Gå til innhold

Buna? Bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte nettopp noen på radioen si "buna" om bunad. Det er første gang jeg har hørt noe sånt. Hva sier dere? Buna, bunad?



Anonymous poster hash: 6d6af...010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På nordvestlandet, der jeg opprinnelig kommer frra, sier de "buna" og "bunan" i stedet for bunad og bunaden.



Anonymous poster hash: 87219...86a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noen som ikke gidder å uttale ord ordentlig. Slik som sjole, sjino, og sjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om folk i Hedmark og på Nordvestlandet som sier duna og dunan istedenfor dugnad og dugnaden, og de sier selvsagt buna og bunan også. Det høres ikke pent ut, men det er nå en annen sak.



Anonymous poster hash: 1abcf...201
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det dialekt.

Anonymous poster hash: 87219...86a

Så klart kan det være det, men det er jo litt rart om TS hører på lokalradio hvor den dialekten brukes og reagerer på det. For hvis det er en kjent dialekt så burde det ikke komme som noen overraskelse at det er slik det uttales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan det være det, men det er jo litt rart om TS hører på lokalradio hvor den dialekten brukes og reagerer på det. For hvis det er en kjent dialekt så burde det ikke komme som noen overraskelse at det er slik det uttales.

Jeg kan ikke se at trådstarter sier at hun hørte på lokalradioen?

Men uansett, når jeg hører på radio, uansett om det er riksdekkende eller lokal kanal, hører jeg mange ulike dialekter, og da både fra programledere og gjester.

Anonymous poster hash: 87219...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at trådstarter sier at hun hørte på lokalradioen?

Men uansett, når jeg hører på radio, uansett om det er riksdekkende eller lokal kanal, hører jeg mange ulike dialekter, og da både fra programledere og gjester.

Anonymous poster hash: 87219...86a

Nei, hun sier ikke det. Men hvis det er på dialekt hun har hørt det så er det ikke usannsynlig at det var det.

Om det er noen som har intervjuet noen med en dialekt som hører til langt borte fra stedet kanalen hører til så er det jo ikke så rart.

Men jeg synes det hørtes rart ut å si buna uansett. Det mangler noe ganske vesentlig der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier både buna og bunad. Det er vanlig her på bygda (Vestlandet) å omtala det både med og uten d.



Anonymous poster hash: 36a7c...93d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg synes det hørtes rart ut å si buna uansett. Det mangler noe ganske vesentlig der :P

Ja, det gjør ofte det når en bokstav er stum. :laugh:

Læreren min på vgs brukte å si at "nordvestlendinger og trøndere må være veldig sultne siden de så ofte sluker endelsene".

Anonymous poster hash: 87219...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør ofte det når en bokstav er stum. :laugh: Læreren min på vgs brukte å si at "nordvestlendinger og trøndere må være veldig sultne siden de så ofte sluker endelsene". Anonymous poster hash: 87219...86a

JEG er vestlending selv og likevel sier jeg BUNAD. Og det var i det ordet jeg mente at det mangler noe vesentlig som får det til å høres helt på viddene feil ut uten d'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hørt folk som sier "søkna" også, ikke søknad...



Anonymous poster hash: 6d6af...010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er vestlending selv og likevel sier jeg BUNAD. Og det var i det ordet jeg mente at det mangler noe vesentlig som får det til å høres helt på viddene feil ut uten d'en.

Jeg skjønte at det var "bunad" du snakket om, og at det manglet en vesentlig del når "d-en" er stum.

Jeg bare føyde til en liten anekdote for å illustrere at det er mange ord som på enkelte dialekter har stumme endelser.

Anonymous poster hash: 87219...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...