Gå til innhold

Menn som aldri frir, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser noen par som synes å ha det veldig bra sammen, mange av dem får også flere barn sammen, men de er ikke gift, dama venter på at mannen skal fri, men han gjør det aldri. Hvorfor ikke?

 

Er det frykt for forandringer, vil han ikke ha delt økonomi, er det mye styr, eller hvorfor er det noen som ikke frir selv om de allerede egentlig deler alt og planlegger å leve livet sammen?



Anonymous poster hash: 2b21a...40b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vena Cava

Det lurer jeg også på. Gifte seg skal de ikke, men barn DET skal de ha!

Som om ikke barn i seg selv er en større forpliktelse enn ekteskap...

Det er enkelt å skille seg. Og man slipper å se hverandre resten av livet. Barnet gjør jo at man må forholde seg til eksen livet ut.

Nei den der er vanskelig å forstå.

Har en kjæreste selv som ikke skal gifte seg. Han fatter ikke hvorfor folk tar seg bryet. Men å inkludere meg i huskjøp og oppussing det skal han ja :P

Endret av Hakkepeiling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste menn er rimelig romantiske og har bare lyst til å fri til personen de tror de vil dele resten av livet med.  Å måtte gå ned alteret to ganger tror jeg er alle menns mareritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster jo som regel  masse penger og det er mye planlegging bak et bryllup som oftest. Kan tenke meg at mange menn relaterer det til stress og de ser kanskej ikke vitsen i å bruke så mye penger på et bryllup. For som oftest er det vel kanskje de samme damene som vil gifte seg som også vil ha et bryllup som vil koste mye.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor frir aldri kvinner, men forventer at menn skal fri? Vi der da vel likestillte?



Anonymous poster hash: ecf53...d55
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint ann å gifte seg uten at det koster særlig med penger.

 

Jeg kjenner damer som ha fridd, det er ikke det som er temaet i denne tråden.

 

Har man tre barn sammen og har vært samboere i 20 år, så synes jeg det er rart om mannen ser for seg en annen å leve livet med enn nettopp denne damen.



Anonymous poster hash: 2b21a...40b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Gifte seg skal de ikke, men barn DET skal de ha!

Som om ikke barn i seg selv er en større forpliktelse enn ekteskap...

Det er enkelt å skille seg. Og man slipper å se hverandre resten av livet. Barnet gjør jo at man må forholde seg til eksen livet ut.

Nei den der er vanskelig å forstå.

Har en kjæreste selv som ikke skal gifte seg. Han fatter ikke hvorfor folk tar seg bryet. Men å inkludere meg i huskjøp og oppussing det skal han ja :P

Jeg ser ofte den sammenligningen, men de to har jo ingenting med hverandre å gjøre. Da legger man til grunn at det er frykt for forpliktelser som er grunnen til at man ikke frir, og det trenger det jo overhodet ikke å være. For meg, for eksempel, handler det bare om at jeg ikke ser poenget med å gifte seg.

Å få barn medfører en reell endring, en helt konkret forandring i livet. En fullstendig omveltning. Et ekteskap gir riktignok enkelte skattefordeler og forenklede prosesser for arv etc., men ellers er det jo bare det man følelsesmessig legger i det som skiller et ekteskap fra et samboerskap. For meg er det ingen forskjell på de to. Hvis jeg går inn i et samboerskap har jeg jo til hensikt at det skal vare livet ut akkurat like mye som jeg ville hatt hvis jeg giftet meg. Å få papirer på at man juridisk hører sammen forandrer ingenting av det følelsesmessige for min del.

I praksis regner jeg med at jeg kommer til å fri til en dame en gang, fordi hun sannsynligvis vil ønske å gifte seg, og for meg har det så lite å si at hun gjerne må få det. Jeg kan godt forplikte meg, min aversjon mot å gifte meg har ingenting med det å gjøre. Så du kan ikke sammenligne en seremoni med det å få barn. Selvsagt er sistnevnte mer forpliktende, men førstnevnte har jo ingen betydning for forholdet og hverdagen annet enn det du selv føler at den har. Og da er det en del som ikke ser poenget med den.

