Gå til innhold

Kommende valper etter døv setter deles rundt på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser nå at dette blir delt rundt på facebook:

 

"Vær så snill og les! 

Vår fine hund venter valper i slutten av juli. Faren for at en eller fler av valpene kan bli døve, ettersom mammaen er døv, er der. MEN det er på ingen måte sikkert. På grunn av dette vurderer vi å ta en abort på henne, da interessen for MULIG døve valper kanskje ikke er så stor... 

Det er så vondt å ikke skulle la henne bære frem disse valpene - bare fordi en eller flere av de kanskje skulle bli døve. Jeg prøver alt jeg kan for å unngå dette, men timen er på torsdag klokken 09. Om noen jeg kjenner tilfeldigvis skulle vært intressert i en setter valp, selvom det kanskje skulle vise seg at den er døv, så send meg en melding. Om det er nok interesserte vurderer vi å droppe aborten. Og om ingen viser interesse - så kan jeg hvertfall ha på samvittigheten min at vi prøvde. Vær så snill - lik og del 


Har fått mange spørsmål om hvordan det er å ha en døv hund. Dette tenker vi faktisk ikke over i hverdagen. Hun er en utrolig snill og velfungerende hund, på alle mulige måter. Det ENESTE er at hun ikke kommer på innkalling - hvis hun ikke ser oss. Både min hund og far har foreldre som er flotte, premierte vakthunder. Faktisk merker vi knapt at hun er døv. Verdens snilleste og vakreste engelsk-setter er hun."

 

Kjenner jeg blir fryktelig provosert. Er det rart det er sykdommer på hunderasene våre når folk avler på hunder med feil? Det spiller da ingen rolle om det er verdens snilleste og vakreste setter, man må ikke ha valper etter for det? Dette er noe som kan bli spredd utover linjer om folk avler på da valper etter denne tispen som kanskje bærer et gen for døvhet? Håper for guds skyld de tar abort på tispa si. 

 

Hva tenker folka her inne? "Vondt å ikke skulle la henne få bære fram valpene", dette er vel menneskeliggjøring så det holder. Det er stor risiko å føde, og en tispe blir ikke akkurat lei seg over aborten.



Anonymous poster hash: deb57...69b
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, tafatte mennesker. 



Anonymous poster hash: a0071...da4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er rart de lot seg havne i den situasjonen at hunden er gravid og mulig må ta abort.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer faktisk å ta imot en av de valpene..

 

Hvorfor? Er det ikke bedre å skaffe fra en erfaren oppdretter som velger foreldredyrene nøye?

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor? Er det ikke bedre å skaffe fra en erfaren oppdretter som velger foreldredyrene nøye?

Anonymous poster hash: deb57...69b

 

fordi du kan likevel aldri være sikker på at valpen du får er helt frisk.. og når de først er i den knipen at hunden har blitt gravid, så syntes jeg det er utrolig synd at den skal ta abort fordi valpene kan bli døve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg så denne posten i går og ble utrolig provosert!

 

Hvorfor i all verden får hun valper på en hund for så å vurdere abort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi du kan likevel aldri være sikker på at valpen du får er helt frisk.. og når de først er i den knipen at hunden har blitt gravid, så syntes jeg det er utrolig synd at den skal ta abort fordi valpene kan bli døve.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor det er synd å ta abort på en hund jeg da. Føler det er veldig menneskelig å skulle prøve å "hindre" denne aborten fordi da blir det ikke noen søte, små valper.

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser nå at dette blir delt rundt på facebook:

 

"Vær så snill og les! 

Vår fine hund venter valper i slutten av juli. Faren for at en eller fler av valpene kan bli døve, ettersom mammaen er døv, er der. MEN det er på ingen måte sikkert. På grunn av dette vurderer vi å ta en abort på henne, da interessen for MULIG døve valper kanskje ikke er så stor... 

