Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Masserer ikke spesielt når jeg vasker med shampoo, nei. Det er heller ikke anbefalt. Les mer på lockig.se

Det skal jeg gjøre! ;) Tusen takk for tips ;)

Føler at det kan være spennende å prøve ut da! Jeg er jo shampooavhenging, så jeg må vaske håret annenhver dag for det blir så håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan bruke balsam-metoden på alle hårtyper! Ikke dermed sagt at alle blir fornøyde med resultatet, selvsagt. Det er ikke slik at det fungerer bedre for de med krøller, men forskjellen (før og etter) er ofte mer synlig, siden krøllene blir mer definerte. Et slett hår ser kanskje sunnere og finere ut etter noen runder med balsamvask, men forskjellen blir liksom ikke like dramatisk. En del tror forresten de har slett, litt frizzy hår, men så viser det seg at de faktisk har bølger/krøller når de bytter til balsam-metoden. Selv har jeg tykt hår (tynne hårstrå, men mange av dem) med bølger, og synes balsam-metoden er super. Min kusine med tynt, rett hår, samt en venninne med tykt rett hår er også svært fornøyde med resultatet etter å ha kuttet ut shampoo.

Noen opplever at det tar litt tid før man får et bra resultat, men for mange (inkludert meg) funker det fra dag én. 6 uker er i alle fall ikke noe som gjelder alle. Det er lurt å vaske med en renseshampoo (evt. vanlig sls-shampoo uten silikon), eller med vann og natron før man begynner med balsam-metoden. Da får man fjernet produktrester (først og fremst silikon), slik at man har et best mulig utgangspunkt. Så bør man bruke en balsam uten silikoner, slik at det ikke tynger håret unødig (men det skal nevnes at flere velger å bruke balsam med silikon, og får gode resultater med det). En lettere balsam fungerer ypperlig når man skal rengjøre håret, men noen velger å bruke en litt tyngre (evt. hårkur) i tuppene i tillegg - her må man egentlig bare prøve seg fram.

Under selve hårvasken kan det være lurt å la balsamen sitte en stund (10-15 min), også gnikker man godt med fingrene nedi hodebunnen, slik at man blir skikkelig ren. Den største feilen folk gjør, er at de ikke skyller godt nok. Mange av de som tror balsam-metoden ikke fungerer på dem har rett og slett ikke gjort en god nok jobb med å skylle ut. Det tar lengre tid å skylle enn når man bruker shampoo først, og tar man seg ikke god nok tid, kan resultatet fort bli at håret ser fett og flatt ut - dette gjelder nok spesielt de som har tynt hår.

Det er viktig å tenke på hva slags stylingprodukter man bruker når man kun vasker med balsam. Det beste er jo å ikke bruke noenting. Unngå silikoner og mineralolje, dersom du føler du må bruke noe. Voks, paste, olje osv. blir sjansespill. En lett balsam-spray (uten silikoner) er et godt hjelpemiddel på en dårlig hårdag. Lær deg hvilke ingredienser du bør unngå, og les alltid bakpå flaska. Som nevnt så er det litt opp og ned hva som funker for folk, men hold det renest mulig i starten (kun silikonfri/oljefri balsam), slik at du ser hvordan metoden virkelig fungerer for deg, uten å blande inn andre ting som kan ødelegge for resultatet.

Det jeg personlig liker aller best med balsam-metoden, er at det "kurerte" min tørre og kløende hodebunn. Teknisk sett var det vel fraværet av shampoo som gjorde det, men det føles i alle fall fantastisk å slippe å klø seg til blods som følge av en shampoo som strippet håret for alt av naturlige oljer.

Endret av Antlers
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det man skal se etter på ingredienslista da? Jeg skjønner nemlig ikke bæret av hva som er hva på de shampooene/balsamene jeg har.. :P

Har du eksempler på en god balsam til dette? Uten at den koster skjorta, og kanskje til og med er tilgjengelig på meny eller annen butikk? Og hvor finner jeg "renseshampoo"?

