Gå til innhold

Klippe-klyppe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var ikke før da jeg begynte å studere at når jeg skrev "klyppe/klyppet" ble rettet til "klippe/klippet" i tekstene mine av lærer. (Det var ikke språkfag, men hun var norsklærer også)

Jeg sier tydelig klYppe, så syns det var litt rart, men jaja, skjerpet meg der.

Flere som sier klyppe? Eller sier du klippe? Og er det kun "klippe" man kan skrive?

Anonymous poster hash: 15143...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke før da jeg begynte å studere at når jeg skrev "klyppe/klyppet" ble rettet til "klippe/klippet" i tekstene mine av lærer. (Det var ikke språkfag, men hun var norsklærer også)

Jeg sier tydelig klYppe, så syns det var litt rart, men jaja, skjerpet meg der.

Flere som sier klyppe? Eller sier du klippe? Og er det kun "klippe" man kan skrive?

Anonymous poster hash: 15143...147

Klyppe er dialekt, jeg sier det også, men skriftlig er bare "klippe" tillatt på bokmål. 

Anonymous poster hash: 97323...a85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer dere fra, dere som sier klyppe?

Tipper de kommer fra hedmark/oppland :)

Sier klyppe men skriver klippe jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Hedmark og sier klyppe. Det er ikke lov å skrive klyppe, verken på bokmål eller nynorsk, så at du ikke er blitt korrigert på det tidligere beror rett og slett på slurv fra tidligere norsklærere. 



Anonymous poster hash: 3f0a6...860
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke lov å skrive klyppe, verken på bokmål eller nynorsk, så at du ikke er blitt korrigert på det tidligere beror rett og slett på slurv fra tidligere norsklærere. 

I alle år inntil 2012 var det lov å skrive klyppe på nynorsk. Kanskje det er forklaringa, og ikkje slappe norsklærarar?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "klyppe håret" er jo feil. Ingenting som heter å "klyppe" i min dialekt ihvertfall. 

Neivel. Men siden en hel rekke i denne tråden bekrefter at de sier klyppe, så spørs det om det ikke er et ord likevel, selv om du ikke har hørt det før?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de kommer fra hedmark/oppland :)

Sier klyppe men skriver klippe jeg hvertfall :)

TS her. Jeg er fra Oppland ja:) men snakker ekstremt lite dialekt. Noe henger vel i likevel, skjønner jeg.

Anonymous poster hash: 15143...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klyppe... hva er det? Mener du å klype noen? Eller å "klippe håret"? Da er det jo klippe.. å klype er å klype noen i armen, og det skrives med en k.. 

 

Jeg klippet håret til Olga. Eller jeg vil Klippe håret mitt. 

 

Det er jo riktig. Men "klyppe håret" er jo feil. Ingenting som heter å "klyppe" i min dialekt ihvertfall. Klype, det er et ord, og det er riktig på bokmål også. Altså verbet å klype.

TS her. Jeg syntes klippe høres og ser helt feil ut haha. Jeg tenker bare på "en klippe", sånn som er på fjell.

Jeg har alltid skrevet "klyppe", og brukte nok garantert ordet noen ganger i løpet av grunnskolen, uten at det ble rettet. Jeg var alltid flink til å rette opp i skrivefeilene mine. Men kan hende alle norsklærerne jeg hadde var så inngrodde opplendinger at de også syns "klippe" var rart. Jeg vet ikke. Det ble som sagt ikke rettet i mine tekster før jeg begynte å studere, så da begynte jeg å lure.

Men jeg sier TYDELIG "klyppe", det kommer jeg nok til å fortsette med og tenker jeg. Men skal nok skjerpe meg med skrivemåten av ordet.

Anonymous poster hash: 15143...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle år inntil 2012 var det lov å skrive klyppe på nynorsk. Kanskje det er forklaringa, og ikkje slappe norsklærarar?

TS her. Hm.. Kanskje det har noe med det å gjøre, at det rett og slett bare forvirret meg fordi jeg faktisk uttaler ordet med Y, så det med Y i nynorske tekster og dermed så noe logisk der.

Jeg har aldri vært dårlig i grammatikk, så jeg syns det er litt interessant at jeg har skrevet dette ordet feil i alle år!

Anonymous poster hash: 15143...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Stavanger og har alltid sagt klyppa. Men jeg skriver selvsagt klippe. 



Anonymous poster hash: dcf93...a10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg kommer fra sier man "kløppe", men det kunne aldri falt meg inn å skrive det.



Anonymous poster hash: 30348...d54
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Gudbrandsdalen og sier "klyppe".



Anonymous poster hash: 7b583...cb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er igrunn ganske utrolig at ingen har fanget det opp før, hvis du har kommet deg igjennom hele grunnskolen pluss videregående. Litt rart at du ikke har merket det selv også, men siden ingen har rettet på deg så er det litt forståelig likevel.

 

Jeg sier forøvrig "å klippe", men har hørt folk si både klyppe å kløppe. Pappa sier "å kløpp" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...