Gå til innhold

Bichon Frise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min familie vurderer å få et nytt familiemedlem, og har alle falt for en Bichon Frise. Vi vet det grunnleggende om rasen, men ikke så mye mer.

Hvordan er de egentlig å ha i hus? Er de rolige? Lekne? Bråkete? Beskyttende? Aggressive? Nå snakker jeg selvfølgelig om hva som er typisk for rasen, og vet at det naturligvis kan variere fra hund til hund.

Noen som har erfaring med denne rasen som vet hvordan de er og hva de krever for å ha det bra?

Vi vil i såfall ha en hann-hund.

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snille som lam :)

Vil ha MASSE kos.

Lette å oppdra med "positiv metode" - husker ikke hva det heter, men poenget er at de vil gjerne tilfredsstille, så det fungerer godt å oppmuntre de til ting. Masse ros og kos så får du den hunden du vil!

Anonymous poster hash: a0a29...dae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring fra bichon frise-tispe, men hun er leken, glad&fornøyd, stille, ikke veldig kosete men liker litt kos innimellom, liker godt å være i fred, liker alt av mennesker og er flink med andre hunder.



Anonymous poster hash: 78ef1...cc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille som lam :)

Vil ha MASSE kos.

Lette å oppdra med "positiv metode" - husker ikke hva det heter, men poenget er at de vil gjerne tilfredsstille, så det fungerer godt å oppmuntre de til ting. Masse ros og kos så får du den hunden du vil!Anonymous poster hash: a0a29...dae

En flott familiehund, altså! Men hvordan er de når det kommer til aktivitet? Krever de mye mosjon? Korte turer? Lange turer? Er de med på alt så lenge de får delta? Er hjernetrim veldig viktig? Er de løpere, sniffere, sofaputer (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott familiehund, altså! Men hvordan er de når det kommer til aktivitet? Krever de mye mosjon? Korte turer? Lange turer? Er de med på alt så lenge de får delta? Er hjernetrim veldig viktig? Er de løpere, sniffere, sofaputer (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

Alle hunder må iallefall ha noen lange turer av og til. Går ikke lange turer hver dag med min bichon (havanais). Virker som min får mer ut av (blir mer sliten og fornøyd) av sosiale sammenhenger enn turer =/

Hvis jeg går en kort tur med han en dag, så er han ikke masete og bråkete etterpå. Men han får gjerne en lengre tur NESTE dag da.. :) Hjernetrim er viktig for alle hunder også. Men det er ikke ALLE som er kjempe intressert i det. Min er ikke det, men prøver å gjøre det av og til forde :)

Anonymous poster hash: 0af85...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg har en Bichon Frisé som jeg har hatt nå i 12 år, og kan si med hånden på hjertet at jeg ikke har angret én dag siden jeg fikk henne. Hun er usedvanlig frisk og oppmerksom for alderen, og ikke mist glad hver eneste dag. Her går det for det meste i logring og store smil fra hun vekker meg om morgenen til hun sovner om kvelden.

Min hund er veldig leken og har alltid vært det, men hun forstår et strengt nei. Har aldri vært verken bråkete eller aggressiv (bjeffer om det ringer på døren, men vil ikke kalle henne beskyttende da hun tar i mot alle ukjente med en logrende hale). Min hund har alltid vært veldige kosete, liker godt å ligge i fanget og bli kost på, og foretrekker menneskelig selskap foran andre hunder. Når vi har selskap springer hun fra person til person helt til hun konker ut.

Rasen krever dog en del pelsstell (vet at noen går til hundefrisør, men jeg har alltid klippet henne selv og har aldri hatt problemer med det.) Jeg holder henne kortklipt om sommeren, og lar pelsen gro på vinteren og børster den semi-daglig. Synes også det er et stort pluss at rasen er røytefri og allergivennlig, da jeg er veldig allergisk mot katter og var redd jeg skulle utvikle hundeallergi.

Det er vel ikke en rase med stort mosjonbehov, men føyer meg til det brukeren over skriver angående sosiale sammenhenger. Pleier å gå en halvtime-times tid tur med henne til dagen, men det er sjeldent hun virker sliten av den grunn. Det er også en ganske intelligent rase, så tror det kan være givende for både hund og eier å drive med ulike aktiviteter (lære triks, dressur, osv.).

