Gå til innhold

Medisinstudiet


allama

Anbefalte innlegg

Takk for fint svar Perlene :) Gleder meg virkelig til å komme igang med studiene nå

Sirik; ikke nok med at du skal dra inn dette i alle diskusjoner på diskusjon.no - du MÅTTE ta det hit også?? troooor folk har skjønt poenget ditt - og jeg må atter en gang understreke at jeg BRENNER for dette, det er det eneste jeg vil og jeg er supergira, men jeg orker ikke ta opp fag for å gå i Norge, har heller ikke særlig lyst til å gå her lenger etter å ha sett alle mulighetene man har rundtomkring. Jeg for min del vil ikke HA en 9-16 jobb, og jeg er ærlig talt møkka lei av at du skal dra absolutt alle under en kam - for selv om DU kanskje ikke ville dette eller ikke gidda så betyr da ikke det at ingen andre er motiverte?

Uansett hvordan turnusordningen blir i Norge kan det uansett ikke stenge av for utenlandsstudenter, så er egentlig ikke nervøs mtp det. Må jeg vente et halvt eller et år for turnus så overlever jeg nok i mellomtiden også! Norge utdanner ikke nok leger til å ikke ta inn folk fra utlandet, så jobb får jeg meg garantert, og jeg har selvfølgelig planer om å bli en superflink lege :)

Det må vel være greit å komme med andre betraktninger rundt medisinstudiet enn at det er så fantastisk. Jeg kjenner også selvfølgelig flere som liker dette studiet godt, men jeg må si at jeg har møtt færre leger som liker jobben sin etterpå, men helt klart er det de som gjør det også. Men i alle forum har man en tendens til å glorifisere legeyrket, derfor ville jeg si noe om det. Ja kanskje jeg var litt for direkte når jeg fortalte om studiet, og ja det er jo selvfølgelig fordi jeg ikke trivdes så godt på studiet. Men det er min personlige opplevelse som jeg ville dele med andre.

Jeg skrev også mye om hvordan legevenner opplever det å jobbe som lege, lange vakter, ansvaret og problemer med å kombinere med familie og barn. Dette fordi jeg ønsket å belyse flere sider enn det som ofte kommer frem. Jeg har blitt fortalt av flere leger at mange rosemaler legeyrket, og de legeseriene på tv får mange til å ville bli lege fordi det ser kult ut. Ja mange som søker seg inn på medisin vet mye om legeyrket og de trenger ikke høre mer, men veldig veldig mange har ikke denne kunnskapen. Jeg har selv snakket med flere som sier de skulle ønske de visste mer hva de gikk til. Det er jo kjempebra at folk vil jobbe som lege, helt supert.Bare de gjør det av rette grunner mener nå jeg. Jeg har ingenting imot verken medisinstudenter eller leger.

Jeg ville bare belyse flere sider i denne saken. Det var synd at dere oppfattet det som kritikk og svartmaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud... for en svartmaling av et flott studie. DU synes studiet er oppskrytt fordi DU ikke likte det fordi det ikke passet for DEG. JEG derimot synes studiet er fantastisk fordi JEG liker det, og det passer perfekt for MEG.

TS: GLED DEG! sier jeg :) Du har noen spennende, utfordrende og litt skumle år i vente!

Det er jo kjempebra at folk vil jobbe som lege, helt supert.Bare de gjør det av rette grunner mener nå jeg. Jeg har ingenting imot verken medisinstudenter eller leger.

Jeg ville bare belyse flere sider i denne saken. Det var synd at du oppfattet det som kritikk og svartmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere to :)

For å være helt ærlig; jeg tror de fleste som begynner et 6årig, knallhardt studie har gått noen runder med seg selv først.

Jeg hadde også gjort det før jeg begynte på medisin i Oslo, men jeg hadde tydeligvis bare sugd til meg det jeg ville høre, og alt det andre som jeg ikke ville høre prellet av meg som vann på gåsa.Selvfølgelig handler disse valgene mye om hvem du er og hva du vil, og det er jo helt forskjellig fra individ til individ, i tillegg endres dette gjerne med alder eller dersom man får barn. Det høres ut som du har en gjennomtenkt plan, det hadde dessverre ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere to :)

For å være helt ærlig; jeg tror de fleste som begynner et 6årig, knallhardt studie har gått noen runder med seg selv først.