Anonymous poster hash: c3ead...1d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange kvinner med kjæreste og barn. De ønsker å gifte seg. Men frir, DET gjør de ikke :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

De fleste menn er rimelig romantiske og har bare lyst til å fri til personen de tror de vil dele resten av livet med. Å måtte gå ned alteret to ganger tror jeg er alle menns mareritt.

Ekteskapet er bare et stykke papir som kan rives i to.

Barn derimot...

For en merkelig mentalitet.

Å få barn med mer enn en kvinne er liksom ok?

Barn er en livsvarig forpliktelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ann å gifte seg uten at det koster særlig med penger.

 

Jeg kjenner damer som ha fridd, det er ikke det som er temaet i denne tråden.

 

Har man tre barn sammen og har vært samboere i 20 år, så synes jeg det er rart om mannen ser for seg en annen å leve livet med enn nettopp denne damen.

Anonymous poster hash: 2b21a...40b

Det trenger da overhodet ikke bety at han "ser for seg en annen å leve livet med". Les gjerne innlegget mitt like over her, så kan du se hva som ligger bak at jeg selv nok ville vært treg med å fri. Jeg kan godt forplikte meg på hvilken måte som helst, og det kan forsåvidt godt være gjennom ekteskap hvis det er ønskelig. Hadde dama stilt opp en dag og sagt "I dag gifter vi oss" hadde jeg sagt ja, for jeg er jo ikke redd for det heller. Jeg bare ser ikke noe poeng i å styre med en slik seremoni, siden jeg føler at den ikke påvirker forpliktelsen som allerede er der. På samme måte som flere og flere dropper dåp, men ikke av den grunn bryr seg mindre om barnet sitt eller tenker at de kanskje vil bytte det ut om noen år.

Nå snakker neppe jeg for alle menn som aldri frir eller ikke frir så raskt som partneren skulle ønske. Kanskje noen faktisk ønsker å holde døren på gløtt, det vet jeg ikke. Men jeg håper i hvert fall noen kan lese gjennom det jeg sier her, og tenke over om det også kan gjelde deres partnere. Når man ikke synes at en seremoni foran en prest (eller dommer) forandrer noe, da er det vel ikke så rart om man er treg med å foreslå å holde en slik. På samme måte som med dåp.

Anonymous poster hash: c3ead...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert gammeldags, men jeg anser par som kun er "samboere" som noe "midlertidig", selv om de har barn og har vært sammen lenge. 

Kanskje fordi jeg forbinder samboerskap som et stadium før man gifter seg.

 

Jeg er halvt norsk, og selv om jeg ikke har noen forbindelse til pappa sin kultur, så er jeg heelt sikkert på at det forventes at jeg gifter meg. Håper jeg finner en som frir, ellers frir jeg selv  :bryllup:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekteskapet er bare et stykke papir som kan rives i to.

Barn derimot...

For en merkelig mentalitet.

Å få barn med mer enn en kvinne er liksom ok?

Barn er en livsvarig forpliktelse.

Det er jo det jeg sier, at menn er litt mer romantiske enn kvinner. For menn er ikke ekteskapet bare et stykke papir som kan rives i to. Kanskje kvinner burde tenke litt over hva ordene i ekteskapsløftet betyr?

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen par som synes å ha det veldig bra sammen, mange av dem får også flere barn sammen, men de er ikke gift, dama venter på at mannen skal fri, men han gjør det aldri. Hvorfor ikke? Er det frykt for forandringer, vil han ikke ha delt økonomi, er det mye styr, eller hvorfor er det noen som ikke frir selv om de allerede egentlig deler alt og planlegger å leve livet sammen? Anonymous poster hash: 2b21a...40b

Fordi det er ikke alle som ser poenget. Er man registrerte samboere har man mange av de samme rettighetene uansett.

