Gå til innhold

Er utroskap så farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hæ? Hva får deg til å tro at alle beskytter seg? Og hvor kom ons inn i bildet? Du er rimelig naiv om du tror alle beskytter seg. Spesielt unge er på toppen med kjønnssykdommer fordi de ikke bruker kondom.

Skal JEG være nødt til å be partneren min gjennom 4 år om å bruke kondom, " fordi det er mulig han er utro"?

 

Sigh...

 

For å si det sånn: Om han først var utro, hadde du foretrukket at han brukte kondom før han tok den inn i deg etterpå?

 

Regner med det, ja.

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har det så fryktelig fint i et forhold, hva er vitsen med å ødelegge det med et lite sidesprang?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå skal jeg ikke kaste meg for fullt inn i denne diskusjonen, siden den har blitt tatt hundrevis av ganger her inne med akkurat de samme argumentene.

Men jeg må bare si to ting:

1: "Man har ikke signert en kontrakt". Nei, det har man ikke. Det er jo det som er hele poenget. Tillit betyr ikke juridisk forpliktelse. Tillit betyr at man med rette forventer at noen oppfører seg på en bestemt måte selv når de ikke er juridisk forpliktet til det. I et forhold er utgangspunktet at man holder seg til hverandre dersom ikke annet er avtalt, men hvorvidt det faktisk overholdes er et spørsmål om tillit. Du argumenterer jo nettopp for at "tillitsbrudd" er en meget presis betegnelse, nettopp fordi dette handler om gjensidig tillit.

2: Hvor har du 13 % fra? Skilsmisseraten er stabil rundt 50 %, hvis det er den du sikter til. Eller noe annet ingen har hørt om? Det er mye, for all del, men har vi andre også lov til å bare tenke på et tall og påstå at det stemmer?

Altså, det er greit å være uenige her, men så sparsomt møblerte kan da ingen oppriktig være.

Anonymous poster hash: e7494...802

 

13% er sjangsene du har for å få langtids-monogami til å funke over tre år.

 

tenk på dette:

tenk på alle du kjenner, eller kjenner til eller som du har kjent, som har skilt seg. Ganske mange ikke sant.

 

tenk på alle du kjenner, kjenner til eller har kjent som har vært utro mot ektefelle, samboer, kjæreste. tenkt hardt på det. det er mange der også.

 

så kan du tenkte på alle i livet ditt som har hatt mer enn to eller tre kjærester i løpet av livet sitt. det er ganske mange det også.

 

så kan du stille deg selv spørsmålet, om langtids-monogami virker og er så fantastisk, hvorfor er det så få som faktisk GJØR det?

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigh...

For å si det sånn: Om han først var utro, hadde du foretrukket at han brukte kondom før han tok den inn i deg etterpå?

Regner med det, ja.

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

Og hvor mange tenker på det da? Skal jeg gå å minne kjæresten min på at han må bruke kondom om han skal ha et sidesprang? Haha, det er ikke rart at 50% skiller seg hvis det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13% er sjangsene du har for å få langtids-monogami til å funke over tre år.

 

tenk på dette:

tenk på alle du kjenner, eller kjenner til eller som du har kjent, som har skilt seg. Ganske mange ikke sant.

 

tenk på alle du kjenner, kjenner til eller har kjent som har vært utro mot ektefelle, samboer, kjæreste. tenkt hardt på det. det er mange der også.

 

så kan du tenkte på alle i livet ditt som har hatt mer enn to eller tre kjærester i løpet av livet sitt. det er ganske mange det også.

 

så kan du stille deg selv spørsmålet, om langtids-monogami virker og er så fantastisk, hvorfor er det så få som faktisk GJØR det?

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

Leser det du skriver til den brukeren, og har et par ting:

Andres forhold, statistikker og versjoner av sine handlinger betyr ingenting for meg. Jeg har sett flere forhold gå i stykker grunnet utroskap, og flere som holder sammen i tykt og tynt.

 

Om man går inn i et forhold på premisser trohet, så bør man forsøke finne ut av det med sin partner. Utroskap og følgene kan være så fatale, så vonde for begge parter, og man bør søke å vokse med oppgaven i det å være i et forhold hvor man elsker sin partner. 

 

Man skal ikke frarøve den andre part valget av deg, om du velger være utro. Da har man ikke noe å gjøre i et forhold basert på trohet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange tenker på det da? Skal jeg gå å minne kjæresten min på at han må bruke kondom om han skal ha et sidesprang? Haha, det er ikke rart at 50% skiller seg hvis det skal være sånn.

 

Du kan gjerne minne han på det, men han klarer nok å tenke selv.

