Gå til innhold

Hva er en alphamann/alphakvinne? Din definisjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Partneren min scoret maks på IQ test (dvs 140, den målte ikke høyere), han syns det er veldig morsomt med disse "ekte mann" holdningene og dette med alfa og beta. Han gjør ofte narr av slike personer.

Men det er for øvrig greit om andre personer tenker slik. Det har ikke så mye betydning for partneren min og jeg. Vi er vant til at folk flest er litt enkle på de fleste områder.

Anonymous poster hash: e4eab...86e

IQ-tester går høyere enn 140, så dette kan ikke ha vært en seriøs test.

Uansett, om partneren din mot formodning hadde en IQ på 140, så har det ingen relevans til spørsmålet. Folk med høy IQ kan godt være beta.

Anonymous poster hash: ad575...fc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er menn som ikke henger på KG. Bare beta males henger på KG.



Anonymous poster hash: 247cc...f9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ-tester går høyere enn 140, så dette kan ikke ha vært en seriøs test.

Uansett, om partneren din mot formodning hadde en IQ på 140, så har det ingen relevans til spørsmålet. Folk med høy IQ kan godt være beta.

Anonymous poster hash: ad575...fc3

Rhavens Matrices (mensa-testen) går bare til 135. :)

En med høy IQ kan være jo lett bli alpha i jobben f.eks., om han er en intelligent leder.

Er enig i dere som skriver at man kan være alpha på noen steder i livet og beta på andre! Interessant og riktig. :)

Anonymous poster hash: 6741c...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig! Samme vis som at kvinner dater mange menn samtidig. Eller trodde du det bare var menn (NOEN) som gjorde det? Og btw- knollen din tror vel ikke at det er fordi de er så sexy at kvinner i enkelte ekstreme u-land der de har null verdi må gifte seg med en stygg gamling som allerede har koner for å overleve ? ?!.Om så dra til Afghanistan.

Anonymous poster hash: 85df3...76b

Det innlegget der hadde liten relevans til alpha/beta, kan du skrive det litt mer forståelig og på bedre norsk? :)

Vent, det er skrevet kl 02 på en lørdag, hold deg unna KG etter fylla. ;)

Anonymous poster hash: 6741c...c7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om alfa eller beta. Det er sigma som er tingen. Men for Guds skyld ikke vær omega

Anonymous poster hash: efdb8...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppriktig frustrert over dere som sier at alpha/beta ikke er noe mennesker kan være. Vurderer å lage en egen tråd for å forklare dere litt.

"Alpha" er tradisjonelt flokklederen. Det stemmer at en slik gjerne forbindes med dyr, f.eks. i ulveflokker hvor man ofte har en alfahann som styrer flokken. Alpha kan også være hunkjønn, for det meste avhengig av rase.

"Beta" er en følger, som foretrekker å adlyde og/eller en som kriger for alphaen. Beta kan være frivillig eller ufrivillig i en vill flokk, men når man sammenligner det med personlighet, handler det mye om preferanser og egenskaper. Noen liker å jobbe for andre, og er fornøyd med det. Andre vil være styrere. En beta kan ønske å være en alpha, men likevel forbli en beta grunnet frykt eller manglende egenskaper. Motsatt kan en alpha ha ønske om å være en beta, og dette kan forstyrres av deres indre ønske om å ville bestemme selv.

Likevel kan en beta klare seg fint som alpha som rolle, og motsatt. Det er likevel selvfølgelig fullt mulig å skille disse to fra hverandre, uavhengig av rase.

Anonymous poster hash: de834...f4c

Bare for å klargjøre litt her:

"Ulver er flokkdyr. Flokken består av et alfapar, deres nærmeste avkom og avkom fra tidligere kull. Bare alfaparet parer seg normalt."

"Flokken markerer og forsvarer et leveområde, som kalles et revir mot andre inntrengere av samme art, av og til også mot andre arter. Størrelsen på reviret varierer i henhold til tilgangen på mat.

Før paringstiden (februar–mars) blir noen av støtt ut av flokken og reviret, og må finne sitt eget revir. Disse dyra kan streife over store områder på leting etter et passende revir og en make. Av og til kan slike dyr danne såkalte ungkarsflokker for en kort periode, for slik lettere å kunne skaffe seg mat. Dersom et av alfadyrene dør, vil flokken ofte oppløses og ulvene vil spre seg."

http://wiki.fetskolene.no/index.php/Ulv

Kjernen og dominerende i en ulveflokk er avlsparet (alfaparet; hannen kalles også alfahann). Paret holder vanligvis sammen hele livet; resten av flokken utgjøres som regel av parets avkom fra ett eller flere kull.

https://snl.no/ulv

Altså er alfaparet foreldrene til resten av flokken. Det kan sammenlignes med en menneskefamilie, der mor og far er lederne. Derfor blir det litt feil å bruke begrepet i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IQ-tester går høyere enn 140, så dette kan ikke ha vært en seriøs test.

Hvilke tester måler høyere enn 140? Navn?

Vanlige mensatester, som AB skriver over, måler ikke så høyt. Det har lite for seg da de som scorer høyere enn 140 (eller 135) er veldig få.

En Australsk kompis tok en som målte høyere, men den tok også lengre tid. 2+ timer.