Og man må ikke ha felles økonomi selv om man er gift. Flere og flere foretrekker å ikke ha det naturlig nok

Anonymous poster hash: d7405...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det trenger da overhodet ikke bety at han "ser for seg en annen å leve livet med". Les gjerne innlegget mitt like over her, så kan du se hva som ligger bak at jeg selv nok ville vært treg med å fri. Jeg kan godt forplikte meg på hvilken måte som helst, og det kan forsåvidt godt være gjennom ekteskap hvis det er ønskelig. Hadde dama stilt opp en dag og sagt "I dag gifter vi oss" hadde jeg sagt ja, for jeg er jo ikke redd for det heller. Jeg bare ser ikke noe poeng i å styre med en slik seremoni, siden jeg føler at den ikke påvirker forpliktelsen som allerede er der. På samme måte som flere og flere dropper dåp, men ikke av den grunn bryr seg mindre om barnet sitt eller tenker at de kanskje vil bytte det ut om noen år.

Nå snakker neppe jeg for alle menn som aldri frir eller ikke frir så raskt som partneren skulle ønske. Kanskje noen faktisk ønsker å holde døren på gløtt, det vet jeg ikke. Men jeg håper i hvert fall noen kan lese gjennom det jeg sier her, og tenke over om det også kan gjelde deres partnere. Når man ikke synes at en seremoni foran en prest (eller dommer) forandrer noe, da er det vel ikke så rart om man er treg med å foreslå å holde en slik. På samme måte som med dåp.

Anonymous poster hash: c3ead...1d7

 

Man tenger da virkelig ikke et storslått bryllup til 300.000, man drar til tinghuset og underskriver papirene etterfulgt av en bedre middag.

Anonymous poster hash: 2b21a...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miss.Silver

Hos oss er det at han (og jeg) ikke liker oppmerksomheten rundt det. Ingen av oss liker å være et midtpunkt. Vi kan godt gifte oss, men ser ikke poenget i det å bare dra å skrive under på et papir. Vi oppfører oss som mann og kone og presenterer oss som mann og kone, et lite papir for oss vil ikke forandre så mye :)

Unødvendig mye bruk av penger også :P da vil vi heller ut å reise eller kjøpe oss det vi har lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Mange jenter tenker at ekteskap er den ultimate bekreftelse på romantikk. Mens på den andre siden kan det tenkes at mannen tenker det motsatte. Et ekteskap med felles økonomi, felles eie og annet utgjør en risiko for problemer i forholdet: Nemlig en slutt på romantikken.

Ved å ikke fri forsøker mannen å ivareta det gode i forholdet. 

 

" Hvorfor er det noen som ikke frir selv om de allerede egentlig deler alt og planlegger å leve livet sammen ".

" Hvorfor ikke la ting være som de er: De fungerer ", vil mannen tenke. 

 

Why fiks it when it ain`t broken, er noe av tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det at han (og jeg) ikke liker oppmerksomheten rundt det. Ingen av oss liker å være et midtpunkt. Vi kan godt gifte oss, men ser ikke poenget i det å bare dra å skrive under på et papir. Vi oppfører oss som mann og kone og presenterer oss som mann og kone, et lite papir for oss vil ikke forandre så mye :)

Unødvendig mye bruk av penger også :P da vil vi heller ut å reise eller kjøpe oss det vi har lyst på :)

Å gifte seg trenger ikke koste noe. Dere kan ikke si dere er gift, uten å lyve, før papiret faktisk er underskrevet.

Anonymous poster hash: 2b21a...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen par som synes å ha det veldig bra sammen, mange av dem får også flere barn sammen, men de er ikke gift, dama venter på at mannen skal fri, men han gjør det aldri. Hvorfor ikke?

Er det frykt for forandringer, vil han ikke ha delt økonomi, er det mye styr, eller hvorfor er det noen som ikke frir selv om de allerede egentlig deler alt og planlegger å leve livet sammen?

Anonymous poster hash: 2b21a...40b

Tror gjerne de ikke gidder styret med bryllup og sånn og så syns de kanskje det er kleint? Men de kvinnene som ønsker då sterkt å bli forlovet kan jo fri selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...