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser det du skriver til den brukeren, og har et par ting:

Andres forhold, statistikker og versjoner av sine handlinger betyr ingenting for meg. Jeg har sett flere forhold gå i stykker grunnet utroskap, og flere som holder sammen i tykt og tynt.

 

Om man går inn i et forhold på premisser trohet, så bør man forsøke finne ut av det med sin partner. Utroskap og følgene kan være så fatale, så vonde for begge parter, og man bør søke å vokse med oppgaven i det å være i et forhold hvor man elsker sin partner. 

 

Man skal ikke frarøve den andre part valget av deg, om du velger være utro. Da har man ikke noe å gjøre i et forhold basert på trohet.

men de færreste som inngår et forhold basert på tro, varer mer enn tre år. og de som varer mer enn tre år, slutter etterhvert å ha sex med hverandre og blir sure og sinte på hverandre. krangler om alt mulig slags drit og dall.

 

folk bør inngå langtids-mongogame forhold, men ha avtaler om at det er greit å ligge med andre også. fordi det er en biologisk faktor i oss.

 

etter bare to år i et forhold vil en kvinne begynne å kjede seg av mannen sin, og drømme om andre og ha behov for å ligge med andre.

det samme gjelder menn også, men kvinner har i større grad et større behov for sex enn det menn har.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det verre når man har barn om jeg tør spørre?

Anonymous poster hash: 67c2a...c47

 

 

Det handler vel om at man ødelegger for flere mennesker, og barn kan være spesielt sårbare.

 

 

 

Er det et tillitsbrudd egentlig? De færreste har jo undertegnet en kontrakt hvor det står at man bare skal forholde seg til én person.

 

Når man samtidig vet at kun 13% av ekteskap som inngås i dag er vellykket, så er det lave tall å tro man hører til. Samtidig med hvor utbredt utroskap faktisk er.

 

Og, når man også vet at kvinner begynner å kjede seg, fra et biologisk standpunkt, etter ca. bare to år.

De fleste burde inngå langvarige forhold og være helt klare på at å ligge med andre innimellom er lov, for begge parter, sånn at man kan ha lykkelige liv og ikke føle at "jaja, vi har det jo bra".

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

Øh. Selfølgelig er det et tillitsbrudd. I denne kulturen forventes det automatisk monogami av deg når du går inn i et forhold, så med mindre annet er avtalt er det definitivt snakk om et tillitsbrudd.

 

"13% er sjangsene du har for å få langtids-monogami til å funke over tre år."

Enda en påstand du tar ut av løse luften. 

 

Kvinner begynner å kjede seg etter 2 år? Tøv, saklige kilder takk.

 

Sjelden har jeg sett så mange bombastiske påstander som er så kategorisk feil.

 

Helt til slutt vil jeg bare si at du kan skrive under din egen profil og ikke gjemme deg bak AB funksjonen. Hvis du tør.

Endret av Angry Man
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men de færreste som inngår et forhold basert på tro, varer mer enn tre år. og de som varer mer enn tre år, slutter etterhvert å ha sex med hverandre og blir sure og sinte på hverandre. krangler om alt mulig slags drit og dall.

 

folk bør inngå langtids-mongogame forhold, men ha avtaler om at det er greit å ligge med andre også. fordi det er en biologisk faktor i oss.

 

etter bare to år i et forhold vil en kvinne begynne å kjede seg av mannen sin, og drømme om andre og ha behov for å ligge med andre.

det samme gjelder menn også, men kvinner har i større grad et større behov for sex enn det menn har.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

Tror ingenting på noen "biologisk faktor" i såfall du.

 

Eneste jeg kan tenke meg er at visse kvinner aldri blir fornøyde, samme med hvem, og søker mer utenfor seg selv fremfor ta tak i seg og sitt. 

Gjelder menn også. 

Et forhold gir deg de aller beste muligheter for å bli kjent med deg selv, på alle vis, og utfordrer deg på ditt dypeste. Har man en partner som man kan stole på, i alt, så tar man den kampen, man får så mye igjen.

Å spice opp sitt eget sexliv med utroskap, eller ta det man tror man ikke får osv, er ikke å finne løsninger man skal kunne ta for gitt at man står sammen om i et forhold.

 

Påstanden din om å kjede seg, får stå for deg og det du tror, jeg har ingen slike tanker, og kjenner veldig få som tenker slik. Men ser at det er flere som deg som tenker sånn.

 

Slike tenkende, burde finne seg en partner som de lufter slike tanker med, og se hva slags muligheter det kan komme av det, fremfor å kanskje destrere et annet mennskes liv og virkelighet i det som de gir og bygger livet sitt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne minne han på det, men han klarer nok å tenke selv.

