Gå til innhold

Har du fått fødselsskader etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp, grad 3C.

Det grodde som en drøm, jeg hadde aldri problemer med å holde på noe urin eller bæsj eller promp. Venninner som ikke revna i det hele tatt hadde mer problemer med å holde på urin en periode, faktisk!

Men ALT går seg til og som sagt, jeg har ikke hatt problemer til tross for at det gikk nesten så gale som det går an, rent sånn grad-av-ruptur-messig.

Jeg er blitt en del slappere da, og det syns jeg er dumt. Tok en stund før mannen klarte å komme v/kun penetrering liksom. Men jeg har kanskje ikke vært flink nok til å knipe-trene sånn metodisk, gjør det bare når jeg kommer på det. Skal ha mitt andre og siste barn nå (man får valg om planlagt KS v/såpass ruptur) og etter det tror jeg at jeg skal ha sånn kirurgi hvor de strammer litt opp, det får jeg dekket.

Jeg lover deg, de 9 mnd man går gravid skjer det MYE i kroppen for å gjøre en klar, inkludert hormonelt og mentalt. Hvis du i tillegg tar dette opp med lege og helsesøster kan du få ekstra oppfølging slik at du tøyler angsten.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 0106b...c32

Hvordan får du dekket bukplastikk?

Anonymous poster hash: b265f...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slitsom måte å leve livet sitt på. Hva om du blir påkjørt og ender i rullestol resten av livet? Det KAN skje,men med folk flest går det bra å ferdes rundt om kring.

Fødsel er ikke SÅ farlig som mange her inne skal ha det til.

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

Jeg bare sier at det er en liten del mennesker som har et kjipt liv relatert til fødselsplager og jeg blir provosert over slike som deg som later som det ikke skjer. Er bedre å dø i en bussulykke enn å leve med å måtte bruke bleier forresten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker på magen og noen smårifter som krevde 4-5 sting (alle fødslene). Litt slækk i bekkenet rundt menstruasjon, men det er helt til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bakre skjedeveggsfremfall etter fødsel. Baby på 4,6kg og 39cm rundt hodet og det gikk fra 6cm til ute på 1time. Revnet innvendig og utvendig (fremover) og lå på operasjonsstue i halvannentime etter fødsel.

Anonymous poster hash: 264c6...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier at det er en liten del mennesker som har et kjipt liv relatert til fødselsplager og jeg blir provosert over slike som deg som later som det ikke skjer. Er bedre å dø i en bussulykke enn å leve med å måtte bruke bleier forresten

Jeg ville MYE heller levd med bleier enn og dø jeg da. Kanskje det bare er meg ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforgiftning går over. Får man stomipose så må man leve med det resten av livet. Er livredd for det samme

Det stemmer aldeles ikke. Utlagt tarm eller urinveier, kan være midlertidig.

Det er og særdeles skjeldent at man må får skader som fører til stomi etter en fødsel.

Sett i forhold til antall fødsler er skader av alvorlignkarakter på mor, skjeldent, særlig i Norge.

Anonymous poster hash: ee6a7...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer aldeles ikke. Utlagt tarm eller urinveier, kan være midlertidig.

Det er og særdeles skjeldent at man må får skader som fører til stomi etter en fødsel.

Sett i forhold til antall fødsler er skader av alvorlignkarakter på mor, skjeldent, særlig i Norge.

Anonymous poster hash: ee6a7...db3

Ja det er sjeldent men det skjer likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 3 rifter, 12 sting. De klødde litt, og sved litt, etter omtrent to uker var det ikke plagsomt, og stingene falt ut. Hadde sex 19 dager etter fødsel, og det gikk som en drøm. God tid, glidemiddel og ingen press gjorde underverk. Etter en måneds tid var magen flat, og vekta under startvekt før graviditeten. Litt slakke pupper, men generelt ganske lik kropp. Litt vanskelig og hoppe på trampoline tissetrengt fremdeles 6 mnd etter fødsel, men kniper innimellom når jeg husker det.

