Gå til innhold

Diskriminering av mannlige sangere


Iskremavhengig

Anbefalte innlegg

Jeg blir så jævlig forbanna. Hvorfor skal dere prinsesser få ALT på et sølvfat?

Det bare skjer av seg selv liksom, plutselig var jeg popstjerne. Aner ikke hvordan det skjedde? Går ut fra at det samme gjelder de fleste andre jentene her på kvinneguiden, plutselig kommer bare platekontraktene rekende på en fjøl, og så har vi det gående. :vetikke:

Anonymous poster hash: 7bc29...d1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og så har vi tidenes julesang, med en lite pen, psykisk syk vokalist med alvorlig tannsykdom og som ikke synger klokkeklart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å få litt allsidig sangopplæring - kanskje du finner deg selv? Jeg havnet med jazz, Soul og blues til tross for at jeg var et ihuga metalfan.

Jeg har en ganske sterk mistanke om at du forveksler det å "finne seg selv" med det å finne hva slags sangere som har en stemmer med likt register og klang som din egen.

Det er også typisk damer at dere ikke klarer å skille sak og person. Her hagler det med insinuasjoner akkurat som om noen av dere kjenner meg.

Rent konkret, så ble jeg inspirert her av disse stadig mer elendige sangkonkurransene på TV hvor jeg har merket meg at det til stadighet plukkes sanger hvor det bare er fokus på den lyseste tonen de kan lage, og at det ser ut til å alltid være sånn at man må kunne synge H-er.

Hva da med alle oss kara som låter som ordentlige menn? Hvorfor skal vi være nødt til å bare synge flate drittsanger med countryhatt, boots, og sånn Johnny Cash piss? Jeg syns det skulle være flere internasjonale popsangere som John Legend. Sånne som synger sine to oktaver og mer, bare litt lenger mot venstre på tangentene, sånn til D, E, F. Akkurat i det landet hvor mannlige operastjerner synger. Da snakker jeg om andre enn de tre tenorer. Sånn som Bryn Terfel, Dimitri Hvorostovsky osv. Det er latterlig at disse gutta ikke ville hatt sjans i popmusikkens verden.

Hvorfor kan ikke musikkindustrien i USA tillate folk som låter som menn å synge noe annet enn all denne køntri-driten, folk-musikk og hip-hop? Faen asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske sterk mistanke om at du forveksler det å "finne seg selv" med det å finne hva slags sangere som har en stemmer med likt register og klang som din egen.

Det er også typisk damer at dere ikke klarer å skille sak og person. Her hagler det med insinuasjoner akkurat som om noen av dere kjenner meg.

Rent konkret, så ble jeg inspirert her av disse stadig mer elendige sangkonkurransene på TV hvor jeg har merket meg at det til stadighet plukkes sanger hvor det bare er fokus på den lyseste tonen de kan lage, og at det ser ut til å alltid være sånn at man må kunne synge H-er.

Hva da med alle oss kara som låter som ordentlige menn? Hvorfor skal vi være nødt til å bare synge flate drittsanger med countryhatt, boots, og sånn Johnny Cash piss? Jeg syns det skulle være flere internasjonale popsangere som John Legend. Sånne som synger sine to oktaver og mer, bare litt lenger mot venstre på tangentene, sånn til D, E, F. Akkurat i det landet hvor mannlige operastjerner synger. Da snakker jeg om andre enn de tre tenorer. Sånn som Bryn Terfel, Dimitri Hvorostovsky osv. Det er latterlig at disse gutta ikke ville hatt sjans i popmusikkens verden.

Hvorfor kan ikke musikkindustrien i USA tillate folk som låter som menn å synge noe annet enn all denne køntri-driten, folk-musikk og hip-hop? Faen asså.

musikkindustrien vil tjene penger og satser på det safe. Har du hørt om mange som satser på ukjente metalband, obskur punk osv. Nei, de finner deg noen som passer inn i en ramme fordi de vil tjene penger selv. Hvorfor i all verden kjører du ikke bare din egen greie?

