Gå til innhold

Fødende katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har gleden av å ha en drektig katt i hus og venter spent på når kattungene skal komme. Vi har ingen anelse om når hun parret seg, men vi kan tenke oss at termin er rett rundt hjørnet. Magen har falt ned og det er tydelig melk i pattene. Men hva mer ser man etter? :) Hun vil for øyeblikket bare være i stua med oss, og vi ser tydelig på magen at kattungene snur og beveger seg. Katten vår har enda ikke gitt tegn på å ha funnet et sted å føde, da hun bare holder seg midt på stuegulvet - til tross for at vi har laget en god fødekasse med tepper og tisselaken. Er det ikke et tegn på at det nærmer seg når de gjemmer seg vekk og når livet i magen avtar litt? Jeg synes bare så synd på henne, for hun er så ufattelig stor at hun sliter tydelig med å gå og ligger bare rundt på gulvet å vasker seg og virker rastløs. Så får hennes del håper jeg på at de snart kommer. Har en femåring i hus som også er veldig spent. :) Så er det noen som har vært med på kattefødsel før? Og er det sånn at jeg må regne med å vente en stund siden hun ikke gjemmer seg vekk enda og siden det er så tydelig masse liv i magen? 



Anonymous poster hash: 49b28...09b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke vært til vetten med henne :sjokkert:



Anonymous poster hash: 58f98...99c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du ikke vært til vetten med henne :sjokkert:

Anonymous poster hash: 58f98...99c

 

Hvis du tenker på helsesjekk, så har jeg ei venninne som er vetrinær. Hun er frisk og rask, og har det som plommen i egget. Men jeg har ikke vært for å ta ultralyd, nei. 

Hvis du tenker på sterilisering, så er dette noe vi skal gjøre etter første kull. Vi ønsket kattunger, og har fine og gode hjem til alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du ikke vært til vetten med henne :sjokkert:

Anonymous poster hash: 58f98...99c

 

Herregud, snakk om å være hysterisk. Vet om flere som har fått flere kull med kattunger, uten å dra til veterinær. Og vet du hva, alle overlevde! 

 

Du vet at naturen tar seg av slikt? Så lenge katten er frisk og rask, så er det unødvendig å dra til veterinær. 9 av 10 fødsler går problemfritt. Så lenge fødselen går som det skal, så er veterinær unødvendig. 

 

Folk er så hysteriske nå til dags. Dyr er dyr!  Dyr har et sterkt instinkt, så lenge du vet hva du skal se etter, så behøver du ikke å løpe til veterinær for en liten fødsel. 

Hadde en hund som var 16 år, og hun måtte vi avlive pga alderdom. Hun var ikke syk en eneste dag i sitt liv! Hun fikk vaksine, men betalte ikke ekstra for en sjekk. Da vi hadde IQ nok til å sjekke selv, og rådføre oss med vett på telefon. 

Anonymous poster hash: fc96b...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på helsesjekk, så har jeg ei venninne som er vetrinær. Hun er frisk og rask, og har det som plommen i egget. Men jeg har ikke vært for å ta ultralyd, nei. 

Hvis du tenker på sterilisering, så er dette noe vi skal gjøre etter første kull. Vi ønsket kattunger, og har fine og gode hjem til alle. :)

 

Tenkte på helsesjekk, men forøvrig sterilisering også. Kunne dere ikke bare adoptert en kattunge, eller vært fosterhjem for en gravid katt?

Men i utgangspunktet tenkte jeg mere på å sjekke om katten din har sykdommer den kan overføre til kattungene.

Anonymous poster hash: 58f98...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om katten er unormalt kosete og vil ha nærhet, så kan det være et tegn på at fødselen er like rundt hjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Herregud, snakk om å være hysterisk. Vet om flere som har fått flere kull med kattunger, uten å dra til veterinær. Og vet du hva, alle overlevde! 

 

Du vet at naturen tar seg av slikt? Så lenge katten er frisk og rask, så er det unødvendig å dra til veterinær. 9 av 10 fødsler går problemfritt. Så lenge fødselen går som det skal, så er veterinær unødvendig. 

 

Folk er så hysteriske nå til dags. Dyr er dyr!  Dyr har et sterkt instinkt, så lenge du vet hva du skal se etter, så behøver du ikke å løpe til veterinær for en liten fødsel. 

Hadde en hund som var 16 år, og hun måtte vi avlive pga alderdom. Hun var ikke syk en eneste dag i sitt liv! Hun fikk vaksine, men betalte ikke ekstra for en sjekk. Da vi hadde IQ nok til å sjekke selv, og rådføre oss med vett på telefon. 