Tror dette virkelig er verdt et forsøk for meg, i allefall! Har ganske tykt hår med fall, og det blir veldig frizzy og tørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det man skal se etter på ingredienslista da? Jeg skjønner nemlig ikke bæret av hva som er hva på de shampooene/balsamene jeg har.. :P

Har du eksempler på en god balsam til dette? Uten at den koster skjorta, og kanskje til og med er tilgjengelig på meny eller annen butikk? Og hvor finner jeg "renseshampoo"?

Tror dette virkelig er verdt et forsøk for meg, i allefall! Har ganske tykt hår med fall, og det blir veldig frizzy og tørt!

http://lockig.se/checklista.php Denne listen er fin. Som en huskeliste man kan ha i hodet, kan man forsøke å huske at silikoner stort sett slutter med "xane", "conol" eller "cone". Er du usikker på hva en ingrediens er; søk den opp på nettet. Du lærer fort når du først setter deg litt inn i det :)

Jeg har brukt litt av hvert, og billigst er som regel best her. X-tra balsamen fra Prix (alle coop-butikker?) er den eneste jeg husker sånn i farten. Synes den er kjempegod som "vaskebalsam". Jeg er ganske sikker på at man kan bruke X-tra-shampooen som sistegangsshampoo også. De aller fleste dagligvarebutikker har en billigbalsam som fungerer ypperlig til vask. First Price balsamen var lenge min favoritt, men nå har de endret ingrediensene. Tror den har silikoner i seg nå, så ikke kjøp den uten å lese bakpå flasken først.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slett hår, og får skikkelig frizzy hår etter vask! Men jeg har liksom funnet reddningen i morroccan oil <3

Men jeg tenkte kanskje dette var noe å prøve ut, men faen... ekkelt hår i 6 uker er 6 uker for lenge!

Elsker morroccan oil. Har både shampoo og olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke balsam-metoden på alle hårtyper! Ikke dermed sagt at alle blir fornøyde med resultatet, selvsagt. Det er ikke slik at det fungerer bedre for de med krøller, men forskjellen (før og etter) er ofte mer synlig, siden krøllene blir mer definerte. Et slett hår ser kanskje sunnere og finere ut etter noen runder med balsamvask, men forskjellen blir liksom ikke like dramatisk. En del tror forresten de har slett, litt frizzy hår, men så viser det seg at de faktisk har bølger/krøller når de bytter til balsam-metoden. Selv har jeg tykt hår (tynne hårstrå, men mange av dem) med bølger, og synes balsam-metoden er super. Min kusine med tynt, rett hår, samt en venninne med tykt rett hår er også svært fornøyde med resultatet etter å ha kuttet ut shampoo.

Noen opplever at det tar litt tid før man får et bra resultat, men for mange (inkludert meg) funker det fra dag én. 6 uker er i alle fall ikke noe som gjelder alle. Det er lurt å vaske med en renseshampoo (evt. vanlig sls-shampoo uten silikon), eller med vann og natron før man begynner med balsam-metoden. Da får man fjernet produktrester (først og fremst silikon), slik at man har et best mulig utgangspunkt. Så bør man bruke en balsam uten silikoner, slik at det ikke tynger håret unødig (men det skal nevnes at flere velger å bruke balsam med silikon, og får gode resultater med det). En lettere balsam fungerer ypperlig når man skal rengjøre håret, men noen velger å bruke en litt tyngre (evt. hårkur) i tuppene i tillegg - her må man egentlig bare prøve seg fram.

Under selve hårvasken kan det være lurt å la balsamen sitte en stund (10-15 min), også gnikker man godt med fingrene nedi hodebunnen, slik at man blir skikkelig ren. Den største feilen folk gjør, er at de ikke skyller godt nok. Mange av de som tror balsam-metoden ikke fungerer på dem har rett og slett ikke gjort en god nok jobb med å skylle ut. Det tar lengre tid å skylle enn når man bruker shampoo først, og tar man seg ikke god nok tid, kan resultatet fort bli at håret ser fett og flatt ut - dette gjelder nok spesielt de som har tynt hår.