PS. At man plutselig oppdager at det er dødsfett å synge jazz, kan bety at man liker utfordringer og interessant stemmebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har bedre forutsetning for å teabagge andre enn jeg har. Diskriminering!

Men seriøst, er ikke mannlige artister bedre betalt og mer representert på diverse topplister etc? Eller tar jeg feil? Orker ikke surfe etter kilder på mobil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare kvinner som kan diskrimineres.



Anonymous poster hash: c15a9...86f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en ganske sterk mistanke om at du forveksler det å "finne seg selv" med det å finne hva slags sangere som har en stemmer med likt register og klang som din egen.

Det er også typisk damer at dere ikke klarer å skille sak og person. Her hagler det med insinuasjoner akkurat som om noen av dere kjenner meg.

Rent konkret, så ble jeg inspirert her av disse stadig mer elendige sangkonkurransene på TV hvor jeg har merket meg at det til stadighet plukkes sanger hvor det bare er fokus på den lyseste tonen de kan lage, og at det ser ut til å alltid være sånn at man må kunne synge H-er.

Hva da med alle oss kara som låter som ordentlige menn? Hvorfor skal vi være nødt til å bare synge flate drittsanger med countryhatt, boots, og sånn Johnny Cash piss? Jeg syns det skulle være flere internasjonale popsangere som John Legend. Sånne som synger sine to oktaver og mer, bare litt lenger mot venstre på tangentene, sånn til D, E, F. Akkurat i det landet hvor mannlige operastjerner synger. Da snakker jeg om andre enn de tre tenorer. Sånn som Bryn Terfel, Dimitri Hvorostovsky osv. Det er latterlig at disse gutta ikke ville hatt sjans i popmusikkens verden.

Hvorfor kan ikke musikkindustrien i USA tillate folk som låter som menn å synge noe annet enn all denne køntri-driten, folk-musikk og hip-hop? Faen asså.

Det er vel typisk menn å ikke se sammenhengen mellom sak og person.

Det er ikke registeret det kommer an på. Det er knapt stemmen heller. Det er personligheten.

Men siden du nevner det med høye toner:

http://youtu.be/V-xndZZjM4A?t=2m6s

Anonymous poster hash: 2d425...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel typisk menn å ikke se sammenhengen mellom sak og person.

Det er ikke registeret det kommer an på. Det er knapt stemmen heller. Det er personligheten.

Deprimerende å se hvor mange som ikke skjønner enkel matte.

Dersom det ikke var registeret det kom an på, hvorfor er det da overvekt av lyse stemmer på rangeringen av de som har solgt mest?

Er det slik at de som har lysest stemmer også har lysest personlighet?

Dersom forklaringen er at det er fjortiser som kjøper mest musikk, laster ned mest fra itunes osv, hvorfor har fjortiser en forkjærlighet for menn som synger svært lyst? Dette virker rart mtp at menn gjør stemmen dypere når de ser damer de ønsker å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimerende å se hvor mange som ikke skjønner enkel matte.

Dersom det ikke var registeret det kom an på, hvorfor er det da overvekt av lyse stemmer på rangeringen av de som har solgt mest?

Er det slik at de som har lysest stemmer også har lysest personlighet?

Dersom forklaringen er at det er fjortiser som kjøper mest musikk, laster ned mest fra itunes osv, hvorfor har fjortiser en forkjærlighet for menn som synger svært lyst? Dette virker rart mtp at menn gjør stemmen dypere når de ser damer de ønsker å sjekke opp.

Du som har sånn peiling burde jo vite at snakkestemmen er mye dypere enn syngestemmen.

Men du snakker jo som en bitter bass:

One thing that is common to them all, however, is that they know they have a voice that can literally sink ships and this makes them very proud because they realize that they are drowning in their own testosterone. A true bass may adopt a macho swagger to tell all the other men that he is such a manly, manly man.

A bass singer will normally have a bigger penis than other vocal types too, and he knows this fact as does everyone else.

