Gå til innhold

Hunden tissa på gulvet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg har en godt voksen hannhund som er helt stueren, og som er flink til å gi beskjed når han må ut. Han er også veldig flink å holde seg, forrige eier sa han kunne fint ligge inne 12-14 timer, men eg prøver å ikke la det gå mer enn 8 timer mellom hver gang han er ute.

I dag var vi på tur fra kl 11 til 13, der han som vanlig fikk gjort fra seg mye innimellom lek og trening, men han har spist en del snø (noe han er veldig glad i og har gjort før).

Satt og så på TV nå og klapper litt på hunden, ber han om å gjøre litt små triks som å sitte, gi labb osv, før han plutselig går bort på gulvet og huker seg litt ned (løftet ikke det ene beinet sånn hannhunder pleier å gjøre) og begynner å tisse!

Eg løper bort og roper FY, noe han ignorerer fullstendig, så eg prøver å dra litt i pelsen for å få han til å slutte, men han bare fortsetter å tisse. Henta bare papir og la under. Han tissa ganske lenge, og det var ganske blankt og luktfritt det som kom. Kjefta så klart ikke noe mer på han da det ikke virka som om han kunne kontrollere det, men har bundet han ute på terrassen nå.

Er det noen som vet hva dette kan være? Bør eg ringe dyrlegevakten i dag eller skal eg følge med og se om det skjer noe mer og så evt ringe på mandag? Eg har hatt gammel hund før som mistet kontroll over blæren, og den var så utrolig skamfull hver gang den hadde uhell at det var nesten vondt å se på. Hunden eg har nå så ikke ut som om den trodde den hadde gjort noe galt, kan det ha vært en bevisst handling og ikke et uhell?

Eg lurer på om det kan være pga kulden, urinveisinfeksjon eller noe? Eg bor i Bergen så det er jo ikke så veldig kaldt, men det er jo snø på bakken og selv om eg ikke kommanderer han til å sitte/ligge lenge i snøen så blir det jo litt mens vi trener. Han har forsåvidt god pels, også under magen. Er en schæfer.

Noen som vet hva dette kan være? Synes det hele er merkelig, og lurer på hva eg skal gjøre...



Anonymous poster hash: 6f059...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ALDRI kjeft på en hund for å tisse inne.

Jeg hadde sjekket hunden hos dyrelegen om det hadde gjentatt seg.



Anonymous poster hash: 75b2f...75e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har uvi skal han iallefall ikke stå på terrassen!

Tissing inne kan skje uten at det er noe som helst galt. Men det kan være noe galt, så følg med på allmenntilstand, temperatur, lukt på urin og matlyst.

Skjer det igjen, så ta en urinprøve og lever hos veterinær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI kjeft på en hund for å tisse inne. Jeg hadde sjekket hunden hos dyrelegen om det hadde gjentatt seg. Anonymous poster hash: 75b2f...75e

For noe tull!

Klart man må gi klar beskjed om at tissing inne ikke er greit.

Anonymous poster hash: 86d09...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg tenker, siden dere satt på gulvet og trente triks o.l så hadde han ikke tid til å si ifra. Og må man så må man, og når man må veldig, så kan ikke strålen stoppes. Bare hold et øye med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!

Klart man må gi klar beskjed om at tissing inne ikke er greit.

Anonymous poster hash: 86d09...299

Hunder tenker ikke som oss. Ved å kjefte på den forbinder den det å tisse foran deg med noe negativt, og du stopper ikke at den tisser inne. I stedet tør den ikke å tisse foran deg og skjuler det i stedet.

Når det gjelder eldre hunder som er stuerene kan det rett og slett være at den begynner å bli gammel og ikke har like god kontroll lenger. Hvis det gjentar seg ville jeg likevel tatt den med til dyrlegen.

Anonymous poster hash: 9fcf6...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull!

Klart man må gi klar beskjed om at tissing inne ikke er greit. Anonymous poster hash: 86d09...299

En hund tisser ikke inne for morro da vetu!

Den tisser inne fordi det er for lenge siden den ble luftet, og ikke klarer å holde seg lenger. Eller fordi at den er syk, og ikke klarer å styre blæra si.

En valp vil ikke lære at den ikke skal tisse inne ved å få kjeft, den vil bare hjemme seg bedre for å unngå det.

Går man derimot ut med hunden vist den har uhell, så vil den lære at det er ute man skal tisse.

Vanskeligere enn det er det faktisk ikke ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar!

Hadde det vært en hund under trening hadde eg selfølgelig ikke kjeftet på den, men siden dette er en hund som har vært stueren i årevis prøvde eg å få den til å stoppe. Det var heller ikke sånn at vi herjet og lekte mye, han hadde hatt all verdens med tid til å si fra at han ville ut, noe som var grunnen til at eg ble så bekymret.

Og selfølgelig satt eg hunden ut, eg vil ikke risikere å få noe som så ut som litervis med tiss inne på gulvet en gang til. Og riktignok, mens eg stod å vasket etter første runde (som må gjøres med en gang pga. parkett, ellers hadde eg luftet hunden først), sto han ute på terrassen og tisset i bøttevis. Slapp helt av, han fikk dekken på og madrass til å ligge på ute så han frøs nok ikke.

Eg fikk tak i en som har kjent til hunden lenge, og han mente at det var nok pga hunden har spist mye snø. Hunden har visst bodd ute i luftegård store deler av livet sitt, så den er kanskje ikke så vant til å si fra likevel, når det virkelig haster! Eg skal ihvertfall holde øye med den og lufte den etter kort tid hvis den har spist mye snø. Hvis det ser ut til å være noe annet enn snøspising så blir det dyrlegen neste!



