Gå til innhold

Må man ha utdannelse for ALT?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste jobber som ikke krever utdannelse er rasjonalisert bort, og det vil bli enda færre i framtiden. På begynnelsen av 70-tallet hadde over 60% av befolkningen jobber som ikke krevde utdanning utover grunnskolen, mens nå er det ca 25%. Hvis du vil ha god sjanse til å ha en jobb om 20 år er du nesten nødt til å ta ekstra utdanning, fortrinnsvis noe som ikke begynner med sosio.



Anonymous poster hash: 32b9c...840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

At man sliter seg ut gjelder såvisst ikke bare lavtlønnsyrker. I min bransje, som man som regel må ha utdannelse for å få jobb i så er det vanlig med 12+ timers arbeidsdager.

 

Ubekvemme tider? Her jobber man når som helst på døgnet, når det kreves av arbeidsoppgavene.

 

Poenget er ikke slik at alt bare blir "bra" så lenge man får en jobb som krever høyere utdannelse og/eller fabgrev/andre papirer. Mange jeg kjenner jobber boritmot døgnet rundt.

Anonymous poster hash: 27644...1a6

 

 

Ja,men da tjener man gjerne bedre. Jeg jobbet i ISS som renholder,og da tjente jeg vel ca 15000. Fikk kun betalt for et visst antall timer. Brukte vi lengre tid,så fikk vi ikke betalt for det. I tillegg blir man gjerne pålagt mer arbeid,og må belage seg på å vaske store områder på kort tid. Altså ikke verdt det spør du meg.

 

På kantine var det vel noe av det samme bare at det var roligere,men ikke spesielt interessant eller givende jobb for min del. Stå der å smøre på baguetter og lage halvfabrikatmat er temmelig deprimerende. Luselønn der også. Pluss misfornøyde kunder som sutrer og klager over priser og mat. Allikevel skal man være serviceinnstilt og smile.

 

Med utdannelse er det i det minste mulig å utdanne seg til et yrke som er bedre betalt,høyere trivsel(mye misnøye i lavtlønnsyrker) og generelt et mer givende arbeid. Alle yrker som krever utdannelse er jo ikke slik du beskriver. Mange har jo en roligere arbeidsdag med 8 timers dag.

Anonymous poster hash: d07cf...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg også. Heia oss  :danse:  

Kjenner det er litt skummelt å skulle begynne på nytt igjen, men vil så gjerne ha en bedre jobb :)

Anonymous poster hash: 8b5fa...e99

 

 

Jeg også :) Er så lei av dårlige betalte jobber som er totalt uinteressante.

Anonymous poster hash: d07cf...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å få en god jobb uten utdannelse i dag enn tidligere. Så dersom du er uten erfaring i dag, så lønner det seg å utdanne seg. Selvfølgelig, du kan jobbe deg opp på butikk eller burgersjappe, og sikkert tjene greit etterhvert. Men uten utdannelse er du ofte første til å miste jobben dersom det blir kutt. Pluss at det er jo gøy å utdanne seg, spennende å lære masse om et fagfelt, og fint å være en del av et fagmiljø:)

Anonymous poster hash: 41a27...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en totalt uinteressant jobb. Bestemme over folk som selger brød og melk liksom. Hadde aldri orket. 400 k er også lite i Norge der alt er dyrt. Trist at dette er fremtiden din

Anonymous poster hash: 246d3...d9e

 

Synes ikke man skal være nedlatende ovenfor *noen* som gjør et ærlig arbeid, uansett om man er toppsjef eller renholder. Jeg går ut fra at du er ute etter å provosere, men det er en trangsynt og veldig fascinerende holdning. Og trist for deg, selvsagt. Posteren vet jo selv hva hun synes om jobben sin, så jeg skal ikke snakke for henne, men du er jo helt bortreist. En butikksjefsstilling innebærer mye mer enn det. Og er det å ha personalansvar mindre verdt "bare" fordi personalet er "kassadamer"?

 

Det er ikke noe poeng i å ta en lang utdannelse som du ikke føler selv at du vil ha utbytte av, men fagbrev er sjelden en dum idé. Det blir påkrevd oftere og oftere også. Pluss at det er stor rift om de jobbene det er mulig å få som ufaglært, dessverre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en totalt uinteressant jobb. Bestemme over folk som selger brød og melk liksom. Hadde aldri orket. 400 k er også lite i Norge der alt er dyrt. Trist at dette er fremtiden din

Anonymous poster hash: 246d3...d9e

 

:skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:

Anonymous poster hash: 3a1d5...367

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en totalt uinteressant jobb. Bestemme over folk som selger brød og melk liksom. Hadde aldri orket. 400 k er også lite i Norge der alt er dyrt. Trist at dette er fremtiden din

Anonymous poster hash: 246d3...d9e

Haha jeg har 6 års utdannelse og tjener 250 k i pret, skulle gjerne byttet mot 0 utdannelse.

Anonymous poster hash: 088e2...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg har 6 års utdannelse og tjener 250 k i pret, skulle gjerne byttet mot 0 utdannelse.