Anonymous poster hash: 2d425...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det dummeste jeg har lest.

Nesten alle på popscenen i dag er der på tross av at de ikke synger særlig godt. Det er ikke så veldig mange artister i dag som er der de er fordi de jobbet hardt for å dyrke frem kvaliteter i stemmen sin. Det er ikke en gang det artistyrket dreier seg om. Det virker faktisk som om det vokale kommer i siste rekke.

Skal man analysere artister etter vokaltekniske kvaliteter er det nesten ingen av dem som holder.

Når det gjelder kjønnsaspektet, så opplever jeg i grunnen egentlig nesten bare to kvaliteter hos kvinnelige artister. Enten synger de låter som egentlig går alt for dypt for dem, eller de er presset opp i en tessitura som ikke klinger godt, men som de som ikke har kompetanse (les: "alle") synes er imponerende, men som egentlig bare høres skrikete eller tynt ut. Det er svært få som utviser god teknisk kontroll og egalitet. Ta fra dem mikrofonen, og de har absolutt ingen ting å komme med.

Mye av det samme gjelder for mannlige artister, men her virker det som register spiller mindre rolle bare de kan gjøre ting med stemmen sin som får en skolert sanger til å krympe seg i skam og ubehag.

Jeg er egentlig rystet over hvor lite teknisk kontroll og egalitet som kreves av disse "sangerne." Det virker like ille på begge sider av kjønnsbarrieren.

Jeg skjønner ikke problemstillingen din, ts. Gå heller i operaen. Der synger alle repertoar som er tilpasset deres stemmefag og klang, og de har øvd i veldig, veldig mange år. Da slipper du å irritere deg over at det er utenommusikalske ting som har plassert dem på scenen.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimerende å se hvor mange som ikke skjønner enkel matte.

Dersom det ikke var registeret det kom an på, hvorfor er det da overvekt av lyse stemmer på rangeringen av de som har solgt mest?

Er det slik at de som har lysest stemmer også har lysest personlighet?

Dersom forklaringen er at det er fjortiser som kjøper mest musikk, laster ned mest fra itunes osv, hvorfor har fjortiser en forkjærlighet for menn som synger svært lyst? Dette virker rart mtp at menn gjør stemmen dypere når de ser damer de ønsker å sjekke opp.

Mange fjortiser liker menn som ser feminine ut og synger lyst. Dette har med at de er unge å gjøre. Hvor mange folk tror du ikke har tjent seg rike på fjortisidoler, som gjerne blir en svær industri før de ender opp som ødelagte, på grunn av at de ofte ikke er modne nok til å bli kastet ut i en slik bransje.

Det er ikke sikkert det er fjortiser som laster ned og kjøper mest musikk, men det er de som får hangups på en enkelt artist som de betrakter som gud - derfor er det utrolig lønnsomt å satse på slike, dersom de slår til.

Jeg synes at den typen pop du snakker om er litt uinteressant og har litt lite særegenheter. Folk slår igjennom stadig vekk på andre markeder og i andre sjangre. Det er rikelig med musikere med "mannestemme" og noen gjør den til og med litt mindre pen for at den skal passe til musikken de spiller.

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Hvorfor tror du at menn må høres ut som en gjeng med boybandgutter? Det er ikke akkurat de som står igjen som kvalitetsmusikere 30 år etterpå. De som står igjen er de som hadde noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man analysere artister etter vokaltekniske kvaliteter er det nesten ingen av dem som holder.

Det kommer vel an på hvilke kvaliteter du vurderer.

Operasangere trener på å forsterke spesielle andeler av de tilgjengelige frekvensene sine for hver eneste tone i registeret ved å gjøre tilpasninger på alle steder fra glottis og opp, så de skal høres over orkesteret, etter hva jeg har skjønt. De får fram sånn ping i stemmen, en egenskap separat fra lydstyrken. Hvis du skal vurdere sangerene etter hvor godt stemmen bærer på operascenen, så ja. Men er du så sikker på at om du lot en gruppe utdannede jazzsangere f.eks vurdere et stykke fra en kjent sang, sunget med skrikestemme (belting) vs operastemme, ville da operastemmen bli foretrukket?