Rhavens Matrices (mensa-testen) går bare til 135. :)

Anonymous poster hash: 6741c...c7f

Det var ikke Mensa. Tror det var WAIS, men husker ikke sikkert. Begynner å bli en stund siden.

Anonymous poster hash: e4eab...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er alfaparet foreldrene til resten av flokken. Det kan sammenlignes med en menneskefamilie, der mor og far er lederne. Derfor blir det litt feil å bruke begrepet i denne sammenhengen.

Så, da er alle som ikke har fått unger beta? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tester måler høyere enn 140? Navn?

Vanlige mensatester, som AB skriver over, måler ikke så høyt. Det har lite for seg da de som scorer høyere enn 140 (eller 135) er veldig få.

En Australsk kompis tok en som målte høyere, men den tok også lengre tid. 2+ timer.

Det var ikke Mensa. Tror det var WAIS, men husker ikke sikkert. Begynner å bli en stund siden.

Anonymous poster hash: e4eab...86e

Jo det var mensa-testen da jeg tok den. :)

Anonymous poster hash: 6741c...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, da er alle som ikke har fått unger beta? :P

Jeg driver ikke med å dele inn folk på denne måten. Jeg bare viste til at med ulver (som det ble henvist til), så er det foreldreparet som er alfa hann/hunn. Om man følger sammenligningen med ulver, som alfa hann osv, så er det først når de danner en familie at de blir alfa hann/hunn. Dermed er ikke en alfa hann noe mer enn en hvilken som helst familiefar. Og da utgår vel noe av glansen i å være en alfahann?

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blant aper og ulver hadde helt sikkert alfa/beta problemstillingen vært en forenkling hvis man virkelig hadde gått inn og studert dem. Finnes det en biolog i salen!? (Jeg har ikke peiling, jeg sitter bare her og synser.)

Man bruker ikke lenger begrepet alfa om ulveflokker, nettopp fordi det viser seg å være en misoppfatning. Vedkommende som lanserte begrepet "alfahann" i ulveflokker har selv gått ut og trukket det tilbake (kan gi YouTube-link til dette hvis noen vil ha dokumentasjon).

Så når noen henviser til alfa hos ulveflokker for å styrke sitt argument om at det finnes alfa hos mennesker, så blir jeg bare oppgitt.

Slike begreper er altfor enkle og gjør at man ser mennesker altfor endimesjonalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke lenger begrepet alfa om ulveflokker, nettopp fordi det viser seg å være en misoppfatning. Vedkommende som lanserte begrepet "alfahann" i ulveflokker har selv gått ut og trukket det tilbake (kan gi YouTube-link til dette hvis noen vil ha dokumentasjon).

Så når noen henviser til alfa hos ulveflokker for å styrke sitt argument om at det finnes alfa hos mennesker, så blir jeg bare oppgitt.

Slike begreper er altfor enkle og gjør at man ser mennesker altfor endimesjonalt.

Det er da vel ingen som har sagt at det hare er alfa/beta-begrepet som karakteriserer mennesker.

Men det er helt sikkert at noen mennesker er mer dominante enn andre.

Anonymous poster hash: ad575...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ingen som har sagt at det hare er alfa/beta-begrepet som karakteriserer mennesker.

Men det er helt sikkert at noen mennesker er mer dominante enn andre.

Anonymous poster hash: ad575...fc3

Dominans handler om hvem som vinner kampen over en ønsket ressurs. Mennesker kan beskrives med så mange ulike ord, dominans er bare ett av utallige andre karakteristikker. Og ikke nødvendigvis noe som er spesielt fremtrende eller viktig hos en person, verken ene eller andre veien.

Det er så mange faktorer som spiller inn, å kalle noen "alfa" blir svært forenklet. Og antagelig også misforstått.

Hva gjør noen til alfa? Om de knabber det siste kakestykket? Eller vinner budrunden om et hus? Det handler også om å vinne kampen om en ønsket ressurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Jeg har ikke noen slik definisjon, for jeg ser ikke på mennesker på den måten. Man ser jo bare her at man ikke blir enige om hva en alfa/beta er, så da ser jeg heller ikke poenget.

Hva skal man med disse begrepene? Hva skal de brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominans handler om hvem som vinner kampen over en ønsket ressurs. Mennesker kan beskrives med så mange ulike ord, dominans er bare ett av utallige andre karakteristikker. Og ikke nødvendigvis noe som er spesielt fremtrende eller viktig hos en person, verken ene eller andre veien.

Det er så mange faktorer som spiller inn, å kalle noen "alfa" blir svært forenklet. Og antagelig også misforstått.

Hva gjør noen til alfa? Om de knabber det siste kakestykket? Eller vinner budrunden om et hus? Det handler også om å vinne kampen om en ønsket ressurs.

Jepp, og det er heller ingen her som har påstått noe annet.

Anonymous poster hash: ad575...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen slik definisjon, for jeg ser ikke på mennesker på den måten. Man ser jo bare her at man ikke blir enige om hva en alfa/beta er, så da ser jeg heller ikke poenget.

Hva skal man med disse begrepene? Hva skal de brukes til?

Hvis man ser to personer, hvor en er innesluttet og en er utadvent. Hva skal man med disse begrepene, og hva skal de brukes til?

Anonymous poster hash: ad575...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...