Gå til innhold

Akvarium vekt - gulv uten forsterkning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte for noen uker siden et akvarium på 450 liter uten å tenke på hvor mye vekt gulvet kan bære. Jeg bor i et borettslag i andre etasje, og ønsker å ha et akvarium inn mot bæreveggen i stua nært en annen bærevegg, altså rundt en halv meter fra hjørnet der. Vil tippe akvariet med innhold og bord vil veie en 600 kilo, om en skal ta i litt. Bordet som akvariumet skal stå på er helt flatt mot gulvet så vekten er fordelt over et område på 134 x 61cm. Bygget er fra 1970 og er i veldig god stand. Er dette fullt mulig å gjennomføre eller vil det mest sannsynlig ende i katastrofe?



Anonymous poster hash: a339c...781
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på om det er gulv med stenderverk eller betongdekke? Er det sistnevnte ville jeg ikke bekymret meg.

Anonymous poster hash: 370e3...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et 160L akvarie i et gammelt hus uten problemer. Vil tro det veide 300 kg med vann, sand, stein og fisk.



Anonymous poster hash: 37a5f...472
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om det er gulv med stenderverk eller betongdekke? Er det sistnevnte ville jeg ikke bekymret meg.

Anonymous poster hash: 370e3...0a1

Hovedkonstruksjonen og etasjeskillerne er av betong.

Anonymous poster hash: a339c...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte for noen uker siden et akvarium på 450 liter uten å tenke på hvor mye vekt gulvet kan bære. Jeg bor i et borettslag i andre etasje, og ønsker å ha et akvarium inn mot bæreveggen i stua nært en annen bærevegg, altså rundt en halv meter fra hjørnet der. Vil tippe akvariet med innhold og bord vil veie en 600 kilo, om en skal ta i litt. Bordet som akvariumet skal stå på er helt flatt mot gulvet så vekten er fordelt over et område på 134 x 61cm. Bygget er fra 1970 og er i veldig god stand. Er dette fullt mulig å gjennomføre eller vil det mest sannsynlig ende i katastrofe?

Anonymous poster hash: a339c...781

Er mer bekymret for hvilket gulv du har i stua. Har du ikke vanntett belegg vil du slite den dagen akvariet sprekker og 450 liter vann lekker ut på gulvet.

Anonymous poster hash: bf40d...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer bekymret for hvilket gulv du har i stua. Har du ikke vanntett belegg vil du slite den dagen akvariet sprekker og 450 liter vann lekker ut på gulvet.

Anonymous poster hash: bf40d...a8a

Eeeeh, for at 450 liter plutselig skal flomme ut på gulvet må man nok ha brukt en slegge på det.

Anonymous poster hash: 24372...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eeeeh, for at 450 liter plutselig skal flomme ut på gulvet må man nok ha brukt en slegge på det.

Anonymous poster hash: 24372...3e2

Nei, glass kan sprekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...