Jeg vet nå ikke helt, jeg. Når man gjør det veldig bra på videregående uten noen særlig stort innsats er det lett å tro at det kommer til å gå like lett i høyere utdanning. Når folk får vite hvordan karaktersnittet ligger an, så kommer også presset om at "du skal vel gå medisin da, du må jo bruke karakterene til noe?!!" og det er det mange som tenker at "ja, OK, jeg kan jo prøve det, det er jo litt kult!". For en del av de som starter på medisin er det ikke et SÅ gjennomtenkt valg å velge medisin fremfor andre studier. Studere skal man jo uansett! Men jeg vil si det er en viss forskjell mellom medisin og andre studier; man må være litt mer dedikert for å komme seg gjennom medisin. Syntes det var tungt i starten selv, men gikk noen runder med meg selv og fant ut at jeg faktisk ville stå løpet ut og at jeg var villig til å ofre ganske mye for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke helt, jeg. Når man gjør det veldig bra på videregående uten noen særlig stort innsats er det lett å tro at det kommer til å gå like lett i høyere utdanning. Når folk får vite hvordan karaktersnittet ligger an, så kommer også presset om at "du skal vel gå medisin da, du må jo bruke karakterene til noe?!!" og det er det mange som tenker at "ja, OK, jeg kan jo prøve det, det er jo litt kult!". For en del av de som starter på medisin er det ikke et SÅ gjennomtenkt valg å velge medisin fremfor andre studier. Studere skal man jo uansett! Men jeg vil si det er en viss forskjell mellom medisin og andre studier; man må være litt mer dedikert for å komme seg gjennom medisin. Syntes det var tungt i starten selv, men gikk noen runder med meg selv og fant ut at jeg faktisk ville stå løpet ut og at jeg var villig til å ofre ganske mye for det.

Det er jo noe av problemet i Norge - når det er så høyt snitt føler mange som er skoleflinke at de "MÅ" velge medisin, og det er litt dumt spør du meg. Sånn sett kan man jo kanskje se på at de som utdanner seg i Øst-Europa virkelig VIL dette, og de som ikke vil det nok blir nok luka ut ganske fort, vil jeg tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra at folk vil jobbe som lege, helt supert.Bare de gjør det av rette grunner mener nå jeg. Jeg har ingenting imot verken medisinstudenter eller leger.

Jeg ville bare belyse flere sider i denne saken. Det var synd at du oppfattet det som kritikk og svartmaling.

Synes det er supert at ting blir fremstilt fra alle sider, reagerte bare litt på måten du la det frem på :) Jeg sier ikke at studiet ikke er beinhardt til tider - for det er det - men hvis man har truffet blink i studievalget, kommer man seg jo gjennom det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Ser at det er en litt eldre diskusjon, men svarer uansett. Min personlige erfaring som utenlandsstudent er at jeg og mange av mine medstudenter her i Mellom-Europa har blitt godt mottatt ved norske sykehus. Min mann er nå ferdig med turnusstjenesten, og der han hadde turnus sa man at forskjellene i ferdigheter (teoretiske, praktiske, pasientkontakt) ble utjevnet i løpet av turnustiden.

Fordommene jeg har opplevd som utenlandsstudent har ikke vært fra overleger eller andre høyt utdannede ved sykehusene, men fra "mannen i gata"; bryske pasienter, og ellers synsere i samfunnet generelt.

Konklusjonen er; de aller, aller fleste som skal ansette en LIS, ser ikke etter hvor du har studert, men at du er ferdig med studiet og hva du måtte ha av relevant arbeidserfaring i forhold til det.

Ønsker deg allama lykke til på studiet, og velkommen som kollega!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like fullt et faktum at østblokkstudenter er folk som ikke kom inn i Norge. Det er aldri et statustegn. Når det er overskudd av studenter, plukker man heller folk i rekkefølge: OSLO, NTNU, BERGEN, TROMSØ, VESTLIGE EU-LAND/USA/AUSTRALIA/NEW ZEALAND, ØSTBLOKKEN (POLEN/UNGARN, RUSSLAND, ROMANIA)

Dersom du er norsk og studerte i russland, så er det mulig du har et fortrinn. Uvanlige ting gir deg lettere jobb. Østblokken gjør deg til en regulær taper. Det hefter ved deg lenge, lenge, lenge.

Jeg antar du vet hvor mye arbeid det ligger bak når man skal studere et så tungt fag som medisin er, på engelsk OG skulle lære et 3. språk i tillegg? Det er ikke bare-bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er nå ferdig med turnusstjenesten, og der han hadde turnus sa man at forskjellene i ferdigheter (teoretiske, praktiske, pasientkontakt) ble utjevnet i løpet av turnustiden.

