Gå til innhold

Norsk og Rumensk statsborger sier du?!?!


frustrertfrøken95

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er jente på 19 år som er født i Romania i 1995, adoptert som 1,5 åring altså 1997. Jeg er så heldig å få komme til Norge. Jeg har vært norsk statsborger hele livet frem til for 2 uker siden. Jeg har nyttet byttet etternavn så jeg dro til politiet. Ventet så i kø ca 1 time for å så få beskjed om at de ikke kunne ordne med pass til meg, fordi den byen jeg var født i var tydeligvis ikke godkjent, selvom den har vært godkjent i snart 18 år. Nye regler sa damen bak skranken. " Du er nødt til å dra til skatteetaten i lillestrøm, de har all informasjonen du trenger" sier hun. Jeg drar så til lillestrøm og ventet enda 1 time i kø for å så få beskjed om at de hadde ingen informasjon om meg. Jeg fortalte såat jeg ikke hadde mer informasjon om hvor jeg er født enn det som står i passet, da jeg er adoptert. Hun sa så at hun ikke kunne gjøre så mye.

Uken etter prøvde jeg igjen, da dro jeg til politistasjonen her på lørenskog og forklarte saken. Hun sa at jeg var både norsk og rumensk statsborger, derfor kunne jeg ikke få nytt pass! Den nye regelen er slik at når man er fylte 22 år får man ikke lov å ha to statsborgerskap med mindre det er noen andre regler for det landet det gjelder. Jeg spurte så om hva jeg skulle gjøre. Hun fortalte meg at jeg var nødt til å finne statsborgers bekreftelsen fra 1997 og sende den inn til politiet og ringe til den rumenske amasaden og si at jeg ikke skulle ha statsborgerskap der.

Jeg dro så hjem og søker opp den rumenske ambasade for å finne telefonnummret. På den nettsiden står selfølgelig at på rumensk, så jeg skjønner jo ikke et pøkk. Jeg fant tilslutt telefonnummeret til den rumenske amasade som ligger i Oslo. Når jeg ringer er det en rumensk dame som snakker, jeg venter og håper på at hun skal si " press one for english". Tilslutt er det en mann jeg prøver å snakke med og forklare at jeg er nødt til å frasi meg det rumenske statsborgerskapet, da trodde han at jeg skulle på ferie til Romania.. Jeg spurte på om det var mulighet til å snakke med noen som eventuelt kunne bedre engelsk, eller som styra med statsborgerskap. Da fikk jeg kun beskjed om å ringe en annen dag.

Så i dag 2 uker senere sitter jeg her i sofaen enda mer frustret enn før.

Jeg ringte inn til den Rumenske ambassaden igjen i håp om å få et ordentlig svar på hva jeg skal gjøre. Hun damen jeg snakket med skjønte heller ikke stort av hva jeg mente, men etter mye att og fram skjønte hun tilslutt. Hun sa jeg måtte dra ned til Romania og ordne med papirer der, for de hadde ikke tillatelse til å sende brev landeveis....Hun lurte så på om jeg ønsket en mail med mer informasjon om hva jeg skulle gjøre, ja så klart ønsket jeg det. Så sa hun at alt var på rumensk, at jeg måtte finne en tolk eller lignende....

Så da sitter jeg her frustret og sint som fy!

Jeg har vært i kontakt med politiet, de vet ikke hva man skal gjøre.

Skatteetaten vet heller ikke hva man skal gjøre.

Hvem i norge vet hva man skal gjøre, og kan hjelpe meg å ordne dette slik at alt er i orden da? Den som satte opp den regelen om at det ikke er lov å ha 2 statsborgerskap tenkte den personen på hvor mye man skal gå igjennom for å få ordnet alt?

Noen tips og råd? Del gjerne til venner og bekjente!

Hvis jeg ikke får odnet dette innen 2017 har jeg ikke lov til å reise utenlands!!!

Endret av frustrertfrøken95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt kontakte UDI. Det er de som behandler søknader om statsborgerskap, og det er også de som har full peiling på norsk statsborgerlov. Dette er dagligdagse spørsmål for dem, og de kan veilede deg om kva du skal gjøre nå.

Du kan enten ringe eller sende mail. (Greitt med mail kanskje, så kan du skrive den ut og evt vise mailen frem for politi/folkereg dersom dette skulle bli nødvendig.

Du må altså kontakte UDI i Oslo. Se udi.no under "kontakt oss".



Anonymous poster hash: 1f0da...372
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UDI sine sider fann eg info som ser ut til å vere retta mot deg, sidan du vart adoptert i 95.

