Gå til innhold

Hormonell ubalanse etter langvarig p-pillebruk


bubbissa

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og har brukt Yasmin p-piller uten de store bivirkningene i 5,5 år. Hoppet over mensen 2-3 mnd i strekk når jeg følte for det (ventet jeg lengre fikk jeg småblødninger) og hadde ingen plagsomme bivirkninger. Men det var helt til jeg sluttet på pillen i februar i fjor. Siden da har det bare vært rot med syklusen, og det kan man jo forvente, i begynnelsen.

Problemet er at det ikke har blitt noe bedre. Jeg har nå nokså stabil syklus på 31-33 dager, kjenner at jeg har eggløsning, og mensen er normal i mengde. Dvs, de 5 dagene jeg har vanlig mens. Nå har jeg småblødninger og spotter ca 5-10 dager før hver mens, og det har jeg aldri gjort før. Dette er utrolig irriterende. Bruker mengder av truseinnlegg, og vet aldri helt når mensen egentlig skal begynne. Det er jo ikke særlig sexy å blø opptil 15 dager i mnd heller. "Heldigvis" er jeg fremdeles nokså singel, men jeg vil jo ikke ha det slik likevel.

Lurer på om det er andre som har hatt erfaring med dette? Gikk det over? Hadde du/dere behandling for problemet, har du/dere blitt gravide?

Jeg har nettopp vært hos gynekolog etter henvisning fra lege. Han brukte ultralyd og fant ingenting galt med meg (Hurra!), annet enn at jeg kanskje har en litt tykk livmorslimhinne. Han kunne også se at jeg nettopp hadde hatt eggløsning (kjente det dagen før, så det var godt å få bekreftet). Det ble konkludert med hormonell ubalanse og jeg fikk beskjed om å spise primolut i 10 dager fra eggløsning. Har lest om Primolut, og funnet ut at det mest er brukt til å utsette mensen. Nå er det ikke akkurat det jeg skal gjøre nå, og kan disse progesteron-hormonene egentlig fikse noe? Kan jo ikke gå på Primolut resten av livet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har også brukt Yasmin, men byttet til en "lettere" p-pille fordi jeg fikk migrene av dem. Den nye legen min kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde blitt satt på Yasmin, den er en av de værste på markedet, og skal visst egentlig bare brukes hvis man har masse plager som veldig kraftige blødninger. Eneste grunnen til at leger er så glade i å gi de ut er fordi de får provisjon for det.. fy leger!

Mulig du hadde en god grunn for å bruke akkurat de, men er kanskje ikke så rart du fått en hormonell ubalanse da. Jeg har ikke fått noen plager, ennå, men er ikke så lenge siden jeg bytta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mia_*

Hei

Jeg har brukt yasmin i 7 år (siden jeg var 17) og sluttet for noen mndr siden. Jeg hadde verken bivirkninger mens jeg brukte de (gikk kanskje ned et par kilo), og fikk mensen som vanlig etter jeg sluttet.. Hadde trodd jeg skulle være i ubalanse etter jeg sluttet etter å ha lest på nettet, men har ikke merket noe rart. Jeg hadde litt vondt i brystvortene den første mnd etter jeg sluttet bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Den nye legen min kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde blitt satt på Yasmin, den er en av de værste på markedet, og skal visst egentlig bare brukes hvis man har masse plager som veldig kraftige blødninger. Eneste grunnen til at leger er så glade i å gi de ut er fordi de får provisjon for det.. fy leger!

Herre J, jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor kunnskapsløse leger kan være. Skulle tro visse leger hadde utdannet seg via Kvinneguiden... :roll:

Det der er feil, feil, feil, FEIL! Det er ingen vanlige p-piller som er mer beregnet på kraftige blødninger enn andre, alle p-piller kan "brukes" til det. Yasmin er heller ikke den verste på markedet, det er den VANLIGSTE pilla på markedet, og derfor greier mange å innbille seg at den er verst fordi det rapporteres flest bivirkninger på den (logisk nok, siden det merket er vanligst).