Når det gjelder kjønnsaspektet, så opplever jeg i grunnen egentlig nesten bare to kvaliteter hos kvinnelige artister. Enten synger de låter som egentlig går alt for dypt for dem, eller de er presset opp i en tessitura som ikke klinger godt, men som de som ikke har kompetanse (les: "alle") synes er imponerende, men som egentlig bare høres skrikete eller tynt ut. Det er svært få som utviser god teknisk kontroll og egalitet. Ta fra dem mikrofonen, og de har absolutt ingen ting å komme med.

Mye av det samme gjelder for mannlige artister, men her virker det som register spiller mindre rolle bare de kan gjøre ting med stemmen sin som får en skolert sanger til å krympe seg i skam og ubehag.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

Snobb :) Men; høy gjenkjennelsesfaktor her. Amanda Brown på the Voice US f.eks skulle gjøre en cover av Spectrum (Florence + Calvin Harris). På refrenget så høres det bare ut som hun skriker og spenner alt hun kan. Jeg snakker ikke da om å lage grunnfrekvensen i tonen, men at alle frekvensene når hun synger så høyt, låter helt jævlig. Hun fikk da rådet av coachen om å gå over i falsett, men hun skulle så absolutt vise hvor høyt hun kunne ta stemmen. Hvis det er anstrengende å synge, så låter det nok anstrengt også.

Det samme gjelder U2, husker jeg syns Bono sang så imponerende høyt, men det er ikke en veldig vakker type skriking på de høye tonene. Han velger gjennomgående å synge ganske høyt, ikke bare av og til høye toner, og jeg skjønner deg godt hvis du mener hele melodien generelt burde ligge lavere. Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig for sangere, spesielt ikke de som skriver egne sanger, å velge en tessitura som virker helt gal.

Jeg skjønner jo også hva du mener med at folk synger for dypt, det er bare å se på disse youtube-videoene som skal demonstrere hva folk har som register, da dukker nesten alle artistene opp med noen dype toner hvor de knapt har lydstyrke, bruker fry, eller maks holder tonen et halvt sekund.

Nå er det et faktum at selve tykkelsen, lengden på stemmebåndene og anatomien på larynx/pharynx og munnhulen ikke forandrer seg med operatrening. Det må være surt for mange som er trente sangere når utrente sangere har mye finere stemme. Så jeg skjønner jo da behovet for å prate dritt om sangere som ikke synger høystatus-karaoke i operaen. Men: Du kan disse popsangere alt du vil, men hvis jeg gir deg noen eksempler, vil du si at følgende godt kjente sangere har dårlige stemmer eller er teknisk elendige:

Seal, akustisk, crazy

Xavier Naidoo Bei Meiner Seele

James Morrison Gangsta's Paradise (Coolio acoustic cover)

Gavin de Graw - Chariot acoustic performance 2011

Usher covers Marvin Gaye

Syns du forresten at Renee gjør en veldig god figur sammenliknet opp mot Duffy? Siden operasangere er så godt trent, mener jeg.

Duffy

Renee Fleming

Jeg skjønner ikke problemstillingen din, ts. Gå heller i operaen. Der synger alle repertoar som er tilpasset deres stemmefag og klang, og de har øvd i veldig, veldig mange år. Da slipper du å irritere deg over at det er utenommusikalske ting som har plassert dem på scenen.

:tongue: .... og jeg som trodde operasangere klagde massevis på hvem som blir valgt, ikke valgt, hvem som egentlig har bedre stemme enn hvem osv. Men det er sikkert bare objektivt. Det er derfor han her ikke er verdensberømt ennå, ikke sant?