Håper det hjalp :)



Anonymous poster hash: 1f7d6...d86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle hunder må iallefall ha noen lange turer av og til. Går ikke lange turer hver dag med min bichon (havanais). Virker som min får mer ut av (blir mer sliten og fornøyd) av sosiale sammenhenger enn turer =/Hvis jeg går en kort tur med han en dag, så er han ikke masete og bråkete etterpå. Men han får gjerne en lengre tur NESTE dag da.. :) Hjernetrim er viktig for alle hunder også. Men det er ikke ALLE som er kjempe intressert i det. Min er ikke det, men prøver å gjøre det av og til forde :)Anonymous poster hash: 0af85...388

Selvfølgelig skal alle hunder ha lange turer også, så skal formulere spørsmålet litt bedre; krever de lange turer hver dag? eventuelt ofte?

Du svarte allikevel på spørsmålet

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Jeg har en Bichon Frisé som jeg har hatt nå i 12 år, og kan si med hånden på hjertet at jeg ikke har angret én dag siden jeg fikk henne. Hun er usedvanlig frisk og oppmerksom for alderen, og ikke mist glad hver eneste dag. Her går det for det meste i logring og store smil fra hun vekker meg om morgenen til hun sovner om kvelden. Min hund er veldig leken og har alltid vært det, men hun forstår et strengt nei. Har aldri vært verken bråkete eller aggressiv (bjeffer om det ringer på døren, men vil ikke kalle henne beskyttende da hun tar i mot alle ukjente med en logrende hale). Min hund har alltid vært veldige kosete, liker godt å ligge i fanget og bli kost på, og foretrekker menneskelig selskap foran andre hunder. Når vi har selskap springer hun fra person til person helt til hun konker ut. Rasen krever dog en del pelsstell (vet at noen går til hundefrisør, men jeg har alltid klippet henne selv og har aldri hatt problemer med det.) Jeg holder henne kortklipt om sommeren, og lar pelsen gro på vinteren og børster den semi-daglig. Synes også det er et stort pluss at rasen er røytefri og allergivennlig, da jeg er veldig allergisk mot katter og var redd jeg skulle utvikle hundeallergi. Det er vel ikke en rase med stort mosjonbehov, men føyer meg til det brukeren over skriver angående sosiale sammenhenger. Pleier å gå en halvtime-times tid tur med henne til dagen, men det er sjeldent hun virker sliten av den grunn. Det er også en ganske intelligent rase, så tror det kan være givende for både hund og eier å drive med ulike aktiviteter (lære triks, dressur, osv.). Håper det hjalp :)Anonymous poster hash: 1f7d6...d86

Takk, det hjalp veldig.

Pelsstell er jeg forberedt på, og regner med å bruke mye tid på. Kan dette regnes som kos for denne rasen, eller er det som oftest noe de ikke liker. Kjenner en som har to hunder av forskjellig rase (der begge trenger mye pelsstell). Den ene elsker pelsstell, den andre hater det.

Jeg har vært usikker på om hundehold er noe for oss, da vi ikke alltid har mulighet til å gå lange turer hver dag. Men vi er mye hjemme, eller steder der hunden selvfølgelig skal bli med til, så den blir sjeldent etterlatt alene.

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en frise tispe liggende nede i fotenden av senga akkurat nå :)

Nå bor jeg fortsatt med foreldrene mine, så vi deler stellet mellom oss..

Mamma og pappa har ansvaret for å gå lange turer (jeg er ikke fysisk i stand til det), det vil si 1-2 timer or dag.

Derretter får hun to korte turer av meg morgen og kveld. Jeg trener også agility 2-3 ganger i uken, men hender mamma må steppe inn for meg. Hun blir ikke glad hvis ikke hun får den mosjonen hun trenger!

Når det er sagt, så går resten av døgnet til å spise og sove, og MASSE kos!

Nå krever ikke vår sa mye pelsstell, da vi klipper henne helt kort hver 3-4 mnd. Eneste vi børster er halen, som aldri skal klippes!

Hun liker heller ikke å komme til nye steder, da hun er vandt med huset som vi bor i, og blir superstressa av å måtte dra til et annet hus, selv om det bare er naboen, altså, hun trives ingen andre steder enn hjemme..

Anonymous poster hash: e650a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hjalp veldig.

Pelsstell er jeg forberedt på, og regner med å bruke mye tid på. Kan dette regnes som kos for denne rasen, eller er det som oftest noe de ikke liker. Kjenner en som har to hunder av forskjellig rase (der begge trenger mye pelsstell). Den ene elsker pelsstell, den andre hater det.