Det er viktig å tenke på hva slags stylingprodukter man bruker når man kun vasker med balsam. Det beste er jo å ikke bruke noenting. Unngå silikoner og mineralolje, dersom du føler du må bruke noe. Voks, paste, olje osv. blir sjansespill. En lett balsam-spray (uten silikoner) er et godt hjelpemiddel på en dårlig hårdag. Lær deg hvilke ingredienser du bør unngå, og les alltid bakpå flaska. Som nevnt så er det litt opp og ned hva som funker for folk, men hold det renest mulig i starten (kun silikonfri/oljefri balsam), slik at du ser hvordan metoden virkelig fungerer for deg, uten å blande inn andre ting som kan ødelegge for resultatet.

Det jeg personlig liker aller best med balsam-metoden, er at det "kurerte" min tørre og kløende hodebunn. Teknisk sett var det vel fraværet av shampoo som gjorde det, men det føles i alle fall fantastisk å slippe å klø seg til blods som følge av en shampoo som strippet håret for alt av naturlige oljer.

Wow! Kjempeflott svar du kommer med her Antlers :) Tusen takk :5:

Det høres jo het fantastisk ut med en ikke-tørr hodebunn. Jeg har sår i hodebunnen min til stadigheter. Nei vet du hva.. Nå skal jeg droppe shampooen. Det ser ut som at det er billig produktene som er de som har fravær av silikon/olje.. Skal gå på Rema idag å sjekke om Landlord sin er uten noe av dette! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nylig en billig-balsam på rema 1000 tror jeg det var, husker ikke i farta hva den het. Den har ikke silikoner, og funket helt OK til å vaske håret med :) Flaska var helt hvit, og merkelappen var rosa. Sto vel bare "BALSAM" på lappen, og kanskje et lite merkenavn som jeg som sagt ikke husker hva var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nylig en billig-balsam på rema 1000 tror jeg det var, husker ikke i farta hva den het. Den har ikke silikoner, og funket helt OK til å vaske håret med :) Flaska var helt hvit, og merkelappen var rosa. Sto vel bare "BALSAM" på lappen, og kanskje et lite merkenavn som jeg som sagt ikke husker hva var.

Den har jeg også brukt, tror jeg. Stooor flaske? Tror merket het "Soft Style" (det var så vidt synlig i forhold til ordet BALSAM som skrek mot meg :fnise: ). Syntes den fungerte bra i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Kanskje dette er noe for fjortisen min. Noen som vet om det funker på "pubertetshår" også, som i fett og tørt og vanskelig om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også brukt, tror jeg. Stooor flaske? Tror merket het "Soft Style" (det var så vidt synlig i forhold til ordet BALSAM som skrek mot meg :fnise: ). Syntes den fungerte bra i alle fall.

Ganske sikker på det var soft style BALSAM ja :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Antlers sier, vil jeg anbefale dere å gå inn på lockig.se. Der har de også et forum, hvor man kan spørre om alt man lurer på :)

BM passet dessverre ikke for meg :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg aldri hørt om før. Kanskje dette er noe for fjortisen min. Noen som vet om det funker på "pubertetshår" også, som i fett og tørt og vanskelig om hverandre?

Kan ikke garantere for at det hjelper, men hårtypen i seg selv er ingen hindring. Det skader jo uansett ikke å prøve. For noen fungerer det rett og slett ikke, selv om de har fulgt metoden til punkt og prikke. For enkelte spiller også personlig preferanse en stor rolle. Det hjelper jo ikke om håret, objektivt sett, ser bedre ut, så lenge man selv ikke er fornøyd (det kan være snakk om små detaljer, som f.eks at blondt hår kan se litt mørkere ut når det får mer fukt, at man får litt mer krøller enn man er vant med, eller kanskje at man får mindre volum). Så har man også en del som tror det ikke virker, fordi de ikke har vært nøye nok, og/eller har brukt feil produkt(er).