Jeg kjenner ikke til så mye spennende og nytt som lages på operafronten. Musikken blir slitsom, det er et begrenset følelsesregister, og omtrent like kult å se på persiske konger synge til trær som det er å se på starship troopers, eller spa ut hjernen med en iskremskje. Jeg skal ikke nekte for at det er mye bra musikk. Jeg skal heller ikke nekte for at det låter veldig bra når Röschmann og Robbins synger Pergolesi sin Stabat Mater. (Ikke Lezhneva og Jaroussky, digger Lezhneva, men ikke J. ) Men det er litt begrenset hvor mye jeg klarer å leve meg inn i kristne sanger.

Stort sett, så er det lille jeg hører på av klassisk, bare der hvor jeg ønsker å nyte fin, lys damestemme, eller høre på folk som kan synge skikkelig falsett som fløyel. Altså mer av teknisk interesse. Sånn som Rachmaninoff Vocalise Op 34 sunget av Yoshikazu Mera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvilke kvaliteter du vurderer.

Operasangere trener på å forsterke spesielle andeler av de tilgjengelige frekvensene sine for hver eneste tone i registeret ved å gjøre tilpasninger på alle steder fra glottis og opp, så de skal høres over orkesteret, etter hva jeg har skjønt. De får fram sånn ping i stemmen, en egenskap separat fra lydstyrken. Hvis du skal vurdere sangerene etter hvor godt stemmen bærer på operascenen, så ja. Men er du så sikker på at om du lot en gruppe utdannede jazzsangere f.eks vurdere et stykke fra en kjent sang, sunget med skrikestemme (belting) vs operastemme, ville da operastemmen bli foretrukket?

Snobb :) Men; høy gjenkjennelsesfaktor her. Amanda Brown på the Voice US f.eks skulle gjøre en cover av Spectrum (Florence + Calvin Harris). På refrenget så høres det bare ut som hun skriker og spenner alt hun kan. Jeg snakker ikke da om å lage grunnfrekvensen i tonen, men at alle frekvensene når hun synger så høyt, låter helt jævlig. Hun fikk da rådet av coachen om å gå over i falsett, men hun skulle så absolutt vise hvor høyt hun kunne ta stemmen. Hvis det er anstrengende å synge, så låter det nok anstrengt også.

Det samme gjelder U2, husker jeg syns Bono sang så imponerende høyt, men det er ikke en veldig vakker type skriking på de høye tonene. Han velger gjennomgående å synge ganske høyt, ikke bare av og til høye toner, og jeg skjønner deg godt hvis du mener hele melodien generelt burde ligge lavere. Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig for sangere, spesielt ikke de som skriver egne sanger, å velge en tessitura som virker helt gal.

Jeg skjønner jo også hva du mener med at folk synger for dypt, det er bare å se på disse youtube-videoene som skal demonstrere hva folk har som register, da dukker nesten alle artistene opp med noen dype toner hvor de knapt har lydstyrke, bruker fry, eller maks holder tonen et halvt sekund.

Nå er det et faktum at selve tykkelsen, lengden på stemmebåndene og anatomien på larynx/pharynx og munnhulen ikke forandrer seg med operatrening. Det må være surt for mange som er trente sangere når utrente sangere har mye finere stemme. Så jeg skjønner jo da behovet for å prate dritt om sangere som ikke synger høystatus-karaoke i operaen. Men: Du kan disse popsangere alt du vil, men hvis jeg gir deg noen eksempler, vil du si at følgende godt kjente sangere har dårlige stemmer eller er teknisk elendige:

Seal, akustisk, crazy

Xavier Naidoo Bei Meiner Seele

James Morrison Gangsta's Paradise (Coolio acoustic cover)

Gavin de Graw - Chariot acoustic performance 2011

Usher covers Marvin Gaye

Syns du forresten at Renee gjør en veldig god figur sammenliknet opp mot Duffy? Siden operasangere er så godt trent, mener jeg.

