Gå til innhold

Tjue vs sju muntlig - jeg forstår aldri hvilket folk sier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva sier du når du skal si 27 da?

Jeg er ikke "Kjøttmeis", men jeg sier også "sju" og "tyve".

Og for 27, blir det "sju-og-tyve"

Anonymous poster hash: ba244...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det er vanskelig å høre. (Er norsk) Så jeg gjentar ofte det som virker mest sannsynlig. " Kan du låne meg tju(e) kroner?" "Klart det, det var tyve kroner du ville ha?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er ikke "Kjøttmeis", men jeg sier også "sju" og "tyve".

Og for 27, blir det "sju-og-tyve"

Anonymous poster hash: ba244...27e

Jeg sier syv, tyve, og syv-og-tyve. Jeg sier tredve også, ikke tretti. I Norsk Tipping er det en dame som snakker sobert riksmål når hun leser opp lottotall, men sier tjuesyv hvis det tallet dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder tror jeg begynner med lav tone og så høy tone, og så er det det motsatte for bønner?

Er tanken (bensin) med lav tone i "tank" ? Eller motsatt?

Så det betyr at mellom sju og tjue er det et som har lav tone og et med høy tone? I såfall hvilket?

Tror faktisk at dette kan hjelpe meg mye! :)

Anonymous poster hash: e6edd...abd

Ja, bra! Strengt tatt må det være (minst) to stavelser for at man skal kunne høre tonelaget, men jeg mener likevel at man kan høre forskjellen på hvordan sju og tjue settes an, altså om ordet starter oppe eller nede.

På østlandsk er det:

lav-høy: (bensin-)tanken, bønder, loven, lynet og 7

høy-lav: tanken (som du tenker), bønner, låven, lyne og 20

Noen dialekter mangler tonemer, blant annet gjelder dette enkelte dialekter på Vestlandet og nordnorsk. Nordnorsk har bare høy-lav.

Noen utlendinger hører først forskjellen når de blir fortalt om den, mens andre igjen ikke hører den i det hele tatt. Men det virker jo som om du har fått med deg forskjellen, og det er en god start!

Det er mange ordpar hvor man må kjenne konteksten eller kjenne igjen tonemet for å få med seg hvilket ord det er snakk om:

(eple-)skallet - (hode-)skalle

endene (fuglene) - endene (slutningene)

selen (havdyret) - (bukse-)selen

osv.

Anonymous poster hash: 117d2...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er akkurat her mitt problem er... det var allerede en utfordring å lære meg forskjell mellom finne og fine for eksempel... (eller det var en utfordring å skjønne at det var en forskjell!! ), og uttale y-en, samt mange andre ting, men jeghar klart det med å øve meg... men den tj/sk lydsforskjell, tror jeg jeg kommer til å trenge flere år i Norge til å høre den når den ikke er nok nyansert..

Anonymous poster hash: e6edd...abd

Ja, det er nok det som er problemet. Min kjære far er fra Asia, og han brukte en god del år på å lære seg dette. Han snakket og skrev engelsk helt feilfritt, så det var mye han kunne lære seg raskt, men disse lydene tok tid. Men nå sitter de, så det kommer seg nok for deg også etter hvert. Han slet også med hvilke ord som var hvilket kjønn, for det var uvant og lite logisk bygget opp. Derfor har jeg stor forståelse for det her, jeg har vokst opp med at pappa gradvis lærte seg slike ting mer og mer.

Dette er dessverre ting det er litt vanskelig å lære bort, for det er ikke alltid så mye logikk i det. Det er noe vi som er herfra tar for gitt, så vi vet ikke helt hvordan det skal læres bort. Jeg tror likevel også at de fleste vil ha stor forståelse for at det kan være en litt vanskelig ting å forstå når man ikke har norsk som morsmål. Så det er bare å spørre om de mener syv eller tyve, som noen har anbefalt deg.

Anonymous poster hash: e29f3...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helnorsk og jeg syns folk i dag mumler for mye når de prater, og de snakker generellt dårlig.

Sj/sh/kj/tj - alle disse blandes visstnok om hverandre at jeg blir stående som et spørsmålstegn noen ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg er helnorsk og jeg syns folk i dag mumler for mye når de prater, og de snakker generellt dårlig.

Sj/sh/kj/tj - alle disse blandes visstnok om hverandre at jeg blir stående som et spørsmålstegn noen ganger :P

"Sj" og "skj" er samme lyd, "kj" og "tj" er samme lyd. Det eneste unntaket jeg kommer på, når "tj" ikke skal uttales md denne lyden, men "t" og "j" hver for seg, er i ord som "tjene" og alle avledninger av det.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier syv, tyve, og syv-og-tyve. Jeg sier tredve også, ikke tretti. I Norsk Tipping er det en dame som snakker sobert riksmål når hun leser opp lottotall, men sier tjuesyv hvis det tallet dukker opp.

Jeg sier også tredve, ikke tretti.

Og i tillegg følger jeg gamlemåten med å si enerne før tierne -

"en-og-tyve", "ni-og-tredve" og "sju-og-sytti",

Anonymous poster hash: ba244...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier også tredve, ikke tretti.

