Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du best? Og hvilken liker du minst?


Gjest princessa

Anbefalte innlegg

Under "liker minst" må jeg nesten føye til Hallingdal...men det har sikkert mye med at jeg forbinder den med en voldsomt slitsomt (og oppmerksomhetssyk) kvinnemenneske derfra. Huff! Folk gjør dialekter også.

Anonymous poster hash: 60d7e...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det kommer så mye an på dialekten, men mest på stemmen. Jeg liker å lytte til folk som her en behagelig stemme, nesten uansett dialekt. Skrikende, gjennomtrengende stemmer trekker de fleste dialekter ned. Jon Eikemo er et eksempel på en jeg synes er veldig behagelig å høre på.



Anonymous poster hash: 87f83...da4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo vest har den verste dialekten. GPSen min har dessverre stemmen til ei slik vanvittig irriterende kjerring!

Ekte setesdalsdialekt er flott å høre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best: Sunnmøre og Hamar/toten 😍

Liker minst: Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Bergen, Bodø, Harstad ogsånt. Blæh!!!

Anonymous poster hash: c8e0b...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best: Nordlening, jo lengre nord jo bedre. Det meste fra vestlandet, hvertfall bergenser og stavangersk

Liker minst: Trønder og Østfold-dialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best stavangersk. Liker også nordnorsk generelt veldig godt!

Minst? Tja, Ålesund-dialekt, kanskje? Bergensk er vel egentlig ikke så fint det heller :P

Er selv fra Trondheim :)

Edit: Må nesten påpeke at jeg generelt liker alle dialekter ;)

Endret av mia pia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker dårlig "kaksete" dialekter. Dvs Stavanger-området, veldig vestkants-Oslo, Bergenser, Ålesundsdialekt osv.

 

Liker best lune innlandsdialekter. Gir meg assosiasjoner til trygghet og et balansert lynne. Barndommens gyldenkantede minner :)



Anonymous poster hash: ccc20...4c0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker østlandsk og min dialekt (en finere versjon av nordnorsk) og... Ja. 

 

Liker (forstår) ikke dialekten de har her jeg bor. Stavanger-dialekten. Sånn helt egentlig liker jeg veldig få dialekter i Norge generelt. Skikkelig bred nordnorsk med banning i hver setning synes jeg er helt forferdelig å høre på.  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som misliker dialekten min! Jaja. (Bergenser)

 

Beste: Ålesund  :rodmer:  Ingen over. Haugesund er også fint.

Verste: Trønder. Forstår de rett og slett ikke! Også generelt nasale stemmer, uansett dialekt. Spesielt fremtredende på jenter fra Oslo erfaringsmessig.



Anonymous poster hash: e69b7...0e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Captain Hook

Jeg liker best nordmørsk. Av en grunn. Tihi. Nei men seriøst det er det kuleste og fineste i Norge. 

 

Jeg liker minst jærsk. Huff jeg blir gal av den dialekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dialektene fra Vinje og Bodø er bra. Har problemer med å ta enkelte hedmarkinger seriøst. Sliter mest med Volda-dialekt, trøndersk og Stavanger-dialekt.

Endret av Erazor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hockeyfrue

Jeg liker godt stavanger dialekten og bergensk. Ellers er jeg glad i min egen Oslo vest-dialekt, selv om jeg ser den er mindre populær her.

Jeg liker ikke Østfold-dialekt, og heller ikke noen dialekter fra Trondheim og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sognedialekt :rodmer: Var oppover ørene forelsket i en som var oppvokst der oppe, og synes fremdeles dialekten er nydelig.

 

"Haugesundsk" og de som konsekvent sier "oss" istedetfor "vi" (aner ikke hvor den er fra) er de jeg liker absolutt minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...