Gå til innhold

Klar over hva gul sløyfe på bånd betyr?


Gjest Aella

Anbefalte innlegg

Kan godt hende noen tenker sånn, men det er ikke poenget med Den gule hunden og sløyfen.

Den er ment for å være ett hjelpemidel i trening og rehabilitering.

Det er absolutt ikke ment som en unnskyldning for å trene hunden sin.

Som jeg har forklart før er det mange grunne til å bruke den som ikke har med oppdragelse og gjøre.

Hunder kan være syke og smitsomme.

De kan være gamle, og dermed ikke orke mas fra andre hunder eller folk.

Tisper kan ha løpetid, og bli redd av alle hannhundene som kommer å er plagsomme.

Hunden kan ha blitt angrepet for, og usikker på fremmede hunder. Da er det fint å slippe fremmede hunder som kommer å renner ned hunden. Det setter treningen tilbake gang på gang.

Hunden kan være redd fremmede folk etter å ha blitt mishandlet. Å at fremmede da kaster seg over hunden for å hilse er ikke en god situasjon for hunden. Den vil ikke bli tryggere på folk på den måten.

Det er selvfølgelig alltid eierens ansvar at hunden er trygg, men det er jammen ikke lett til tider.

Har opplevd både folk og hunder som pluttselig kaster seg over min hund da man går forbi.

Har selv hatt flere hunder, og alle har vært trygge og stabile. Å jeg måtte aldri tenke over noe sånt.

Men så fikk jeg en liten omplasserings hund som hadde blitt mishandlet. Han hadde ett arr over øye, dårlig syn på det øye og ett dårlig grodd ribben.

Han elsket alt av hunder, men var redd fremmede voksene.

Å det var kjempe frustrerende å trene han til å bli tryggere, og man så fremgangen. For så å få den satt tilbake, av en eller annen som bare måtte kaste seg over han.

Amen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skulle jeg ha hørt om dette? At man finner på en regel og sprer den til egne fb-venner gjør ikke noe allment kjent. Engangsskriverier i aviser gjør heller ikke noe allment kjent. En enkelt kampanje kan man ikke regne med at gjør noen som helst forskjell, det er det årevis med jobb som gjør.

Anonymous poster hash: 645a0...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle jeg ha hørt om dette? At man finner på en regel og sprer den til egne fb-venner gjør ikke noe allment kjent. Engangsskriverier i aviser gjør heller ikke noe allment kjent. En enkelt kampanje kan man ikke regne med at gjør noen som helst forskjell, det er det årevis med jobb som gjør.Anonymous poster hash: 645a0...aa4

Forstår godt at du ikke har hørt om den.

Den først FB siden ble åpnet i juni 2012, og det var mye om den første året. Men så stoppet det liksom opp. Noe som er veldig synd.

Jeg jobbet mye med det, men måtte overlate min del til andre da det ble litt mye med full jobb og deltids studier.

Skal sende en mail til de som holder på med det nå. Så håper jeg det kommer mer om det igjen.

For ideen er veldig god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer/mener ikke at den gule sløyfen skal være så kjent egentlig, derfor jeg spør her om folk kjenner til den?

Til mitt forsvar så var jeg også litt sarkastisk på slutten :)

Var en ekstrem stor greie på Facebook for en liten stund tilbake samt både i vg, dagbladet og på flere hundesider/veterinærsider ... Trodde kanksje derfor ettersom det har vært så stor greie at folk visste om det. Har sett andre med gul sløyfe også, så vet at det kun ikke bare er meg :P

Jeg søkte nå på VG og Dagbladet, og VG hadde noen plussartiker om saken for to år siden, på Dagbladet fikk jeg ingen treff.

Facebook er det ikke alle som har, og enda færre oppsøker hundesider/vetrinærsider.

Når jeg leser om det synes jeg det burde blitt annonsert mer, for det er et veldig greit og enkelt tiltak for å hindre uønskede hendelser.

Anonymous poster hash: 3d59c...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte nå på VG og Dagbladet, og VG hadde noen plussartiker om saken for to år siden, på Dagbladet fikk jeg ingen treff.Facebook er det ikke alle som har, og enda færre oppsøker hundesider/vetrinærsider. Når jeg leser om det synes jeg det burde blitt annonsert mer, for det er et veldig greit og enkelt tiltak for å hindre uønskede hendelser. Anonymous poster hash: 3d59c...a49

Her er en oversikt over all mediedekning Den Gule Hunden har hatt. Ser at Norge ikke har med alle mediadekningene her.

http://gulahund.se/media/

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om gul sløyfe, men så lærte jeg noe nytt idag også. De vise lærer noe nytt hele tiden, og om man blir utlært så har man ingenting på jorden og gjøre. Det er jo derfor vi lever, for å erfare og å lære hele livet, til vi dør en gang.

Uansett, jeg har lært fra barndommen av at man aldri skal buse på dyr, eller hunder. Man skal se det an litt og gå forsiktig frem. La hunden snuse på deg først og se hvordan den reagerer.