Og i tillegg følger jeg gamlemåten med å si enerne før tierne -

"en-og-tyve", "ni-og-tredve" og "sju-og-sytti",

Anonymous poster hash: ba244...27e

Jeg gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nordmenn som heller ikke hører forskjellen hver eneste gang noen sier sju eller tjue. :) jeg er en av de. Går det fort hører jeg det ikke.. Men sier noen det veldig tydelig hører jeg det jo. Sju - tjuE

Anonymous poster hash: eecdc...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det føles godt å lese at til og med flere nordmenn kan ha problemer med det, for da betyr det at det er akeptabelt at jeg som utlending sliter med det p:

Det betyr at vedkommende som skrev det, mener at folk fra Fana (en bydel i Bergen) snakker jålete (og kanskje også litt gammeldags). "Berte" er slang for "jente".

Det var ikke rettet mot deg. Det var en ren avsporing:
Fana er en bydel i Bergen. Det var bare en tulling som skulle hakke på hvordan folk fra Fana snakker.

Som jeg nevnte i innlegget mitt tidligere i tråden er "syv" og "tyve" litt gammeldagse, konservative former, så det var vel et forsøk på å gjøre litt narr av en som snakket mer konservativt enn en selv. Ikke rettet mot deg og bare en avsporing, så ikke noe å bry seg om :)



Anonymous poster hash: e29f3...2e4

Takk for deres forklaring om Fana... skjønte at det ikke var rettet mot meg, men ble nysgjerrig

Jeg liker egentlig når man snakker konservativt, synes det høres finere ut, men om en sier et tall med over tre sifrer, og i tillegg sier eneren før tieren, da gi jeg meg :fnise:

Ja, bra! Strengt tatt må det være (minst) to stavelser for at man skal kunne høre tonelaget, men jeg mener likevel at man kan høre forskjellen på hvordan sju og tjue settes an, altså om ordet starter oppe eller nede.

På østlandsk er det:

lav-høy: (bensin-)tanken, bønder, loven, lynet og 7

høy-lav: tanken (som du tenker), bønner, låven, lyne og 20

Noen dialekter mangler tonemer, blant annet gjelder dette enkelte dialekter på Vestlandet og nordnorsk. Nordnorsk har bare høy-lav.

Noen utlendinger hører først forskjellen når de blir fortalt om den, mens andre igjen ikke hører den i det hele tatt. Men det virker jo som om du har fått med deg forskjellen, og det er en god start!

Det er mange ordpar hvor man må kjenne konteksten eller kjenne igjen tonemet for å få med seg hvilket ord det er snakk om:

(eple-)skallet - (hode-)skalle

endene (fuglene) - endene (slutningene)

selen (havdyret) - (bukse-)selen

osv.



Anonymous poster hash: 117d2...5a6

Da har vi knekt koden!!!! :danse: Man kan skjønne at du helt sikkert er en god lærer, for jeg kan huske at mange ganger slet mine dyktige lærere i norsk med mine rare spørsmål (om hvorfor den en ting er sånn, men ikke den andre osv), og så som det er blitt nevnt her, er det ikke alltid lett å finne en logikk, regel eller forklaring....

Tusen takk til alle for deres bidrag :blomst:
Nå skal jeg øve meg med å være mer oppmerksom på lav-høy vs høy-lav



Anonymous poster hash: e6edd...abd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det føles godt å lese at til og med flere nordmenn kan ha problemer med det, for da betyr det at det er akeptabelt at jeg som utlending sliter med det p:

Takk for deres forklaring om Fana... skjønte at det ikke var rettet mot meg, men ble nysgjerrig

Jeg liker egentlig når man snakker konservativt, synes det høres finere ut, men om en sier et tall med over tre sifrer, og i tillegg sier eneren før tieren, da gi jeg meg :fnise:

Da har vi knekt koden!!!! :danse: Man kan skjønne at du helt sikkert er en god lærer, for jeg kan huske at mange ganger slet mine dyktige lærere i norsk med mine rare spørsmål (om hvorfor den en ting er sånn, men ikke den andre osv), og så som det er blitt nevnt her, er det ikke alltid lett å finne en logikk, regel eller forklaring....

Tusen takk til alle for deres bidrag :blomst:

Nå skal jeg øve meg med å være mer oppmerksom på lav-høy vs høy-lav

Anonymous poster hash: e6edd...abd

Så kult! Og takk for komplimenten :)

Du skriver jo usedvanlig godt, og det er gøy å se at du vil få med deg alle finurlighetene i det norske språket også.

Anonymous poster hash: 117d2...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kult! Og takk for komplimenten :)

Du skriver jo usedvanlig godt, og det er gøy å se at du vil få med deg alle finurlighetene i det norske språket også.

Anonymous poster hash: 117d2...5a6

Takk skal du ha! :) jeg er i utgangspunktet glad i språk, men jeg må si jeg liker det norske språket spesielt, så det er ganske gøy for meg å lære noe nytt så ofte som mulig :)

Anonymous poster hash: e6edd...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mobilnummer ender med 770. Jeg brukte først å si sju-sju-null, men det ble altfor ofte misforstått til 270, så jeg gikk over til å si syv-syv-null, eller av og til sju-sytti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i problemet. Trøndere sier f.eks. ofte "sju" og "tju" nesten helt likt. En gangs spurte jeg hva noe kostet, og fikk til svar "fæmm og tju tusn", men oppfattet det som "fæmm og sju tusn", og trodde dermed det var snakk om 12 000 og ikke 25 000.

Moralen er at trøndere må være flinkere til å gjøre seg forstått overfor ikke-trøndere.



Anonymous poster hash: ca982...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veldig tydelig forskjell på sju og tjue. Det er to helt forskjellige lyder. Men bor i Bergen og her blir jo alle tj og kj lyder uttalt sh



Anonymous poster hash: f31e6...b50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...