Om hun bestemmer seg for å prøve det, forklar viktigheten av at man skyller grundig. Vet jeg gjentar meg selv, men jeg ser virkelig stor forskjell dersom jeg har hatt hastverk i dusjen en dag. La henne lese om metoden, f.eks på lockig.se, så fatter hun kanskje interesse for å sette seg inn i det selv. Der kan hun også se før/etter-bilder, og spørre om (eller bare lese) gode råd.

Et par generelle tips mot fett hår: Sett opp håret i en dult/knute på toppen av hodet (med en myk strikk) om natten, eller flett det. Mindre kontakt med fet hud i ansiktet/hodebunnen gjør ofte at man slipper unna med sjeldnere hårvask. Et annet alternativ er å bruke en naturbørste ( http://easyida.blogg.no/images/257568-2-1255615042620.jpg ), slik at man får fordelt oljen gjennom hele lengden. Da blir håret blankt og fint, uten at det ser direkte fett ut.

Fungerer det ikke for henne, det være seg objektivt eller subjektivt sett, er det tross alt ikke verre enn å gå tilbake til shampoo :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kjør eksperiment! Vasket håret mitt kun med balsam i dag, så får vi se hvordan det går. Tror ikke det er silikon i balsamen min, men det er alkohol i alle. Men kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal få det ut av håret, det er jo vannløselig. Stod lenge lenge og skylte håret!

Hvis det funker tror jeg at Jeg skal investere i wen eller noe når balsamen min er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff nei, å ikke bruke shampoo og balsam er utenkelig for meg. Har sittet ved siden av jenter med hijab som stinker talg og hodebunn og det samme lukta regner jeg med at du vil få av å ikke vaske håret skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så saklig.

Ja, faktisk! Bruker dere såpe i dusjen, eller vasker kroppen seg selv under armene og? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på det var soft style BALSAM ja :fnise:

Ja, jeg tror det er landlord sin? Men jeg syntes at jeg kunne se en ending på et ord der som slutten på con. Var det ikke det man skulle holde seg unna? Haha! Vi er ny på det her ;)

Men så moro å se at andre har gått ut å sjekket dette da. Det var det første jeg gjorde da jeg gikk på butikken igår. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kjør eksperiment! Vasket håret mitt kun med balsam i dag, så får vi se hvordan det går. Tror ikke det er silikon i balsamen min, men det er alkohol i alle. Men kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal få det ut av håret, det er jo vannløselig. Stod lenge lenge og skylte håret!

Hvis det funker tror jeg at Jeg skal investere i wen eller noe når balsamen min er tom.

Alkohol er ikke nødvendigvis noe problem. Det kommer helt an på hvilken type det er :)

Are all alcohols drying?

Simply put... no. All alcohols are not created equally.

Here's a list of the 'okay' or 'fatty' alcohols:

Behenyl alcohol

Cetearyl alcohol

Cetyl alcohol

Isocetyl alcohol

Isostearyl alcohol

Lauryl alcohol

Myristyl alcohol

Stearyl alcohol

C30-50 Alcohols

Lanolin alcohol

Fatty alcohols provide an emollient effect, and bind water and oil to give our favorite conditioners their slip and creaminess.

Cetyl and/or Sterayl alcohols are present in most of my favorite products (Pantene R&N Breakage Defense Mask, Herbal Essence Hello Hydration, DevaCare One C). I found the following descrptions on Treasured Locks:

* Cetyl Alcohol- This is a fatty alcohol that is derived from coconut and palm oils. Far from drying, this alcohol is actually an emollient (makes hair and skin softer).

* Stearyl Alcohol- another fatty alcohol. It is nothing like ethanol, it is is actually a white solid and is insoluble in water. Stearyl alcohol is often used in conditioners and shampoos and acts as an emollient (softener).

Which alcohols should I avoid?

Short chain alcohols-- SD alcohol, SD alcohol 40, Alcohol denat, Propanol, Propyl alcohol and Isopropyl alcohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...