Og om man møter hund i bånd med eier, skal man spørre eieren om man kan hilse.
Om hunden kommer frivillig bort til deg skal man la den snuse og om den virker glad kan man hilse på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at du ikke har hørt om den.

Den først FB siden ble åpnet i juni 2012, og det var mye om den første året. Men så stoppet det liksom opp. Noe som er veldig synd.

Jeg jobbet mye med det, men måtte overlate min del til andre da det ble litt mye med full jobb og deltids studier.

Skal sende en mail til de som holder på med det nå. Så håper jeg det kommer mer om det igjen.

For ideen er veldig god :)

Jeg har hatt facebook siden 2007, men det var ingen som inviterte meg til den siden...

Hvor mange var med på den? 1000? Hvor mange er på facebook i Norge? 1 mill?

Ikke rart kun et fåtall har hørt om det da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt facebook siden 2007, men det var ingen som inviterte meg til den siden...

Hvor mange var med på den? 1000? Hvor mange er på facebook i Norge? 1 mill?

Ikke rart kun et fåtall har hørt om det da? ;)

Da den første siden ble åpnet i mai/juni 2012, så var det 1500 medlemmer på 3dager.

Da det ble gått over til en side/samfunn i stede, så var det +/- 3500 medlemmer.

Det er nå 3571 som har likt siden/samfunnet: Den gule hund-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SånnCirka

Jeg bruker ikke gul sløyfe, fordi jeg har liten tro på at det fungerer med så mange respektløse hundeeiere rundt omkring. Jeg har en valp som jeg ikke ønsker at skal hilse på andre hunder i bånd, hun kommer til å veie ca 30 kg når hun er voksen. For meg er det viktig at hunden min ikke har en forventing til å hilse på andre hunder eller mennesker når hun går i bånd, slik at jeg slipper å bli dratt over ende på glattisen, eller måtte stå og holde hun igjen når jeg møter på andre hunder eller mennesker. Jeg vil kunne gå pent forbi.

Passeringstreningen går bra så lenge folk respekterer mitt ønske om å få gå forbi i fred. Men dessverre er det mange som ikke forstår dette, og regelrett går bort til meg og min hund fordi de ønsker å hilse. Faen ta de som oppfører seg sånn, det ødelegger så mye. Fremover kommer jeg til å ha en refleksvest på hunden min hvor det står "IKKE HILS!", så får vi se om det gjør treningen lettere. Har liten tro på det, da veldig mange ikke engang respekterer førerhunder og servicehunder..

Barn er faktisk de som er flinke, som faktisk spør om å få lov til å hilse på hunden min.

Og til alle de som mener det er helt uskyldig å la sin hund komme bort til andre som egentlig ikke vil at hundene skal hilse; en kort hils i bånd skaper stress hos hunden. Det kan hende du ønsker en stresset hund, men det ønsker ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul sløyfe eller ei, jeg forventer at folk ikke slipper hunden sin bort til min uten å spørre først. Det spiller ingen trille om min hund er snillest i hele verden, folk får utvise normal høflighet og spørre! Nå har jeg ikke problem med at folk slipper sine hunder bort til min, fordi vi er flinke til å vise med kroppsspråk at vi ikke vil hilse - jeg tar hunden helt inntil meg i påplass-posisjon, og går i en liten bue rundt passerende hund hvis det er trangt. Da pleier folk å skjønne hintet. Min hund får leke/omgås med hundevenner hun kjenner ukentlig, og har like lite behov for hurtige hilsinger på fremmede hunder i bånd som jeg har for å løpe rundt i gågata og gi en klem til vilt fremmede mennesker for så å løpe videre igjen. Det gir henne ingen verdens ting å tvangssosialiseres med fremmede hunder i ti sekunder for så å bli dratt videre før hun har rukket å ha noen som helst sjanse til å bli kjent med dem. Folk som absolutt vil la hunden hilse på tur får heller skaffe faste hundevenner til hunden sin.

Anonymous poster hash: ef5ec...cbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn delvis innser jeg nå.

Jeg hørte om det første etter vi fikk vår første hund. Da møtte vi en hund med gul sløyfe. Nå kom den riktig nok bort til oss, og vi snakket med eieren og hun forklarte litt om sløyfen. Det er faktisk første og enn så lenge siste gang jeg har sett noen gå med det.

Jeg har ikke tenkt på at vi kan bruke gulsløyfe når vi trener eller lignede, jeg har forbundet det med at hunden ikke liker å hilse på andre/ikke bør hilse på andre av ulike grunner, men kanskje mest grunnet aggressivitet/usikkerhet. Ikke at det også kan bety at vi trener.

Vi er jo en av de som absolutt burde ha en gulsløyfe på båndet: vi øver på og ikke hilse på andre hunder når vi er ute å går tur. Og det er ikke bare, bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...