Anonymous poster hash: fc96b...250

 

Helt enig! Katter trenger ikke svangerskapskontroll slik som oss mennesker altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om katten er unormalt kosete og vil ha nærhet, så kan det være et tegn på at fødselen er like rundt hjørnet

Hun er i grunn alltid vært ekstremt kosete og maler bare du snakker til henne. Merker hun er litt mer klengete, maler og vil gjerne ha kos på magen - men vanskelig å si om det er fordi hun synes synd på seg selv eller om fødselen er på vei :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tenkte på helsesjekk, men forøvrig sterilisering også. Kunne dere ikke bare adoptert en kattunge, eller vært fosterhjem for en gravid katt?

Men i utgangspunktet tenkte jeg mere på å sjekke om katten din har sykdommer den kan overføre til kattungene.

Anonymous poster hash: 58f98...99c

 

Det har den heldigvis ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Herregud, snakk om å være hysterisk. Vet om flere som har fått flere kull med kattunger, uten å dra til veterinær. Og vet du hva, alle overlevde! 

 

Du vet at naturen tar seg av slikt? Så lenge katten er frisk og rask, så er det unødvendig å dra til veterinær. 9 av 10 fødsler går problemfritt. Så lenge fødselen går som det skal, så er veterinær unødvendig. 

 

Folk er så hysteriske nå til dags. Dyr er dyr!  Dyr har et sterkt instinkt, så lenge du vet hva du skal se etter, så behøver du ikke å løpe til veterinær for en liten fødsel. 

Hadde en hund som var 16 år, og hun måtte vi avlive pga alderdom. Hun var ikke syk en eneste dag i sitt liv! Hun fikk vaksine, men betalte ikke ekstra for en sjekk. Da vi hadde IQ nok til å sjekke selv, og rådføre oss med vett på telefon. 

Anonymous poster hash: fc96b...250

 

 

Alt det kan man jo si om mennesker også. Folk er så hysteriske nå til dags. Trenger ikke løpe til legen for en liten fødsel. Naturen tar seg av sånt. Så lenge man er frisk og rask kan man like gjerne bare føde i et skap. Går jo som regel bra.

Anonymous poster hash: 58f98...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alt det kan man jo si om mennesker også. Folk er så hysteriske nå til dags. Trenger ikke løpe til legen for en liten fødsel. Naturen tar seg av sånt. Så lenge man er frisk og rask kan man like gjerne bare føde i et skap. Går jo som regel bra.

Anonymous poster hash: 58f98...99c

 

Jeg elsker dyr, men det å sammenligne dyr og mennesker er helt på bærtur. 

Forstår at du skriver det, for å vise "hvor dum jeg er". Men jokes on you, du er den som ser dum ut med den kommentaren. 

 

Anonymous poster hash: fc96b...250

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for katten er om du bare lar henne være i fred. 

 

Du sier at du vet at hun er frisk og har det ba, så da synes jeg du skal la katten styre resten selv. 

 

Når tiden for fødselen kommer er det viktig at du gir henne rom, ikke heng over henne, IKKE ta på ungene, og IKKE flytt noen av dem eller ting rundt henne før hun er helt ferdig. 

Jeg har vært med på flere kattefødsler selv og det er veldig fasinerende å se at katten har full kontroll hele veien. 

Hun blir å lete etter et sted hvor hun kan føde, gjemme seg vekk da hun ønsker å være i fred, la henne gjøre det, ikke usansynelig at hun velger et helt annet sted en den tiltenkte fødekassen du har satt opp. 

 

Når ungene kommer gjør hun alt selv, de fødes og hun vil vaske dem og spiser opp det meste av blod og gørr.

 

Når du ser at alt er over og hun ligger der med ungene sine kan du sjekke forsiktig over hvor mange det er og om alle ser ut til å die. Men igjen, ikke flytt dem, med mindre du absolutt må. Gi mor og barn fred og ro til å kose seg sammen.

Sett også fram mat og drikke til mor i nærheten dersom gjemmestedet hennes viser seg å være langt fra det vanlige matfatet.

 

Spesielt viktig er dersom du selv har småbarn i hus, at du ikke gir dem frie tøyler og adgang til katten og de nyfødte, dette kan stresse moren veldig. Om moren blir stresset og usikker vil hun forsøke å finne nytt gjemmested for seg og barna, i verste tilfelle vil hun også ta livet av dem... 

 

Å få kattunger i hus er noe helt eget, lykke til! :)



Anonymous poster hash: 51aec...ea4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten stoler på dere er det ikke sikkert hun vil gjemme seg vekk. Når du ser fødselen er i gang kan du hente fødselskassen til henne og prøve å få henne til å flytte seg over i den om fødselen ikke er kommet altfor langt kan du også flytte henne forsiktig over i den.