Men det er ikke poenget. Du kan være heldig eller uheldig. Risikoen for varig skade er liten, og synker også om du holder deg i form under svangerskapet, men den vil alltid være tilstede. Jeg tror ikke du blir klar, eller ikke klar, av å lese hvilke skader vi her på kg fikk. Det endrer ikke det faktum at risikoen er tilstede, det gjør den ikke mindre, ei heller større. Jeg tror det spørsmålet du må stille er om det er en sjanse du er villig til å ta, og om de her som opplevde varig skade ser det som verdt det. Ville de tatt valget, og fått barn igjen, om de visste på forhånd at de feks ville bli inkontinent på livstid. Du må rett og slett velge om det er en risk verdt å ta for deg.

Det er umulig å svare på når man ikke har vært der. Ville jeg fått sønnen min igjen ml jeg visste jeg ville bli inkontinent for urin og avføring livet ut? Umulig å svare på, det blir for hypotetisk. Det jeg derimot kan svare på er at om jeg fikk valget idag: beholde min 5 mnd gamle sønn eller høyrehånda, beholde min sønn eller blærekontrollen, beholde min sønn eller synet, førligheten i beina eller tarmfunksjon, så hadde valget alltid falt på å beholde min sønn. For han hadde jeg ofret hva det skulle være. Han er verdt alt. For han hadde jeg gitt alt.

Men å ta valget når man står på "den andre siden" er enkelt. De fleste elsker barnet sitt over alt og setter det høyere enn kroppsfunksjoner. Men når det er er valg som innebærer en risk og et hypotetisk barn er det noe annet. Finnes det kvinner som har fått varige skader som er bitre? Helt sikkert. Til syvende og sist blir det et valg.

Anonymous poster hash: 792ad...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født ett barn, skal føde igjen om noen få uker. Fikk litt fremfall, og slet med små urinlekkasjer noen uker etter første fødsel, men det gav seg forholdsvis fort. Det kom kun rett etter jeg hadde vært og tisset. Virket ikke som jeg klarte å tømme blæra 100%. Fikk også en del luft i skjeden den første tiden.

Lekkasjene har kommet litt tilbake nå i siste del av dette svangerskapet. Jordmor ber meg gjøre masse knipeøvelser, så vil det bli bedre og bedre.

Ellers synes jeg tampong har vært et slit og få til å sitte etter fødselen. Kan ha noe med fremfallet å gjøre.. Alt i alt, så har jeg allikevel følt meg veldig normal etter fødsel. Sexlivet har vært supert fra ca 4mnd etter fødselen.

Anonymous poster hash: 11d05...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrtfødsel er vel om det er mindre enn 3 timer i aktiv fødsel, det handler vel ikke om bare pressingen.

Anonymous poster hash: db87d...442

Jeg er klar over det. Jeg var litt under 1,5 time i aktiv fødsel, men når det kommer til skader hos mor så er det jo pressingen som er relevant. Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det. Jeg var litt under 1,5 time i aktiv fødsel, men når det kommer til skader hos mor så er det jo pressingen som er relevant.

Tror fremdeles ikke din fødsel regnes som styrtfødsel. Du hadde sterke rier i over et døgn før du kom så langt!

Anonymous poster hash: 2a4d9...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fremdeles ikke din fødsel regnes som styrtfødsel. Du hadde sterke rier i over et døgn før du kom så langt!

Anonymous poster hash: 2a4d9...86c

Du skrev jo selv at styrtfødsel er aktiv fødsel på under tre timer? Hvis ho hadde aktiv fødsel på 1,5 timer skjønner jeg ikke helt konklusjonen din? Er det avhengig av rier på forhånd? Jeg hadde rier døgnet rundt i fire døgn men de påvirket ikke noe, annet enn smerte. Spør kun fordi jeg er nysgjerrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev jo selv at styrtfødsel er aktiv fødsel på under tre timer? Hvis ho hadde aktiv fødsel på 1,5 timer skjønner jeg ikke helt konklusjonen din? Er det avhengig av rier på forhånd? Jeg hadde rier døgnet rundt i fire døgn men de påvirket ikke noe, annet enn smerte. Spør kun fordi jeg er nysgjerrig.

Jeg mener å ha lest at styrtfødsel er fra første rie til barnet er ute. under 3 timer for førstegangsfødende og under 2 timer for andregangsfødende.

