Gå til innhold

Spørsmål fra en idiot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvordan feks 0,1x0,1 blir 0,01? Altså, jeg skjønner at når man ganger en tidel med en tidel til så får man hundre, men jeg greier ikke å vri hodet mitt rundt det at man har noe som man ganger med noe og så ender man opp med mindre enn det man hadde. Det samme gjelder feks 0,1/0,1 som blir 1. Man har noe som man delernoe og så får man mer?

Fram med teskjeen.



Anonymous poster hash: d85ba...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi du når du ganger med noe som er mindre enn en, går du bortover på den andre siden av skalaen.

-------------1----------

+ -

Gav det noe mening? Ikke så god til å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du når du ganger med noe som er mindre enn en, går du bortover på den andre siden av skalaen.

-------------1----------

+ -

Gav det noe mening? Ikke så god til å forklare :P

Nei, det gav ikke noe mening :glare: . Som sagt, jeg greier bare ikke vri hodet rundt hvorfor man får mindre av noe når man ganger det med noe annet. Samme med deling, bare motsatt. Man får mer når man deler noe med noe annet. Altså, jeg godt bare akseptere at det er slik, men jeg føler liksom ikke at jeg egentlig har forstått det.

Mvh idioten

Anonymous poster hash: d85ba...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gav ikke noe mening :glare: . Som sagt, jeg greier bare ikke vri hodet rundt hvorfor man får mindre av noe når man ganger det med noe annet. Samme med deling, bare motsatt. Man får mer når man deler noe med noe annet. Altså, jeg godt bare akseptere at det er slik, men jeg føler liksom ikke at jeg egentlig har forstått det.

Mvh idioten

Anonymous poster hash: d85ba...212

Sorry, jeg er nok like mye idiot selv som ikke klarer å forklare det godt nok :) Håper det kommer noen som kan forklare deg det litt bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det du ganger med er mindre enn én gang. Har du et eple og ganger med mindre enn 1 så får du mindre enn 1 eple.

*Mitt usle forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper alltid meg å sette det opp som en brøk. Eksemplet ditt blir da 1/10 *1/10 =1*1/10*10 = 1/100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller si at du har et halvt eple. Da har du 0,5 * eple = et halvt eple, som er mindre enn et helt.

Gir det mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skraverer et areal med x og y koordinater i et cartesiansk koordinatsystem, så er jo svaret på 0,01 heller åpenbart, sånn i forhold til hva man får hvis man hadde x verdi = 1 og y verdi = 1. Man ender opp med kun 1% stort areale med x verdi = 0,1 og y verdi = 0,1, sånn i forhold til der man hadde x og y verdi = 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skraverer et areal med x og y koordinater i et cartesiansk koordinatsystem, så er jo svaret på 0,01 heller åpenbart, sånn i forhold til hva man får hvis man hadde x verdi = 1 og y verdi = 1. Man ender opp med kun 1% stort areale med x verdi = 0,1 og y verdi = 0,1, sånn i forhold til der man hadde x og y verdi = 1.

Så slem du er :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns flere her har svart deg greit.

Men i matte, er det ikke alt du "trenger" og forstå. Aksepter at det er slik, pugg regler og løs så mange oppgaver som du bare orker.....

...så vil du etterhvert også fakstisk forstå bedre hvordan det hele henger sammen.

Litt som sex, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker forresten at noen kunne vise meg alt det jeg har glemt av mattematikk siden barneskolen :)

Har pusla med tredjegradslikninger og derivering (eller hva det var), men dette har jo blitt glemt med tida.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ts her. Takker for alle svar. Ble litt klokere, men jeg må nok vri hjernen litt til.



Anonymous poster hash: d85ba...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regn på det med større tall og se om du skjønner hvordan det henger sammen da?

20 x 0,5

38 x 0,1

1 x 0,1

0,3 x 0,1

(For 0,1 kan du også bare flytte komma ett hakk mot venstre)

Delingen er jo grei, du har et tall som skal deles på nøyaktig samme tall, det vil alltid bli 1 for alle verdier.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...