Gå til innhold

Indirekte utsatt for meslingsmitte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere gjort dersom et nært familiemedlem av en kollega du deler kontor med fikk meslinger? Kollegaen er ikke vaksinert siden barndommen, og det er ikke jeg heller. Kollegaen har holdt seg hjemme siden familiemedlemmet fikk påvist smitte, men inkubasjonstiden er ikke over før den neste uken er gått og de kan ikke utelukke at flere er smittet.

Jeg er gravid og nervøs for smitte. Hva gjør jeg? Jeg har vært nært denne kollegaen hver dag, vi sitter ved siden av hverandre.



Anonymous poster hash: 33413...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ville dere gjort dersom et nært familiemedlem av en kollega du deler kontor med fikk meslinger? Kollegaen er ikke vaksinert siden barndommen, og det er ikke jeg heller. Kollegaen har holdt seg hjemme siden familiemedlemmet fikk påvist smitte, men inkubasjonstiden er ikke over før den neste uken er gått og de kan ikke utelukke at flere er smittet. Jeg er gravid og nervøs for smitte. Hva gjør jeg? Jeg har vært nært denne

kollegaen hver dag, vi sitter ved siden av hverandre. Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

3341370ef4b309099cbb14ab69c270b6"] 33413...0b6 [/

i]

Denne problemstillingen tar helsemyndighetene seg av, om den oppstår. Det er meldeplikt på Meslingeutbrudd.

Anonymous poster hash: f23e5...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen tar helsemyndighetene seg av, om den oppstår. Det er meldeplikt på Meslingeutbrudd.

Anonymous poster hash: f23e5...d2c

Ja, og...?

Dette er et reellt tilfelle. Personen som er smittet ligger på sykehus, og selvfølgelig er det meldt fra om det. Jeg tror ikke helsemyndighetene kommer og banker på døren min av den grunn, og forteller meg hvordan jeg som gravid skal forholde meg til dette.

Anonymous poster hash: 33413...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på folkehelseinstituttet sine sider. Kanskje du kan prate med legen om immunglobulin kan være aktuelt?

Graviditet

Meslinger i graviditeten kan ha spesiell skadelig effekt på både mor og barn. Den gravide har økt risiko for komplikasjoner som f.eks. pneumoni. Smitteoverføring til fosteret kan forårsake prematuritet og i enkelte tilfeller spontanabort. Fosterskader er aldri påvist. Hvis den gravide blir smittet med meslinger like før fødselen, kan den nyfødte utvikle alvorlig infeksjon. Normalt immunglobulin bør vurderes gitt til en gravid som ikke har hatt meslinger eller som ikke er vaksinert mot meslinger og som har vært eksponert for meslinger dersom det er mindre enn 6 dager siden eksponering.



Anonymous poster hash: c084f...2d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen din, og tatt det videre derfra. Sikker på at h*n vet hva som må gjøres i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Problemet er at jeg fikk vite om smitten på fredags ettermiddag, og det er helligdag i morgen, så jeg får ikke tatt kontakt med lege før tirsdag.

Sannsynligvis er jo alt fint, men er det noe jeg er livredd for så er det slik smitte. Jeg er ganske tidlig i svangerskapet, så jeg har ikke sagt noe på jobb enda heller.



Anonymous poster hash: 33413...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge kollegaen din ikke er smittet så syns jeg du skal ta det helt med ro. Er det fare for dere som jobber med ham/henne får du beskjed. Kontakt fastlegen hvis du er bekymret.

Anonymous poster hash: 89808...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle du tenkt på før du valgte å bli gravid uvaksinert!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt meslinger, eller er du vaksinert mot meslinger?

ALLE bør vaksineres mot meslinger, så unngår vi problemer som dette. Særlig kvinner som vurderer å bli gravide bør gå og få vaksine om de ikke har meslingeantistoffer. (Sjekkes i en enkel blodprøve).

Anonymous poster hash: f23e5...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle du tenkt på før du valgte å bli gravid uvaksinert!

Det står jo at hun er vaksinert.. TS; jeg fikk beskjed av vaksinasjonskontoret at MMR vaksinen skal vare livet ut. Så du skal være rimelig trygg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle du tenkt på før du valgte å bli gravid uvaksinert!

