Gå til innhold

Føler meg bedre uten grønnsaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har spist et lass av grønnsaker tidligere, men opplevde mageproblemer av det og holder meg derfor til kun én type grønnsak for tiden. Spiser ellers veldig sunt, mye egg, fisk, kjøtt, kokosolje/smør/oliven, avokado, bær osv. Er det flere som spiser få grønnsaker men føler seg frisk og fin til tross for det? Er det skadelig å spise lite grønt?

Anonymous poster hash: 18475...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnsaker har stort sett forholdsvis lite næringsinnhold, og det er nettopp dét som er grunnen til at folk propper seg med sånt, så de ikke skal legge på seg. Noe må man gjerne ha for å ha et noenlunde balansert kosthold, men absolutt ikke sånne mengder som enkelte ser ut til å tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang vurdert om det kan være FODMAP i grønnsakene som forårsaker disse plagene?

Det er ikke et must å spise absolutt litt av alle grønnsaker, en kan fin klare seg med færre i tilsvarende mengder.

Grønnsaker har stort sett forholdsvis lite næringsinnhold, og det er nettopp dét som er grunnen til at folk propper seg med sånt, så de ikke skal legge på seg. Noe må man gjerne ha for å ha et noenlunde balansert kosthold, men absolutt ikke sånne mengder som enkelte ser ut til å tro.

Hovedgrunnen til å proppe i seg grønnsaker er ikke fordi man skal (for)bli tynn. Det er fordi de inneholder relativt mye mikronæringstoffer per energi, de smaker godt og de bidrar til viktige ting som fiber (og karbohydrater) i kosten.

De fleste vitaminer og mineraler kan man få fra kjøtt, egg og innmat, men f.eks. vitamin c må man få fra grønnsaker eller frukt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber og karbohydrater får man primært fra rotfrukter og kornprodukter, ikke grønnsaker. Om du definerer grønnsaker som alt som ikke er animalsk er jeg med, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber og karbohydrater får man primært fra rotfrukter og kornprodukter, ikke grønnsaker. Om du definerer grønnsaker som alt som ikke er animalsk er jeg med, forsåvidt.

Begrepet grønnsaker løst, men når jeg skrev grønnsaker så mener jeg det på en slik måte som wikipedia f.eks. definerer det.

Grønnsaker er kulturplanter der deler av planten brukes rå, kokt eller stekt i matlaging på grunn av sin smak og sitt næringsinnhold. Ordet har ingen vitenskapelig, botanisk definisjon, og heller ikke i praktisk kokekunst har begrepet noe endelig og vedtatt innhold.

Med andre ord faller rotgrønnsaker eller rotfrukter inn i kategorien grønnsak. Dog mener jeg at frukt, korn og sopp bør holdes utenfor.

Korn er omdiskutert. Ja det er en kilde til fiber, men det lite annet i korn som jeg mener er nyttig. I tillegg er mye korn rikt på såkalte FODMAPs, og en stor kilde til uspesifikke mageplager.

Dog faller også en del fiber fra grønnsaker også under kategorien FODMAP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber og karbohydrater får man primært fra rotfrukter og kornprodukter, ikke grønnsaker. Om du definerer grønnsaker som alt som ikke er animalsk er jeg med, forsåvidt.

Litt kverulant, kanskje? Er du av dem som retter for folk som kommer i skade for å kalle bringebær et bær også, eller?

Anonymous poster hash: 1102e...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen gang vurdert om det kan være FODMAP i grønnsakene som forårsaker disse plagene?

Det er ikke et must å spise absolutt litt av alle grønnsaker, en kan fin klare seg med færre i tilsvarende mengder.

Har googlet det, og mye stemmer. Tror jeg må holde meg unna det meste, da jeg føler meg uvel av for mye grønt og frukt. Spiser foreløpig kun grønnkål og blåbær og bringebær. Får i meg egg, kylling, laks, kokosolje, litt yogurt og nøtter også, så tror jeg får i meg det trenger. :)

Anonymous poster hash: 18475...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet det, og mye stemmer. Tror jeg må holde meg unna det meste, da jeg føler meg uvel av for mye grønt og frukt. Spiser foreløpig kun grønnkål og blåbær og bringebær. Får i meg egg, kylling, laks, kokosolje, litt yogurt og nøtter også, så tror jeg får i meg det trenger. :)

Anonymous poster hash: 18475...2c5

Høres ut som du får i deg det du trenger. Jeg tolket kanskje HI som at du spiste lite grønnsaker i form av vekt, og ikke i antall. Jeg mener fint det går an å leve på på relativt beskjedent utvalg om man opprettholder mengdene.

Selv må jeg innrømme at jeg spiser nok mest paprika og agurk, og litt gulrot, men jeg utelukker ikke bevisst noen andre grønnsaker. De kommer inn i middagene her og der, mens de andre spiser jeg til stortsett alle måltider.

Om du er bekymret for å få i deg lite vitaminer er lever (i små mengder) og eggeplomme en utmerket kilde til det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Har googlet det, og mye stemmer. Tror jeg må holde meg unna det meste, da jeg føler meg uvel av for mye grønt og frukt. Spiser foreløpig kun grønnkål og blåbær og bringebær. Får i meg egg, kylling, laks, kokosolje, litt yogurt og nøtter også, så tror jeg får i meg det trenger. :)

Anonymous poster hash: 18475...2c5

De andre low-fodmap grønnsakene som er lette å få i seg er isberg, agurk, tomat, gulrot og paprika, jeg er ganske sensitiv til andre fodmaps men disse tåler jeg bra, bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord faller rotgrønnsaker eller rotfrukter inn i kategorien grønnsak. Dog mener jeg at frukt, korn og sopp bør holdes utenfor.

Men tomaten er botanisk sett en frukt (faktisk et bær, siden frøene er i fruktkjøttet). Av samme grunn regnes agurken også som et bær, så disse distinksjonene blir mer eller mindre umulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tomaten er botanisk sett en frukt (faktisk et bær, siden frøene er i fruktkjøttet). Av samme grunn regnes agurken også som et bær, så disse distinksjonene blir mer eller mindre umulige.

Grønnsak er en litt svevende gastronomisk term, og har ikke stort med botanikk eller biologi å gjøre. Er derfor jeg spurte Supraspinatus hva han mente med begrepet. Personlig ville jeg verken beskrive tomater eller poteter som grønnsaker, men skjønner hvorfor andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise lite grønt er forbundet med økt risiko for enkelte sykdommer.

Approximately 200 studies that examined the relationship between fruit and vegetable intake and cancers of the lung, colon, breast, cervix, esophagus, oral cavity, stomach, bladder, pancreas, and ovary are reviewed.

For most cancer sites, persons with low fruit and vegetable intake (at least the lower one-fourth of the population) experience about twice the risk of cancer compared with those with high intake, even after control for potentially confounding factors. For lung cancer, significant protection was found in 24 of 25 studies after control for smoking in most instances. Fruits, in particular, were significantly protective in cancers of the esophagus, oral cavity, and larynx, for which 28 of 29 studies were significant. Strong evidence of a protective effect of fruit and vegetable consumption was seen in cancers of the pancreas and stomach (26 of 30 studies), as well as in colorectal and bladder cancers (23 of 38 studies). For cancers of the cervix, ovary, and endometrium, a significant protective effect was shown in 11 of 13 studies, and for breast cancer a protective effect was found to be strong and consistent in a meta analysis. It would appear that major public health benefits could be achieved by substantially increasing consumption of these foods.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1408943

her er litt mer http://www.nature.com/bjc/journal/v104/n1/full/6606032a.html

Endret av ord deling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...