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

Så du glatt overså at jeg skev at mange unge mennesker ikke bruker kondomer? Hvorfor skal utroskap være greit? Hvorfor ikke finne ei som vil være i et åpent forhold? Det handler om respekt. Noe jeg føler mange har mistet. Respekt for andre, respekt for dyr, respekt for et liv osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at man ødelegger for flere mennesker, og barn kan være spesielt sårbare.

 

 

 

Øh. Selfølgelig er det et tillitsbrudd. I denne kulturen forventes det automatisk monogami av deg når du går inn i et forhold, så med mindre annet er avtalt er det definitivt snakk om et tillitsbrudd.

 

"13% er sjangsene du har for å få langtids-monogami til å funke over tre år."

Enda en påstand du tar ut av løse luften. 

 

Kvinner begynner å kjede seg etter 2 år? Tøv, saklige kilder takk.

 

Sjelden har jeg sett så mange bombastiske påstander som er så kategorisk feil.

skilsmisseraten ligger på 50%, men det er for hvert år. altså om du er gift og ikke ble skilt i år, så er du ikke fritatt fra statistikken. du har et nytt år foran deg med 50% sjangse for å bli skilt igjen, og slik går det til den dage du skiller deg eller dør.

 

13% er muligheten man har for å få et forhold til å være mer enn tre år.

 

tenk på folk du kjenner, kjenner til og har kjent, hvor lange forhold har de hatt. hvor mange av disse forholdene har vart mer enn 3 år? hvor begge parter fortsatt er lykkelige og har et godt sexliv.

 

finn fem menn du kjenner som er gift, så tar du med deg de individuelt ut på byen og når de er litt fulle spør du om de er fornøyd med sexlivet sitt. du vil bli overrasket over hva svaret er.

 

mennesket ble ikke skapt for å være monogam.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, skal utroskap bli den nye normalen når man har hatt en krangel eller? For noe tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et enormt tillitsbrudd og et brudd på våre grenser. Jeg er monogam og bare tanken på utroskap gjør meg kvalm.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er et enormt tillitsbrudd og et brudd på våre grenser. Jeg er monogam og bare tanken på utroskap gjør meg kvalm.

Mvh Yvonne

ENIG!!!

Anonymous poster hash: f3b97...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

skilsmisseraten ligger på 50%, men det er for hvert år. altså om du er gift og ikke ble skilt i år, så er du ikke fritatt fra statistikken. du har et nytt år foran deg med 50% sjangse for å bli skilt igjen, og slik går det til den dage du skiller deg eller dør.

 

13% er muligheten man har for å få et forhold til å være mer enn tre år.

 

tenk på folk du kjenner, kjenner til og har kjent, hvor lange forhold har de hatt. hvor mange av disse forholdene har vart mer enn 3 år? hvor begge parter fortsatt er lykkelige og har et godt sexliv.

 

finn fem menn du kjenner som er gift, så tar du med deg de individuelt ut på byen og når de er litt fulle spør du om de er fornøyd med sexlivet sitt. du vil bli overrasket over hva svaret er.

 

mennesket ble ikke skapt for å være monogam.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

Du tenker helt feil matematisk. Hvis vi skal følge din logikk med 50% sjanse for at ekteskapet skal ende med utroskap hvert år er sjansen for å være gift i foreks 30 år voldsomt liten.

Og dette stemmer simpelthen ikke med statistikken.

 

Det siste du kommer med er din subjektive forståelse. Jeg kommer fram til noe helt annet enn deg når jeg vurderer de jeg kjenner.

 

Det første vi må gjøre når vi skal snakke om monogami er å definere det. Det er så godt som ingen arter som er fullstendig monogame så det er mere rasjonelt å snakke om tilbøyeligheter enn å snakke om absolutter. Men en ting som er sikkert er at mennesker scorer høyt blant andre arter når det kommer til nettopp monogami. Vi er definitivt ikke på topp, men vi er langt nærmere den monogame siden enn den ikke monogame siden.

 

edit: på den andre siden av monogami står selfølgelig polygami, hvis dette ikke var forståelig.

Endret av Angry Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Du vet at en kan beskytte seg mot kjønnssykdommer...? Slik som absolutt alle gjør når de har ons og...?

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

Hvorfor risikere partner din, samt din egen helse?

Prevensjon er ikke 100% sikkert.

Dessuten florerer det med kjønnssykdommer i dette landet.

Det slår vel ned på din teori om at folk bruker prevensjon når de har ons.

Om du mener at dette er ok, er det noe galt med deg og ditt følelsesliv.

Empati eier du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tenker helt feil matematisk. Hvis vi skal følge din logikk med 50% sjanse for at ekteskapet skal ende med utroskap hvert år er sjansen for å være gift i foreks 30 år voldsomt liten.

Og dette stemmer simpelthen ikke med statistikken.