Silfen, jeg har ofte sett opp til deg og dine svar her på forumet, men den der var unødvendig. Les hovedinnlegget en gang til før du smeller fra deg, er du snill.

Jeg er vaksinert som barn, ja. Og jeg vaksinerer mine egne barn. Det er en selvfølge for meg. Men jeg er ikke revaksinert som voksen, og det tviler jeg på er så innmari mange andre som er heller. Dessuten kunne det hende at jeg var en av de som faktisk ikke tåler å bli vaksinert, og dermed er ufrivillig uvaksinert. Da er det ikke gøy å få en slik kommentar slengt i trynet.

Anonymous poster hash: 33413...0b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at hun er vaksinert.. TS; jeg fikk beskjed av vaksinasjonskontoret at MMR vaksinen skal vare livet ut. Så du skal være rimelig trygg :)

Kollegaen er ikke vaksinert siden barndommen, og det er ikke jeg heller.

Anonymous poster hash: 58edf...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget over var meg, forresten (ts)

Det står jo at hun er vaksinert.. TS; jeg fikk beskjed av vaksinasjonskontoret at MMR vaksinen skal vare livet ut. Så du skal være rimelig trygg :)

Jeg har fått høre det motsatte, men hvis det du sier her stemmer kan jeg senke skuldrene ihvertfall ett hakk. Takk :)



Anonymous poster hash: 33413...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at hun er vaksinert.. TS; jeg fikk beskjed av vaksinasjonskontoret at MMR vaksinen skal vare livet ut. Så du skal være rimelig trygg :)

Bortsett fra at det faktisk ikke er tilfellet for mange, deriblant meg selv. Jeg fikk MMR som barn, hadde likevel ikke antistoffer mot røde hunder da jeg ble testet som gravid.

Nå tror jeg ikke ts trenger å engste seg og det er uansett lite å gjøre med det.

Anonymous poster hash: ee586...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det må visst forklares litt mer nøye, ser jeg.

Jeg skrev: Kollegaen min er ikke vaksinert siden barndommen, og det er ikke jeg heller.

Altså er ikke jeg heller vaksinert siden barndommen. Og det er jo noen år siden. Jeg aner ikke hvor lenge en slik vaksine virker, jeg vet ikke om den har fungert slik den skal på meg siden man ikke tar tester i etterkant og jeg vet ikke om det har noe å si for mitt ufødte barn. Om barnet i magen kan bli smittet uavhengig av at jeg ble vaksinert som barn.

Men ja, jeg ble vaksinert som barn.



Anonymous poster hash: 33413...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymous poster hash: 58edf...51a

og du overser "siden barndommen". Ergo, er begge vaksinert og i følge helsemyndighetene være immune.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er informasjoen som folkehelseinstituttet gir iallefall (min utheving). Da blir det store spørsmålet om en vaksine mot meslinger varer for alltid eller ei.

Graviditet

Meslinger i graviditeten kan ha spesiell skadelig effekt på både mor og barn. Den gravide har økt risiko for komplikasjoner som f.eks. pneumoni. Smitteoverføring til fosteret kan forårsake prematuritet og i enkelte tilfeller spontanabort. Fosterskader er aldri påvist. Hvis den gravide blir smittet med meslinger like før fødselen, kan den nyfødte utvikle alvorlig infeksjon. Normalt immunglobulin bør vurderes gitt til en gravid som ikke har hatt meslinger eller som ikke er vaksinert mot meslinger og som har vært eksponert for meslinger dersom det er mindre enn 6 dager siden eksponering

Endret av melly666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen varer sannsynligvis livet ut, men da det er holdepunkter for at immuniteten avtar med årene, bør voksne som skal jobbe i nærkontakt med barn i u-land vurdere revaksinering.

fra centrumvaksiner.no

Anonymous poster hash: c084f...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMR antas å vare livet ut, det er difteri/stivkrampe/kikhoste som skal revaksineres hvert 10. år. Du bør derfor være trygg dersom du er vaksinert i to doser og dersom kollegaen din også er vaksinert. Folkehelseinstituttet skriver dette om vaksinen: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6464&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7088:1:0:0:::0:0&Content_6464=6430:69487::1:6182:5:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...