Gå til innhold

Har du fått fødselsskader etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har angst for å føde, og er nok den eneste grunnen til at jeg ikke tørr å få barn. Har seriøst vurdert adopsjon, fordi jeg er redd for å bli skadet av fødsel. Har hørt om de som revner, får ødelagt lukkemuslelen, blir inkontinente, må begynne med stomipose osv.. Dette gjør meg usikker i forhold til å få barn. Har du/dere fått skader etter fødsel? Eller fungerer dere som normalt? Har kroppen forandret seg mye?

Anonymous poster hash: ab10e...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt om de som blir alvorlig matforgiftet i utlandet og ligger månedsvis på sykehus i etterkant.

Skal jeg la være og dra ut av landet?

Du er klar over risikoen, du er kalt over at det ikke er så ofte dette skjer, og det da det skjer så er det mange som blir helt bra etter en operasjon. Men ja, noen blir skadet for livet av å føde. Men enten må du innfinne deg med risikoen, ellers lar du være..

Anonymous poster hash: 60708...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om de som blir alvorlig matforgiftet i utlandet og ligger månedsvis på sykehus i etterkant.

Skal jeg la være og dra ut av landet?

Du er klar over risikoen, du er kalt over at det ikke er så ofte dette skjer, og det da det skjer så er det mange som blir helt bra etter en operasjon. Men ja, noen blir skadet for livet av å føde. Men enten må du innfinne deg med risikoen, ellers lar du være..

Anonymous poster hash: 60708...075

Matforgiftning går over. Får man stomipose så må man leve med det resten av livet. Er livredd for det samme
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålene dine, nei jeg fikk ingen kroppsskader etter fødsel. Ingen strekkmerker eller noe som helst. Puppene var det eneste jeg var misfornøyd med året etter fødsel, de forsvant fullstendig og ble bare to tomme poser. Men når jeg endelig klarte å gå opp i vekt etter et års tid ble de helt lik som de var før graviditeten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sydde tilsammen 7 sting fordelt på to små rifter. Klødde i omtrent 10 dager. To strekkmerker under brystet, de ser jo absolutt ingen. Fikk vesentlig mer strekkmerker i tenårene under vokseperioden.

Fødte for tre måneder siden,og er tilbake i mine gamle bukser. Har ingen problem med at det er bikinivær snart. Litt slappere mage enn i fjor, men fremdeles relativt tynn.

Hvilke skader er du redd for aom gjør at du ønsker operasjon? Sjans for varige/alvorlige fødselsskader er veldig små, og du risikerer varige skader ved keisersnitt også

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sydde tilsammen 7 sting fordelt på to små rifter. Klødde i omtrent 10 dager. To strekkmerker under brystet, de ser jo absolutt ingen. Fikk vesentlig mer strekkmerker i tenårene under vokseperioden.

Fødte for tre måneder siden,og er tilbake i mine gamle bukser. Har ingen problem med at det er bikinivær snart. Litt slappere mage enn i fjor, men fremdeles relativt tynn.

Hvilke skader er du redd for aom gjør at du ønsker operasjon? Sjans for varige/alvorlige fødselsskader er veldig små, og du risikerer varige skader ved keisersnitt også

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

Den lille prosenten som får slike skader går jo og lever med dette. Hjelper ikke dem at de er en liten prosentandel. Og det kan skje hvem som helst. Man skal ikke feie ting under teppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Men nå 5 år etter er jeg "normal". Jeg hadde grad 3 ruptur, og måtte holde meg i nærheten av et do (klarte ikke holde på avføring) i ca 6 mnd. Klarte heller ikke sitte ordentlig på nesten 1 år. Så har det sakte men sikkert gått seg til. Kroppen er forøvrig ganske som før, kanskje litt bredere hofter, men normal hud og mage.

Anonymous poster hash: a0d32...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen skader. Har født to barn på 4070 g og 4525 g, hvor fødsel nr to var styrtfødsel, dvs at det tok bare 8 min fra første press til baby var ute.

Uansett hvilke svar du får her, så er det bare et lite utvalg, og ikke noe du kan lage god statistikk av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angst for å føde, og er nok den eneste grunnen til at jeg ikke tørr å få barn. Har seriøst vurdert adopsjon, fordi jeg er redd for å bli skadet av fødsel. Har hørt om de som revner, får ødelagt lukkemuslelen, blir inkontinente, må begynne med stomipose osv.. Dette gjør meg usikker i forhold til å få barn. Har du/dere fått skader etter fødsel? Eller fungerer dere som normalt? Har kroppen forandret seg mye?

