Gå til innhold

Hvorfor skille seg?


Padmee

Er du /har du vert skilt?  

1 stemme

  1. 1. Er du /har du vert skilt?

    • Ja
      7
    • Nei
      41


Anbefalte innlegg

I disse dager er det så mange som skiller seg, og jeg må si at jeg ikke skjønner det. Jeg ser ikke at det skulle være noe grunn til å skille seg i det hele tatt. Hvorfor skiller folk seg? Er det noen som kan gi meg en god grunn til hvorfor? Da tenker jeg selvsagt ikke på forhold der den ene parten blir mishandlet av den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Det kan vel være at uenighetene blir så store at det blir utrivelig å bo sammen til slutt. Da vil det kanskje være bedre å skille lag enn å holde sammen for enhver pris.. Også hvis man har barn. Det er bedre for barn at foreldrene skiller lag men klarer å sammarbeide enn å ha foreldre som bor sammmen men som ikke tåler hverandre. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg blir også litt provosert av synsere som mener at "folk skiller seg så lett nå for tiden".. Heldigvis er det ikke lenger forbundet med skam å skille lag!! Men at det er lettvint - det tviler jeg på. Spesielt hvis det er barn i bildet. Så selv om det - for venner og kjente - kan se ut som om en skilsmisse var en "enkel og lettvint" avgjørelse (nærmest et innfall), er det sansynligvis ikke det :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det kan være svært forskjellige grunner til at folk skiller seg, og jeg er heller IKKE enig i utsagnet om at "det er altfor lett å skille seg idag".

Min ex-mann fikk barn med ei han jobbet sammen med- han kom plutselig hjem en dag og forlangte skilsmisse.

-SÅ enkelt, og SÅ vanskelig. Derfor er jeg skilt, og det var ingen lett periode vi gjennomgikk!! Det var et mareritt som jeg ikke unner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skilt, fordi jeg aldri har vært gift, og aldri skal gifte meg.

Men jeg har brutte samboerskap bak meg, siste varte i ni år.

Er inne i et nytt nå, - men ekteskap står ikke for tur. Ikke nå og ikke senere...

Folk utvikler seg vel i hver sin retning, eller de går i ring og kommer ikke videre - sammen.

Da er det lettere å starte alene - på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et bedre spørsmål må være hvorfor folk gifter seg, Padmee :blunke: Ja, jeg er skilt.

______

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også litt provosert av synsere som mener at "folk skiller seg så lett nå for tiden".. Heldigvis er det ikke lenger forbundet med skam å skille lag!! Men at det er lettvint - det tviler jeg på. Spesielt hvis det er barn i bildet. Så selv om det - for venner og kjente - kan se ut som om en skilsmisse var en "enkel og lettvint" avgjørelse (nærmest et innfall)' date=' er det sansynligvis ikke det :roll:[/quote']

Helt enig, Embal S!!

Og nei, jeg er ikke skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille My...

Kom til å tenke på en episode for noe år tilbake...

En kollega av meg hadde bestemt seg for å skille seg fra mannen sin...var nok flere årsaker til dette..men hun hadde funnet seg en annen mann...

Hun er kommet til punktet der hun skal fortelle dette til sine foreldre...

Og henns mor sier: " Slår han deg?", "Drikker han?", "Er han utro?" Min kollega svarte som riktig var...Nei..på disse tre spørsmålene... Hvor hennes mor sier..."Men hvorfor i all verden skal du skille deg da?"

Jeg tror nok dette er ganske typisl for tidligere generasjoner, kontra de generasjonene som er 20-50 år nå.....

Det er liksom helt andre krav som stilles til en partner...og derfor er det en mye mer krevende jobb å være kone eller mann i disse dager....

Ja, kanskje særlig mann...kvinner i dag krever mye mer av en mann.

Så kan man jo mene hva man vil om det..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den dagen du ikke klarer personens nærvær, høre stemmen, se øynene og oppholde deg i samme rom...

Når du ønsker at vedkommende finner seg en annen, du synes synd på personen...

Når du er likegyldig til både fysisk og psykisk vold...

DA er det på tide å bryte ut, da er du gått så langt i et dødt forhold at du ikke kan bygge det opp!

Er denne for enkel? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er skilt, og det var IKKE lettvint å skille seg.

Gode grunner?

Når du ikke orker sex med partneren, når du VET at du ikke elsker ham/henne, utroskap, mishandling osv. Grunnene er mange, og veier ulikt fra person til person.

Det som er nytt i dag i motsetning til tidligere generasjoner, er at partene ikke er økonomisk avhengige av hverandre. Rettere sagt, kvinnen har like stor inntjeningsevne som mannen, og større mulighet til å greie seg alene.

Jeg synes det blir svært feil overfor den andre parten å være gift framfor å skille seg når en vet en ikke elsker den andre. Synes det er en forutsetning for et samliv som er ment å vare livet ut. Etter min mening er det ikke riktig å holde sammen kun for barnas skyld. En har tross alt bare ett liv, og skal en da frarøve både seg selv og den andre muligheten til å leve sammen med noen som elsker en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Den dagen du ikke klarer personens nærvær, høre stemmen, se øynene og oppholde deg i samme rom...

Når du ønsker at vedkommende finner seg en annen, du synes synd på personen...

Jeg tenker at det må være smart å skille lag f ø r det går så langt som Gjest beskriver. Hvis man er nødt til å ha noe med hverandre å gjøre i ettertid, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte ikke bare en, men flere faktorer som spiller inn når par skiller seg.

Jeg er selv gift og har vært gift i 7 år.... :) ...(men må innrømme at tanken på å bryte ut har vært der flere enn en gang... :-? )...