Kjipt at medisinstudenter fra land som Slovakia, Latvia, Ungarn og Tsjekkia ikke lenger får gjennomføre turnustjeneste da :fnise::sjenert:

Og til den sise AB over meg: Studerer du i Norge vil de aller fleste bøkene, og noen forelesere og minst ett semester (Erasmus) være på engelsk. Det er ikke sånn at alt man gjør i Norge foregår på norsk... Der det finnes adekvate bøker på norsk, så kan man selvsagt bruke dem, men ellers må man som regel se mot USA og Storbritannia for å finne litteratur.

Av de jeg kjenner som studerer i utlandet (stort sett Polen og Slovakia) så er det heller ingen av dem som virkelig lærer det tredje språket du snakker om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at medisinstudenter fra land som Slovakia, Latvia, Ungarn og Tsjekkia ikke lenger får gjennomføre turnustjeneste da :fnise::sjenert:

Og til den sise AB over meg: Studerer du i Norge vil de aller fleste bøkene, og noen forelesere og minst ett semester (Erasmus) være på engelsk. Det er ikke sånn at alt man gjør i Norge foregår på norsk... Der det finnes adekvate bøker på norsk, så kan man selvsagt bruke dem, men ellers må man som regel se mot USA og Storbritannia for å finne litteratur.

Av de jeg kjenner som studerer i utlandet (stort sett Polen og Slovakia) så er det heller ingen av dem som virkelig lærer det tredje språket du snakker om...

Her tar du feil.

Jeg skal kun snakke om ungarn for er der jeg er 100% sikker. men regner med det gjelder for flere land.

Den nye endringen er at de ikke TRENGER gjennomføre turnus etter endt utdanning, for når de er ferdige (fom vår 11) så får de lisensen sin og kan søke LiB. Lege i Begynnerstilling. Som forsåvidt vil si det samme som turnus. 18mnd. Lønn er på samme nivå som turnuslege.

De må da på arbeidsmarkedet som alle andre, og er ikke sikra en jobb gjennom turnus.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/foreslar-leger-i-begynnerstillinger/

http://budapeststudent.com/archives/1474

De medisinstudentene jeg kjenner i ungarn må lære språket ellers er utplassering på sykehus omtrent bortkasta siden de snakker veldig lite engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil.

Jeg skal kun snakke om ungarn for er der jeg er 100% sikker. men regner med det gjelder for flere land.

Den nye endringen er at de ikke TRENGER gjennomføre turnus etter endt utdanning, for når de er ferdige (fom vår 11) så får de lisensen sin og kan søke LiB. Lege i Begynnerstilling. Som forsåvidt vil si det samme som turnus. 18mnd. Lønn er på samme nivå som turnuslege.

Les på safh.no (Statens autorisasjonskontor for helsepersonell):

Medisinske kandidater som har gjennomført medisinsk utdanning fra et EØS land der praksis er integrert i studiet, og som oppfyller vilkårene til å få full autorisasjon i Norge på bakgrunn av EU direktiv 2005/36, skal ikke i fremtiden gis mulighet for å melde seg på til, eller til å få gjennomføre den norske turnustjenesten for leger. Dette gjelder fra dags dato og for de som allerede er påmeldt til turnusstart 15.8.2012, men ikke for de kandidater som har fått deltatt på trekning og valg av turnusplasser til turnusstart 15.2.2012.

Kandidater med utdanning fra følgende EØS land gis ikke mulighet til å gjennomføre norsk turnustjeneste for leger, men vil istedet bli direkte autorisert uten turnustjeneste, på bakgrunn av ordinær søknadsbehandling:

Belgia

Bulgaria

Finland

Frankrike

Italia

Kypros

Latvia

Liechtenstein

Luxemburg

Malta

Nederland

Romania

Slovakia

Spania

Tsjekkia

Tyskland

Ungarn

(min utheving) - så det som AnonymBruker over her sier, er riktig. Å snakke om nybegynnerstillinger blir jo helt irrelevant all den tid ordningen med begynnerstillinger ikke er satt igang, det som gjelder nå og sannsynligvis noen år fremover er turnustjeneste. Og denne turnustjenesten får altså ikke nyutdannede fra en rekke EU/EØS-land utenfor Norge delta i. Helt høl i hodet spør du meg, det er rett og slett ganske skremmende for pasientsikkerheten og også trist for de nyutdannede legene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville unngått Polen. Jeg studerte der (ikke i Krakow), og syns studiemiløet var helt forferdelig. Grusomt sammenlignet med andre universitet jeg har studert ved. Det var konkurransepreget på en sånn dytt-andre-ned-måte, alle holdt tilbake så mye info de bare kunne, for ikke å hjelpe noen andre.

