus dratt til sitt nye hjem. Jeg er hjerteknust og gråter. Klarte å holde tårene tilbake da de var her, men i det jeg lukket døren så startet det. Herregud så vanskelig det er å gjøre det rette! 
Den andre pusen merket at noe skulle skje, han mjauet non stop da de var her. Noe han aldri gjør. Nå så går han rundt og ser etter kompisen sin. Også ligger han bare på dørmatten! Og det har han ALDRI gjort før. 

 

Skal ut å kjøpe nye leker og godbiter i morgen. Kanskje han blir glad igjen. For nå så vil han ikke leke, bare kose, dersom han ikke ligger på dørmatten og venter. 

 

Det er så vondt, men jeg vet at det er det rette for pus. Jeg vet at han ikke har det bra inne, og jeg vet at det blir ikke bedre. Jeg har ventet i flere måneder, men ting ble bare verre og verre. 

 

Takk for at dere har hjulpet meg den siste uken. Jeg har hatt lyst til å avlyse hele avtalen og beholde han. Flere ganger om dagen så har den tanken poppet opp i hodet, men så har jeg gått inn på denne tråden og klart å igjennom føre det. Jeg VET at jeg har gjort det rette for han, selv om at det føles helt forjævelig akkurat nå. Føles som at jeg har sviktet han, at jeg tar den "letteste utveien", og at det er noe jeg skulle ha prøvd først. Men samtidig så vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan. Jeg har prøvd alt, uten at han ble noe gladere. Det å si ting høyt, å diskutere og få andre sin mening har hjulpet mye. For det å diskutere med meg selv er nytteløs. Har gjort det i flere måneder og har alltid endt opp med å "vente litt til". Men nå så er det for sent å angre. Han har nå flyttet til sin nye familie :'(

 

ts



Anonymous poster hash: bcdb5...927
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik behøver det slett ikke bli. Jeg hadde en kattunge i fosterhjem som ble boende her til han var nesten to år. Av ulike årsaker kunne jeg ikke slippe han ut, og jeg luftet han derfor i sele 1-2 timer hver dag. Etter en ukes tid ble han vant til ordningen, han visste når han skulle få komme ut (vi gikk til noenlunde fast tid hver kveld), og han maste aldri ellers. Hvis du knytter et langt tau på selen, holder den slakt og la han få lov å rusle rundt i sitt eget tempo, kan han få mye glede av å være ute.

 

Jeg mener, når alternativet er omplassering for at han skal få bli utekatt, så har du ikke noe å tape på å prøve en tid. I "verste" fall får han jo bare trening i utelivet.

Jeg vet at for noen så funker den ordningen, men ikke alle.

Han jeg beholdt kan få nytte av en slik ordning. Og jeg skal begynne med å vende han på selen. Skal vente til han følger seg trygg på å gå med den inn, for så å gå en-to turer om dagen. 

Men han andre hadde aldri blitt fornøyd med å gå ut i bånd. 

 

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist for deg og katten som ble igjen, men en god avgjørelse på sikt.

 

Og ikke tenk at omplassering er den letteste utveien! Å ignorere problemet er mye enklere.



Anonymous poster hash: 77329...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en katt ikke trives inne, er konstant rastløs og lengter ut. Er det da slemt å holde han inne?

Jeg trenger å høre hva andre syns. For katten min er innekatt, men han vil så gjerne ut! Det gjør vondt å innrømme det, for jeg vil ikke gi han ifra meg. Men jeg vet jo at det er stygt gjort å sperre han inne, når han ikke trives med å være inne.

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Er det en grunn for at den må være inne? Eller går det fint an å ha den ute? Kanskje du kan lage en innhengning ute, slik at katten kan være ute, men samtidig er trygg for de eventuelle farene utenfor?(nesten som en hundegård, bare med tak og stengt i bakken)

Anonymous poster hash: 6545d...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har pus dratt til sitt nye hjem. Jeg er hjerteknust og gråter. Klarte å holde tårene tilbake da de var her, men i det jeg lukket døren så startet det. Herregud så vanskelig det er å gjøre det rette!

Den andre pusen merket at noe skulle skje, han mjauet non stop da de var her. Noe han aldri gjør. Nå så går han rundt og ser etter kompisen sin. Også ligger han bare på dørmatten! Og det har han ALDRI gjort før.

Skal ut å kjøpe nye leker og godbiter i morgen. Kanskje han blir glad igjen. For nå så vil han ikke leke, bare kose, dersom han ikke ligger på dørmatten og venter.

Det er så vondt, men jeg vet at det er det rette for pus. Jeg vet at han ikke har det bra inne, og jeg vet at det blir ikke bedre. Jeg har ventet i flere måneder, men ting ble bare verre og verre.

Takk for at dere har hjulpet meg den siste uken. Jeg har hatt lyst til å avlyse hele avtalen og beholde han. Flere ganger om dagen så har den tanken poppet opp i hodet, men så har jeg gått inn på denne tråden og klart å igjennom føre det. Jeg VET at jeg har gjort det rette for han, selv om at det føles helt forjævelig akkurat nå. Føles som at jeg har sviktet han, at jeg tar den "letteste utveien", og at det er noe jeg skulle ha prøvd først. Men samtidig så vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan. Jeg har prøvd alt, uten at han ble noe gladere. Det å si ting høyt, å diskutere og få andre sin mening har hjulpet mye. For det å diskutere med meg selv er nytteløs. Har gjort det i flere måneder og har alltid endt opp med å "vente litt til". Men nå så er det for sent å angre. Han har nå flyttet til sin nye familie :'(

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Leste ikke alt først, men hørtes bra ut der du har omplassert han. Og god ide å skaffe en annen katt slik at den du har igjen får en kamerat. Du har gjort et fornuftig valg

Anonymous poster hash: 6545d...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn for at den må være inne? Eller går det fint an å ha den ute? Kanskje du kan lage en innhengning ute, slik at katten kan være ute, men samtidig er trygg for de eventuelle farene utenfor?(nesten som en hundegård, bare med tak og stengt i bakken)

Anonymous poster hash: 6545d...97c

Jeg leier, og har ikke veranda. 

 

Har fått høre fra hans nye familie at alt går bra. Han har begynt å leke og lar de kose med han litt.

Han andre leker og koser som før, kan fortsatt gå litt rundt å mjaue. Spesielt når jeg åpner døren til badet eller soverommet. Det er som om at han trur at kompisen er der inne, og blir skuffet når han ser det er tomt. 

Men det går fremover med han også. Har kontaktet to omplasseringssenter her i byen, og de skal si i fra om de får inn en katt som MÅ være inne pga sykdom eller fortid. 

 

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier, og har ikke veranda.

Har fått høre fra hans nye familie at alt går bra. Han har begynt å leke og lar de kose med han litt.

Han andre leker og koser som før, kan fortsatt gå litt rundt å mjaue. Spesielt når jeg åpner døren til badet eller soverommet. Det er som om at han trur at kompisen er der inne, og blir skuffet når han ser det er tomt.

Men det går fremover med han også. Har kontaktet to omplasseringssenter her i byen, og de skal si i fra om de får inn en katt som MÅ være inne pga sykdom eller fortid.

ts

Anonymous poster hash: bcdb5...927

Så bra å høre at katten har det bra i sitt nye hjem. Angående den sndre katten vil det gå seg til, han savner nok kompisen sin. Gi det tid, og med en ny kompis vil han få det kjempebra. Leste ikke alt først, forstår det ikke er lett med utekatter i blokk

Anonymous poster hash: 6545d...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...