Det er så vondt å ikke skulle la henne bære frem disse valpene - bare fordi en eller flere av de kanskje skulle bli døve. Jeg prøver alt jeg kan for å unngå dette, men timen er på torsdag klokken 09. Om noen jeg kjenner tilfeldigvis skulle vært intressert i en setter valp, selvom det kanskje skulle vise seg at den er døv, så send meg en melding. Om det er nok interesserte vurderer vi å droppe aborten. Og om ingen viser interesse - så kan jeg hvertfall ha på samvittigheten min at vi prøvde. Vær så snill - lik og del 

Har fått mange spørsmål om hvordan det er å ha en døv hund. Dette tenker vi faktisk ikke over i hverdagen. Hun er en utrolig snill og velfungerende hund, på alle mulige måter. Det ENESTE er at hun ikke kommer på innkalling - hvis hun ikke ser oss. Både min hund og far har foreldre som er flotte, premierte vakthunder. Faktisk merker vi knapt at hun er døv. Verdens snilleste og vakreste engelsk-setter er hun."

 

Kjenner jeg blir fryktelig provosert. Er det rart det er sykdommer på hunderasene våre når folk avler på hunder med feil? Det spiller da ingen rolle om det er verdens snilleste og vakreste setter, man må ikke ha valper etter for det? Dette er noe som kan bli spredd utover linjer om folk avler på da valper etter denne tispen som kanskje bærer et gen for døvhet? Håper for guds skyld de tar abort på tispa si. 

 

Hva tenker folka her inne? "Vondt å ikke skulle la henne få bære fram valpene", dette er vel menneskeliggjøring så det holder. Det er stor risiko å føde, og en tispe blir ikke akkurat lei seg over aborten.

Anonymous poster hash: deb57...69b

 

 

Det kan være at det var tjuvparring. Om ikke så er det ganske usmakelig.

 

Tror ikke mennesker og dyr er så forskjellige, vi har ett instinkt om å forsvare og beskytte avkommet vårt og det har også dyr. Det er ett ganske primitivt instinkt vi alle har. Eneste er at dyret ikke kan gi utrykk for det på samme måte som mennesker.

 

Ang. avlen så har det toget gått for leenge siden, det er ikke rart at hunder blir deformerte og har sykdommer (rasetypisk) og det har lite med at folk avler på døve hunder å gjøre, men hele avlen generelt, utstilling, NKK, og andre kennelklubber i utlandet, for å ikke snakke om alle som støtter det.

 

Hadde en tervueren før, rasetypisk, høyt premierte nederlanske foreldre, og en vanvittig bra stamtavle. Slike ting er ikke verdt papiret det står på når helsa til omtrent alle populære hunderaser er på bånn.

Anonymous poster hash: 37a90...078

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser ikke helt hvorfor det er synd å ta abort på en hund jeg da. Føler det er veldig menneskelig å skulle prøve å "hindre" denne aborten fordi da blir det ikke noen søte, små valper.

Anonymous poster hash: deb57...69b

 

fint det finnes folk med forskjellige meninger i denne verden da :) jeg skjønner at du syntes det er greit at hunden tar abort, og det er helt greit! men jeg syntes ikke det bare er å ta abort på en hund, fordi det kan hende valpene blir døve, men det er det ingen sikkerhet på at de blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint det finnes folk med forskjellige meninger i denne verden da :) jeg skjønner at du syntes det er greit at hunden tar abort, og det er helt greit! men jeg syntes ikke det bare er å ta abort på en hund, fordi det kan hende valpene blir døve, men det er det ingen sikkerhet på at de blir.

 

Men hva om de valpene som ikke er døve kan gi døvhet videre til sine valper? Og at uvitende eiere avler på disse og skaper linjer med døvhet?

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hva om de valpene som ikke er døve kan gi døvhet videre til sine valper? Og at uvitende eiere avler på disse og skaper linjer med døvhet?