Anonymous poster hash: ab10e...daa

Det kommer helt sikkert til å gå bra! :) Det gjør det med de fleste. Tenk på alle andre i verden som har født før deg.

Du kommer til å blø etterpå. Noen blør mye og lenge, andre blør lite (truseinnlegg), som meg. Det er ofte ubehagelig å sitte noen dager. Ellers merket ikke jeg noe spesielt. Jeg glemte å ta knipeøvelser, men har aldri hatt problem med å holde meg for det om. Jeg ble selvfølgelig videre nedentil, men det har trukket seg fint sammen nå. 11 måneder etter fødsel kjennes alt som før

Anonymous poster hash: ed413...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen skader. Har født to barn på 4070 g og 4525 g, hvor fødsel nr to var styrtfødsel, dvs at det tok bare 8 min fra første press til baby var ute.

Uansett hvilke svar du får her, så er det bare et lite utvalg, og ikke noe du kan lage god statistikk av.

Styrtfødsel er vel om det er mindre enn 3 timer i aktiv fødsel, det handler vel ikke om bare pressingen.

Anonymous poster hash: db87d...442

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ruptur grad 3B, noe som selvfølgelig ikke var en hyggelig opplevelse.

Jeg gikk til bekkenbunnstrening i etterkant, men ellers opplevde jeg ingen fysiske problemer (annet enn sårhet nedentil selvfølgelig).

Jeg fungerer helt fint i dag, holder både på luft, uring og avføring.

På grunn av den vonde (psykiske) opplevelsen, ønsket jeg planlagt KS ved neste fødsel. Dette fikk jeg innvilget.


Anonymous poster hash: 60b92...5ba



Anonymous poster hash: 60b92...5ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, grad 3C.
Det grodde som en drøm, jeg hadde aldri problemer med å holde på noe urin eller bæsj eller promp. Venninner som ikke revna i det hele tatt hadde mer problemer med å holde på urin en periode, faktisk!
Men ALT går seg til og som sagt, jeg har ikke hatt problemer til tross for at det gikk nesten så gale som det går an, rent sånn grad-av-ruptur-messig.

Jeg er blitt en del slappere da, og det syns jeg er dumt. Tok en stund før mannen klarte å komme v/kun penetrering liksom. Men jeg har kanskje ikke vært flink nok til å knipe-trene sånn metodisk, gjør det bare når jeg kommer på det. Skal ha mitt andre og siste barn nå (man får valg om planlagt KS v/såpass ruptur) og etter det tror jeg at jeg skal ha sånn kirurgi hvor de strammer litt opp, det får jeg dekket.

Jeg lover deg, de 9 mnd man går gravid skjer det MYE i kroppen for å gjøre en klar, inkludert hormonelt og mentalt. Hvis du i tillegg tar dette opp med lege og helsesøster kan du få ekstra oppfølging slik at du tøyler angsten.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 0106b...c32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille prosenten som får slike skader går jo og lever med dette. Hjelper ikke dem at de er en liten prosentandel. Og det kan skje hvem som helst. Man skal ikke feie ting under teppet.

Slitsom måte å leve livet sitt på. Hva om du blir påkjørt og ender i rullestol resten av livet? Det KAN skje,men med folk flest går det bra å ferdes rundt om kring.

Fødsel er ikke SÅ farlig som mange her inne skal ha det til.

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange ærlige svar. Som jeg har skjønt , så er det ikke så stor sannsynlighet å få fødselsskader. Jeg er nok mest redd for varige skader som inkontinentproblener osv.. Og for at kroppen min skal forfalle og at jeg ikke skal klare å komme tilbake til den gode formen igjen. Så klart de fleste går det bra med, men da tenker jeg bare at jeg kan bli den lille prosentandelen det ikke går bra med.

Hvis jeg hadde blitt uplanlagt gravid, ville jeg ikke tatt abort(er ikke for det). Jeg kan se for meg å gå gravid, og føle glede over det. Det er nok selve fødselen jeg er redd for. Bruker også å trene knipeøvelser.

Jeg har ikke helt tatt standpunkt til om jeg ønsker barn enda, men hadde det vært lett å føde - så hadde det nok vært lettere.