 

Er fødselen i gang og du ikke vil flytte henne får du heller bare hente håndklær og legge det rundt henne. La henne følge innstinktene sine med å spise morkaka etterpå, det er masse næring i den som hun trenger etter en fødsel som kan være tøff. Du kan også se etter at hun begynner å slikke kattungene etter fødsel, men dette gjør hun gjerne helt av seg selv.

 

Det er bra du har funnet gode hjem til kattungene allerede, men husk at de opptar hjem som kunne vært en annen trengende katts hjem... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, er ikke sikkert hun gjemmer seg. Da jeg var liten hadde vi en katt jeg tror nesten må ha holdt igjen til jeg tok hintet og satte meg ved siden av henne fram til første unge var ute.

Kattunger er noe av det beste i verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som var AB over her,

 

er selvfølgelig riktig slik som andre påpeker at hun ikke nødvendigvis trenger å gjemme seg vekk. 

 

'Jeg tenkte bare siden TS sier hun har småbarn selv så kan det henne katten trekker seg tilbake for å få litt ro. :) 



Anonymous poster hash: 51aec...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på sterilisering, så er dette noe vi skal gjøre etter første kull. Vi ønsket kattunger, og har fine og gode hjem til alle. :)

 

Det sier alle, og likevel dumpes og forlates kattunger i ett sett. Hvem tror folk det er som dumper katter? Hvor får de kattene sine fra, tror dere?

Hvis bare halvparten av dere katteeiere hadde slått fra dere tanken om å få kattunger på katta og den romantiske ideen om at kattungene garantert får gode hjem, så hadde katteproblemet i Norge vært mer enn halvert. Hvem vet hvor mange kull hunnkattene får i sine nye hjem? En ukastrert hunnkatt i fri dressur ute blir fort til utallige katter.

 

Håper du vurderer å chippe, vaksinere og gjerne også kastrere kattungene, for så å selge dem i stedet for å gi dem bort. Da er du faktisk mer garantert fine og gode hjem til alle, siden det å betale for en katt vitner om at man har tenkt i gjennom avgjørelsen. Er man ikke interessert i å betale for en katt er man ikke nok interessert i å ha katt og alt det det innebærer.

 

Jeg får garantert pepper for at jeg gnåler om dette i en sånn koooosemoselig tråd om søte kattunger, men jeg kommer til å fortsette å gnåle om det til folk innser problemet med å avle ukontrollert på kattene sine.

Anonymous poster hash: aa722...6d3

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det sier alle, og likevel dumpes og forlates kattunger i ett sett. Hvem tror folk det er som dumper katter? Hvor får de kattene sine fra, tror dere?

Hvis bare halvparten av dere katteeiere hadde slått fra dere tanken om å få kattunger på katta og den romantiske ideen om at kattungene garantert får gode hjem, så hadde katteproblemet i Norge vært mer enn halvert. Hvem vet hvor mange kull hunnkattene får i sine nye hjem? En ukastrert hunnkatt i fri dressur ute blir fort til utallige katter.

 

Håper du vurderer å chippe, vaksinere og gjerne også kastrere kattungene, for så å selge dem i stedet for å gi dem bort. Da er du faktisk mer garantert fine og gode hjem til alle, siden det å betale for en katt vitner om at man har tenkt i gjennom avgjørelsen. Er man ikke interessert i å betale for en katt er man ikke nok interessert i å ha katt og alt det det innebærer.

 

Jeg får garantert pepper for at jeg gnåler om dette i en sånn koooosemoselig tråd om søte kattunger, men jeg kommer til å fortsette å gnåle om det til folk innser problemet med å avle ukontrollert på kattene sine.

Anonymous poster hash: aa722...6d3

 

Jeg har ALDRI sagt at jeg skal gi de vekk. Jeg tar 200 kroner for hver kattunge, og jeg kjenner personene kattungene skal til GODT. De skal ikke skilles fra moren sin før 12 uker og selvfølgelig skal de chippes, vaksineres og få kur. Ikke dra alle for en kam og fortell meg at alle katteeiere som velger å få katteunger er like. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på helsesjekk, så har jeg ei venninne som er vetrinær. Hun er frisk og rask, og har det som plommen i egget. Men jeg har ikke vært for å ta ultralyd, nei. 

Hvis du tenker på sterilisering, så er dette noe vi skal gjøre etter første kull. Vi ønsket kattunger, og har fine og gode hjem til alle. :)

Du er utrolig egoistisk.

Anonymous poster hash: e09cb...c58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å skape noe mer diskusjon rundt dette med kattunger og overfloden av katter så synes jeg det er sykt at en kattunge ikke er mer verdt enn 200kr mens man sliter den dag i dag med å finne valper til under 5000 kr.



Anonymous poster hash: 62c38...997
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...