Anonymous poster hash: deb57...69b

 

men man er ikke uviten eier, når det står i beksrivelsen at valpene kan være døve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg ble litt provosert av dette. Først fordi hun avler på en døv hund (forutsatt at det ikke var tjuvparring). Deretter fordi jeg ikke kan fordra når man spiller på andres samvittighet med utsagn av typen "Hvis ingen vil ha denne hunden/kattungen blir den avlivet torsdag klokken 12".

 

Valget om å ta abort eller ikke burde hun ha tatt selv, uten å spre det Facebook og forsøke å hinte om at hvis hun velger abort, så kan hun gjøre det med god samvittighet fordi "dere" ikke vil ha valpene. Og "vondt å ikke la henne bære frem valpene" høres da voldsomt dramatisk ut - tispa bryr seg vel ikke filla om dette når hormonene går over. 

 

Får fnatt av slike ting, jeg.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man er ikke uviten eier, når det står i beksrivelsen at valpene kan være døve.

Hva om det er noen som synes det er såååå søtt med en døv hundevalp?

Det finnes utrolig mange uansvarlige eiere. Og det gjelder til og med dyr som koster penger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det er noen som synes det er såååå søtt med en døv hundevalp?

Det finnes utrolig mange uansvarlige eiere. Og det gjelder til og med dyr som koster penger

hvis det er noen som syntes det er sååååå søtt med døve valper, så bør de vurdere psykolog og ikke en valp  :fnise:  selvfølgelig skal man være forsiktig med hvem man gir/ selger dyr til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner jeg ble litt provosert av dette. Først fordi hun avler på en døv hund (forutsatt at det ikke var tjuvparring). Deretter fordi jeg ikke kan fordra når man spiller på andres samvittighet med utsagn av typen "Hvis ingen vil ha denne hunden/kattungen blir den avlivet torsdag klokken 12".

 

Valget om å ta abort eller ikke burde hun ha tatt selv, uten å spre det Facebook og forsøke å hinte om at hvis hun velger abort, så kan hun gjøre det med god samvittighet fordi "dere" ikke vil ha valpene. Og "vondt å ikke la henne bære frem valpene" høres da voldsomt dramatisk ut - tispa bryr seg vel ikke filla om dette når hormonene går over. 

 

Får fnatt av slike ting, jeg.

 

Veldig enig. Og spesielt hvordan eieren, som du sier, spiller på andres samvittighet. 

Anonymous poster hash: deb57...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også provosert av den der. Ufint å spille på andres samvittighet, og ærlig talt, "
Det er så vondt å ikke skulle la henne bære frem disse valpene - bare fordi en eller flere av de kanskje skulle bli døve." HERREFRED. Tispa kommer ikke akkurat til å få psykiske problemer av å miste valpene sine. Slik menneskeliggjøring av dyr skader mer enn det gjør godt.

 

Når det er sagt, om eieren absolutt har så lyst til å få dette valpekullet, så krysser jeg fingrene for at de får et fint hjem og god oppfølging, alle sammen.

Endret av Fnisu
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man er ikke uviten eier, når det står i beksrivelsen at valpene kan være døve.

 

Joda, det er nok mange som ville avlet videre på disse valpene for så lenge den valpen de selv fikk ikke var døv, så ser de ikke problemet...

 

Og hvorfor i alle dager har ikke eieren av denne døve tispa kastrert henne? Det burde strengt tatt være et krav når man tar imot hunder som overhodet ikke bør avles på, tjuvparring eller ikke..

Anonymous poster hash: a56ad...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joda, det er nok mange som ville avlet videre på disse valpene for så lenge den valpen de selv fikk ikke var døv, så ser de ikke problemet...

 

Og hvorfor i alle dager har ikke eieren av denne døve tispa kastrert henne? Det burde strengt tatt være et krav når man tar imot hunder som overhodet ikke bør avles på, tjuvparring eller ikke..

Anonymous poster hash: a56ad...faa

 

sant det. det beste hadde jo selvfølgelig vært å sterilisert hunden.. men nå som valpene kommer, håper jeg eierene av de nye valpene steriliserer/ kastrerer de :) (eller jeg vet ikke om de valge abort eller ikke på hunden jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...