Gå til innhold

"tinger jeg på deg"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

holder av mener jeg men... jeg tinger på deg. jeg holder deg av,venter på deg.etc.... 



Anonymous poster hash: 069d6...122
Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder av mener jeg men... jeg tinger på deg. jeg holder deg av,venter på deg.etc....  Anonymous poster hash: 069d6...122

Jeg trodde at "Jeg holder av deg" betyr at man liker den andre personen, ikke at man venter på ham.

Anonymous poster hash: 153de...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det brukes om å velge seg eller "snappe" til seg noen før de andre gjør det.

 

"Jeg tinger på akkurat dét kakestykket" (La det ligge i fred, ingen andre får ta det).

"Jeg tinger på deg" (Nå har jeg valgt deg, nå er du ikke noen andres å velge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at "Jeg holder av deg" betyr at man liker den andre personen, ikke at man venter på ham.

Anonymous poster hash: 153de...301

I dette tilfellet er det ikke snakk om å vente på noen. Å tinge på noe/noen betyr å si fra at man vil ha det. En form for bestilling.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Tinge&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at "Jeg holder av deg" betyr at man liker den andre personen, ikke at man venter på ham.

Anonymous poster hash: 153de...301

 

"Jeg holder av deg": Jeg bryr meg om deg, jeg er glad i deg.

"Jeg holder deg av": Du er min, "fritt for" deg, jeg tinger på deg. :) (Ikke uttrykk jeg normalt ville bruke om et menneske med fri vilje, men ...)

Anonymous poster hash: ec9fa...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er i jobbsammenheng, det ble sagt på sms fra sjefen forhold til at jeg har blitt bedt om å jobbe om et par uker. Men jeg skjønner ikke helt selve begrepet :P 



Anonymous poster hash: 609b1...e16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er i jobbsammenheng, det ble sagt på sms fra sjefen forhold til at jeg har blitt bedt om å jobbe om et par uker. Men jeg skjønner ikke helt selve begrepet

Ordet er vanleg i nynorsk: tinge ei avis = abonnere. Kan og brukast om menneske = bestille. Sjefen bestiller deg til eit spesielt arbeid. Han vil ha deg, og du må halde deg klar og ikkje love deg bort til andre.

Endret av Vox_populi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen til Vox_populi høres logisk ut. Jeg er vant med ordet tinge i betydning bestille eller abonnere, men ikke at det brukes om mennesker. Hvis man tinger et menneske kan det muligens bety av man bestiller en tjeneste fra vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tinger et menneske kan det muligens bety av man bestiller en tjeneste fra vedkommende?

Nettopp. Akkurat som når du sier at du har bestilt elektriker. Du bestilte en tjeneste som han skal yte deg, du ønsker ikke personen som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...