Gå til innhold

Hull i ørene?


Rikke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest =)

Jeg tok hull i ørene hos frisøren for ca. 7 uker siden. Hun sa at jeg skulle rense hver dag med pyrisept og ikke ta de ut før den 8. uken.

Jeg har ikke hatt noen problemer! Søsteren min hadde noe problemer med pyrisepten men tok et annet rensemiddel og da gikk det bra!

Jeg har alltid vært "rar" som ikke har hatt hull i ørene og de andre venninene mine har skremt meg å sakt at det gjør kjempe vondt osv. men når jeg tok det syntes jeg ikke det gjorde vondt i det hele tatt! - men problemet nå er at jeg ikke får ut øredobbene. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Kristine & sandra

Hei, er det noen som vet veien til dette piercing studioet scoprious? Har hørt at det er veldig bra der, men hvor ligger det ? : - ) Håper noen kan svare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går som regel an å ta nye hull over gamle, så lenge de har grodd igjen. Jeg tok hull i ørene hos frisør for 5-6 år siden, men har hatt så mye problemer med disse at jeg dro til PinPoint i Oslo for å høre med dem hva de anbefalte. De sa at det går an å la dem gro igjen og stikke nye hull på piercing-metoden (med nål), men at jeg i første omgang burde prøve å sette i smykker av titan for å se om det hjalp. Titansmykker er det beste å ha i nye eller kranglete hull. Hittil ser det ut til å gå bra :)

Å ta hull i øreflippen koster 300,- hos PinPoint, og de er annerkjent for å være ett av de beste piercingstudioene i Oslo, så hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å dra dit.

Ikke ta hull i ørene hos frisør. Det kan gå bra, men jeg vet om mange (inkludert meg selv) som får masse problemer med frisørhull. Det koster ikke mye mer å gjøre det hos en piercer, og ikke er det no særlig vondt heller.

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Scorpius i Bergen der er snakk om? Stå rett mot, og se på Konsertpaleet, gå til høyre og nedover den gaten du ser da.. så ligger det på høyresiden, altså den gaten til høyre for sentralbadet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg tok nettopp ett hull i øret hos en frisør (har ett i hvert øre fra før), alt har godt bra, hadde bare litt vondt den første dagen. men hvor lenge må jeg ha i den øredobbelen som ble skutt inn før jeg kan skifte, og bør jeg "snurre" litt på den øredobbelen som ble skutt inn, slik at den ikke gror fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Vel, for det første: Piercinger/øredobber kan ikke gro fast! Så ikke snurr på øredobben og la hullet være i fred! (Dette er ihvertfall det jeg har fått beskjed om alle gangene jeg har piercet meg.)

For det andre: Ikke bruk pyrisept til å rense med. Dra innom et apotek og kjøpe strerilt saltvann isteden. Pyrisept irriterer huden, og kan føre til at hullene bruker lenger tid på å gro.

For det tredje: Øredobbene bør sitte i ca 8-16 uker, avhengig av hvor lang tid hullene bruker på å gro. Ikke bytt øredobber allerede etter 4 uker, og ikke sett inn noe annet enn titan til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, for det første: Piercinger/øredobber kan ikke gro fast! Så ikke snurr på øredobben og la hullet være i fred! (Dette er ihvertfall det jeg har fått beskjed om alle gangene jeg har piercet meg.)

For det andre: Ikke bruk pyrisept til å rense med. Dra innom et apotek og kjøpe strerilt saltvann isteden. Pyrisept irriterer huden, og kan føre til at hullene bruker lenger tid på å gro.

For det tredje: Øredobbene bør sitte i ca 8-16 uker, avhengig av hvor lang tid hullene bruker på å gro. Ikke bytt øredobber allerede etter 4 uker, og ikke sett inn noe annet enn titan til å begynne med.

ok , takk for tipsene ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et lite utklipp fra hjemmesiden til Odins Merke:

Behandling av andre områder

Piercing i øyebryn, nese, lepper, brystvorte, navel og intime områder

Erfaringen vår er at de fleste problemene kommer av:

1. Noen har hatt munnkontakt med den ikke legde piercingen.

2. At du rører eller piller, tukler med piercingen med uvasket hender

(under neglene er det alltid store mengder bakterier).