Yasmin er like trygt/farlig som resten. Bytt lege (eller slutt å ta alt hun/han sier for god fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han har sikkert skrevet ut Primolut til deg for at du skal få vekk den tykke livmorsveggen. Primolut brukes til flere ting:

Utsette menstruasjon for kort periode.

Stoppe menstruasjon ved lange blødninger.

Få en skikkelig blødning for å få normal tykkelse på livmorsveggen.

Stabilisere menstruasjonssyklus til de som ikke går på annen hormonell prevensjon.

Det er viktig for livmoren å få jevnlig, skikkelige blødninger. Å hoppe over menstruasjonen ofte og for lengre perioder er ikke bra. Dette kan godt være grunnen til at du har tykk vegg og grunnen til alle de lange småblødningene dine før mens nå som du har sluttet på p-pillen. Kroppen din prøver å kvitte seg med blodet ditt, men klarer det ikke helt selv.

Du sier du har hormonell ubalanse, har legen utelukket PCOS? PCOS er en hormonell sykdom. Jeg har PCOS og ble ikke oppdaget på lenge, siden jeg gikk på p-piller (vanlig at den skjuler sykdommen) og at jeg ikke har cystene på eggstokkene som er vanlig. Men det var bare et innspill fra min personlige erfaring. PCOS er ikke akkurat en vanlig sykdom, men den finnes jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert skrevet ut Primolut til deg for at du skal få vekk den tykke livmorsveggen. Primolut brukes til flere ting:

Utsette menstruasjon for kort periode.

Stoppe menstruasjon ved lange blødninger.

Få en skikkelig blødning for å få normal tykkelse på livmorsveggen.

Stabilisere menstruasjonssyklus til de som ikke går på annen hormonell prevensjon.

Det er viktig for livmoren å få jevnlig, skikkelige blødninger. Å hoppe over menstruasjonen ofte og for lengre perioder er ikke bra. Dette kan godt være grunnen til at du har tykk vegg og grunnen til alle de lange småblødningene dine før mens nå som du har sluttet på p-pillen. Kroppen din prøver å kvitte seg med blodet ditt, men klarer det ikke helt selv.

Du sier du har hormonell ubalanse, har legen utelukket PCOS? PCOS er en hormonell sykdom. Jeg har PCOS og ble ikke oppdaget på lenge, siden jeg gikk på p-piller (vanlig at den skjuler sykdommen) og at jeg ikke har cystene på eggstokkene som er vanlig. Men det var bare et innspill fra min personlige erfaring. PCOS er ikke akkurat en vanlig sykdom, men den finnes jo.

Aha, det var meget opplysende. Kanskje primolut faktisk kan fikse problemet da:) Takk for svar!

Googlet PCOS, og finner nok ikke ut at jeg har det.

a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene) NIKSb. Sjenerende hårvekst på kroppen NIKS

c. Manglende eggløsning Nei, har eggløsning hver mnd

d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet ?vet ikke

e. LH/FSH (hormoner) > 2 Vet ikke

Symptomer:

Vektøkning Njei, høvelig stabilt der

Sjenerende hårvekst (såkalt mannlig behåring; på overleppen, haken, innsiden av lårene og under navlen) Nope

Noen mister også hår på hodet Nei, heldigvis

Kviser Litt, men det har jeg alltid hatt

Lang tid mellom menstruasjonene Nei

Vanskeligheter med å bli gravid Don't know

Du føler deg trett og sliten Periodevis, men det er vel normalt

Mange spontanaborter Har ikke vært gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå skal jeg ikke krangle, for sannsynligvis så er du i normal ubalanse fordi du lenge har gått på pille og har tykk vegg. Men... jeg har også eggløsning hver måned, er ikke overvektig, har timeglassfigur, har ikke kviser, har ikke hatt spontanabort, og selv om jeg synes jeg har kraftig hårvekst på leggene så er de i følge legen helt normale. Eneste problemet jeg hadde var at jeg fikk smerter og småblødninger fra eggløsning frem til menstruasjon, som gjorde at jeg fikk lange blødninger. Selv om hb-nivået var ok, så var jeg ofte trett og veldig sliten og mye typisk PMS. Menstruasjonen var ustabil de to første årene etter p-pilleslutt. Det som påviste at jeg hadde PCOS var de unormale hormonelle verdiene. Ikke alle er tekstbokeksempel på sykdommer. Jeg er nok heldig og sluppet unna de verste tilfellene av sykdommen, men det er greit å få vite hva som feiler meg. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre for å stabilisere menstruasjonen, og så vet jeg at jeg må passe på å teste insulinresistensen min siden jeg er i faresonen for å få diabetes.

