Gå til innhold

Problemer med hestepasser.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en snill oldenburger-vallak på 12 år som jeg skulle hatt litt avlastning med en-to dager i uken. Jeg er ikke helt avhengig av å få hjelp, men skulle gjerne frigjort litt tid da jeg har det litt hektisk nå.

Det jeg lurer på er om dere som har hest er fornøyd med hestepasseren?

Hva forventer dere av han/henne?

Og hvordan kom dere i kontakt med de?

Jeg har annonsert på diverse facebook sider og forhørt meg gjennom de andre i stallen. Har nå "vært gjennom" fem useriøse hestepassere og begynner å bli litt lei.

Kriteriene mine for å være hestepasser er;

-De må være over 16 år (dersom foreldre sier det er greit) evt. 18.

-De må ha gode ridekunnskaper/være trygg med hest. (Tar noen rideturer sammen med de før de bestemmer om de vil fortsette. Da får de prøvd hesten og jeg får sett hva de kan.)

-De må gjøre stallarbeid for den dagen de har hesten. (Møkke boksen + gjøre klar kveldsforing og vann)

-Jeg må kunne stole på de.

-De må gi beskjed så god tid på forhånd som det lar seg gjøre dersom de ikke kan møte opp.

Er dette urimelige krav? Jeg krever ikke noe særlig betaling, men dersom de vil satse/ha med hesten på stevner å sånn har jeg sakt det er mulighet til det og vi avtaler da en pris.

Problemene jeg har hatt med hestepassere er at de ikke rydder ordentlig etter seg i stallen, ikke møter opp når de skal, får tilbakemelding fra andre i stallen at de skulker unna turridning (kommer møkker og går igjen, sier til meg at de har vært på tur) og at en av de til og med sendte noen andre for å ri hesten uten å gi beskjed. Alle har vært over 18år så det er ikke barn vi snakker om.

Er dette vanlig??? Har noen vært borti lignende eller har jeg bare vært uheldig?

Anonymous poster hash: e7498...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Syns ikke kravene dine er urimelige i det hele tatt. Det er sånn jeg er vandt til fra da jeg har vært hestepasser i perioder. De du har vert borti er rett og slett late og ikke interessert nok i hest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig streng på at de må ri hesten den dagen de har ham?

Har selv latt hestepasser bestemme hva de vil gjøre med hesten min de dagene de hadde ham(utenom sprang, det måtte avtales på forhånd) Menpasser hadde ansvar for møkking, se over hesten for skader, gjøre klart for, fore og slippe ut dersom det var min uke og lignende. De kunne avtale at andre i stallen gjorde dette dersom det ikke passet en gang.

Dersom det hadde vært unntaket at hesten blir tatt på tur skjønner jeg at man reagerer. Ellers så hadde jeg vært avslappet til dette og heller bedt dem føre treningsdagbok.

Anonymous poster hash: f9701...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger 😊

Jeg var også hestepasser før jeg fikk hest selv, og da gjorde vi det på denne måten, så jeg synes jo ikke jeg er urimelig selv. Men var usikker på hva andre praktiserer 😉

Treningsdagbok var en god ide! Da kan de jo skrive helt kort hva de har gjort osv.

Jeg forventer at de rir han ja, siden det er en del av avtalen jeg har gjort med de. Hesten min har behov for å brukes så mye som mulig. Selvfølgelig er det helt ok å bare se innom i blandt dersom de har dårlig tid eller noe, men det jeg reagerer på er at de sier til meg at de har vært på tur også sier andre i stallmiljøet (som er gode venner av meg som jeg stoler på) at de bare kom og møkket og gikk igjen. Jeg spurte henne så klart om det stemte, hun kunne jo hatt en god grunn, men da kom det bare masse dårlige unnskyldninger type "når jeg tenker meg om så red jeg ikke på onsdag nei". Man husker vel om man har ridd eller ikke to dager etterpå?