Om man fikk bra eller dårlig lærer var helt tilfeldig, noen lærere var interesserte i faget og ville lære bort ting, andre var der bare for pengene og tok det ikke seriøst. Det konkurransepregede miljøet gjorde at alle studerte hvert ledige øyeblikk, man fikk dårlig samvittighet hvis man brukte tid på å lage middag eller jogge en tur. Lørdager var det prøver, og søndag gikk også med til å lese. Man måtte kaste bort tid på polskkurs, selv om ingen antok man ville bli bra nok i polsk til å kunne ha en ordentlig samtale med noen, for man hadde ikke tid til å lære språket ordentlig. All pasientkontakt foregikk med tolk.

Universitetet så gjerne at folk ga opp, for det var jo en del skolepenger å tjene på at folk begynte der og slutta før året var ferdig.

Juks var utbredt. Spesielt i fag som ikke ble ansett som "viktige", som kjemi. Lærerne i fag som var viktige, som anatomi, kunne finne på å anbefale juks i andre fag, eller å ikke bry seg om å lese på andre fag enn deres, fordi folk vanligvis slapp gjennom til neste år så lenge de viktige fagene var bestått. Mengden med stoff man skulle gjennom på kort tid var så stor at det meste var glemt en måned etter uansett.

Lokalbefolkningen hater de rike studentene som kunne strø rundt seg med penger (det man får fra lånekassa lever man godt på i polen) mens de ikke akkurat levde fett selv. Nordmennene hadde råd til å bestille take-out fra steder der polakkene sparte i ukesvis og stivpynta seg for å gå og spise. Man lever i en boble der, lærer ingenting om de som bor der eller om kulturen, og har ikke noe liv utenom skole.

Men er du klar for å miste 6 år av livet ditt, så kan det være et alternativ. Bare vær forberedt på hvordan det KAN være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og nå så jeg at diskusjonen er gammel. Da kan jo TS fortelle selv hvordan det virker i Krakow?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Først og fremst, GRATULERER til alle dere som hadde toppkarakterer på vgs og kom rett inn ved en norsk medisinskole. Jeg er helt enig, dere er både flinke og målbevisste.

Men er man automatisk en flink lege om man alltid har hatt toppkarakterer som gjør at man kommer rett inn i Norge?

Er ikke dette en jobb hvor empati, sosiale antenner og medisinsk kunnskap burde møtes sånn cirka på midten?

Nytter ikke Helse Norge bare godt av at legene som jobber rundt i det ganske land har evne til å angripe en kasus med ulike metoder og tankesett?

Tror dere virkelig at et europeisk universitet i 2012 er villig til å sette sitt stempel på arket som utgraduerer en person som er helt inkompetent?

Føler virkelig dere som gikk fra norsk vgs og rett inn i et norsk universitet at dere kan uttale at universiteter i utlandet er av mye lavere kvalitet?

Slutt å skyt dere selv i foten.

Driv heller med framsnakk av deres framtidig kollegaer/sjefer og fremhev den siden som øker Norges medisinske kompetanse fremfor å se på dere selv som mye bedre enn oss valgte å ta et annerledes valg.

Anonym poster: a98e797afde4d0d333d1359f0e7d1d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke dette en jobb hvor empati, sosiale antenner og medisinsk kunnskap burde møtes sånn cirka på midten?

Anonym poster: a98e797afde4d0d333d1359f0e7d1d05

Hva får deg til å tro at gode karakterer betyr at man er dårlig på disse tingene, eventuelt at lavere karakterer korrelerer med høyere evne til empati og sosiale antenner?

Tror dere virkelig at et europeisk universitet i 2012 er villig til å sette sitt stempel på arket som utgraduerer en person som er helt inkompetent?

Anonym poster: a98e797afde4d0d333d1359f0e7d1d05

Ja, faktisk. Det er flere norske turnusleger som har blitt avskjediget de siste årene (de har altså vært for evneveike til å klare å gjennomføre turnustjenesten, og dermed kastet bort over 6 år på å til slutt ikke bli lege). Felles for dem alle er at de har studert i Øst-Europa.

