Gå til innhold

Hvor lenge kan en baby bruke sprinkelsengen,3 eller 4 år?


MBelucci

Anbefalte innlegg

Ja,hvor lenge kan man bruke en sprinkelseng.Jeg har kjøpt en fin og god sprinkelseng,som jeg skal bruke fra starten:Siden det blir altfor varmt i en vugge i August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Ja,hvor lenge kan man bruke en sprinkelseng.Jeg har kjøpt en fin og god sprinkelseng,som jeg skal bruke fra starten:Siden det blir altfor varmt i en vugge i August.

Vugger er da i bruk året rundt, så hva er det for noe spesielt som gjør at det blir for varmt i august?

Hvor lenge man kan bruke en sprinkelseng, er avhengig av hvor stor sengen er. Når barnet begynner å bli like lang som sengen og det tydelig blir trangt, er det på tide med en større seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine begynte med vanlig seng når de var ca 2 år gammel. Minste var vel den som sov i den lengst, og han var 2 1/2 år når han fikk vanlig seng.

Når de klarer å klatre ut av sengen, er det tryggere med en vanlig seng.

Husk å gjøre sengen litt mindre, for en vugge er behangelig for så små barn fordi den er liten. En sprikelseng kana v og til bli for stor for en nyfødt.

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vugger er da i bruk året rundt, så hva er det for noe spesielt som gjør at det blir for varmt i august?

Hvor lenge man kan bruke en sprinkelseng, er avhengig av hvor stor sengen er. Når barnet begynner å bli like lang som sengen og det tydelig blir trangt, er det på tide med en større seng.

Skulle egentlig kjøpe en vugge eller bassinet,men siden det er lite plass i den,så blir det varmere enn hvis den er større.her jeg bor er det ihvertfall 40 grader i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skulle egentlig kjøpe en vugge eller bassinet,men siden det er lite plass i den,så blir det varmere enn hvis den er større.her jeg bor er det ihvertfall 40 grader i august.

Oi, det var høy temperatur. Hvor bor du, om jeg kan spørre? Inne i huset går det vel an å installere air condition og/eller bruke vifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Niesen min begynte å klatre ut av senga da hun var ca halvannet år, og sov bedre i vanlig seng fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår sprinkelseng så kan man ta av den ene siden, den tok vi av når han var halvannet år, for da klatret han over. Han får ny seng nå, og blir tre i november, men den er mer enn lang nok til at han kunne sovet i den en stund til. Grunnen til at vi bytter seng er at lillesøster skal arve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fekk større seng då han var ca 20 mnd, for då klatra han ut av sprinkelsenga, noko som ofte førte til knall og fall... ;) betre med ein større seng han kunne klatre ut av på ein enklare måte. Trur det er vanleg med sprinkelseng til kanskje rundt 2 år? Å bruke sprinkelseng til 3-4 år syns eg høyres litt i overkant ut... Standardmål på sprinkelseng er vel 60x120 og det er vel litt i underkant for ein såpass stor unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var høy temperatur. Hvor bor du, om jeg kan spørre? Inne i huset går det vel an å installere air condition og/eller bruke vifter?

Vi har aircondition i hver eneste rom omtrendt :) uten aircon er jo helt håpøst her til lands.

Bor på kypros.

Men trur jeg må ha en større seng.siden den jeg hat bestillt bare er 68 cm bred.Kan nok ikke brukes lenger enn 2 år,eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men når ungen er to er det på tide med ny seng uansett. Da klatrer de over kanten, noe som er upraktisk siden de ofte faller og slår seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vi har aircondition i hver eneste rom omtrendt :) uten aircon er jo helt håpøst her til lands.

Bor på kypros.

Men trur jeg må ha en større seng.siden den jeg hat bestillt bare er 68 cm bred.Kan nok ikke brukes lenger enn 2 år,eller hva mener du?

Jeg tror nok den kan brukes til barnet er i treårsalderen. Når man tenker på at en vanlig størrelse i bredden på en dobbeltseng for voksne er 150 cm, dvs. at det er 75 cm på hver, må man anta at en seng på den størrelsen du har anskaffet til barnet, skulle passe ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på det.Kostet litt for sengen jeg bestillte.takk for alle svar.Ikke,bare bare å bli mor for 1.gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard sprinkelseng i Norge er 60x120 cm, så den sprinkelsenga di virker jo veldig stor da. Vår var 55x115 cm, og mini brukte den til han var 2,5 år gammel. Han prøvde forøvrig aldri å klatre ut av sprinkelsenga si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Får satse på det.Kostet litt for sengen jeg bestillte.takk for alle svar.Ikke,bare bare å bli mor for 1.gang :)

Gratulerer! Så koselig. Alt er nytt og spennende :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungen din "godtar" å ligge "pent" i ei sprinkelseng, kan du jo bruke den til den vokser ut av den...

Men de fleste unger, vil vel på et tidspunkt prøve å klatre ut av senga - og da kan det, som flere her sier - bli farlig..

Dessuten er det jo et problem hvis barnet slutter tidlig med nattbleie, og trenger å gå på potta på natta eller tidlig morgen..

Mine fikk "stor" seng når de var rundt 2 år... (og da med "streng" beskjed om at de skulle LIGGE pent i senga helt til neste morgen - ellers byttet vi tilbake til sprinkelsenga igjen.. Det var jo stor stas med stor seng, så her har det ikke vært noe problem med at de testet grensene ved å stå opp igjen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen min på snart 2 sover i sprinkelseng og skal gjøre det til han vokser ut av den på lengden. Vi har fjernet to-tre sprinkler i fotenden slik at han kan gå inn og ut av den selv.

Funker kjempefint og sengen er ikke ødelagt: løsnet tverrstolpen øverst, fjernet så de aktuelle sprinklene og satte tverrstolpen på igjen. Sprinklene kan settes på plass igjen skadefritt senere hvis vi får flere som skal bruke senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på snart 2 sover i sprinkelseng og skal gjøre det til han vokser ut av den på lengden. Vi har fjernet to-tre sprinkler i fotenden slik at han kan gå inn og ut av den selv.

Funker kjempefint og sengen er ikke ødelagt: løsnet tverrstolpen øverst, fjernet så de aktuelle sprinklene og satte tverrstolpen på igjen. Sprinklene kan settes på plass igjen skadefritt senere hvis vi får flere som skal bruke senga.

Det var lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn sov i sprinkelseng til han var 2,5 år. Da hadde han faktisk klatret ut av den en stund, men i kontrollerte former. Vi hadde en puff stående ved siden av sengen som han klatret ut og sto på.

Da vi kjøpte stor seng så var det en som var stolt som en hane :goodbye:

TS, gratulerer med baby i magen. Siden du har AC så kan du sikkert bruke vugga i august også, da har dere det sikkert kjølig og fint på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...