Anonymous poster hash: e7498...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Du må da ha vært veldig uheldig. Jeg skjønner ikke helt at noen som ønsker å være hestepasser kun 1-2 dager i uka ikke rir? Og at de ikke rydder etter seg er jo mangel på respekt og vanlig folkeskikk!

Ofte synes jeg at de som er 14-16 er mer genuint interessert og gjør en vell så god om ikke bedre jobb enn de litt eldre. Men da bør du vel ha foreldrenes samtykke - noe de aller fleste gir da!

Lykke til med ny hestepasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er over 18 så kanskje de har mer alvorlige ting som regninger, jobb og studier som plutselig kaller på deres oppmerksomhet.

Ville kanskje satt aldersgrensen ned til 14 og heller møtt vedkommende og sett om det var en skikkelig og ordentlig person.



Anonymous poster hash: 6c6cb...777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor holder du til? Jeg ser etter en hest jeg kan ha av og til ved behov. Hatt hest i 10 år selv, men har ikke hatt mulighet etter at jeg flyttet. Si gjerne fra om du holder til på østlandet! :) Eller om noen andre her kjenner til noen som trenger avlastning eller kan anbefale et sted jeg kan ta noen timer (på hest, ikke ponni, gjerne dressur) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan virke som jeg har vært uheldig ja..

Men det var en god ide å kanske se etter litt yngre ryttere som fortsatt har "hestedilla" og litt mer interesse for hest.

Har inntrykk av at de jeg har hatt har vært gira i starten også dabbet av etterhvert, og det er jo helt greit men da må de jo heller være ærlig å si det. :) han er en stor og sterk gutt men kan håndteres av de fleste som turhest. I sprang og feltritt krever han nok en litt øvet rytter som klarer å følge tempoet hans (men ikke noe en 15-16åring med litt erfaring ikke kunne klart).

Dessverre holder vi ikke til på østlandet 😕

Ellers skulle du gjerne fått komme å prøve han 😊

Anonymous poster hash: e7498...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt, hvorfor er det så mange vil ha betalt for å la noen være hestepasser? Jeg har veldig lyst til å bli, men alle her skal ha penger for det... Og jeg har ikke en krone til overs. Noe jeg ikke helt forstår, siden en hestepasser jobber jo for deg? Blir litt som å betale arbeidsgiver for å få lov til å arbeide. Kan hende jeg er dum og har misforstått noe her.

Også forstår jeg meg virkelig ikke på de som er hestepassere også gidder de ikke ri...! Det er vel hele poenget med å være passer?



Anonymous poster hash: 20434...9a9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på et lite sted, slik at det begynner å bli snevert med folk til å passe hesten?
Da burde du jo kanskje sette ned alderen, som de andre her nevner, eller vurdere å ikke ta betalt for pass. Jeg har passet 5 hester i løpet av 10 år, ikke betalt for noen, og jeg har stor ansvarsfølelse og er veldig pålitelig og punktlig. Men jeg har aldri hatt råd til å betale for å passe disse hestene! De få kronene jeg har til overs går til utstyr og busskort.

Har du lagt ut annonse på diverse nettsteder? Facebook, finn.no, hest.no...


Ellers så er det virkelig en u-ting med folk som lyver, det burde du ikke akseptere nei. Det er dumt at det finnes slike mennesker.



Anonymous poster hash: 9bb1d...b94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Jeg forstår ikke helt, hvorfor er det så mange vil ha betalt for å la noen være hestepasser? Jeg har veldig lyst til å bli, men alle her skal ha penger for det... Og jeg har ikke en krone til overs. Noe jeg ikke helt forstår, siden en hestepasser jobber jo for deg? Blir litt som å betale arbeidsgiver for å få lov til å arbeide. Kan hende jeg er dum og har misforstått noe her.

Også forstår jeg meg virkelig ikke på de som er hestepassere også gidder de ikke ri...! Det er vel hele poenget med å være passer?

