Gå til innhold

BIM, Best I Motsatt kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begriper ikke denne utmerkelsen i hundeutstillinger. Best i rase (BIR) er greit å skjønne, men best i motsatt kjønn?? Er det best transehund?

Anonymous poster hash: 2ff0d...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kårer Beste Tispe og Beste Hanne i en rase. Disse konkurrerer så mot hverandre. Den som vinner blir BIR (Best i Rase), den som kommer på andre plass får BIM (Best i Motsatt kjønn).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hva kjønn har å bety? Det er jo bare nestbest i rase da?

Anonymous poster hash: 2ff0d...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hva kjønn har å bety? Det er jo bare nestbest i rase da?

Anonymous poster hash: 2ff0d...e0b

Det er jo ikke nestbest i rasen, det er beste eksemplar av motsatt kjønn enn den som er best i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slags andreplass, selv om den lyver litt. Om BIR er ei tispe, så vil BIM gå til beste hannhund. Og motsatt om BIR er hannhund. Men det kan jo godt hende at de to beste er av samme kjønn, likevel vil BIM gå til beste hund av motsatt kjønn av vinneren.

Veldig kjekt den gangen vi hadde med vår lille hannhund og han var den eneste hannhunden, så han ble automatisk BIM!

Anonymous poster hash: ccc07...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nestbest i rasen, det er beste eksemplar av motsatt kjønn enn den som er best i rasen.

Det er en slags andreplass, selv om den lyver litt. Om BIR er ei tispe, så vil BIM gå til beste hannhund. Og motsatt om BIR er hannhund. Men det kan jo godt hende at de to beste er av samme kjønn, likevel vil BIM gå til beste hund av motsatt kjønn av vinneren.

Veldig kjekt den gangen vi hadde med vår lille hannhund og han var den eneste hannhunden, så han ble automatisk BIM!

Anonymous poster hash: ccc07...0b2

Takk for forklaringene!

Ja, jeg syns det er en merkelig pris, som i ditt tilfelle 0b2 gikk prisen til den hunden som tilfeldigvis var av rett kjønn. BIM virker som en slags oppdeling i hunn og hannklasser, der de stoppet opp rett før de ble ferdig.

Anonymous poster hash: 2ff0d...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en oppdeling i hunn og hann. Men en hund kan ikke bli BIM selv om den er eneste i sitt kjønn, hvis den ikke først oppnår excellent og CK.

Anonymous poster hash: 27c2c...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over sier er det jo ikke sånn at det automatisk blir en av motsatt kjønn som blir BIM (med mindre det er valper, da skal det mye til å ikke kåre noen). Hvis det feks er to hanner med, og den ene kun får excellent og den andre blå (very good), og det er flere tisper med CK (certificatkvalitet), så vil den beste tispa bli BIR, og det blir ingen BIM. De må ha fått CK for å kunne bli BIR og BIM.

Min hann har blitt BIM et par ganger - og da er han jo den beste hannhunden på den utstilingen, men han er ikke like bra som tispa er - uavhengig av kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over sier er det jo ikke sånn at det automatisk blir en av motsatt kjønn som blir BIM (med mindre det er valper, da skal det mye til å ikke kåre noen). Hvis det feks er to hanner med, og den ene kun får excellent og den andre blå (very good), og det er flere tisper med CK (certificatkvalitet), så vil den beste tispa bli BIR, og det blir ingen BIM. De må ha fått CK for å kunne bli BIR og BIM.

Min hann har blitt BIM et par ganger - og da er han jo den beste hannhunden på den utstilingen, men han er ikke like bra som tispa er - uavhengig av kjønn.

Min ble BIM Junior en gang. Fikk da CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble BIM Junior en gang. Fikk da CK.

Nemlig! :)

Det kjipe med BIM og BIR jr er jo at det ikke registreres i DogWeb.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! :)

Det kjipe med BIM og BIR jr er jo at det ikke registreres i DogWeb.

Jo, det registreres i Dogweb. Og man ser alle deltakende hunders plasseringer i sin rase hvis man går inn på ustillingsid ;) Og blir man BIR/BIM selv så står vel det også på resultatlisten. Mener på å ha sett det, men gidder ikke å sjekke det nå ;)

BIM er den beste hunden i sitt kjønn som ikke ble plassert på første plass. Enkelt og greit. Rett meg om jeg tar feil, men dette het vel BIR2 før? De endret på alt rett før jeg begynte med utstilling så jeg vet ikke helt hvordan det gamle var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det registreres i Dogweb. Og man ser alle deltakende hunders plasseringer i sin rase hvis man går inn på ustillingsid ;) Og blir man BIR/BIM selv så står vel det også på resultatlisten. Mener på å ha sett det, men gidder ikke å sjekke det nå ;)

BIM er den beste hunden i sitt kjønn som ikke ble plassert på første plass. Enkelt og greit. Rett meg om jeg tar feil, men dette het vel BIR2 før? De endret på alt rett før jeg begynte med utstilling så jeg vet ikke helt hvordan det gamle var.

Ikke når det er junior og valp. Det andre registreres jo, men valp og junior er uoffisielle resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når det er junior og valp. Det andre registreres jo, men valp og junior er uoffisielle resultater.

Ja, jeg tenkte de offisielle jeg nå ;)

Eneste juniorkåringene en får registrert er hvis en blir Norsk juniorvinner f.eks. på Dogs 4 All :)

En juniorkåring er ofte heller ikke tellende for mestvinnerlister i klubbene heller, siden det ikke er en offisiell plassering.

Edit: Skulle også skrevet at jeg så ikke den bittelille jr du hadde slengt bak BIR ;)

Endret av daemonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: Skulle også skrevet at jeg så ikke den bittelille jr du hadde slengt bak BIR ;)

Det forklarer saken! :)

Skulle tatt seg ut om ikke voksen BIR og BIM ble registrert! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...