Anonymous poster hash: f4dca...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at styrtfødsel er fra første rie til barnet er ute. under 3 timer for førstegangsfødende og under 2 timer for andregangsfødende.

Anonymous poster hash: f4dca...33a

Nei, det er fra aktiv fødsel. Og ja jeg hadde en vond og laaang latensfase, men de smertene jeg hadde da kan ikke sammenlignes med smertene jeg hadde fra vannet gikk ved 4 cm til baby var ute. Kan ikke sammenlignes med smertene ved første fødsel heller, for riene var langt sterkere og kom tettere i tett. Og i papirene mine står det også styrtfødsel. Fikk på en måte oppleve begge deler i samme fødsel siden kroppen brukte så lang tid på å komme ordentlig i gang før det braket løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge sier tallene at 4,3% (0,5 – 6%) av alle fødsler kompliseres av sfinkterruptur i dess forskjellige former. Hvis man regner med at et er 60 000 fødsler i året, vil det si at 2000 kvinner hvert år får denne skaden. Forekomsten av fødselsskader totalt er opp mot 85 % av de kvinner som har en vaginal fødsel. Det vil si at de får en eller annen skade i hele området. Dette inkluderer både de små overfladiske skadene som det er mest av og de mer alvorlige skadene på endetarmsmuskulaturen – sk. sfinkterskader.

http://kvinnedoktor.no/wordpress/?page_id=59



Anonymous poster hash: a6bec...446
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet under fødsel, og fødte en rimelig svær unge. Nå er alt som vanlig :) eller, faktisk bedre enn før. Lekker INGENTING og er blitt "strammere" nedentil... Av en eller annen merkelig grunn..

Anonymous poster hash: f59c3...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødsel er slik naturen har laget dette på.

Min svigerinne revna fra foran til bak og måtte opereres etter fødsel. Et år etter er hun 18 uker på vei med nummer to og vil heller føde enn å ha keisersnitt.

Det går som regel bra, det er de absolutt aller færreste som har plager for livet.



Anonymous poster hash: b3c61...a5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier at det er en liten del mennesker som har et kjipt liv relatert til fødselsplager og jeg blir provosert over slike som deg som later som det ikke skjer. Er bedre å dø i en bussulykke enn å leve med å måtte bruke bleier forresten

Det er jo ikke å "late som det ikke skjer" når man påpeker at det er sjeldent at såpass alvorlige skader oppstår, det er å være realistisk og ikke krisemaksimere.

De aller, aller fleste fødselsskader fikses.

http://www.klikk.no/helse/article459179.eceDe 2000 kvinnene som refereres til lengre oppe her, av de vil rundt 800 ha ettervirkninger i form av luft- og avføringsinkontinens, hvor det hovedsakelig er luft-inkontinens. Det er uansett 1,3 % av alle fødende, og det er 2006-tall.

I 2006 ble det satt i gang en handlingsplan for å forebygge de alvorligste skadene: analsfinkter. Målet var å halvere antall tilfeller fra 4,3 til 2 prosent i løpet av to år.

At du heller vil dø i en bussulykke enn å gå med bleier, skal jeg jo ikke nekte deg å mene, men jeg kan samtidig mene at det er fullstendig krisemaksimerende. Jeg går heller i bleier og nyter livet sammen med familie og venner enn å ikke få se ungene mine vokse opp.

Jeg har forøvrig ingen fødselsskader, og skal snart ha nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier at det er en liten del mennesker som har et kjipt liv relatert til fødselsplager og jeg blir provosert over slike som deg som later som det ikke skjer. Er bedre å dø i en bussulykke enn å leve med å måtte bruke bleier forresten

Provosert over sånne som meg? Forstår ovehodet ikke hva det er å bli så provosert over. Har aldri latet som at det IKKE skjer, men sannsynligheten er lav! Får være måte på hvor redd en skal være for å leve. Finnes ting du gjør daglig som er farligere, og med like/mer varige skader, enn det å føde.

Livet mitt er mer verdt enn at et liv med bleier er verre enn å dø. Men hver sitt liv og livskvalitet..

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En styrtfødsel er 3 timer for førstegangsfødende og 2 for flergangsfødende. Devt er fra riene begynner.

Anonymous poster hash: 2a4d9...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...