Gå til innhold

Negativ referanse - er alt håp ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig sluttet i min jobb, pga. ekstrem mistrivsel, og søker nye jobber om dagen. 

Ble bedt om å oppgi referanse på nylige jobb, på intervju, og oppga en kollega. Men de ønsket å prate med leder.

 

På intervjuet svarte jeg at jeg gjør en god jobb, lite fravær osv. Som stemmer veldig godt med alle tidligere jobber. Men dagens jobb startet bra, men har de siste årene blitt et helvete for å si det mildt. Og jeg har gjort en dårlig jobb de siste årene, prestert dårlig, kommet sent, vært mye syk innimellom. Og nå ønsker de en referanse fra nåværende jobb? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.  Jeg vet med sikkerhet at jeg får en dårlig referanse her, da jeg vet med megselv at jeg har gjort en dårlig jobb den siste tiden. Og har derfor valgt å slutte, for å finne en ny arbeidsplass hvor jeg trives bedre og vil ikke grue meg til jobb. Ny start.

 

På jobbintervjuet sa jeg at jeg hadde gjort god jobb, at de var fornøyd osv. Jeg sa også at jeg ikke hadde noen helseplager. Men referansen vil kunne si at jeg slet med ryggen en periode (er ok nå). Og at jeg gjorde noen dumme ting på jobb. Jeg fikk advarsel, men fikk fortsette.

 

Uansett, jobben jeg hadde passet meg ikke helt, og jeg gjorde en dårlig, virkelig dårlig jobb med fravær osv.  Og nå vil firmaet jeg søker jobb hos ha referanse av den arbeidsgiveren.

 

1. Jeg kan si jeg ikke ønsker å oppgi referanse, da arbeidsforholdet ikke sluttet bra.

2. Jeg kan gi referansen, og vite at hun sier masse negativt.

3. Jeg kan trekke søknaden.

 

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Noen råd? 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 63ae0...984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du helt sikker på at du vil få en negativ referanse? De aller fleste vil nok bare gi en generell referanse og 'ønsker henne lykke til i fremtiden'.



Anonymous poster hash: 09405...dfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er du helt sikker på at du vil få en negativ referanse? De aller fleste vil nok bare gi en generell referanse og 'ønsker henne lykke til i fremtiden'.

Anonymous poster hash: 09405...dfb

 

Er veldig sikker. 

Jeg vet at dette nye firmaet ville spørre direkte om fravær, fleksibilitet, resultatoppnåelse osv. 

Og etter at min nye sjef kom, så har alle de tingene sunket, og jeg har gjort en dårlig jobb. Vi gikk ikke godt overens, og det er tilfellet med flere, så flere sluttet etterhvert. Men jeg ble for lenge, og gjorde en ting jeg ikke var stolt av, som resulterte i en advarsel. Jeg fortsatte, men opplevde å hele tiden bli overvåket, bli spurt om jeg har vurdert å slutte, få dårlige jobber osv. Følte meg til slutt presset ut, og gjorde stadig en dårligere jobb. Og endte til slutt opp med å si opp, uten å ha ny jobb å gå til. 

Anonymous poster hash: 63ae0...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er veldig sikker. 

Jeg vet at dette nye firmaet ville spørre direkte om fravær, fleksibilitet, resultatoppnåelse osv. 

Og etter at min nye sjef kom, så har alle de tingene sunket, og jeg har gjort en dårlig jobb. Vi gikk ikke godt overens, og det er tilfellet med flere, så flere sluttet etterhvert. Men jeg ble for lenge, og gjorde en ting jeg ikke var stolt av, som resulterte i en advarsel. Jeg fortsatte, men opplevde å hele tiden bli overvåket, bli spurt om jeg har vurdert å slutte, få dårlige jobber osv. Følte meg til slutt presset ut, og gjorde stadig en dårligere jobb. Og endte til slutt opp med å si opp, uten å ha ny jobb å gå til. 

Anonymous poster hash: 63ae0...984

 

Hvor lenge har den nye sjefen vært der? Du kan eventuelt gi de kontaktinformasjonen til den gamle sjefen og forklare at du jobbet lengst under denne sjefen og tror h*n er bedre egnet basert på lengde på arbeidsforholdet.

Anonymous poster hash: 09405...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du faktisk har gjort en dårlig jobb de siste årene, så har du jo løyet når du sier du har gjort det bra. Og du sier du er lite vekke, mens du i realiteten har mye fravær. Klart det ikke tar seg bra ut! Da er det bedre å si at du ønsker ny jobb fordi du ikke trives der du er, og at det har fått prestasjonen til å ikke bli den beste, men at du er svært klar for å gjøre en maxinnsats når du begynner i ny jobb. Har en tidligere kollega som fikk jobb ved å være ærlig i samme situasjon. (Heldigvis for oss, fyren var en komplett udugelig løgnhals, men det går noen lunde greit der han er nå). Jeg hadde tidligere en jobb der jeg var mye brukt som referanse, og alle spør om fravær, innsats, samarbeidsevne og om du er presis. Det nytter ikke å lyge, det kommer frem uansett. 



Anonymous poster hash: b8d7f...833
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du ikke ønsker å bruke den sjefen som referanse, men at du evt kan vise til en attest om du har det. Du kan si at du sluttet i den jobben pga de tingene du nevner over her og derfor ikke har det beste forholdet til tidligere sjef. Det er en fair sak. Si heller at du mer enn gjerne ønsker at de ringer de referansene du allerede har gitt dem fra andre arbeidsforhold. 



Anonymous poster hash: f7195...3ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...