Gå til innhold

Skal ta røntgen når jeg er gravid - trygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sykdom som gjør at jeg tar røntgen hver 3.-6. mnd.

Jeg er nå gravid og skal også ta røntgen.

Jeg ringte sykehuset for å spørre hvordan dette da blir, og de fortalte at det ikke var noe problem. Røntgen er så spesifikt mot det området de tar bilder (overkroppen), at det ikke er noen fare for fosteret. Strålene er laaangt under skadelige målinger uansett.

Jeg leser litt på nettet, og de fleste sier at det er trygt. Men det er også noen som sier at det ikke er trygt, og da blir jeg bekymret igjen..

Jeg vet jeg burde stole på sykepleierne på avdelingen der, men det føles bare feil ettersom jeg alltid har tenkt at det er fy.

Noen andre som har info/innspill eller tatt røntgen som gravid?

Anonymous poster hash: d01eb...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke trygt, gravide skal unngå røntgen. Men hvorfor må du ta det så ofte?

Anonymous poster hash: 097aa...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trygt, gravide skal unngå røntgen. Men hvorfor må du ta det så ofte?

Anonymous poster hash: 097aa...57c

Pga en sykdom jeg har, uten at jeg vil gå i detalj om hva slags.

Anonymous poster hash: d01eb...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig så sant det ikke skjer ofte. For deg vil jo det være 1-2 ganger i svangerskapet. I tillegg vil de prøve så godt det lar seg gjøre å dekke til livmoren.



Anonymous poster hash: daec2...818
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det kommer vel an på hvilken type røntgen du tar. Full gjennomlysing med CT-røntgen bør unngås ved graviditet mens andre typer røntgen, som f.eks. lungerøntgen, kan gå helt fint uten fare for fosterskade. Jeg synes du burde stole på sykepleierne og leger da de enten fraråder røntgen hvis de mener det er farlig, eller tilpasser undersøkelsen med lavere stråledoser.

Dersom du har en alvorlig lidelse/sykdom måler legene risikoen opp mot konsekvensene av å ikke ta røntgen for å følge med på lidelsen/sykdommen din, og tar en avgjørelse ut i fra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig så sant det ikke skjer ofte. For deg vil jo det være 1-2 ganger i svangerskapet. I tillegg vil de prøve så godt det lar seg gjøre å dekke til livmoren.

Anonymous poster hash: daec2...818

Godt å høre flere sier sette (selv om jeg ikke aaaner hvem folk her inne er :fnise: ).

Det blir denne gangen og maks en gang til. Mest sannsynlig venter de til etter at babyen er født. Så altså kun en gang nå i første trimester.

Anonymous poster hash: d01eb...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel an på hvilken type røntgen du tar. Full gjennomlysing med CT-røntgen bør unngås ved graviditet mens andre typer røntgen, som f.eks. lungerøntgen, kan gå helt fint uten fare for fosterskade. Jeg synes du burde stole på sykepleierne og leger da de enten fraråder røntgen hvis de mener det er farlig, eller tilpasser undersøkelsen med lavere stråledoser.

Dersom du har en alvorlig lidelse/sykdom måler legene risikoen opp mot konsekvensene av å ikke ta røntgen for å følge med på lidelsen/sykdommen din, og tar en avgjørelse ut i fra det.

Takk for svar :)

Det er vanlig røntgen heldigvis. Godt å lese det du skrev. Beroligende å høre flere si det samme, og ikke skriker om at det er farlig ;)

Anonymous poster hash: d01eb...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som radiograf (det er vi som tar røntgen, CT, MR osv. Sykepleiere jobber ikke på røntgenavdeling). Vi vurderer alltid strålefare til fosteret når vi skal undersøke gravide pasienter og det er alltid noe både vi og radiologene (røntgenlegene) er veldig opptatt av. Vi stråler aldri foster unødig. Men vanlig røntgen er ikke farlig med mindre det er mot magen, bekken eller nedre del av rygg (dvs i nærheten av fosteret). Utover dette tas røntgenbilder som vanlig. Men si alltid ifra til radiografen uansett slik at de kan ta evt forhåndsregler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiograf her også. Som Brud2014 sier, vi jobber tett med radiologer og vurderer hele tiden strålefaren mot befolkningen, spesielt gravide. Vi tar alle forholdsregler og du vil nok få tildelt blyforkle til å beskytte fosteret. Men si alltid i fra til radiografen som tar deg i mot at du er gravid, så setter de i gang tiltak :)

Sykepleiere tar derimot ikke røntgen :)



Anonymous poster hash: 28c45...a8f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen på et spesielt sted vil jeg tro er ufarlig. Har selv tatt slik røngten i kneskålen og apparatet blir kun satt rett mot dette stedet. Skjønner ikke annet enn at resten av kroppen ikke blir utsatt. Lykke til 😊

Anonymous poster hash: 89fb1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som radiograf (det er vi som tar røntgen, CT, MR osv. Sykepleiere jobber ikke på røntgenavdeling). Vi vurderer alltid strålefare til fosteret når vi skal undersøke gravide pasienter og det er alltid noe både vi og radiologene (røntgenlegene) er veldig opptatt av. Vi stråler aldri foster unødig. Men vanlig røntgen er ikke farlig med mindre det er mot magen, bekken eller nedre del av rygg (dvs i nærheten av fosteret). Utover dette tas røntgenbilder som vanlig. Men si alltid ifra til radiografen uansett slik at de kan ta evt forhåndsregler :)

Tusen takk for svar!

(Grunnen til at jeg nevnte sykepleiere var at det er de som setter opp timene jeg skal på, og vil tro at de har litt greie på røntgen selv om de ikke nødvendigvis tar siste avgjørelsen :) )

Det var veldig fint å høre fra dere to som er radiografer! Da føles det trygt å ta røntgen likevel :)

Anonymous poster hash: d01eb...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...