Duffy

Renee Fleming

:tongue: .... og jeg som trodde operasangere klagde massevis på hvem som blir valgt, ikke valgt, hvem som egentlig har bedre stemme enn hvem osv. Men det er sikkert bare objektivt. Det er derfor han her ikke er verdensberømt ennå, ikke sant?

Jeg kjenner ikke til så mye spennende og nytt som lages på operafronten. Musikken blir slitsom, det er et begrenset følelsesregister, og omtrent like kult å se på persiske konger synge til trær som det er å se på starship troopers, eller spa ut hjernen med en iskremskje. Jeg skal ikke nekte for at det er mye bra musikk. Jeg skal heller ikke nekte for at det låter veldig bra når Röschmann og Robbins synger Pergolesi sin Stabat Mater. (Ikke Lezhneva og Jaroussky, digger Lezhneva, men ikke J. ) Men det er litt begrenset hvor mye jeg klarer å leve meg inn i kristne sanger.

Stort sett, så er det lille jeg hører på av klassisk, bare der hvor jeg ønsker å nyte fin, lys damestemme, eller høre på folk som kan synge skikkelig falsett som fløyel. Altså mer av teknisk interesse. Sånn som Rachmaninoff Vocalise Op 34 sunget av Yoshikazu Mera.

Jeg har ingen problemer med å bli kalt snobb.

Det jeg vil frem til er ikke at et klassisk ideal er bedre - men at majoriteten av popnissene synger på usunne måter som ikke klinger godt. Det er uvokalt, og fysiologisk sett skadelig. Jeg får vondt av å høre på det.

Det er kanskje originalt og personlig, men for en som vet godt hvordan stemmen fungerer både anatomisk, fysiologisk og musikalsk, så høres det bare ut som noen som ikke vet hva de driver med. Jeg synes det er stygt og ubehagelig, og jeg skjønner ikke hvorfor de skal få tjene seg rike på et håndverk de egentlig ikke kan.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Uansett hvilket stilistisk ideal man velger, så må man gjøre jobben skikkelig. Jeg gidder ikke å gå i detalj om alt du skriver, for det virker som om du misforstår veldig mye.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Hvorfor tror du at menn må høres ut som en gjeng med boybandgutter? Det er ikke akkurat de som står igjen som kvalitetsmusikere 30 år etterpå. De som står igjen er de som hadde noe eget.

Her er vel bare poenget å få fram at det ikke er likestilling, og at det går i damers tilsynelatende favør. :fnise: Og så finne ut av hvorfor.

Det er jo et godt poeng at unge kanskje identifiserer seg mer med stemmer og folk som er unge. Men så lenge det er folk etter puberteten, så burde det ikke være overrepresentasjon av høye barytoner og tenorer. Det er en liten gåte...

Det kan ha noe å gjøre med at selve instrumentet "dyp stemme" assosieres med annen type musikk, akkurat som hardingfele ikke assosieres med rockemusikk. Men det forklarer da ikke hvorfor damene ikke pusher for å gå høyere og høyere, hvorfor det ikke er flere rene sopraner blant de som selger mest.

Det kan ha med herming å gjøre, akkurat som andre kunstnere stjeler av hverandre, og at det er vanskelig å rappe både akkorder og toneart, hvis man ligger bare et par toner under i leie.

Er det å få lyttere når dødsannonsen din står i avisa så viktig, forresten? Sangere og musikere lever av publikum. Hvis de ikke får publikum når de lever, så får det neppe heller når de dør, og de har mindre moro og vanskeligere for å fø seg. De eksemplene du har listet opp, er jo sanger som viser at noen har slumpet til og laget en hit. Men det er noe ingen kan regne med å gjøre. Det er så mange faktorer der som du ikke kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke likestillingsproblematikken, eller hvordan det er diskriminerende at noen idealer er mer populære enn andre.

Tror du forresten at det er mindre teknisk krevende å være baryton, alt eller mezzosopran enn å være tenor eller sopran? Hvor har du fått en sånn vanvittig idé fra, egentlig?

Jeg synes det er mere problematisk at man slippes løs med elendig teknikk og manglende erfaring.

