Gå til innhold

Kommende valper etter døv setter deles rundt på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Døve hunder kan ha det toppers, det krever bare litt alternativ hundetrening :) vet om en som har det kjempebra, driver t.o.m med agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Døve hunder kan ha det toppers, det krever bare litt alternativ hundetrening :) vet om en som har det kjempebra, driver t.o.m med agility.

Det er så, og får man døve valper i et planlagt kull, så er jeg helt for at disse skal få gode hjem (og har møtt et par i slike hjem som har vært helt fantastisk).

 

Døve hunder i seg selv, er ikke problemet her. Problemet er at man avler på hunder som kan gi døve valper, for så å spille på samvittigheten til folk på Internett for å sikre at valpene blir solgt. Jeg håper inderlig at dette er en uplanlagt parring, for hvis den er planlagt, så blir hele situasjonen enda verre!

Anonymous poster hash: f05fa...1f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er så, og får man døve valper i et planlagt kull, så er jeg helt for at disse skal få gode hjem (og har møtt et par i slike hjem som har vært helt fantastisk).

Døve hunder i seg selv, er ikke problemet her. Problemet er at man avler på hunder som kan gi døve valper, for så å spille på samvittigheten til folk på Internett for å sikre at valpene blir solgt. Jeg håper inderlig at dette er en uplanlagt parring, for hvis den er planlagt, så blir hele situasjonen enda verre!

Anonymous poster hash: f05fa...1f5

Da er det å spille på samvittighet som er problemet. Men det gjør folk stadig vekk med dyr "haster, ellers må den avlives". Alle mulige dyr...stygge greier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at det er dødssynd å abortere muligens døve valper, mens man sitter hjemme og spiser friske, døde griser, høner, kyr



Anonymous poster hash: 95ffb...035
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikkje vera lovleg å avla vidare på døve hundar. Det er dyreplageri. 



Anonymous poster hash: 1bb8f...8cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det å spille på samvittighet som er problemet. Men det gjør folk stadig vekk med dyr "haster, ellers må den avlives". Alle mulige dyr...stygge greier

 

Det å spille på samvittigheten, og det å avle på syke individer i utgangspunktet, er problemet. 

 

Litt morsomt at det er dødssynd å abortere muligens døve valper, mens man sitter hjemme og spiser friske, døde griser, høner, kyr

Anonymous poster hash: 95ffb...035

 

 

Er det dødssynd? Jeg har ikke sett noen som har sagt det, jeg mener det er dumt å avle på syke individer og å spille på andres samvittighet for å slippe å ta ansvar for den situasjonen man sitter i selv. 

 

Jeg skjønner forsåvidt heller ikke hva matproduksjon har med dette å gjøre :klo:

Anonymous poster hash: f05fa...1f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Litt morsomt at det er dødssynd å abortere muligens døve valper, mens man sitter hjemme og spiser friske, døde griser, høner, kyr

Anonymous poster hash: 95ffb...035

 

 

Nå er det ingen som sier det er dødssynd å abortere muligens døve valper. Problemstillingen her er at eieren av den døve hunden spiller på andres samvittighet og menneskeliggjør situasjonen til de så grader. Samtidig kommer dette med avl på "dårlige" individer inn. 

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at det er dødssynd å abortere muligens døve valper, mens man sitter hjemme og spiser friske, døde griser, høner, kyr

Anonymous poster hash: 95ffb...035

Vil du ete valpene?

Anonymous poster hash: 71ee0...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer faktisk å ta imot en av de valpene..

Hvorfor? For å si "jeg er så innmari dyrevenn og snill og god som tar til meg de med vansker. Ikke sant jeg er snill"

Anonymous poster hash: e0b62...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? For å si "jeg er så innmari dyrevenn og snill og god som tar til meg de med vansker. Ikke sant jeg er snill"

Anonymous poster hash: e0b62...af9

Er det feil å ta til seg dyr med ekstra utfordringer?

