Gå til innhold

Luftige og nydelige hveteboller?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har en vanvittig god oppskrift på hveteboller?

Som blir luftige og ikke harde som stein....

Uten kardemomme for det er helt grusomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litjmæ

Trikset for å få dem luftige er å heve dem lenge, både forheving og etterheving ;)

Har ikke noe oppskrift akkurat nå på jobben, men det er sikkert andre som har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste bolleoppskrift .. men de er det kardemumme i .. og det MÅ det bare være...

50 g gjær

1/2 l melk - lunken

100-150 g smeltet smør

130 g sukker

2-3 ts kardemumme

1 egg

1 kg mel

Heves - rulles ut til boller - heves igjen - pensles med egg - eller ikke og stekes midt i ovnen ca. 200 grader 8-10 minutter (det kommer veldig an på ovnen)

Disse er helt fantastiske .. og umulige å mislykkes med.

Varier med mer kardemumme, fyll med sjokolade eller marsipan osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips kan være å ha med en teskje eller to med bakepulver i tillegg til gjæren, det gir luftige boller. Dessuten er vel regelen at jo mindre sukker du har i bollene, jo luftigere blir de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse blir luftige, og ikke alt for søte! Her erstatter vann halvparten av melken. Selv bruker jeg også kardemomme i, men det er det bare å sløyfe for deg som ikke liker det. Husk å elte godt, eltingen danner glutennettverk som er en forutsetning for at gjæren skal gjøre en skilkkelig jobb = god heving. Følg ellers de generelle rådene i de andre svarene, og bak ivei:

2,5 dl vann og 2,5 dl melk varmes til kroppsetemp.

100 g smør smeltes og has i

100 g sukker røres i

1 pk. fersk gjær smuldres og røres i

800 g mel helles i bakebollen, lag en grop som væsken helles gradvis i mens du rører. Når deigen blir tykk nok fortsetter du med å elte. Blir den for tynn, ha i mer mel, kan bli nødvendig med inntil 1 kg totalt.

Heves til dobbel størrelse (viktigere å se på deigens størrelse enn å sette en eksakt tid her). Rulles til boller eller annen gjærbakst som kaelsnurrer, kringle etc. etterheves ca. en halv time under klede (sjekk størrelsen her også). Pensle med egg/melk-blanding. Jeg steker disse 10 - 15 minutter på 200 graders varmluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips for å få luftige boller er å bruke gjær for søte deiger (den røde). Sukkeret gjør at vanlig gjær hever dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er litt flaut å innrømme... men det er et veldig godt tips.

Pakken med ferdig blanned mel, sukker og div, tror den heter lettbakt. Som selges på Rimi, Bare å tilsette vann og tørrgjær.

Blir fantastisk gode boller! Og luftige. Fått mye skryt for mine bakeevner når de kommer på bordet... hahahahahah

Men det er sant de er veldig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest dita

Mitt beste tips: Ikke bruk for mye mel!

Jeg har deigen så løs som mulig, nesten så den er "klissete". Da blir bollene luftige og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden ble det boller her i huset i dag. :sjarmor:

Kjøpte en pakke med möllerens boller på Rimi og venter spent på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis oppskriften, men hvordan du behandler deigen som er trikset. Ikke for mye mel i deigen. Kna godt. Og hev lenge. For å sjekke om deigen er hevet bruker du fyrstikktrikset. Du lager en liten grop i deigen med tommelen og holder en tent fyrstikk mot gropen, hvis den slukner er deigen ferdighevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden man først snakker om luftige boller. Jeg bruker vanlig hvetemel og det blir alltid bra. I tillegg til det Arkana sa så er det også en selvfølge at melet ikke kommer rett fra en kald kjeller.

Men, er det noe som bruker finbakstmel? Har aldri prøvet dette selv (bruker TIPO-00 til endel ting). Hva bruker dere det isåfall til og hvor (hvilken buttikkjede) kjøper dere det fra? Jeg finner det aldri når jeg husker å se etter det i butikken :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt finbakstmel av og til, men også et like finmalt speltmel som jeg kjøper på Nordby i Sverige. Baksten blir på en måte luftigere, men også litt mer rundstykkeaktig, synes jeg. Vanlig hvetemel er helt ålreit, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...