Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De vil vel ha noen som er "på hugget" og "gir jernet" tenker jeg. Det første jeg tenker på er dog den engelske betydningen; fornærmende.

Hm, okei, takk :) 

Anonymous poster hash: 49958...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hm, okei, takk :)

Anonymous poster hash: 49958...b0e

 

 

Tenk fotball. Enklere. Defensiven = Ikke bra (forsvarsspill). Offensiven = bra (angrep).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil vel ha noen som er "på hugget" og "gir jernet" tenker jeg. Det første jeg tenker på er dog den engelske betydningen; fornærmende.

 

Ja, ikke sant? Kanskje jeg burde søke, jeg er ofte mer støtende enn støttende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier GPS-dama "fyrti" i stedet for "førti"? Alt annet er på ganske så riktig norsk, men akkurat tallet 40 greier hun ikke. Er det vanskeligere å misforstå "vei fyrti" enn "vei førti" eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært forkjølet på 10 år, men denne uken var jeg forkjølet i 3 dager. Jeg var på jobb og allmenntilstanden mln var helt ok. Det jeg lurer på er:

Hvordan klarer folk å gjøre dette (være forkjølet) opp flere ganger i året?

 

Hvis du lurer på hvordan de blir forkjølet så er svaret dårlig håndhygiene. Forkjølelse kommer av virus som de fleste får i seg ved at de ikke vasker hendene før de spiser eller at de biter negler eller på annen måte har tatt på en overflate med virus på og så putter fingrene i munnen eller på maten.

 

Når man først er blitt forkjølet så er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å holde ut.

Anonymous poster hash: 354fe...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Hvis du lurer på hvordan de blir forkjølet så er svaret dårlig håndhygiene. Forkjølelse kommer av virus som de fleste får i seg ved at de ikke vasker hendene før de spiser eller at de biter negler eller på annen måte har tatt på en overflate med virus på og så putter fingrene i munnen eller på maten.

Når man først er blitt forkjølet så er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å holde ut.

Anonymous poster hash: 354fe...b32

Det er ikkje sant for meg i alle fall :(

Er forskjøla heile tida, og eg har ikkje dårlig hygiene!

Man kan vel bli det av å gå ut med vått hår eller bli våt ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikkje sant for meg i alle fall :(

Er forskjøla heile tida, og eg har ikkje dårlig hygiene!

Man kan vel bli det av å gå ut med vått hår eller bli våt ute?

Nei, egentlig ikke, men har man allerede blitt smittet av et forkjølelsesvirus og det ligger i kroppen i påvente av å bryte ut, blir man fortere syk om man blir kald, fordi viruset foretrekker et kjølig miljø. Det er også grunnen til at man gjerne får litt høyere temperatur med bittelitt feber når man er skikkelig forkjøla, fordi kroppen prøver å bli kvitt viruset ved å øke coretempen.

Noen mennesker blir syke omtrent bare de hører noen nyse på tv, mens andre blir så og si aldri forkjøla- det har noe med ditt eget immunsystem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Nei, egentlig ikke, men har man allerede blitt smittet av et forkjølelsesvirus og det ligger i kroppen i påvente av å bryte ut, blir man fortere syk om man blir kald, fordi viruset foretrekker et kjølig miljø. Det er også grunnen til at man gjerne får litt høyere temperatur med bittelitt feber når man er skikkelig forkjøla, fordi kroppen prøver å bli kvitt viruset ved å øke coretempen.

Noen mennesker blir syke omtrent bare de hører noen nyse på tv, mens andre blir så og si aldri forkjøla- det har noe med ditt eget immunsystem å gjøre.

Då forstår eg meg ikkje på immunsystmet mitt. Er det da normalt å bare bli forskjøla og aldri noke anna? Feber, spysjuke osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjøla

Forkjølet. Forkjøla. Forkjølelse.

Anonymous poster hash: 03c12...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då forstår eg meg ikkje på immunsystmet mitt. Er det da normalt å bare bli forskjøla og aldri noke anna? Feber, spysjuke osv?

Det er mange som ofte blir litt snørrete og er det over lengre tid.

Det betyr ikke nødvendigvis at immunsystemet er begredelig, men at det bare er sånn for enkelte.

Det er først når den generelle *I feel like shit*-følelsen kommer at du blir ordentlig forkjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sant for meg i alle fall :(

Er forskjøla heile tida, og eg har ikkje dårlig hygiene!

Man kan vel bli det av å gå ut med vått hår eller bli våt ute?

 

Du kan ikke bli forkjøla av å være kald. Om du har god håndhygiene og likevel blir forkjøla kan det for eksempel ha sammenheng med andre folks manglende hygiene. Hvis kantinekokken der du jobber pleier å nyse ut over maten for eksempel så er det lite du får gjort med det.

 

Men uansett: forkjølelse kommer av virus, så man må ha fått smitte fra ett eller annet sted.

Anonymous poster hash: 354fe...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kommer aldri "billig-briller" med minusstyrke...?

 

De gjør det, det er bare ikke like utbredt. Nille hadde f.eks minusstyrke i flere år (har ikke vært der på en stund, så jeg vet ikke om det har det nå). Jeg antar at det er større marked for billige plussbriller, siden det er ganske vanlig å bruke det som lesebriller når man har kommet godt opp i årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bøddelens øks, blir den sterilisert mellom hver gangs bruk?

Tviler jeg på. Hvorfor skal de det? Vasker nok øksen, men sterilisert tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke bakt potet blitt det nye vanlig potet? Er jo mye enklere å skrelle én stor potet fremfor fire små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg syns jeg så dette spørsmålet i denne tråden men jeg finner ikke det og jeg er interessert i å vite hvorfor også :)

 

Hvorfor pusser man tennene om morgenen før man spiser?

 

Og dette spør jeg selv, hvorfor er det anbefalt å pusse tenner før man legger seg? Man pusser jo dem uansett når man står opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg så dette spørsmålet i denne tråden men jeg finner ikke det og jeg er interessert i å vite hvorfor også :)

Hvorfor pusser man tennene om morgenen før man spiser?

Og dette spør jeg selv, hvorfor er det anbefalt å pusse tenner før man legger seg? Man pusser jo dem uansett når man står opp :)

Kopiert fra en annen tråd:

"Man bør aldri pusse tennene rett

etter man har spist, man bør vente

minst 10 minutter, og minst 30

dersom man har spist noe

syreholdig. Dette er fordi maten

midlertidig løser opp/mykgjør

emaljen på tennene, da er den ekstra

sårbar og kan ta skade av tannpuss"

Til det siste: jeg tror det har noe med å fjerne bakterier. Ellers ville de ligge der og godte seg gjennom natten :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...