Gå til innhold

Sunn lørdagssnacks, lavkarbo


Gjest Heartbeat

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbeat

Bare så du veit det, så er hovedingrediensen i holiday dip maltodextrin - et polysakkarid som praktisk talt er sukker, bare at det ikke smaker søtt.

Her var det vel snakk om holiday dip man lager selv, et sunnere alternativ :) Har funnet oppskrift på nett som er både sunt og godt. Skal lage den i dag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare så du veit det, så er hovedingrediensen i holiday dip maltodextrin - et polysakkarid som praktisk talt er sukker, bare at det ikke smaker søtt.

Takk for rådet, men jeg vet det veldig godt. Det var derfor jeg sa google oppskrift. ;) Jeg bruker bare rent krydder. Krydder er billig og så har det veldig lang holdbarhetstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for øvrig bidra i tråden. Nå veit jeg ikke hvor streng lavkarbo du kjører, men jeg regner med at kikerter er greit. Da foreslår jeg hummus som dipp.

Jeg bruker chana dal (som egentlig er brune kikerter som er skrelt og delt - kortere koketid) - bløtlegges og kokes møre.

Tahini ca. 1:6 i forhold til kikertene.

Kjøres i foodprosessor med sitronsaft, olivenolje, bittelitt hvitløk, salt, hvit pepper og kokevannet til kikertene, til du har riktig smak og konsistens. Legges i boks og pyntes med rikelig olivenolje, svart pepper, finhakka bladpersille og grovkverna svart pepper.

Lages på ca. 45 minutter.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Kan for øvrig bidra i tråden. Nå veit jeg ikke hvor streng lavkarbo du kjører, men jeg regner med at kikerter er greit. Da foreslår jeg hummus som dipp.

Jeg bruker chana dal (som egentlig er brune kikerter som er skrelt og delt - kortere koketid) - bløtlegges og kokes møre.

Tahini ca. 1:6 i forhold til kikertene.

Kjøres i foodprosessor med sitronsaft, olivenolje, bittelitt hvitløk, salt, hvit pepper og kokevannet til kikertene, til du har riktig smak og konsistens. Legges i boks og pyntes med rikelig olivenolje, svart pepper, finhakka bladpersille og grovkverna svart pepper.

Lages på ca. 45 minutter.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget bærmousse er kjempegodt, enkelt og lett å lage lavkarbovennlig.

Jeg bruker denne oppskrifta:

400 g bær(oftest jordbær eller bringebær)

1 boks kremfløte

6 plater gelatin

Valgfri søtning(jeg bruker Stevia om jeg ikke bruker sukker)

Litt sitron/limesaft

Bløtlegg gelatinen.

Mos bærene med en stavmikser og ha ca. 1/3 i en kasserolle og varm opp. Smaksett med søtning og sitron/limesaft.

Bland inn den mykna gelatinen og ha deretter i de siste 2/3 av bærene.

Pisk kremfløten til krem og bland med bærpureen.

Fordel i porsjonsskåler/ei stor skål og sett i kjøleskap i 2-3 timer.

Denne oppskrifta gir ca. 4 store porsjoner eller flere små.

Innhold per porsjon om delt på 4(ca):

Kcal: 315

Fett: 29

Karb: 9

Protein: 4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget bærmousse er kjempegodt, enkelt og lett å lage lavkarbovennlig.

Jeg bruker denne oppskrifta:

400 g bær(oftest jordbær eller bringebær)

1 boks kremfløte

6 plater gelatin

Valgfri søtning(jeg bruker Stevia om jeg ikke bruker sukker)

Litt sitron/limesaft

Bløtlegg gelatinen.

Mos bærene med en stavmikser og ha ca. 1/3 i en kasserolle og varm opp. Smaksett med søtning og sitron/limesaft.

Bland inn den mykna gelatinen og ha deretter i de siste 2/3 av bærene.

Pisk kremfløten til krem og bland med bærpureen.

Fordel i porsjonsskåler/ei stor skål og sett i kjøleskap i 2-3 timer.

Denne oppskrifta gir ca. 4 store porsjoner eller flere små.

Innhold per porsjon om delt på 4(ca):

Kcal: 315

Fett: 29

Karb: 9

Protein: 4

Etter et lite eksperiment i kveld kom jeg fram til en magrere versjon med mer protein. Den blir noe fastere/mindre fluffy, men minst like godt :D

450 g bær

300 g gresk/tyrkisk yoghurt(Lindahls)

6 plater gelatin

Valgfri søtning

Samme fremgangsmåte som den tidligere oppskrifta :)

Innhold per porsjon(delt på 4):

Kcal: 142,5

Fett: 8

Karb: 9

Protein: 7,5

Endret av KristineS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et lite eksperiment i kveld kom jeg fram til en magrere versjon med mer protein. Den blir noe fastere/mindre fluffy, men minst like godt :D

Hva er vitsen med å lage den med mindre fett og mer protein? Eller hadde du bare yoghurt for hånden og ikke fløte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å lage den med mindre fett og mer protein? Eller hadde du bare yoghurt for hånden og ikke fløte?

Hadde bare yoghurt. Men jeg synes og det er greit å ha noen mindre kaloritette alternativer til kos innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg pleier å spise 86% sjokolade og bacon snacks i helgene :) liker det enkelt og greit, men om jeg vil gjøre noe ekstra, søker jeg bare på google for å finne kjappe og enkle oppskrifter på lavkarbo godteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplebåter med mandelsmør på er kjempegodt. Og eplebåter bakt i ovnen med kanel eller "apple pie"- krydder er også ganske godt.



Anonymous poster hash: bf370...460
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Heartbeat

jeg pleier å spise 86% sjokolade og bacon snacks i helgene :) liker det enkelt og greit, men om jeg vil gjøre noe ekstra, søker jeg bare på google for å finne kjappe og enkle oppskrifter på lavkarbo godteri

Jeg og :) Det er det det har gått på her. Det og sånn lett dessert fløte pisket med litt søtningsstoff og eventuelt litt kakao oppi :fnise: Men kjekt med noe mer å kose seg med. Blir lei av det samme hele tiden , hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...