Det er image og utseende som selger, og det vet du.

Det er de som har brukt mye tid på å perfeksjonere klang og teknikk som diskrimineres.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å bli kalt snobb.

Det jeg vil frem til er ikke at et klassisk ideal er bedre - men at majoriteten av popnissene synger på usunne måter som ikke klinger godt. Det er uvokalt, og fysiologisk sett skadelig. Jeg får vondt av å høre på det.

Det er kanskje originalt og personlig, men for en som vet godt hvordan stemmen fungerer både anatomisk, fysiologisk og musikalsk, så høres det bare ut som noen som ikke vet hva de driver med. Jeg synes det er stygt og ubehagelig, og jeg skjønner ikke hvorfor de skal få tjene seg rike på et håndverk de egentlig ikke kan.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Uansett hvilket stilistisk ideal man velger, så må man gjøre jobben skikkelig. Jeg gidder ikke å gå i detalj om alt du skriver, for det virker som om du misforstår veldig mye.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

Kom med noen eksempler fra sanger, så er det lettere å være sikkert på at det er gjensidig forståelse.

Kom gjerne med et eksempel på hvor du mener jeg misforstår også.

Jeg ga noen eksempler på folk som sang i en tessitura hvor jeg ikke syns stemmen var på det fineste etter mitt subjektive skjønn. Jeg ga også noen eksempler på at ytterpunktene av registeret ikke låt fint eller var pushet for langt, uavhengig av tessituraen de velger å synge i ellers. Men for meg så blir det subjektivt. Hvordan du går fram for å objektivere hva som er å gjøre jobben "skikkelig", det må du gjerne forklare.

Ellers tar jeg gjerne en link til et studie hvor de har klart å avdekke sammenheng mellom måter å synge på og utvikling av skader. Noe sier meg at det vil være fryktelig vanskelig å designe en slik studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner fortsatt ikke likestillingsproblematikken, eller hvordan det er diskriminerende at noen idealer er mer populære enn andre.

Tror du forresten at det er mindre teknisk krevende å være baryton, alt eller mezzosopran enn å være tenor eller sopran? Hvor har du fått en sånn vanvittig idé fra, egentlig?

Nei, jeg tror det er mer teknisk krevende å skulle synge seg populær som gjennomsnittlig mann i popverdenen, enn det er for damene. Dette fordi popverdenen ser ut til å foretrekke sanger som går høyt opp i fjerde oktav, enten det er for menn eller for damer, og fordi basser og barytoner er de som har størst problem med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket stilistisk ideal man velger, så må man gjøre jobben skikkelig.

Spm til deg og Absinthia: Gjør Tom Waits jobben skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det er mer teknisk krevende å skulle synge seg populær som gjennomsnittlig mann i popverdenen, enn det er for damene. Dette fordi popverdenen ser ut til å foretrekke sanger som går høyt opp i fjerde oktav, enten det er for menn eller for damer, og fordi basser og barytoner er de som har størst problem med dette.

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere med deg.

Dette fremstår egentlig bare som en fiks idé fra din side.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar jeg gjerne en link til et studie hvor de har klart å avdekke sammenheng mellom måter å synge på og utvikling av skader. Noe sier meg at det vil være fryktelig vanskelig å designe en slik studie.

Jeg gidder ikke resten av diskusjonen, men du burde være klar over at en usunn teknikk kan medføre stemmebåndsknuter, polypper, cyster, sulci, hevelser og kronisk betennelse av stemmebåndene.

Du kan sjekke kildereferansene i denne artikkelen (hvis linken ikke tar deg direkte dit, så er det etiologiseksjonen du skal til):

http://emedicine.medscape.com/article/864565-overview#a0102

Slike studier trenger ikke egentlig å designes, da skadene er veldig godt observerbare, og de fysiologiske og patologiske hendelsene som leder opp mot dem er helt åpenbare. Dette er godt dokumentert.

Anonymous poster hash: 1a36c...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...