a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene) NIKSb.

Menstruasjonsforstyrrelsene består i bortfall av menstruasjon (amenoré) hos 50%, blødningsforstyrrelser hos 30%, mens 20% vil ha normal menstruasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke krangle, for sannsynligvis så er du i normal ubalanse fordi du lenge har gått på pille og har tykk vegg. Men... jeg har også eggløsning hver måned, er ikke overvektig, har timeglassfigur, har ikke kviser, har ikke hatt spontanabort, og selv om jeg synes jeg har kraftig hårvekst på leggene så er de i følge legen helt normale. Eneste problemet jeg hadde var at jeg fikk smerter og småblødninger fra eggløsning frem til menstruasjon, som gjorde at jeg fikk lange blødninger. Selv om hb-nivået var ok, så var jeg ofte trett og veldig sliten og mye typisk PMS. Menstruasjonen var ustabil de to første årene etter p-pilleslutt. Det som påviste at jeg hadde PCOS var de unormale hormonelle verdiene. Ikke alle er tekstbokeksempel på sykdommer. Jeg er nok heldig og sluppet unna de verste tilfellene av sykdommen, men det er greit å få vite hva som feiler meg. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre for å stabilisere menstruasjonen, og så vet jeg at jeg må passe på å teste insulinresistensen min siden jeg er i faresonen for å få diabetes.

Hm, ok. Men hvordan finner de ut at man har en sykdom når ingenting taler for det? Blodprøver? Jeg tok en mengde blodprøver da jeg var hos legen for en mnd siden. Hb var normalt, og det andre skulle de kontakte meg om dersom det var unormalt, men har ikke hørt noe. Har aldri hatt noe særlig PMS-plager i det hele tatt. Helt vanlige mens-smerter et par ganger i året, men lite annet. Jeg er sliten og har lite energi når jeg ikke får trent regelmessig og når det er mørketid, men tviler på at det er PCOS-relatert:-) Nå om sommeren har jeg nesten plagsomt mye energi til tider. Så selv at jeg ikke hadde noen cyster på eggstokkene heller, så da satser jeg på at det "bare" er hormonell ubalanse pga p-pillebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Velkommen i klubben... Jeg har fått Provera av gynekologen min, mot akkurat de samme problemene. Er visst et hormon jeg ikke produserer nok av tror jeg. Skal gå på dette i 3 mnd til og se om det hjelper. Hadde akkurat samme problem som deg. Det er noe dritt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben... Jeg har fått Provera av gynekologen min, mot akkurat de samme problemene. Er visst et hormon jeg ikke produserer nok av tror jeg. Skal gå på dette i 3 mnd til og se om det hjelper. Hadde akkurat samme problem som deg. Det er noe dritt! :(

Ah, godt vi er flere:) Hvor gammel er du, og er det pga p-pillebruk at du er i ubalanse? Vi får håpe dette gjør susen for oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ah, godt vi er flere:) Hvor gammel er du, og er det pga p-pillebruk at du er i ubalanse? Vi får håpe dette gjør susen for oss:-)

Jeg er 25, og har vel hatt dette problemet i 3-4 år nå. Forsøkte først å rette det opp ved å bytte p-piller noen ganger, men det hjalp ikke. Slutta på p-piller for et år siden, det hjalp heller ikke. Gynekologen min sier at slike hormonelle ubalanser kan oppstå etter tøffe psykiske påkjenninger, og mente at min kunne komme av at moren min fikk kreft, da det starter sånn ca. ved de tider. En annen teori er at det er p-pillene, men jeg kommer vel aldri til å få et ordentlig svar på dette.