Anonym poster: 98ff72d22d2a3b4ef53e774e8c3208ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at gode karakterer betyr at man er dårlig på disse tingene, eventuelt at lavere karakterer korrelerer med høyere evne til empati og sosiale antenner?

Anonym poster: 98ff72d22d2a3b4ef53e774e8c3208ca

Det var vel ikke akkurat det han/hun skrev.

Anonym poster: 920fe44edc69708874b94fd7629263fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være greit å komme med andre

betraktninger rundt medisinstudiet enn at det er så

fantastisk. Jeg kjenner også selvfølgelig flere som liker

dette studiet godt, men jeg må si at jeg har møtt færre

leger som liker jobben sin etterpå, men helt klart er det

de som gjør det også. Men i alle forum har man en

tendens til å glorifisere legeyrket, derfor ville jeg si noe

om det. Ja kanskje jeg var litt for direkte når jeg fortalte

om studiet, og ja det er jo selvfølgelig fordi jeg ikke

trivdes så godt på studiet. Men det er min personlige

opplevelse som jeg ville dele med andre.

Jeg skrev også mye om hvordan legevenner opplever det å jobbe som lege, lange vakter, ansvaret ogproblemer med å kombinere med familie og barn.

Dette fordi jeg ønsket å belyse flere sider enn det som

ofte kommer frem. Jeg har blitt fortalt av flere leger at

mange rosemaler legeyrket, og de legeseriene på tv får

mange til å ville bli lege fordi det ser kult ut. Ja mangesom søker seg inn på medisin vet mye om

legeyrket og de trenger ikke høre mer, men veldig veldig

mange har ikke denne kunnskapen. Jeg har selv

snakket med flere som sier de skulle ønske de visstemer hva de gikk til. Det er jo kjempebra at folk vil

jobbe som lege, helt supert.Bare de gjør det av rette

grunner mener nå jeg. Jeg har ingenting imot verken

medisinstudenter eller leger

Jeg ville bare belyse flere sider i denne saken. Det var

synd at dere oppfattet det som kritikk og svartmaling.

Helt enig med Sirik, alt for mange som glorifiserer legeyrket. For øvrig var det noe skikkelig drit å studere medisin i Oslo. Arrogante studenter og lærere, kniving og konkurranse fra ende til annen, hadde valgt noe annet i dag.

Anonym poster: f206c5555e686c0669f553db36f97676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Jeg er 43år og har jobbet som assistentlege i Danmark, og senere som overlege ved et lite norsk sykehus. På dette norske sykehuset var det alltid søkere med både utenlandsk utdannelse og norsk utdannelse, til ulike asslegestillinger og overlegestillinger, og det aldri på noen måte slik at de utenlandsutdannede ble silt ut, eller rangert lavere enn de norskutdannede. Denne myten lever kun i små kretser i fagmiljøene, blant de norske medisinstudentene, og (spesielt) i forumer på internett. Det er nok mest norske medisinstudenter som skulle ønske det var slik, heller enn at det er sånn. Det man så mest på i ansettelsprosessen var søkerens tidligere erfaring med helsevesnet, evt tillegsutdanning og resultatoppnåelse. For eksempel kan jeg huske en ung lege som hadde studert i Romania, men som hadde en norsk bachelor i biologi, som trumfet mange norskutdannede uten annen erfaring enn turnustjeneste og praksis fra studiet. Hun (og de fleste utenøandsutdannede) hadde forresten hatt praksis rundt omkring på norske sykehus og legekontorer i de somrene mellom semestrene i utlandet. Dessuten er mitt inntrykk av utenlandsutdannede at de brenner mer for yrket, flørter mindre med sykepleierene, og ikke så opptatt av makt og penger. Selv er jeg utdannet i Danmark med helt middels gode prestasjoner. Anser meg selv som en dyktig lege, og en helt grei menneskekjenner.

Og det er absolutt heller ingenting i veien med de norske studentene, bortsett fra dette grusomme hatet mot utenlandsutdannede. Dessuten blir dere jo gjennom studiet også programmert til å tenke at dere er eliten i Norge. Lang tradisjon for det på feks UiO. De fleste ler litt av dette som arbeidende leger i ettertid, mens noen tar dette veldig til seg og blir parapsykotiske narsissister.

Anonym poster: ec1a1dd9d56b07966caf7a025db0ba6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...