Gå til innhold

Forkalkninger hos hest


Gjest Gjest_elisabeth_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_elisabeth_*

Noen som kan mer om dette emnet? Vurderer å kjøpe en vallak som har forkalkninger i høyre framben, og det er nettopp oppdaget. Hvor lang tid vil det ta før han kan brukes "normalt" igjen? Vil ikke høre fra de som mener jeg driter meg ut ved å kjøpe han, jeg har allerede bestemt meg. Prisen er selvfølgelig redusert i forhold til dette. Men hvordan behandles dette videre? Evt. hvor mye vil det koste, og hvor mye arbeid vil det kreve av meg? Dette er ikke noen konkurransehest, og vil bli brukt til tur, og lett dressur. Veldig takknemlig for svar fra dere som vet! Har forresten hørt at back on track bandasjer, dekkener o.l. kan hjelpe på. Noen erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Videre prognoser for en slik hest avhenger jo mye av i hvilke ledd den har forkalkninger, hvor mye det er snakk om osv. Kan du ikke spesifiseree det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS_elisabeth
Videre prognoser for en slik hest avhenger jo mye av i hvilke ledd den har forkalkninger, hvor mye det er snakk om osv. Kan du ikke spesifiseree det litt?

Han har forkalkninger i hasen, høyre fremben.. Har blitt sprøytet av eier nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS_elisabeth
Han har forkalkninger i hasen, høyre fremben.. Har blitt sprøytet av eier nå..

unnskyld, jeg mente selfølgelig BAKben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg red en hest med forkalkninger i begge forbeina. Den fungerte greit til lett sprang/dressur og turridning.

Jeg ville ha hørt med en veterinær som har undersøkt hesten, fordi forkalkning kan være så mye forskjellig. Noen hester får store plager, andre fungerer mer eller mindre som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville generelt vært veldig skeptisk til å kjøpe en slik hest, men hvis du bare skal bruke den til tur og lett dressur så kan det funke greit. Har den mye forkalkninger? Som veterinær er det ikke så mye man kan si om fremtiden til en slik hest, noen ganger fungerer slike hester med små til moderate forkalkninger fint som turhest i mange år, noen blir værre ganske fort, de kan være halte i perioder osv. En slik hest burde du nesten ikke betale annet enn slaktepris for iallfall. Du må nesten regne med at hesten i perioder må medisineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mia_*

Jeg har selv akkurat kjøpt en hest med forkalkninger i sitt høyre bakben. Hun har fått lov av veterinæren til å kun brukes på lette skritte turer. Jeg for min del skal ha henne som selkapshest til føllet mitt. Hester med forkalkninger må få lov å være mye i naturlig bevegelse (aller helst utegang)...dette fordi det er bedre for de å kunne velge å "gå det av seg" når det gjør vondt i stedet for å måtte stå inne på boks. Jeg vil også tro at det gjelder det samme som for mennesker, at de med forkalkninger burde ikke få fet kost....høyt blodtrykk gir mer forkalkning.

Kjøp gjerne hesten, men tenk nøye over hvilke villkår du kan tilby han...nok naturlig aktivitet, riktig ernæring og ikke minst riktig trening av hestens muskler så den har mulighet til å bære seg bedre. Ta gjerne kontakt med en Equiterapeut og gi han behandling i form av nåler og massasje:)

Ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Anonym_*

Jeg har selv en islandshest hoppe med forkalkning i det ene bakbeinet. Jeg har ingen problemer med henne. Mange gamle hester får det. Min islandshest er 21 år. Hun er bare litt stiv. Hun må bli ridd/ gått tur med ca 5 dager i uka. Ha helst 2 dager fri. Jeg kan ikke hoppe noe høyt med henne på grunn av forkalkningen.

Hun har ikke hatt noe plage av det. Jeg gir henne 1 ts ingefær til dagen. ( ingefær te , pulver) Ingefæret tar jeg bare oppi kaftforet hennes. Ingefær skal hjelpe mot forkalkningen sånn at det ikke bli verre. Ingefær kan du få kjøpt på en kosthold butikk. Hun kan ikke bli frisk igjen av forkalkning. Jeg rir og galopperer med henne og det er ingen poblemer. De leddene med forkalkning til hestene stivner en dag. Hestene er forskjellige så det varierer hvor mange år det tar før det stivner. Det kan ta opp til 20 år.

Så lykke til med hesten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest NHelland

Jeg har en hest med forkalkninger i hans venstre hase. Han klarer seg veldig bra, jeg fikk beskjed om å trene bakke trening med han av dyrlegen for at han skulle bli så sterk at han kunne leve med det. Han er jo travhest, men han har iallefall blitt veldig bra etterpå. Har ikke prøvd ingefær, men vil prøve det nå. Han kan være stiv til tider men han har iallefall ikke vondt lenger. Så jeg tror det kan være fornuftig å få trenet opp andre muskler slik at de ikke trenger å belaste problemområdet like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkalkninger blir man aldri kvitt.

Dette er jo slitasje som gjør at leddene gnis mot hverandre feil si det på en enkel måte.

Når man først har begynt og sprøyte hesten er det som regel større forkalkninger det er prat på.skal den brukes må den nok sprøytes med jevne mellomrom resten av livet.

Mange er skeptiske til og begynne med sprøyting for har man begynt, kan man ikke slutte med dette.Slutter man med dette blir hesten brått mye mer halt.

Forstår at du har blitt veldig glad i hesten og vil kjøpe den uansett.Men ha i bakhodet at du vet aldri hvor lenge du kan ha glede av denne hesten.Den kan fort få en halthet pga smerter du ikke blir kvitt.Ogf se at din beste venn har daglige plager orker man heller ikke.

Ta avgjørelsen om og sende den på slakt pga dette er meget tøft.

Have been there,done that...Hesten ble 15år.

Hørt om mye yngre tilfeller også som har måtte sendes på slakt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere faktorer som spiller inn her. hvor gammel er hesten? hva har den vært brukt til og hvordan skal du bruke den fremover? er det bakben eller fremme? (pga vektbelastning "tåler" de gjerne med bak enn fremme ) hvor ligger forkalningen ellers? får hesten mye utegang? men viktigst av alt: uansett hva dyrleger sier om hesten nå,så vil det alltid være en fare for at forkalkningen forverrer seg og hesten får smerter. på den annen side, så vil jo forkalkninger alltid være en risiko når man holder på med hest; om dette er en hest med gode prognoser, så har jo du muligheten til å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkalkninger er ekle saker :s

Måtte avlive hesten min pga det, han var bare 17..

Sprøyting syns jeg ikke noe særlig om, så noen over hadde skrevet om dette, hesten blir "avhengig". Husk at han ikke kan bli frisk av forkalkninger, det går som regel bare en vei..

Mitt tips er å tenke godt igjennom alt :) Er det greit for deg om du bare kan leie den og kanskje ikke ri? Har du råd til de ekstrakostnadene det kan medføre? (Forsikring?) Har du tid til ekstraarbeidet? Du må kanskje også forberede deg mentalt på at du ikke vet hvor lenge du kan ha den..

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...