Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Nå har mor akkurat "pusset" alt kobberet sitt i sitronsyre og zalo. Ble kjempefint.

Før jul pusset vi sølvet på aluminiumsfoliemåten og vi var fornøyde. Brukte vanlig salt (myyyyye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testa det med melka i natt.. Det lukta ikke mindre maling etter det jeg kunne merke.. Ikke lukta det maling av melka heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med godt tips til messing? ar prøvd med zalo/eddik,men ble ikke så bra som jeg gåpet.

Til messing er gloria pussemiddel bra.

Det er det også til kobber. Kobberet blir finest dersom det blandes med zalo og salt.

Jeg har også brukt gloria og zalo til å pusse kjøkkenvasken med. Blank og fin (ja, jeg er en flybaby...)

Min mor pusser forøvrig sølvtøy ved å legge dem i krystallsoda. Det blir fint og blankt, også i "utskjæringene"

Er for øvrig veldig interessert i tips for å bli kvitt malingsflekker. Sølte oljemaling på min fine, nesten-nye fleecejakke... Noen som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stearinflekker: Legg et kaffefilter eller to på flekken og bruk strykejern oppå der så suger kaffefilterene til seg stearinen.

Tyggegummi på tøy: Legg tøyet i fryseren en stund og plukk/skrap vekk tyggisen etterpå

Hakk i tremøbler: Legg litt vann på hakket og treet vil svelle og hakket blir mindre

Kaffefarge i krus/kopper: Varmt vann med bakepulver i

Grillrist: Legg i balje med salmiakkvann over natta og det går lett av med oppvaskbørste og risten blir blank og fin som ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Mot malingslukt i rommet: Legg et par biter rå løk i kaldt vann og la stå noen timer. Da forsvinner mye av malingslukta.

For hurtigheving av gjærdeig: Hell varmt (rett fra springen, ikke kokende) vann i bollen der deigen ligger. Hell av vannet igjen med en gang. La deigen stå i fem minutter, og voila, den er ferdighevet!

:husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinduene blir blanke og fine med nylonvask :tommel:

Ja, det stemmer! Og gnir du dem med avispapir etterpå blir resultatet enda bedre. Avispapir loer jo ikke, og du slipper "rennekant" når du snur vinduene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til hvordan i all verden jeg skal få en espressokanne i aluminium blank og fin igjen? Den havnet i oppvaskmaskinen ved et anfall av hjernedød, og nå ser den matt og skjoldete ut. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kom på en til som er ganske praktisk. Når man skal fryse ovnsretter, lasagne og slikt så legger man et stort ark aluminiumsfolie i bunnen og oppover veggene i formen før man har i maten. Når retten er frossen kan man løfte ut folien, med maten i, og pakke den godt inn før den legges tilbake igjen. Dermed frigjør du formen til andre ting. Og når du skal tine og varme opp den frosne maten legger du den bare tilbake i formen først. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er redd for at nye klær skal farge av legg de i bløtt litt i varmt vann med litt eddikk oppi!

Enda enklere: Ha litt edikk sammen med skyllemiddelet!

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant side. Noen gode tips til hvordan en skal få dusjen helt ren? Føler aldri at den blir helt ren. Det er plastikk dører i den tror jeg, så det er kanskje vanskeligere enn med glass. Trenger et enkelt og praktisk tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hvis du har fått hvite flekker etter våte glass osv. på stuebordet, gni flekken inn med en del matolje og føn det bort med hårføner.Jo næmere du holder føneren,jo fortere går flekken bort!

Har gjort dette med mine og andres møbler,og det FUNKER!!!Kan ta litt lengre tid med flekker som er gamle,men med litt tålmodighet går det vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en interessant side. Noen gode tips til hvordan en skal få dusjen helt ren? Føler aldri at den blir helt ren. Det er plastikk dører i den tror jeg, så det er kanskje vanskeligere enn med glass. Trenger et enkelt og praktisk tips..

bad og dusjrent fra casco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kvitt små fluer på potteplantene, vann dem med salmiakkvann! Det tar livet av insektene og gjødsler samtidig planten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violetta
For å bli kvitt små fluer på potteplantene, vann dem med salmiakkvann! Det tar livet av insektene og gjødsler samtidig planten.

Hvor mye salmiakk i forhold til vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje 5-10 % salmiakk?

Tar ca. en korkfull med salmiakk oppi vannkanna når jeg skal vanne. Det blir vel ikke så mye som 10 % engang, når jeg tenker meg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kvitt små fluer på potteplantene, vann dem med salmiakkvann! Det tar livet av insektene og gjødsler samtidig planten.

Ha er gødsel i salmiakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...