I så fall burde jeg ikke hatt den ene katten min fra Dyrebeskyttelsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? For å si "jeg er så innmari dyrevenn og snill og god som tar til meg de med vansker. Ikke sant jeg er snill"

Anonymous poster hash: e0b62...af9

ja det er virkelig det jeg håper på, at alle skal se på meg og tenke "den engelen", det er derfor jeg har tatt i mot en kattunge fra dyrebeskyttelsen også, jeg vil at alle skal tro at jeg er den snilleste i hele vide verden  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er provoserende er alle dere over som har svart hvor tafatte disse menneskene er. Som noen sier, kan det være en tjuvparring, ja... Men eieren prøver å finne god hjem til evt. døve valper. Det blir jo det samme som at du finner ut at barnet i magen din er litt annerledes, men vurderer abort... Da vil du jo bli knust, men dere er vel ikke helt dumme heller?

Håper dere er klar over at tispa skjønner dette med abort? Uansett hvor naturlig eieren oppfører seg vet tispa at noe er galt.

Synes alle dere som kritiserer eieren til denne setteren skal sette dere i hans/hennes situasjon, og tenkt hva dere hadde gjort (og da mener jeg ikke: "Jeg kan ikke sette meg i eierens situasjon fordi jeg ikke er tafatt nok til å gjøre noe sånt.")

Takk.



Anonymous poster hash: 30f00...6a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også provosert av den der. Ufint å spille på andres samvittighet, og ærlig talt, "

Det er så vondt å ikke skulle la henne bære frem disse valpene - bare fordi en eller flere av de kanskje skulle bli døve." HERREFRED. Tispa kommer ikke akkurat til å få psykiske problemer av å miste valpene sine. Slik menneskeliggjøring av dyr skader mer enn det gjør godt.

 

Når det er sagt, om eieren absolutt har så lyst til å få dette valpekullet, så krysser jeg fingrene for at de får et fint hjem og god oppfølging, alle sammen.

Jo,  det er mulig at tispa kan få psykiske problemer etter abort.

Anonymous poster hash: 30f00...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det jeg syns er provoserende er alle dere over som har svart hvor tafatte disse menneskene er. Som noen sier, kan det være en tjuvparring, ja... Men eieren prøver å finne god hjem til evt. døve valper. Det blir jo det samme som at du finner ut at barnet i magen din er litt annerledes, men vurderer abort... Da vil du jo bli knust, men dere er vel ikke helt dumme heller?

Håper dere er klar over at tispa skjønner dette med abort? Uansett hvor naturlig eieren oppfører seg vet tispa at noe er galt.

Synes alle dere som kritiserer eieren til denne setteren skal sette dere i hans/hennes situasjon, og tenkt hva dere hadde gjort (og da mener jeg ikke: "Jeg kan ikke sette meg i eierens situasjon fordi jeg ikke er tafatt nok til å gjøre noe sånt.")

Takk.

Anonymous poster hash: 30f00...6a9

 

 

 

 

Jo,  det er mulig at tispa kan få psykiske problemer etter abort.

Anonymous poster hash: 30f00...6a9

 

 

Hah, dette skulle jeg gjerne hatt troverdige kilder på. Hva når tisper spontanaborterer da? Får de depresjon etterpå? 

 

Drektighet for hunder medfører mye stress og plager, og det er alltid en risiko. Å ta abort på en hund er virkelig ikke et problem, hunden vet garantert ikke at aborten ble fremkalt av mennesker. Aborten vil forårsake litt hormonforandringer i hunden, og livet går videre!

 

- - - 

 

Hadde valpene alt vært født hadde det vært flott at eieren prøvde å finne hjem til dem, men de er ikke født enda. Og da er det like greit å ta abort på hunden mens det enda er mulighet. 

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare sterilisere og kastrere valpene?

 

Det er ikke lovlig å kastrere eller sterilisere hunder uten medisinsk grunn i Norge. 

Anonymous poster hash: ae9d8...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke lovlig å kastrere eller sterilisere hunder uten medisinsk grunn i Norge. 

Anonymous poster hash: ae9d8...97e

 

 

Korreksjon, helsemessige grunner (så ingen tolker medisinsk til kun å gjelde fysisk helse). 

