Gå til innhold

Hjemmelaget mat eller ferdig mat?


Me*

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild

Jeg tror ingenting på at Borghild ikke tåler gluten.

Det er garantert bare et dårlig skalkeskjul for å unngå å innrømme at hun egentlig elsker å lage deilige gjærdeiger fra bunnen av med økologiske råvarer, eller lage sin egen surdeig og sånn, og stelle med den i ukesvis, og så fylle huset med den uforlignelige duften av hjemmebakt brød uten tilsetningsstoffer. :hjerte:

Og så er jeg helt sikker på at hun hater kjøpebrød, men at hun bare nekter å innrømme det. Greit å skylde på "glutenallergi" da, ja.

:)

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

Haha, søren også, der avslørte du meg! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker aldri Toro-mat hjemme hos meg selv. Ikke fordi jeg er så kul og sunn, men fordi jeg faktisk ikke tenker på at Toro finnes. Det ble aldri brukt hjemme hos oss, og så har jeg bare tatt med meg den vanen (eller mangel på) da jeg flyttet hjemmefra. Jeg er ikke engang sikker på hvor Torohylla er på butikken min, tror jeg. Jeg lager supper fra bunnen, for det går så raskt, og jeg er glad i å bake, så kaker og deig er bare morsomt å bruke tid på. Saus spiser jeg lite av uansett. Hva slags andre produkter har Toro?

Av ferdige middagsretter ellers spiser jeg pølse og lompe, kan ikke komme på så mye annet. Synes ikke tørrpasta og kjøpebrød kvalifiserer til ferdigmat, egentlig. De fleste av oss kverner jo ikke akkurat smør selv heller.

Anonym poster: a5208b36f735a9cd7bf56f788518fcce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Bruker vel 60/40. Bruker mest halvfabrikat. Jeg føler tida aldri strekker til..

Jeg har ingenting imot at du bruker halvfabrikat. Det er selvfølgelig helt greit, men jeg bare lurer, siden dette er en diskusjon: Hva bruker du av halvfabrikat? Hvor lang tid bruker du på å lage det? Si til f.eks. middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart Toro ikke går konk...

Hvorfor det?

Fordi en liten gruppe på KG aldri kjøper toro? Så derfor gjør heller ingen andre det? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at du bruker halvfabrikat. Det er selvfølgelig helt greit, men jeg bare lurer, siden dette er en diskusjon: Hva bruker du av halvfabrikat? Hvor lang tid bruker du på å lage det? Si til f.eks. middag.

Pannekaker (men liker de selv best fra bunnen av!)

Tacokrydder

Potetmos

Posesuppe

Pose kaker (sånn tilsett 1 kopp med mel+++++)

Blir veldig lett ting som det, selvom jeg syntes det HELT klart smaker best fra bunnen av. Det er bare det at når jeg har 12 timers arbeidsdag så orker jeg IKKE å lage mat. Så når det er meg som står for matlagingen i hjemmet, så er det 60/40. Når det er typen så er det nesten alt fra scratch.

Nå er jeg såpass heldig at han jobber 8 timer hverdag (mer eller mindre) så han lager som oftest maten. Men når han er på kurs etc. så skal jeg lage mat til meg selv, og da .. går det ikke så bra.

Og jeg vet ikke, men jeg innbiller meg at jeg kanskje ville brukt 5-10 lengre på å lage alt fra bunnen av. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det, men det er så lett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart Toro ikke går konk...

Jeg tenker som så at de som sitter på forumer generelt har bedre tid. Da er det jo ikke noe problem å planlegge litt middag og ta større oppvask.

Anonym poster: 5e378467b43bea9a9da0a1f07e0343bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det tar så skrekkelig mye mer tid å lage hverdagsmat fra bunnen enn å bruke halvfabrikata. Jamie Oliver laget en gang en hel serie programmer der han viste hvordan man kunne lage retter fra bunnen raskere enn tilsvarende ferdigretter fra frysedisken.

Det er langt på vei snakk om å kunne noen triks og fremgangsmåter, og gidde seg å lære litt. Dvs innstilling, prioritering og interesse.