 

Det siste du kommer med er din subjektive forståelse. Jeg kommer fram til noe helt annet enn deg når jeg vurderer de jeg kjenner.

 

Det første vi må gjøre når vi skal snakke om monogami er å definere det. Det er så godt som ingen arter som er fullstendig monogame så det er mere rasjonelt å snakke om tilbøyeligheter enn å snakke om absolutter. Men en ting som er sikkert er at mennesker scorer høyt blant andre arter når det kommer til nettopp monogami. Vi er definitivt ikke på topp, men vi er langt nærmere den monogame siden enn den ikke monogame siden.

vi har bygd en sosial kontrakt rundt det å være monogam, det betyr ikke at det er naturlig av den grunn.

vi kan heller ikke ta med ekteskap fra rundt 60-tallet, fordi kultur har endret seg så voldsomt siden den gangen. bare de 10 siste årene har teknologi frigitt oss fra denne sosiale kontrakten som monogami er.

 

svært få er gift i 30 år og er lykkelig. om de er noe så tenker de at de er fornøyd og jaja, status quo er greit, men de krangler og når ikke sitt fulle potensiale som de ville gjort om begge var enige om at det er helt greit å ha flere elskere. det er dette som ødelegger alle forhold. de færreste forhold varer mer enn tre år i dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har bygd en sosial kontrakt rundt det å være monogam, det betyr ikke at det er naturlig av den grunn.vi kan heller ikke ta med ekteskap fra rundt 60-tallet, fordi kultur har endret seg så voldsomt siden den gangen. bare de 10 siste årene har teknologi frigitt oss fra denne sosiale kontrakten som monogami er. svært få er gift i 30 år og er lykkelig. om de er noe så tenker de at de er fornøyd og jaja, status quo er greit, men de krangler og når ikke sitt fulle potensiale som de ville gjort om begge var enige om at det er helt greit å ha flere elskere. det er dette som ødelegger alle forhold. de færreste forhold varer mer enn tre år i dagens samfunn. Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Vil gjerne ha troverdig link til statistikk og/eller forskning som viser at de flesteforhold tar slutt etter 3 år.

Hva vet DU om hvorfor folk ikke er lykkelig i ekteskapet sitt? Hvordan VET du at det hadde vært bedre om de hadde hatt åpent forhold? Tror nok det er mer komplisert enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BoxingDay

 

skilsmisseraten ligger på 50%, men det er for hvert år. altså om du er gift og ikke ble skilt i år, så er du ikke fritatt fra statistikken. du har et nytt år foran deg med 50% sjangse for å bli skilt igjen, og slik går det til den dage du skiller deg eller dør.

 

13% er muligheten man har for å få et forhold til å være mer enn tre år.

 

tenk på folk du kjenner, kjenner til og har kjent, hvor lange forhold har de hatt. hvor mange av disse forholdene har vart mer enn 3 år? hvor begge parter fortsatt er lykkelige og har et godt sexliv.

 

finn fem menn du kjenner som er gift, så tar du med deg de individuelt ut på byen og når de er litt fulle spør du om de er fornøyd med sexlivet sitt. du vil bli overrasket over hva svaret er.

 

mennesket ble ikke skapt for å være monogam.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

Ting blir ikke sant bare fordi du skriver det. Kom med en pålitelig kilde/valid forskning som bekrefter utsagnet, ellers er argumentet verdiløst. 

 

Av de fleste jeg kjenner som er mellom 30-70 år så har de aller, aller fleste vært i forhold som er minst fem år lange, de lengste forholdene har vart i over førti år. Noen er på forhold nr 2 men har like fullt forhold bak seg som er 5-10-15 år lange.

Endret av BoxingDay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir ikke sant bare fordi du skriver det. Kom med en pålitelig kilde/valid forskning som bekrefter utsagnet, ellers er argumentet verdiløst. 

 

Av de fleste jeg kjenner som er mellom 30-70 år så har de aller, aller fleste vært i forhold som er minst fem år lange, de lengste forholdene har vart i over førti år. Noen er på forhold nr 2 men har like fullt forhold bak seg som er 5-10-15 år lange.

minst fem år lange ja, og så tar det slutt. og de fleste har mer enn to til tre partnere i løpet av sitt liv. de som går over tre år blir ulykkelige, begynner å krangle og snart er forholdet slutt. fordi man ikke annerkjenner at det ikke er meningen at mennesket skal være monogamt. det er en judeo-kristen kontrakt som har blitt sekulærisert og folk tar moralen 'veldig alvorlig'. så alvorlig at de fleste er utro. så la oss bare annerkjenne det, monogami funker ikke. vi er ferdige med det nå. så kan vi alle bli lykkelige.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...