Anonymous poster hash: 088e2...0c7

Så med høyere utdannelse er ditt resonnement at det er bedre å ha en lavt betalt jobb UTEN høyere utdannelse enn det er å ha en lavt betalt jobb MED høyere utdannelse?

Du har skulket alle forelesninger med logisk gyldige resonnementer, forstår jeg.

Anonymous poster hash: fafaa...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med høyere utdannelse er ditt resonnement at det er bedre å ha en lavt betalt jobb UTEN høyere utdannelse enn det er å ha en lavt betalt jobb MED høyere utdannelse?

Du har skulket alle forelesninger med logisk gyldige resonnementer, forstår jeg.

Anonymous poster hash: fafaa...c71

Man har i det minste ikke et studielån å nedbetale...

Anonymous poster hash: 37370...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har i det minste ikke et studielån å nedbetale...

Anonymous poster hash: 37370...99b

Man skulle tro at 6 års studier har gitt deg tankeevne til å skaffe deg en annen og bedre betalt jobb.

Anonymous poster hash: fafaa...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en totalt uinteressant jobb. Bestemme over folk som selger brød og melk liksom. Hadde aldri orket. 400 k er også lite i Norge der alt er dyrt. Trist at dette er fremtiden din Anonymous poster hash: 246d3...d9e

Så nedlatende du er. Butikksjek kan man være i klesbutikker, elektronikkbutikker osv. Og hva er da galt med å jobbe innenfor dagligvarebransjen? Og med en lønn over 400 000 kr, kan man leve godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange stillinger som krever utdannelse i dag som ikke gjorde det før. Jeg husker jeg jobbet i kundeservice under studietiden og det var "sååå viktig for dem" å få inn en person med en utdannelse. Jeg greier ikke å fatte hvorfor. Det var virkelig ikke nødvendig med noen utdannelse for å gjøre jobben min. Det kunne omentrent en deresert ape ha gjort... De "gamle" damene som jobbet der hadde ingen utdannelse, men ettersom de pensjonerte seg så ansatte de kun folk med utdannelse etter det. Trist utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener bedre enn f.eks kusinen min som har Bachelor relatert til det hun jobber med. Jeg har ikke utdannelse, kun videregående og ett år med høyskole. 

Høy utdannelse er ikke alltid det samme som høy lønn. 



Anonymous poster hash: 4e860...911
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mine to siste arbeidsplasser startet jeg i bunnen og jobbet meg oppover. Eneste utdannelsen jeg har er allmennfaglig videregående.  
Startet i som resepsjonist på hotell, ble 1. resepsjonist etter 1,5 år og resepsjonssjef ca 1 år etter det.

 

Min neste jobb var gjennom et vikarbyrå i en IT bedrift på 1. linje (bistå kunder på telefonen) Ble ansatt i firmaet etter det første året gjennom vikarbyrået og 1 år etter det igjen fikk jeg en managerstilling som jeg har hatt siden. 

Slik jeg ser det er det viktigst å komme innenfor, stå på, gjør jobben din litt bedre enn hva som er forventet av deg og vis at du er villig til å lære.

 

Lykke til, det er mulig :)



Anonymous poster hash: 9f190...c32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fortsatt mulig å starte i en enkel stilling og jobbe seg oppover ved å ta initiativ. Men slik som samfunnet har utviklet seg når du gjerne toppen av en mulig karriere fort uten utdanning. Ei venninne var butikksjef for Norges beste coop mega, men kunne ikke jobbe seg videre i konsernet pga mangel på utdannelse. Hun hadde da nådd toppen i en alder av 26. 

 

Stefaren min har en ingeniørjobb, men uten utdannelsen til det. Han tjener da selvfølgelig en del mindre enn de som har utdannelse og er nok den første som må gå i nedgangstider. 

 

Vil anbefale fagbrev om du ikke ønsker å ta en høyskoleutdannelse, da kan du tjene ganske mye. 



Anonymous poster hash: ee139...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange jobber i det offentlige krever opptil doktorgrader i dag der gjerne seniorene på arbeidsplassen knapt har bestått folkeskole. Det gir svært kompetente mennesker utrolig kjedelige arbeidsdager siden jobbene er særdeles lite mentalt utfordrende.

 

Det kalles utvikling.



Anonymous poster hash: df6fc...645
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Svært mange jobber i det offentlige krever opptil doktorgrader i dag der gjerne seniorene på arbeidsplassen knapt har bestått folkeskole. Det gir svært kompetente mennesker utrolig kjedelige arbeidsdager siden jobbene er særdeles lite mentalt utfordrende.

 

Det kalles utvikling.

Anonymous poster hash: df6fc...645

 

 

Jeg tviler på at "svært mange" stillinger krever doktorgrad i dag. Forskerstillinger ja, men de har som regel alltid krevd doktorgrader. Saksbehandlingsstillinger o.l. krever ofte bachelor eller master, men doktrograd? Fortsatt ikke veldig vanlig bortsett fra enkelte ledende og stillinger som krever ytterst spisskompetanse e.l.

Anonymous poster hash: 27644...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...