Har nå gått på 5mg Provera i tre måneder, med liten virkning. Skal nå fortsette med 10mg i tre måneder til, så da får vi se. Jeg har trua, for den siste måneden nå har jeg sett forskjeller... Krysser fingrene! Håper det ordner seg for det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg er 25, og har vel hatt dette problemet i 3-4 år nå. Forsøkte først å rette det opp ved å bytte p-piller noen ganger, men det hjalp ikke. Slutta på p-piller for et år siden, det hjalp heller ikke. Gynekologen min sier at slike hormonelle ubalanser kan oppstå etter tøffe psykiske påkjenninger, og mente at min kunne komme av at moren min fikk kreft, da det starter sånn ca. ved de tider. En annen teori er at det er p-pillene, men jeg kommer vel aldri til å få et ordentlig svar på dette.

Har nå gått på 5mg Provera i tre måneder, med liten virkning. Skal nå fortsette med 10mg i tre måneder til, så da får vi se. Jeg har trua, for den siste måneden nå har jeg sett forskjeller... Krysser fingrene! Håper det ordner seg for det også :)

Får virkelig håpe det hjelper. Jeg tok min siste pille denne syklusen lørdag morgen. Siden i går har jeg vært premenstruell. I dag er det nesten så jeg blir gal. Ubehag, lette smerter, irritasjon, sjokosug...og jeg som aldri er premenstruell! Håper bare mensen kommer snart, og at jeg slipper dette over lang tid. Gidder ikke være SÅ premenstruell og samtidig spotte i flere dager. :-p

Ellers har jeg ikke opplevd noen bivirkninger med pillene, håper det fortsetter sånn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Oppdatering fra meg. Nå er jeg veldig skuffa! Etter to runder med primolut og null mellomblødninger, men heller ikke spesielt mye mens (som jeg tror var målet) hadde jeg eggløsning for noen dager siden, og i morges kom det blod i doet, på dag, på dag 24 i syklusen. Har beregnet å få mensen om 8 dager, så dette er kjempetidlig:(

Tydelig at det ikke hadde noen langvarig virkning, så nå regner jeg med at jeg må prøve 10 mg og se om det hjelper? Noen med erfaring?

Skal til gynekolog om en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Oppdatering fra meg. Nå er jeg veldig skuffa! Etter to runder med primolut og null mellomblødninger, men heller ikke spesielt mye mens (som jeg tror var målet) hadde jeg eggløsning for noen dager siden, og i morges kom det blod i doet, på dag, på dag 24 i syklusen. Har beregnet å få mensen om 8 dager, så dette er kjempetidlig:(

Tydelig at det ikke hadde noen langvarig virkning, så nå regner jeg med at jeg må prøve 10 mg og se om det hjelper? Noen med erfaring?

Skal til gynekolog om en mnd.

Fra meg som skreiv over her som går på Provera. Har nå gått på 10mg i to mnd, er nettopp ferdig med det andre brettet. Første måneden fungerte det bra, ingen spotting så vidt jeg husker. Denne måneden har det ikke fungert i det hele tatt, og jeg har blødd gjennom hele brettet... :( Får prøve ett brett til, så blir det vel en telefon til gynekologen igjen.

Jeg fører forresten oversikt over blødningene mine i et skjema som du finner her. Gynekologen ble kjempefornøyd med at jeg hadde gjort dette, da det gjorde jobben hennes litt enklere. Det er også fint for meg selv å ha oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra meg som skreiv over her som går på Provera. Har nå gått på 10mg i to mnd, er nettopp ferdig med det andre brettet. Første måneden fungerte det bra, ingen spotting så vidt jeg husker. Denne måneden har det ikke fungert i det hele tatt, og jeg har blødd gjennom hele brettet... :( Får prøve ett brett til, så blir det vel en telefon til gynekologen igjen.