Selv med nyvaskede hender er det store mengder av bakterier tilstede.

3. At du har brukt et rengjøringsmiddel/ metode upassende for din kropp.

4. At du ikke har renset/ vasket din piercing nøye nok eller på riktig måte.

Gå til anskaffelse av:

Klorhexidinoppløsning 1% (apoteket). Intimpiercinger trenger saltvannsoppløsning.

Obs: Holdbarhet ca. 25 dager. Legende urteolje for å gjøre helingen lettere. (Odin`s Merke)

Vitamintilskudd anbefales å bruke da sår heles raskere. (apoteket)

Slik rengjør du din nye piercing 1-2 ganger pr. dag:

1. Vask hendene godt. Ta bort evt. skorpedannelse fra smykke og inn / utgangshullet med lunket vann og f. eks Q - tips. I helingsperioden, ta aldri direkte på ringen med fingrene,

bruk alltid Q-tips!

2. Vask smykket og fjern evt. sårkanter først med klorhexidinoppløsningen. Vri så ut den del som er "i kroppen" og vask nøye der også, repeter flere ganger.

3. Drypp 1 dråpe urteolje på piercinginngang og utgangshullet så oljen kommer på sårkanten.

OBS! Unnvik badstue, solarium og bading de to første ukene.

http://www.odinsmerke.no/html/Piercing/Piercing.html

Jeg personlig har "skutt" alle mine 7 hull (3 på hver flipp + 1 i "øvre øre")hos frisør (alle tatt før jeg fylte 16) - og det har gått bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gninnot

Har selv tatt først et hull i hvert øre da jeg var 3-4 år, senere et hull til i venstre øre for rundt 5-6 år siden og så et hull til i hvert av ørene kort tid etter dette. Alle hullene er tatt hos frisør, så jeg kan bare uttale meg om hvordan det var.

Selv om frisøren tegnet på hvor hullene skulle så har de kommet litt skjevt på ørene likevel (altså høyre øre i forhold til venstre øre). Hvis det kun er helt vanlig hull på øreflippene er det riktignok lettere å få det symmetrisk.

De siste tre hullene skulle jeg være flink og bruke pyrisept eller saltvann (forskjellig ettersom hvilket hull det var), og jeg endte opp med å gi opp denne behandlingen etter bare noen få dager da jeg så at det bare ble verre av det. Og det har funket bra for meg, kanskje tatt lengre tid å gro, men sluppet unna en del plager.

Selv ville jeg ta hull hos frisør fordi jeg har en liten fobi mot nåler mot hud osv (ja, jeg vet: som om pistol mot øret er så mye bedre:P) Vil du at det skal gå fort, ta hos frisør. Vil du ha mer personlig oppfølging, ta det i en piercingsalong. Ellers tror jeg det er omtrent det samme hvor du tar det med hensyn på "vedlikehold" og renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cassandra_*

Jeg har piercet ørene mine flere ganger hos frisør og har et lite tips på hvordan man kan "redde" et hull hvis man får betennelse. Med en gang jeg merket antydning til betennelse byttet jeg ut øredobben med en av ekte sølv. Grunnen til at jeg fikk betennelse tror jeg er pga bakdelen som de hadde hos frisøren var av plastikk og at resten ikke var av kirugisk stål (slik som de bruker på piercingstudios).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ska rense et hull i øret, skal man da ta øredobbelen ut, så sense hullet og selve øredobbelen og så sette den inn. Eller skal man bare rense rundt hullet mens øredobbelen sitter i? Og hvor ofte, og hvor lenge skal man gjøre dette etter at men har tatt hull i øret (HOS FRISØR!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen steder i Oslo der en kan få piercet ørene? Gjerne et sted med et bra utvalg i smykker en kan sette inn?

