Gå til innhold

Hvilken bestikkserie har du, og hvorfor liker du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg lider av kronisk beslutningsvegring, så er ikke avgjørelsen om hvilket bestikk jeg skal samle på særlig enkel. :ler: Jeg har vokst opp med Maya fra Norstaal/Stelton, og liker dette,og flere av seriene til Stelton, veldig godt. Både utseendemessig og hvordan det kjennes i bruk.

 

Men det jeg ser, er jo at f.eks. bestikkserier fra Hardanger bestikk ofte kommer i mange flere deler, og da blir jeg usikker på om det er praktisk å heller samle på et sånt. Disse, og bestikk fra andre produsenter, har jeg ikke så stor erfaring med.

 

Hvilken bestikserie har du, og hvorfor valgte du denne serien/produsenten? Er det noe spesielt man bør tenke på når man velger bestikk, bortsett fra hva man syns er pent? Jeg planlegger jo å ha dette lenge.

 

Om det skal ha noen betydning, så har jeg et helt enkelt hvitt servise, Teema fra Iittala, som hverdagsservise.

 

 



Anonymous poster hash: 1175e...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg har Ramona fra Hardangerbestikk fordi jeg fikk noen deler i gave før jeg hadde bestemt meg for hva jeg skulle spare på.

Fordelen er at denne serien finnes i utrolig mange deler, og at den har vart i mange mange år. Det er vel den vanligste serien fra Hardangerbestikk, og det er ingen ting som tyder på at den kommer til å gå ut med det første, så mulighetene for å supplere er tilstede lenge. 

Jeg synes også det er så enkelt og "rent" at det passer sammen med omtrent alt av serviser. Dessuten finner man gjerne deler på tilbud fra tid til annen. 

 

Når det gjelder design, er det andre serier som tiltaler meg mer, for eksempel Maya-bestikket, men alt i alt synes jeg det er store fordeler ved å samle på en serie som man får kjøpt "overalt" og som har mange deler.   Da er det enkelt å ønske seg i gave :) Dessuten synes jeg Ramona-bestikket er pent, også. Skulle jeg valgt i dag, ville jeg trolig valgt Tuva fra Hardangerbestikk. Det er enda enklere og strammere utformet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Anita, Mira, Renesanse og noe kakebestikk jeg ikke vet navnet på.

Veldig godt fornøyd med Hardanger bestikk. Særlig at de store ekskene er på tilbud og kan suppleres med løse deler.

Anonymous poster hash: f14cc...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya fra Norstaal/Stelton

Liker hvordan det ser ut, og det passer godt inn i stilen vår. Det er også et bestikk som er godt holde i, noe som er veldig viktig. Tror det er et bestikk som man ikke blir lei. Jeg liker at det er matt.

I tillegg til utseende, bør du legge vekt på at det skal være godt å holde i. At det ikke kan kjøpes overalt, ville jeg lagt mindre vekt på. Det finnes man utsalgssteder både på nett og i butikker.

Andre bestikk jeg liker fra Stelton er Una og Chaco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona hardangerbestikk. Syns det er fint, ingen annen grunn egentlig :)

Anonymous poster hash: 905c4...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Skaugum i kebony. Vi valgte dem mest fordi mannens bestemor hadde det da han var liten. Siden han hadde så lyst på det leste jeg litt, og fant ut at det tåler oppvaskmaskin selv om det er i tre, blir penere og helt vedlikeholdsfritt om en bruker det ofte og at det ser veldig fint ut. Jeg har ikke angret, og bruker det både til hverdagsservise og finservise. Sølvtøyet mitt ligger og støver ned på et loft.

 

Vi sammenlignet vårt bestikk med det hans bestemor har, og fant ut at designet på skaftene har blitt mer avrundet, og det gamle var i en lysere trefarge, men ellers var det ingen forskjell på det gamle og vårt.

 

 

 

Når du velger et bestikk er det viktig at du synes det er godt å holde i, hvis ikke kommer du enten til å være misfornøyd, eller kjøpe et annet og la det gamle være skuffefyll. Det er også lurt at det er ganske klassisk og enkelt i designen, så det ikke blir umoderne om ti år, eller ikke passer til det nye serviset du kjøper om femten år. Det er også en fordel om du kjøper en serie som har vart en stund og er populær så du kan kjøpe flere når familien vokser og storfamilien er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

Har Tina fra Hardangerbestikk. Det er enkelt og kjempefint - bruker det både til hverdags og fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardanger Ramona.

Det var tilfeldigvis dette jeg fikk av besteforeldrene mine, men det tiltaler meg. Det er klassisk, enkelt og litt robust/grovt uten for mye krimskramsdilldall - akkuratssom meg :P

Anonymous poster hash: 4df77...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaco fra Norstaal.

 

Synes det er veldig elegant, og dessuten er det lett i hånden.

 

I tillegg har vi Crossine biffbestikk. Veldig bra til både all slags rosastekt kjøtt, og til feks pizza. Og morsomt at kniv og gaffel henger sammen med magneter i skaftet (blir samtaleemne i middagsselskap).

 

Sølvbestikk har vi også, Opphøiet rose. Litt mer snirklete enn jeg ville valgt selv, vi fikk det opprinnelig til bryllupet. Men jeg har lært å sette pris på det, nettopp fordi det er så ulikt det enkle Chaco. Dessuten finnes dette mønsteret i alle mulige bestikkdeler, og vi har fullt sett med det vi trenger til en middag til mange med ulike retter. Veldig praktisk!



Anonymous poster hash: f0d54...f86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Vitto fra Auerhahn. Beklageligvis er det visstnok gått ut av produksjon etter at WMF kjøpte opp Auerhahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også Ramona fra Hardanger bestikk. Liker det enkle og rene ved det.

Ellers synes jeg Skaugum som noen nevner er nydelig og kunne tenke meg det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Admiral Hardangerbestikk. Syns det er fint og det finnes i mange deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg har to: Ramona Hardangerbestikk som eg fekk i gåve ein gong. Eg likar det, det kjem i fleire delar og så er det jo praktisk med stål, då. 

 

Finbestikket mitt er Märtha sølvbestikk. Det er pent og ganske enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina, Hardangerbestikk.



Anonymous poster hash: 94e82...ac2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har Lilje sølvbestikk og Chaco til hverdags :)

Anonymous poster hash: e9144...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...