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hellstrøm klarte vel å lage 3-4 retter på den tiden det tok fra å bestille en pizza til den ble levert på døra

Joda, det tar lengre tid å lage mat fra bunnen av - dersom man er usikker på kjøkkenet. Mitt tips er derfor å bruke dager man har god tid til å teste nye retter og bli trygg på de. Da vil man oppdage etterhvert at det tar mindre tid å lage mat fra bunnen av.

Jeg kunne bruke laaaang tid på å lage noe så enkelt som å lage pannekaker. Jeg ante ikke hvordan man gjorde det, måtte dobbeltsjekke oppskriften, klø meg i hode og lure på om det har blitt gjort riktig osv

I dag kaster jeg sammen røra på 2 minutter og stekingen går fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 80% av gangene lager jeg maten fra bunn av. Elsker å lage mat,så det hjelper på motivasjonen til å bruke litt ekstra tid på kjøkkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så god tid, men det er det at nå er det ferie :)

Da har jeg mer fri pga sommervikarer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke kritisere folk for hva de spiser ,men når de uttaler at ferdigmat er det de liker best,så kan jeg vel si noe?

Har dere lest innholdsfortegnelsen på hva dere spiser?

Hva er i suppen fra Toro eks?

Sauser?

Potetstappe?

Alt dette er fort gjort å lage selv.

Hva gjør denne ferdigmaten med kroppen din?

Og hva med barn som begynner fra de er små med denne maten?

For meg er det utenkelig å gå i torohyllen. Jeg lærte tidlig å lese innholdfortegnelsen på ferdigmat.

Det er så mye dritt i den maten. Dyrt er det også.

Hva er det som får deg til ikke å lage maten selv? Alle kan lage mat om de gidder.

Anonym poster: f57e41c7552850d383f6813498fa86cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra bunn av vil si at man lager pastaen selv, saus og alt. Det gjør jeg aldri/sjelden.

Alltid posesaus til kjøtt, men oste- eller pastasaus kan jeg lage fra bunn. Pasta osv. er alltid kjøpt, og kjøper en del ferdig kjøttdeig (det er også halvfabrikat).

Så sjelden HELT fra bunn av, men ofte blir det litt ordentlige middager jeg bruker tid på.

Hvorfor posesaus til kjøtt, når du er istand til å lage annen saus?

Du har jo god kraft fra jøttet, så hvorfor ødelegge middag med posesaus.

Anonym poster: f57e41c7552850d383f6813498fa86cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager det meste bra bunnen av, men noe ferdig blir det. Lager f.eks ikke pasta selv......fruktyoghurt og leverpostei kjøper jeg også. Alt av bakst baker jeg selv, sånn som brød, knekkebrød, rundstykker, hamburgerbrød.....

Men bruker aldri f.eks toro gryteretter, ferdige pizzabunner, potetstappe, sauser, eller disse 1-2-3 kakene.

Tror ikke mange lager absolutt alt selv, da må de nå lage sånn som pølser, pasta og leverpostei selv og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke mange lager absolutt alt selv, da må de nå lage sånn som pølser, pasta og leverpostei selv og da...

Var jo ikke det som var problemstillingen da.

De færreste lager jo ALT selv.

Her er det snakk om normal, hjemmelaget mat vs en pose-og-tilsett-vann-og-vips-så-har-man-et-helt-måltid - mat

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo ikke det som var problemstillingen da.

De færreste lager jo ALT selv.

Her er det snakk om normal, hjemmelaget mat vs en pose-og-tilsett-vann-og-vips-så-har-man-et-helt-måltid - mat

Det står nå hjemmelaget mat eller ferdigmat, og mange som har svart her bruker begrepet "fra bunnen av", så det kan tolkes på flere måter. Det er vel ikke bare toromat. Leverpostei er f.eks greit å lage for de som kan det, og har interesse for det. Tanta mi lager bl.a både leverpostei og pølser selv, samt kjøttdeig. Jeg gjør ikke det, så da lager hun det fra bunnen av, mens jeg kjøper helfabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da igjen bør man jo felle dyrene selv, gro grønnsakene og urtene i hagen for at det virkelig skal være fra grunn. Er litt vanskelig å sette streken.

Anonym poster: 5e378467b43bea9a9da0a1f07e0343bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med bittelitt vett mellom ørene forstår jo at det er snakk om Toro-poser, Fjordland etc vs VANLIG hjemmelaget mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...