Å ta hull i øreflippen koster 300,- hos PinPoint, og de er annerkjent for å være ett av de beste piercingstudioene i Oslo, så hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å dra dit.

Jeg skulle akkurat til å skrive om PinPoint jeg og! Jeg har tatt en piercing der selv, og har 4-5 venner som har vært der. Alle er veldig, veldig fornøyde.

De er strenge på hygienen, er veldig koselige og gir ekstremt god service! Nettsidene deres er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Jeg har piercet ørene mine flere ganger hos frisør og har et lite tips på hvordan man kan "redde" et hull hvis man får betennelse. Med en gang jeg merket antydning til betennelse byttet jeg ut øredobben med en av ekte sølv. Grunnen til at jeg fikk betennelse tror jeg er pga bakdelen som de hadde hos frisøren var av plastikk og at resten ikke var av kirugisk stål (slik som de bruker på piercingstudios).

Oi da! Den frisøren burde ikke få ta hull i ørene på noen, spør du med. For her var det et par ting som er helt på bærtur.

nr1. Man setter aldri inn sølv i nye hull. Sølv er ikke nikkelfritt, og kan skape irritasjon. Skal man sette inn noe annet enn titan skal det være rødt gull. Dette er ihvertfall helt nikkelfritt.

nr2: Profesjonelle piercingstudioer setter aldri inn noe annet enn titan eller bioplast i nye hull. Alt annet kan skape irritasjon og gjøre slik at det blir værk og at det ikke gror. Kirurgisk stål er ikke nikkelfritt, og kan ikke brukes i nye hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Når man ska rense et hull i øret, skal man da ta øredobbelen ut, så sense hullet og selve øredobbelen og så sette den inn. Eller skal man bare rense rundt hullet mens øredobbelen sitter i? Og hvor ofte, og hvor lenge skal man gjøre dette etter at men har tatt hull i øret (HOS FRISØR!)

Man skal rense med dobben i. Rens to ganger daglig både på forsiden av hullet og baksiden av øret i ca 6-8 uker. Og bruk saltvann når du renser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_jaja_*

Hei..

Jeg lurer fælt på en ting. Jeg tok hull i ørene for to uker siden, og alt har gått bra. Renser da jeg skal rense, snurrer på dem og gjør det jeg har fått beskjed om.Men i dag oppdaget jeg når jeg snurra på den at det lukta rart av fingrene mine. Fra den venstre dobben. Det ser verken rødt eller hovent ut, og det gjør ikke vondt. Men lurer fælt påå hva dette kan være. Noen andre som har opplevd no lignende? Og ja da, har vaska meg godt bak ørene også.

Syns det er veldig snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Hei..

Jeg lurer fælt på en ting. Jeg tok hull i ørene for to uker siden, og alt har gått bra. Renser da jeg skal rense, snurrer på dem og gjør det jeg har fått beskjed om.Men i dag oppdaget jeg når jeg snurra på den at det lukta rart av fingrene mine. Fra den venstre dobben. Det ser verken rødt eller hovent ut, og det gjør ikke vondt. Men lurer fælt påå hva dette kan være. Noen andre som har opplevd no lignende? Og ja da, har vaska meg godt bak ørene også.

Syns det er veldig snodig.

Når et sår gror (et nylagd hull er et sår) så skilles det ut sårvæske, og denne kan lukte litt. Så lenge det ikke er rødt og hovent, så er det ikke farlig. I tillegg så bør du ikke plukke på dobben med fingrene, og hvis du på død og liv må det, så vask ihvertfall fingrene veldig godt. Aller helst så lar du være å snurre på dobbene, og bruker q-tips til å rense med. Dobbene kan ikke gro fast.

Og en siste ting: ikke bruk pyrisept eller klorhexidin til å rense med, bruk sterilt saltvann. Grunnen er forklart tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...