Hovedårsaker til skillsmisse jeg kan tenke meg er:

* Følelsene forsvinner, man er bare "venner" eller som bror og søster, eller man har bare negative følelser overfor den andre

* Gjentakende utroskap

* Et turbulent forhold med stadig krangling og forsøk på å såre (som også kan gå ut over eventuelle barn)

* I tillegg faktorer som dårlig økonomi, liten tid til hverandre, at en part får hovedbelastningen med barn/hjem og organisering og er mye alene, travle hverdager etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg lurer på er; hvorfor forsvinner følelsene? Hvorfor kan jeg ikke elske betingelsesløst? Når den andre sier at h*n elsker meg..men behandler meg som dritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hvorfor man skiller seg?

Man har bare ett liv, sannsynligvis, og hvorfor kaste det bort på et samliv med en person man ikke føler samhørighet med lenger?

Har kjærligheten gått over og man stort sett er misfornøyd med situasjonen, og man vet at det ikke bare er en periode, så ser jeg absolutt ingen grunn til å fortsette livet sammen.

Man gjør ikke barna en tjeneste ved å bli i et forhold hvor man mistrives heller, det er ikke bra for noen. Man hindrer seg selv i et bedre liv, og man hindrer partneren i å få det bedre. Og man frarøver barna foreldre som er fornøyd med livet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det jeg lurer på er; hvorfor forsvinner følelsene? Hvorfor kan jeg ikke elske betingelsesløst? Når den andre sier at h*n elsker meg..men behandler meg som dritt....

Kjærligheten er egentlig som en blomst. Den trenger næring, lys og varme for å gro. Blir den behandlet dårlig, ved at man bruker den som askebeger og ikke gidder å vanne den, så dør den selvfølgelig. Kjærligheten er nemlig litt egoistisk også.. den vil ikke bare gi, uten å få noe tilbake. og hvorfor skal man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det var noen som nevnte dette med at det er/ikke er enkelt og skille seg. Det har jeg aldri trodd at det er. Er selv skilsmissebarn og har opplevd dette på kroppen. Men jeg skjønner alikevel ikke disse grunnene som kommer opp. Hvorfor disse skal være gode nok grunner til å gå fra hverandre.

Følelsene går over? Ja, hva hadde dere trodd da? At kjærligheten kom til å vare evig? Vel, I've got news for you, det gjør den ikke. Det er ingen følelser som varer evig, ei heller forelskelsen/kjærligheten.

Ikke lyst på hverandre seksuelt? Nei, vet du hva, hvilken fjollete grunn er det da? Skal en gå fra hverandre bare på grunn av det? Hallo, er ekteskapet bygget på sex eller?

Følelsene går over til å bare være venner eller "søsken"? Vel er ikke det flott da? Stole så mye på hverandre at følelsene får lov til å komme til dette stadiet? Synes det bare er flott jeg.

Ikke tåle trynet på hverandre? Så flytt til et større hus da, eller gjør sånn at et rom er mitt og et rom er ditt.

Utroskap? Er virkelig det grunn til å skille seg? Det hadde ikke falt meg inn engang at det skulle være grunn nok. Det er jo bare sex jo, og igjen er virkelig ekteskap bygget på sex?

Nei, beklager jenter, men jeg skjønner fremdeles ikke dette her jeg. Ser ikke noen grunn til det med mindre det er mishandling med i bildet. Da tenker jeg på både psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Så du forstår overhodet ikke vitsen?

Enda du selv sitter i et forhold og sier at du overhodet ikke liker menn?

JEG skjønner meg ikke på DEG som faktisk velger bort egen lykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padmee, hva mener du er grunner gode nok til å skille seg, da?

Hvis alt dette er ting en bør leve med i ekteskapet, hva er ekteskapet bygget på da?

Jeg mener at sex er en av hjørnestenene i et forhold/ekteskap. Når dette ikke fungerer i det hele tatt, skal en da la den delen av livet være?

Utroskap består ikke bare av sex. Det er et tillitsbrudd av de helt store, med mange følelser involvert. Hvis en greier å komme over sviket, går det bra å fortsette ekteskapet, hvis ikke er det grunn god nok til å bryte ut.

Det er jo et gode å være venner i tillegg til å elske hverandre....men hvis en bare er venner, hva er det da som skiller ekteskapet fra andre vennskap? Det at en evt har barn sammen? Skal en holde sammen i et dødt ekteskap kun på grunn av barna? Barna kan ha det godt selv om foreldrene er skilt. Akkurat det har jeg førstehånds erfaring fra.

Og enda verre: Hva hvis en ikke engang liker hverandre? Er ikke det heller grunn god nok? Skal en virkelig holde ut å dele bolig med en man ikke tåler??Å flytte til et større hus hjelper vel ikke, når det eneste en ønsker er å få den andre ut av livet sitt?

Synes du har merkelige holdninger! Er svært enig med Mysepusen.

Hva mener forresten han du er gift med? Er han enig med deg? Hvis ikke har du jo holdt han for narr, og også valgt bort hans lykke.

Jeg tror det er mulig å elske hverandre livet ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan til en viss grad være enig med Padmee.

Et ekteskap er mye mye mer enn sex. Et sterkt vennskap, forpliktelser og trivsel med hverandre er vel så viktig.

Men begge må være enige i at dette er den samlivsformen som passer for dem. Om en ikke vil det; vel da blir det vel skilsmisse da...

Er selv barn av skilte foreldre, men føler ikke det har påvirket meg i noen grad. Mine foreldre var venner, og etterhvert som jeg ble eldre fikk jeg også vite grunnene til skilsmissen. Forsto da bedre hvorfor, og syns det var helt greit.

Vi er vår egen lykkes smed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ekteskapet er mye mer enn sex, men sex er etter min mening en svært viktig del av både ekteskapet og livet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...