Ts

Anonymous poster hash: ab10e...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen skader. Jeg ble klippet og babyen ble tatt med vakuum, men det har grodd fint i ettertid. Føler meg som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange ærlige svar. Som jeg har skjønt , så er det ikke så stor sannsynlighet å få fødselsskader. Jeg er nok mest redd for varige skader som inkontinentproblener osv.. Og for at kroppen min skal forfalle og at jeg ikke skal klare å komme tilbake til den gode formen igjen. Så klart de fleste går det bra med, men da tenker jeg bare at jeg kan bli den lille prosentandelen det ikke går bra med.

Hvis jeg hadde blitt uplanlagt gravid, ville jeg ikke tatt abort(er ikke for det). Jeg kan se for meg å gå gravid, og føle glede over det. Det er nok selve fødselen jeg er redd for. Bruker også å trene knipeøvelser.

Jeg har ikke helt tatt standpunkt til om jeg ønsker barn enda, men hadde det vært lett å føde - så hadde det nok vært lettere.

Ts

Anonymous poster hash: ab10e...daa

Når du har så sterk angst for å føde, vil du kunne få oppfølging på dette under svangerskapet.

Det er ikke godt å være redd :klem:Fødselen skal være en god opplevelse.

Les litt på de kunnskapsbaserte retningslinjene, Veileder i fødselhjelp om perinealruptur hvis du orker.

Sterk angst vil også være en grunn for å få innvilget planlagt KS.

Anonymous poster hash: 60b92...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Takk for mange ærlige svar. Som jeg har skjønt , så er det ikke så stor sannsynlighet å få fødselsskader. Jeg er nok mest redd for varige skader som inkontinentproblener osv.. Og for at kroppen min skal forfalle og at jeg ikke skal klare å komme tilbake til den gode formen igjen. Så klart de fleste går det bra med, men da tenker jeg bare at jeg kan bli den lille prosentandelen det ikke går bra med.

Hvis jeg hadde blitt uplanlagt gravid, ville jeg ikke tatt abort(er ikke for det). Jeg kan se for meg å gå gravid, og føle glede over det. Det er nok selve fødselen jeg er redd for. Bruker også å trene knipeøvelser.

Jeg har ikke helt tatt standpunkt til om jeg ønsker barn enda, men hadde det vært lett å føde - så hadde det nok vært lettere.

Ts

Anonymous poster hash: ab10e...daa

Man skal ta plagene til de som får fødselsskader på alvor- for all del.

Men de utgjør faktisk en marginal andel.

Mindre endringer som noen kilo mer eller mindre, litt strekkmerker eller annet er ikke fødselsskade, og man fungerer helt fint. Det er en naturlig del av kroppens utvikling, akkurat som rynker etterhvert vil melde seg.

Jeg ble klippet, og kan nesten ikke se arret. Kjenner det ikke.

Eneste "fødselsskaden" jeg fikk var at jeg kunne gjøre et par ting seksuelt som ikke gikk før fødsel grunnet blødninger(ekstremt lettblødende livmorhals som etter fødsel ble litt mer normal).

Hadde ikke synes det var spesielt kult med fremfall eller alvorlig inkontinens/smerter, men få får det.

Angsten din er like irrasjonell som hos en hypokonder. Alle hypokondere kan få en dødelig sykdom, men statistisk sett er det overhodet ikke rasjonelt å forvente det i så stor grad som de gjør.

Du har angst, og forventningene dine er ikke realistiske. Du forventer katastrofe.

Når det kommer til kroppslige endringer er det rimelig forvrengt at noen her assosierer det med fødselsskader.

Kvinner dør i barsel i fattige land, og vi skal anse det som skade at en fikk litt strekkmerker?

Hallo. Få litt perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 2 barn ingen skader ☺skal sies at de var forholdsvis små begge 2. Ikke strekk merker eller slapp hud, MEN kroppen er forandret likevel. Men det er det visst bare jeg som ser 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to små rifter som bare ble sydd med pyntesting, som jordmora kalte det. Hadde bittelitt urinlekkasje ved tunge løft, hosting osv i tiden rett etter fødsel, men det gikk over med litt bekkenbunnstrening. Nå er jeg stort sett som før, eneste er at jeg kan få litt vondt ved samleie, akkurat som om det er noe arrvev der inne som ikke er like tøyelig som resten. Babyen min var 4100g :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...