Gå til innhold

Når er det normalt med kondolanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål, som jeg hadde håpet jeg skulle slippe å stille.

Saken er den, at en god venn av meg gikk bort tidlig i helgen som var (og alt for ung). Jeg har hatt mindre kontakt med han de siste årene, men vi var veldig mye ilag i barndommen. Jeg har likevel fellt en del tårer, og tenkt mye på minnene som vi hadde sammen, og med tanke på foreldrene til min venn, som seriøst er de beste menneskene som finnes i verden.

Det har seg slik, at ene forelderen til vennen min la meg til som venn på facebook etter at denne tragiske hendelsen fant sted. Jeg ønsker å dele noen ord med dem, men jeg lurer på om dette rett og slett er alt for tidlig mtp. det tragiske tapet deres. Og at jeg ikke har hatt kontakt med vennen min den siste tiden. Jeg synes dette er ganske vanskelig, da jeg svert gjerne vil dele noen ord med dem.

Hva tror dere? Burde jeg avvente en stund til, eller er det ok å ta det mens det likevel er ganske ferskt, slik at jeg slipper å rippe opp i det igjen litt senere?

Hilsen fortvilet.



Anonymous poster hash: d7565...a99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mistet selv noen i nær familie for ganske kort tid siden og selv om jeg kvidde meg litt til kondolanser, til klemmer og til å møte mennesker som litt avventende ikke helt viste hva de skulle si eller gjøre at de sa noen ord til meg både før og etter begravelsen så er jeg glad for alle mumlende ord, for kondolanser og for klemmer, både fra de som kjente denne personen svært godt og fra de litt mindre nære.

Det er ikke alltid så lett å vite hva en skal si men som oftest føles det godt for de nærmeste med om enn bare et oppmerksomt ord på at du anerkjenner deres sorg og føler med de.

Anonymous poster hash: 9d762...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal kondolere generelt når man ser sin venn nedbrutt selv om han nekter for at noe er galt, men du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mange tragiske dødsfall, sier eller skriver noen ordet kondolerer til meg så er det det verste ordet jeg leser eller hører både når jeg er i sorg og ellers.

Bruk ord vi bruker i dagligtale eller la vær er mitt råd. Og vær naturlig ekte.

Anonymous poster hash: f49d4...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening synes jeg du gjerne kan ta kontakt med foreldrene til din avdøde venn. Jeg mistet kjæresten i sommer, og pappa for tre år siden. I begge tilfellene satte jeg stor pris på at folk tok kontakt og viste medfølelse. Det var godt å få vite at dem jeg hadde mistet også betydde noe for andre. Det var også godt å vite at noen hadde omsorg og medfølelse for oss som ble igjen.

Skriv til foreldrene hans og fortell litt om hva vennen betydde for deg, og at du tenker på dem. Det trenger ikke være så mye, men det kan være fint å vite at noen bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...