Anonymous poster hash: 20434...9a9

Enig med deg når det kommer til penger. Må man virkelig ta betalt for at noen passer hesten din fordi du enten ikke har råd eller noe så skaffer man seg ikke hest. Eneste jeg skjønner er når vedkommende skal låne hesten til konkurranser, men til fritidsbruk så syns jeg ikke noe om å ta betalt. Er en grunn til at jeg ikke passer hester nå lenger her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du hadde veldig greie og enkle "krav". Skulle gjerne ha tilbudt meg å hjulpet til - men avstandene blir alt for store. Tror du har vært skikkelig uheldig!
Man vil jo ikke at "hvermannsen" skal ha ansvaret for dyret sitt, ei heller ustyret. Så kravene dine synes jeg ikke du skulle fire på!

Krysser fingrene for at du tilslutt finner den/de rette for hesten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Synes du har helt normale krav, jeg er 32 og skulle gjerne ha hjulpet til jeg også, men holder dessverre til på Østlandet :(

Her jeg holder til synes det som om hestepasserne tar ansvar og gjør det de skal, de som sluntrer litt unna (særlig på møkking og pussing av utstyr) er fjortisene. Men de rir i alle fall tur når de skal, har aldri hørt om noen som ikke rir når de får muligheten til det...

Synes ikke du trenger å senke kravene dine, du finner nok den rette snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har skrevet over, så tar jeg ikke betalt med mindre de vil bruke hesten til konkurranse og ha den med seg på stevner ol.

Jeg tenker som så at når jeg trenger hestepass og de vil ri så går tjenesten begge veier og ingen betaler. Og selvfølgelig kan de låne den gratis utover faste avtaler en gang i blandt hvis de vil det :)

Hvis de vil starte med hesten min for å utvikle seg som rytter så har jo ikke jeg noe behov for det, siden jeg rir såpass aktivt selv. Så da tenker jeg at de kan betale litt.

Det var veldig rart! Et par dager etter jeg la ut dette, spurte en kollega som bor i nærheten om jeg eller noen i stallen trengte forrytter. Datteren hennes var interessert i å ta opp ridningen etter en pause. Hun har vært her to ganger nå og er ei kjempe søt og hyggelig jente på 16 år.

Så det virker veldig lovende :)

Anonymous poster hash: e7498...a8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ser ut til å ordne seg! Min er faring er at helt unge tenåringsjenter (under 17-18) er de flinkeste/ivrigste - eller godt voksne damer. Her hos oss har en av hesteeierne to voksne damer som hestepassere. Begge har vært 100% til å stole på, og ordentlig e i i alt de har gjort. Hun som er her nå har holdt på i over ett år, og hun er en flott ressurs for flere enn hesteeieren hun har avtale med.

Er forresten veldig enig med deg i dette med betaling. Her hos oss betaler ikke hestepassere noen verdens ting, men hadde det vært snakk om hest de kunne tatt med på stevner osv, ville man nok tatt litt betalt.

Jeg tror det er generelt vanskelig å få tak i hestepasser for tiden. Det har tatt lang tid for de som har vært på leting her hos oss, og selv har jeg hatt annonse ute i et par måneder nå, uten en eneste henvendelse. Jeg tror kanskje det har med at hest er blitt "allemannseie"? Da jeg var ung var det bare folk med veldig mye penger som hadde hest.



Anonymous poster hash: be3c6...130
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne blitt hestepasser (er 27), men er så mange år siden jeg red aktivt at jeg måtte nok hatt noen ridetimer for å friske opp kunnskapen. Har prøvd å ta kontakt med endel som søker her men ingen som vil ha meg. Synes det er leit, jeg har så lyst til å kunne være passer, kunne godt bare tatt meg av arbeidet og gått leieturer med hesten om de ikke stoler på ridekunnskapene mine.

Bra det ser ut som det ordner seg for deg da TS! :)



Anonymous poster hash: 20434...9a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...