Anonymous poster hash: ae9d8...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er jo kattemenneske så jeg vet lite om dette, men er det slik at døvhet hos hunder kan gå i arv i flere generasjoner? Jeg mener, hvis noen av disse valpene ikke er døve, kan disse igjen likevel få døve valper? Og kan hun vite sikkert at de hun gir bort disse til, være klar over at dette kan skje og ta ansvar? For hvis det er slik så bør jo hele dette kullet kastreres for ikke å videreføre denne svakheten.

 

Jeg er skeptisk til å legge ut et slikt "nødskrik" på FB da det appellerer sterkt til følelsene, og det finnes som kjent mennesker som i bunn og grunn har store hjerter og vil godt (lar seg veldig lett appellere til), men som ikke nødvendigvis har kunnskap og ressurser nok til å ta seg av et døvt dyr. For at det krever mye ekstra, det er det vel liten tvil om.

 

Kort sagt synes jeg hun overlater ansvaret for sin egen ansvarsløshet videre til andre (og da med svært usikkert utfall), og det er noe jeg har ekstremt lite sansen for.. enten denne graviditeten var tilsiktet eller ikke..

 

At det skal være synd på hunden fordi den ikke får bære fram ungene, klarer jeg ikke å tro på rett og slett. Hun vet da vel at den er drektig før den er høygravid.. Det er ikke sikkert hunden selv merker at den er drektig enda engang. Jeg vet ikke i hundeverden, men i katteverden er det i alle fall svært vanlig at man fjerner fostre og kastrerer samtidig. Og jeg har aldri til dags dato sett en katt som har brydd seg katten om det..;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døvhet hos hund er mest sett i forbindelse med hunder som er overtegnede hvite i ansiktet. Spesielt hunder med mye hvitt rundt ører og øyne og/eller med blåe øyne løper større risiko for døvhet, det har sammenheng med pigmentering. Pigmentceller har en avgjørende funksjon for overføring av lydbølger til nerveimpulser.
På dalmatiner og engelsk setter er det ikke uvanlig med døvhet på et eller begge ører, men man kan ofte se dette på andre raser også fra oppdrett som avler hunder med mye hvitt i ansiktet. Disse hundene har et eget hvitgen, det er et annet gen for hvitt som gjør en hund helhvit med sort nese (bichon frise, puddel ol.). Disse er det ikke noen større risiko for døvhet hos.

I og med at dette er en setter, tipper jeg det er en engelsk setter. Uansett om det er pigmentering eller en annen defekt som forårsaket døvheten, er det større risiko for døve valper.
Greit nok at mange døve hunder lever fine liv, men det avhenger veldig mye av at de har en bra mentalitet og kommer til noen med god kunnskap. Noen hunder takler rett og slett ikke å være døve, de har ikke psyke til å takle ting som plutselig dukker opp uten forvarsel.

Bikkja kommer ikke til å merke noe som helst til en abort, litt hormonforandringer og så er det over. Drektighet og valper er en stor belastning på tispa, og jeg er usikker på hvordan en døv hund skal håndtere valper. De vil jo ikke høre piping, og ser for meg at hun risikerer å legge seg på dem.
Har vært borti en døv setter valp før, men endte dessverre ikke så bra for den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke lovlig å kastrere eller sterilisere hunder uten medisinsk grunn i Norge. 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Korreksjon, helsemessige grunner (så ingen tolker medisinsk til kun å gjelde fysisk helse). 

Anonymous poster hash: ae9d8...97e

 

 

Kan like gjerne sitere loven, siden alle opplyser feil fakta.

 

"

Dyrevelferdsloven:

§9 Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring."

 

I tillegg er det med i forklaringen til den nye loven fra 2010 at dyreeiers ønsker skal tas med i vurderingen.

 

(Kilde: Lovdata.no)

 

Kastrering er altså tillatt når f.eks. hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. Dette kan være omtrent hva som helst, man kan tolke det fritt, og det hele avgjøres i samråd med veterinæren.

 

Loven ble endret for få år siden til den ordlyden som er ovenfor, og det står ikke lenger at det "må medisinske grunner" til å kastrere en hund (hunder ble i gamle loven nevnt spesifikt) Det var altså den gamle loven som ikke gjelder lenger.

Loven ble endret blant annet nettopp for å myke opp regelverket og gjøre det lettere å kastrere hunder også.

Anonymous poster hash: 7b95c...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...