Gå til innhold

Kan man ta ibux selv om man er gravid?


Hanne20

Anbefalte innlegg

Den kvalmen er uutholdelig akkurat nå..

er det farlig å ta EN ibux for å dempe kvalmen? Har hørt så masse forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: Ibux hjelper ikke mot kvalme, men mot smerter.

Det er ikke anbefalt å ta Ibux når man er gravid, ta heller Paracet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, man skal ikke ta Ibux. Om som det sies over, det hjelper jo ikke mot kvalme heller. :klo:

Om du er veldig plaget kan du høre med legen din om du kan ta Postafen (reisesyketabeletter). Ellers hjelper det å spise om morgenen (unngå lavt blodsukker), spise jevnt, salte kjeks hjelper for en del, reisesykearmbånd, ingefærte eller kapsler. Og søvn.

Ibux kan vist øke faren for abort, spesielt tidlig i svangerskapet om jeg ikke tæ helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet hjelper forøvrig heller ikke mot kvalme. Men er et tryggere alternativ om du har feber eller smerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de tre siste månedene av svangerskapet man ikke skal ta Ibux. Kilde.

Smertestillende vil uansett ikke kunne hjelpe på kvalme, men det kan derimot reisesyketabletter gjøre. Disse har derimot rød trekant og kan føre til sløvhet og tretthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 måneder senere...

"- Ønsker du å bli gravid, kan ibuprofen hindre eggløsning. Og er du allerede gravid, bør du også styre utenom ibuprofen i de første seks månedene av svangerskapet fordi det i verste fall kan det fremprovosere abort eller bidra til misdannelse hos fosteret. I de siste tre månedene skal du unngå ibuprofen på grunn av blødningsfarer i forbindelse med et eventuelt keisersnitt."

Min lenke

Det ser ut som om man bør ligge unna Ibux (og andre tabletter med samme virkestoff) fra man ønsker seg barn til det er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet studier fra Danmark pfor ikke så mange månedene siden som viser forhøyet fare for blødninger og dermed abort ved bruk av ibux også tildlig i svangerskapet. Derfor er anbefalingene endret på nett, mens produsentinfoen kanskje ikke er oppdatert enda.

Når det gjelder kvalmestillende blir reisesyketabletter regnet som trygt av myndighetene, men man bør alltid avklare medisinbruk med egen lege/jordmor uansett...

Så prøv å finne noe annet som kan lindre kvalmen imens (jeg får i perioder kun i meg cola, for eksempel), og ta heller en telefon til legen i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefærkapsler kan også hjelpe veldig godt mot kvalme. Det tok kvalmen i mitt første svangerskap. Mitt andre svangerskap innebar hyperemesis, og da måtte jeg ha afipran og til sist zofran i krisetilfeller, for å unngå kvalme og oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min lege kan man ta ibux i 2. trimester.

Kan signere de andre her vedr postafen. Det fikk jeg anbefalt av min lege, og hjalp noe... Smertestillende hjelper ikke på kvalmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...