Anonymous poster hash: 6f059...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar! Hadde det vært en hund under trening hadde eg selfølgelig ikke kjeftet på den, men siden dette er en hund som har vært stueren i årevis prøvde eg å få den til å stoppe. Det var heller ikke sånn at vi herjet og lekte mye, han hadde hatt all verdens med tid til å si fra at han ville ut, noe som var grunnen til at eg ble så bekymret.Og selfølgelig satt eg hunden ut, eg vil ikke risikere å få noe som så ut som litervis med tiss inne på gulvet en gang til. Og riktignok, mens eg stod å vasket etter første runde (som må gjøres med en gang pga. parkett, ellers hadde eg luftet hunden først), sto han ute på terrassen og tisset i bøttevis. Slapp helt av, han fikk dekken på og madrass til å ligge på ute så han frøs nok ikke.Eg fikk tak i en som har kjent til hunden lenge, og han mente at det var nok pga hunden har spist mye snø. Hunden har visst bodd ute i luftegård store deler av livet sitt, så den er kanskje ikke så vant til å si fra likevel, når det virkelig haster! Eg skal ihvertfall holde øye med den og lufte den etter kort tid hvis den har spist mye snø. Hvis det ser ut til å være noe annet enn snøspising så blir det dyrlegen neste! Anonymous poster hash: 6f059...8db

Alle kan gjøre feil. Sånn er det å være ett levende vesen :) :)

Hvor lenge har du hatt hunden?

Omlpasseringshunden jeg fikk da han var 6år, hadde også noen uhell inne hos meg første tiden.

Tok litt tid før vi ble helt kjent, og jeg lærte å tyde alle signalene hans.

Etter ca.6mnd så kunne jeg lese han som en åpen bok. Å han stolte 100% på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!

Klart man må gi klar beskjed om at tissing inne ikke er greit.

Anonymous poster hash: 86d09...299

En hund vet ikke forskjell på å tisse inne eller ute. Om du kjefter på en hund for å tisse inne så kan du ende opp med en hund som aldri tør å tisse foran deg på tur, og derfor tisser på seg i smug inne. Håper for guds skyld at du ikke har hund.

Anonymous poster hash: 75b2f...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri dra en hund etter pelsen! Uff. Å plutselig tisse inne er en naturlig reaksjon som følge av stress!

Anonymous poster hash: 3ca0b...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri dra en hund etter pelsen! Uff. Å plutselig tisse inne er en naturlig reaksjon som følge av stress! Det kan være mange grunner til at han var stresset, du som eier må ta ansvar og heller prøve forstå hunden din, og deretter hjelpe. Ikke gjøre det verre ved å kjefte.

Anonymous poster hash: 3ca0b...245

Anonymous poster hash: 3ca0b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne vil du få mer "fy" enn råd uansett hvordan du håndterer det, trådstarter. Her har alle individuelt best greie på dyrehold.

Jeg synes det virker som du er akkurat passe bekymret. Gjentar det seg, få det sjekket. Se på det som et hendelig uhell inntil videre. :)



Anonymous poster hash: 65a1f...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal ikke kjefte på noen hunder,når de tisser inne..

en voksen hund som plutselig tisser inne,da burde bjellene ringe hos eier. Kan det være sykdom?
UVI ? eller annet ?

Hvis kjefting står først på agendaen,burde eier ta en runde med seg selv. ...


uhell kan skje og vil skje..skjer det igjen,så ta med hunden til vetrinær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud kan dere holde dere til tema!! ja TS har sikkert fått med seg nå at man ikke skal kjefte på en hund for å tisse inne.

jeg hadde en periode en hund (husky) som var vandt til å stå i gård med de andre hundene (løpshunder). å han hadde faktisk ikke lært hva inne var å at han ikke kunne tisse inne. hvor lenge har du hatt denne hunden? skjer det ofte at hunden må vente i over 8 timer før du tar den ut? i så fall ville jeg revurdert om du faktisk har tid til å trene den skikkelig. hjelper ikke at du har fri i helgene.

prøv å gå ut med den oftere? kan være all snøen ja, men da skulle den spist fryktelig store mengder å. ta en sjekk hus dyrlegen du så du får utelukket urinveisinfeksjon eller noe annet som kan utløse dette.



Anonymous poster hash: 92b16...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spising av iskald snø med påfølgende lek/stimulering inne i en varm stue kan meget gjerne føre til plutselig tissing. Tenk deg selv å drikke kaldt vann ute, for så å gå inn å gå frem og tilbake i stua. Da må nok du også plutselig på do. Slik er i hvert fall min blære i forhold til temperaturforandringer ;)

Du sier at han for det meste har stått i luftegård. Og der har du faktisk problemet. Han har ikke trengt å styre seg. Han har kunnet gjøre som han vil når han vil i så måte.

Men jeg ville ikke tatt noe som helst av dette for gitt dersom det skjer flere ganger. Da er det rett til veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det ikke er fullstendig krise om en hund tisser inne en gang eller to (så lenge det ikke treffer et teppe feks). Men jeg ville nok vært superårvåken og fulgt med på hunden, kjørt litt valpetrening på tissinga, rett og slett. Og kanskje lagt på tisse-kommando når han tisser ute, sånn at du kan få ham til å tisse på kommando når det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har spist mye mengder snø er det nok bare det han kvitta seg med.

Hannhunden min på 6år som aldri tissa inne drakk enorme mengder vann fra bassenget i sommer. Magen ble kjempe oppblåst og han tissa inne to ganger for første gang siden han var valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...