"

Du som ble adoptert før 1. september 2006

Hvis du ble adoptert av en norsk borger før 1. september 2006, kan du ha blitt norsk statsborger da du ble adoptert eller ha blitt det senere ved å levere melding eller søknad.

Hvis du ikke har blitt norsk statsborger og fortsatt er under 18 år kan du bli norsk nå ved å levere en melding. Ta kontakt med UDI for å få vite hva du skal gjøre for å bli norsk.

"

Det ser altså ut som om du bør ta deg ein prat med foreldra dine (om dei har søkt/meldt deg norsk eller ikkje) før du ringer UDI.

Endret av Smascha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at den rumenske ambassaden ikke kan få en søknad for å bli kvitt det rumenske statsborgerskapet. Det er nemlig vanlig praksis i andre ambassader - man kan levere søknad og papirer og bli kvitt statsborgerskapet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg dratt til ambassaden og krevd å snakke med noen der. Så ville jeg forklart situasjonen og spurt om hva slags papirer man trenger og hva prosedyren er for å bli kvitt det rumenske statsborgerskapet.



Anonymous poster hash: 50769...088
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk rumener å sutre...



Anonymous poster hash: c4f48...3ae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk rumener å sutre...

Anonymous poster hash: c4f48...3ae

Og hva mener du med dette? jeg sturer ikke jeg prøver bare å høre om noen har noe forslag til hva jeg kan gjøre. Men du er tøff som tørr å skrive som anonym da ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun sa jeg måtte dra ned til Romania og ordne med papirer der, for de hadde ikke tillatelse til å sende brev landeveis..."

Hadde hun da noen forslag på hvordan du kan reise til og fra Romania uten pass?

Merkelig opplegg.....



Anonymous poster hash: 09769...6c3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun sa jeg måtte dra ned til Romania og ordne med papirer der, for de hadde ikke tillatelse til å sende brev landeveis..."

Hadde hun da noen forslag på hvordan du kan reise til og fra Romania uten pass?

Merkelig opplegg.....

Anonymous poster hash: 09769...6c3

Nei det nevnte hun ikke, men jeg skal finne ei som kan rumensk som kan snakke med de i ambasaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det nevnte hun ikke, men jeg skal finne ei som kan rumensk som kan snakke med de i ambasaden

Sjekk vedtaket ditt om innvilgelse av norsk statsborgerskap. Der skal det stå info om dobbelt statsborgerskap vs om du må løse deg ved fylte 22.

Og du; ta en telefon til UDI, da. Så slipper du alle slike synsing-svar på KG :P

Anonymous poster hash: 1f0da...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til byråkrati! Dette får jammen den norske stat rydde og hjelpe deg med.. Stakkars deg

Problemet er jo den rumenske stat, ikke den norske....

Anonymous poster hash: 1f0da...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å hukse at på UDI står det at man skal frata seg det andre borgerskapet så lenge det lar seg gjøre, og de mulige unntakene er nevnt der.

Det eneste som kan hjelpe deg nå er som flere har skrevet, å kontakte UDI.
Og ikke stress, de håndterer mye mer komplekse situasjoner enn denne her, som noen skrev er det helt vanlig for dem å ta sånne saker, de jobber jo med det hverdagslig.

Du har hatt uflaks hittil fordi du ikke har henvendet deg til riktig instans, og du kommer sikkert til å se at saken ikke er så komplisert som den ser ut.

Og du har goood tid før 2017, så du bør ikke stresse :)



Anonymous poster hash: 7b96c...66d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste du bør gjøre er hvertfall å reise til Romania, da kan du jo risikere å ikke få komme tilbake igjen.

Jeg kjenner en annen som også slet med dette, dog var det et annet land, men samme opplegg. Hun kunne også språket til landet hun kom fra så det var litt lettere enn for deg sånn sett, men det var mange år med frem og tilbake før hun endelig fikk norskt pass. Hun hadde bodd så og si hele livet sitt i norge, men hadde aldri fått pass. Det var til slutt ambasaden som hjalp henne, men det tok virkelig lang tid, så bare smør deg med tålmodighet og ikke gi opp! :)



Anonymous poster hash: e68db...807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er adoptert til Norge, blir du norsk statsborger med alle rettigheter.

Dette lukter svidd,noen tar feil her

Forresten så har du krav på å få vite alt vedrørende din adopsjon,ved å kontakte fylkesmann i den kommunen du er adoptert i



Anonymous poster hash: e0ca5...e8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...