Jeg fører forresten oversikt over blødningene mine i et skjema som du finner her. Gynekologen ble kjempefornøyd med at jeg hadde gjort dette, da det gjorde jobben hennes litt enklere. Det er også fint for meg selv å ha oversikt.

Æsj, så synd:( Lurer på hva neste "steg" er... Må man bare leve med det?

Er litt bekymra for om fruktbarheten blir redusert. Ser diskusjoner om at kort lutealfase (mellom eggløsning og mens) betyr at man har vanskelig for å bli gravid... vel vel, den tid den sorg:-p

Fører også statistikk, men har laget meg små kalenderskjema i word som jeg bruker. Både lege og gynekolog ble glad for det. Da har vi det rødt og rosa på hvitt:) Lykke til, oppdater gjerne med info når du har vært hos gyn, eller du kan sende meg ei melding om du vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så synd:( Lurer på hva neste "steg" er... Må man bare leve med det?

Er litt bekymra for om fruktbarheten blir redusert. Ser diskusjoner om at kort lutealfase (mellom eggløsning og mens) betyr at man har vanskelig for å bli gravid... vel vel, den tid den sorg:-p

Fører også statistikk, men har laget meg små kalenderskjema i word som jeg bruker. Både lege og gynekolog ble glad for det. Da har vi det rødt og rosa på hvitt:) Lykke til, oppdater gjerne med info når du har vært hos gyn, eller du kan sende meg ei melding om du vil:)

Det er jeg som har skrevet som gjest over her (litt lat med å logge inn).

Aner ikke hva neste steg er, det tror jeg gynekologen også var litt usikker på. Hun sa noe sånt som "hvis ikke dette hjelper, så må jeg tenke litt". Kanskje jeg blir henvist videre til noen som er enda mer spesialist? Jeg orker i hvert fall ikke å gå slik som dette i mange, mange år!

Om fruktbarheten er redusert har jeg ikke spurt legen om, jeg tror vel heller ikke jeg ønsker å vite det. Den tid, den sorg. Det er ikke aktuelt med barn på noen år, da jeg er singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jeg som har skrevet som gjest over her (litt lat med å logge inn).

Aner ikke hva neste steg er, det tror jeg gynekologen også var litt usikker på. Hun sa noe sånt som "hvis ikke dette hjelper, så må jeg tenke litt". Kanskje jeg blir henvist videre til noen som er enda mer spesialist? Jeg orker i hvert fall ikke å gå slik som dette i mange, mange år!

Om fruktbarheten er redusert har jeg ikke spurt legen om, jeg tror vel heller ikke jeg ønsker å vite det. Den tid, den sorg. Det er ikke aktuelt med barn på noen år, da jeg er singel.

Hm... vanskelige saker. Nå har jeg blødd i fem dager, mest om morgenen egentlig. Men ingen tegn til mensen enda. Forbaskede dritt!

Kjipt om p-pillebruk skal ha så dramatiske konsekvenser. At man ALDRI skal bli normal igjen. Vurderer nesten å begynne på p-piller igjen, så jeg kan få litt fred fra alle blødningene.

Jeg er også singel, og tenker med gru på den dagen jeg ikker er det lenger. Det blir lange perioder uten sex da:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... vanskelige saker. Nå har jeg blødd i fem dager, mest om morgenen egentlig. Men ingen tegn til mensen enda. Forbaskede dritt!

Kjipt om p-pillebruk skal ha så dramatiske konsekvenser. At man ALDRI skal bli normal igjen. Vurderer nesten å begynne på p-piller igjen, så jeg kan få litt fred fra alle blødningene.

Jeg er også singel, og tenker med gru på den dagen jeg ikker er det lenger. Det blir lange perioder uten sex da:(

For min del så startet dette da jeg gikk på p-piller, så det spørs om det hjelper noe når det først har satt igang. Legen min ville ha meg til å prøve p-ring, men om dette skulle hjelpe så ville det vel bare være å kamuflere problemet helt til jeg hadde slutta på den igjen. Så inntil videre blir det Provera, får se om det hjelper.

Det er noe dritt, ja! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...