Gå til innhold

Tine kjøttdeig fort!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøttdeig i fryseren som må tines til kl 21.

Jeg har hørt at den bør legges i varmt vann og jeg har hørt at den bør legges i iskaldt vann. Hva er det beste?

Synes det høres mest fornuftig ut med varmt vann, for da tiner den raskest. Men er kaldt vann best for å tine den på best mulig måte, selv om det tar lenger tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen form for defrost/tine-program på en microbølgeovn, er dette svært effektivt. Ellers ville jeg nok gått for lunkent vann, da svært varmt vann vil gjøre at kjøttdeigen blir "kokt" ytterst og kan bli tørr. Så, mitt forslag er da lunkent vann som byttes ganske ofte, mens kjøttdeigen ligger i dobbel plastpose (greit med to i tilfelle den ene ikke er tett..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen form for defrost/tine-program på en microbølgeovn, er dette svært effektivt. Ellers ville jeg nok gått for lunkent vann, da svært varmt vann vil gjøre at kjøttdeigen blir "kokt" ytterst og kan bli tørr. Så, mitt forslag er da lunkent vann som byttes ganske ofte, mens kjøttdeigen ligger i dobbel plastpose (greit med to i tilfelle den ene ikke er tett..)

Microbølgeovnen er ny, har ikke satt meg inn i det som står i bruksanvisningen. Men lurer på om jeg stikker på butikken istedet, å kjøper ny kjøttdeig.

Men kjøttdeigen i fryseren skal uansett brukes en dag. Bør den legges fra fryser til kjøleskap et døgn før den skal brukes da eller? Tror jeg har hørt snakk om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat tinet en pakke kjøttdeig i full fart. La den på stekepanna med lokk på svak varme. Tok vel 20 minutter eller noe slikt. Nå står den og putrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microbølgeovnen er ny, har ikke satt meg inn i det som står i bruksanvisningen. Men lurer på om jeg stikker på butikken istedet, å kjøper ny kjøttdeig.

Men kjøttdeigen i fryseren skal uansett brukes en dag. Bør den legges fra fryser til kjøleskap et døgn før den skal brukes da eller? Tror jeg har hørt snakk om det.

Om du har ny micro, har den sikkert fin defrost-funksjon, men om du ikke orker å sette deg inn i den på lørdagskvelden er det nok like greit å kjøpe ny pakke kjøttdeig.

Og jeg pleier iallefall å ta ut kjøttdeigen kvelden før, og legge i kjøleskapet, men er nok ikke noe fasitsvar på hva som er best når det gjelder akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat tinet en pakke kjøttdeig i full fart. La den på stekepanna med lokk på svak varme. Tok vel 20 minutter eller noe slikt. Nå står den og putrer :)

Hihi, ja man kan jo selvsagt bare steke den på lav varme direkte, om man skal steke kjøttdeigen :fnise: Dette er jo det aller enkleste...

Men om dere trenger kjøttdeigen rå, til feks kjøttkaker, kjøttpudding e.l. må den vel tines på annet vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi, ja man kan jo selvsagt bare steke den på lav varme direkte, om man skal steke kjøttdeigen :fnise: Dette er jo det aller enkleste...

Men om dere trenger kjøttdeigen rå, til feks kjøttkaker, kjøttpudding e.l. må den vel tines på annet vis :)

Ja, det blir jo selvsagt noe annet. Nei, da må man vel bare ta tiden til hjelp. Har også tint kjøttdeig i vannbad, men pass på at ikke vannet blir for varmt, da blir jo litt av kjøttet "kokt". De gangene vi har tint kjøttdeig i mikro, så har litt av deigen blitt kokt. Men det er jo greit så lenge den skal rett i steikepanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ihvertfall fortalt at frosne ting tiner best i kaldt vann. Men selv bruker jeg alltid lav styrke på microen i noen minutter om jeg ikke har tatt den opp tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne ting tinger kjappes i kaldt vann. Gjerne med isbiter i!

Det er også en idé når du fryser kjøttdeigen, at du ikke legger pakken rett i fryseren, men tar den opp, og lager den til en helt flat pakke, samtidig som du presser ut all luft. Da vil den tine kjappere. Bare å legge posen i kaldt vann, eller å steke den på svak varme. Da er den jo flat, så det er lettere å skrape vekk det som er tint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøttdeig i fryseren som må tines til kl 21.

Jeg har hørt at den bør legges i varmt vann og jeg har hørt at den bør legges i iskaldt vann. Hva er det beste?

Synes det høres mest fornuftig ut med varmt vann, for da tiner den raskest. Men er kaldt vann best for å tine den på best mulig måte, selv om det tar lenger tid?

Kaldt vann.... Da tiner det absolutt best. Det tiner faktisk senere med varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av ren nyskjerrighet.. Hvordan tiner den fortere om den puttes i kaldt vann?

Fordi, kort forklart, det varme vannet fører til at det ytre laget tiner, og danner et isolerende lag, slik at det tar lenger tid å tine hele kjøttdeigen. Med kaldt vann tines kjøttdeigen "innenfra".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...