Jeg har vært usikker på om hundehold er noe for oss, da vi ikke alltid har mulighet til å gå lange turer hver dag. Men vi er mye hjemme, eller steder der hunden selvfølgelig skal bli med til, så den blir sjeldent etterlatt alene. Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

Selskap er nesten viktigere enn lange turer hver dag.

De fleste hunder hunder blir takknemlige for pelsstell så lenge de blir introdusert på en god måte. Etter en tid forstår de at det er omsorg.

Jeg hadde hårbørsten med meg i sofen og greidde litt nå og da mens jeg koste. Etter en tid ble jeg gradvis litt mer hardhendt for å komme igjennom hele kroppen.

Det samme gjelder egentlig dusjing. Dvs de hater de ofte, men finner set i det likevel.

En selskapshund som inkluderes i familien vil som regel tåle "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en ting!

Har aldri sett makan til hunder med så forferdelig tannhelse! Alle de b.f ene som jeg ser, har trukket opptil flere tenner (inkl min egen), og må fjerne tannstein en gang i året. Det spiller ingen rolle hvor flink du er til å pusse tenna på dem!

Hilsen AB på #9

Anonymous poster hash: e650a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hjalp veldig.

Pelsstell er jeg forberedt på, og regner med å bruke mye tid på. Kan dette regnes som kos for denne rasen, eller er det som oftest noe de ikke liker. Kjenner en som har to hunder av forskjellig rase (der begge trenger mye pelsstell). Den ene elsker pelsstell, den andre hater det.

Jeg har vært usikker på om hundehold er noe for oss, da vi ikke alltid har mulighet til å gå lange turer hver dag. Men vi er mye hjemme, eller steder der hunden selvfølgelig skal bli med til, så den blir sjeldent etterlatt alene.

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

Det kan sikkert variere. Min hund gir ofte uttrykk for at hun ikke liker det (prøver å gjemme seg under sengen/sofaen om jeg tar frem børsten), men det hender ofte at hun lukker øynene eller sovner mens vi holder på :) Tror uansett det er viktig at de blir vant til det i så tidlig alder som mulig.

Jeg skal innrømme at vi ikke alltid går tur hver dag, mest fordi hunden nekter å gå mer enn to meter utenfor døren når det regner (noe det ofte gjør gitt at vi bor på vestlandet), men hun ser ikke ut til å ha tatt noen skade av den til tider manglende turgåingen. Har inntrykk av at det rasen verdsetter mer enn mosjon er å få delta i familieaktiviteter og å få ha tett kontakt med menneskene :)

Anonymous poster hash: 1f7d6...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vi hadde en Bichon Frise i 13 fine år. Det er den første og eneste hunden vi har hatt så langt, men for en moroklump det var! Nå kan jeg ikke svare på om alle er slik innenfor denne rasen, men vår var i hvert fall litt sofagris, leken, litt beskyttende. Jeg tror hun tilpasset seg oss og vår livsstil, og det skulle ikke så mye til for at hun hadde det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flott familiehund, altså! Men hvordan er de når det kommer til aktivitet? Krever de mye mosjon? Korte turer? Lange turer? Er de med på alt så lenge de får delta? Er hjernetrim veldig viktig? Er de løpere, sniffere, sofaputer (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Anonymous poster hash: 7d5fc...6cc

De krever daglig børsting og du må regne med å bruke en del penger på hundefrisør.

Anonymous poster hash: cdaff...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever daglig børsting og du må regne med å bruke en del penger på hundefrisør. Anonymous poster hash: cdaff...b0b

En måååå ikke gå til hundefrisør. Vi klippet hunden selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vokste opp med en Bichon Frise. Det er en herlig rase, og tror faktisk aldri jeg har møtt på en som er aggressiv. Mitt inntrykk og erfaring av rasen er at det er vennlige, lekne og smarte hunder. De er superflinke til å lære seg triks, spesielt hvis du har en bit av yndlingssnopen i hånden ;) vår hund gikk fjellturer på 3-5t ett par ganger i uken. Og var tydelig misfornøyd hvis han fikk korte turer flere dager på rad.. Så turmengde og lengde kommer helt ann på hva du venner den til.

MEN det jeg stort sett alltid ser når jeg møter på slike hunder på tur er lang, flokete, skitten pels, og rød pels rundt øynene... Hvis du ikke er intressert i å børste hunden annenhver dag, så klipp den kort. For det er strengt talt det eneste med denne rasen som er litt pes.

Masse lykke til med valpekjøpet, dere kommer nok ikke til å angre :)

Anonymous poster hash: bf2bf...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...