Gå til innhold

Kommenterer du når du ser gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til de si som mener man ikke skal dømme og / eller si fra:

Selvsagt er det lov å dømme noe slikt!

Og det er lov å kommentere/si fra uten st det er utskjelling. Det handlet om at dette ikke er sosialt akseptert. Har ikke den røykende gravide skam nok til å være så flau at man forsøker å gjøre det i smug, er det på sin plass å kommentere. Skal man tie ihjel uakseptert oppførsel?

Ville dere ikke kommentert noen som slo barnet sitt? I så fall; shame on you.

Endret av Boletta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til de si som mener man ikke skal dømme og / eller si fra:

Selvsagt er det lov å dømme noe slikt!

Og det er lov å kommentere/si fra uten st det er utskjelling. Det handlet om at dette ikke er sosialt akseptert. Har ikke den røykende gravide skam nok til å være så flau at man forsøker å gjøre det i smug, er det på sin plass å kommentere. Skal man tie ihjel uakseptert oppførsel?

Ville dere ikke kommentert noen som slo barnet sitt? I så fall; shame on you.

Hadde ikke kommentert noen som slo barnet sitt, hadde meldt til politi og/eller bv.

Kommentarer og stygge blikk utgjør sjelden noen forskjell, kanskje vil kommentarene heller forsterke adferden.

Anonymous poster hash: 112c8...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kommentert noen som slo barnet sitt, hadde meldt til politi og/eller bv.

Kommentarer og stygge blikk utgjør sjelden noen forskjell, kanskje vil kommentarene heller forsterke adferden.

Anonymous poster hash: 112c8...e55

Så du ville gått videre og ikke grepet inn?

Hvordan melder du om ukjente på gata til bv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville gått videre og ikke grepet inn?

Hvordan melder du om ukjente på gata til bv?

Hvordan man reagerer i akkutte situasjoner vet man ikke før man står midt oppe i de.

Men regner med at jeg ikke ville kommentert, hva skulle det være godt for. Men dette er vel egentlig en annen diskusjon.

Anonymous poster hash: 112c8...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være lege for å ikke forstå den "stress-unnskyldningen".

Sant nok, man må være lege for å forstå den ☺

Det er sjeldent noen får denne kommentaren, mange bruker nok det som unnskyldning. Men noen får den faktisk fordi alt etter situasjon og svangerskap (som er individuelle) er stress meget farlig. Samt mange får masse fysiske symp på røyke slutt.

Å nei jeg røyker ikke lengre, sluttet for lenge siden. Har heller ikke barn ☺

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de si som mener man ikke skal dømme og / eller si fra:

Selvsagt er det lov å dømme noe slikt!

Og det er lov å kommentere/si fra uten st det er utskjelling. Det handlet om at dette ikke er sosialt akseptert. Har ikke den røykende gravide skam nok til å være så flau at man forsøker å gjøre det i smug, er det på sin plass å kommentere. Skal man tie ihjel uakseptert oppførsel?

Ville dere ikke kommentert noen som slo barnet sitt? I så fall; shame on you.

Så lenge man ikke kjenner til situasjonen så skal man ikke dømme nei. Jeg er heldigvis oppdratt litt bedre enn å ugle se mennesker på gaten som jeg ikke kjenner.

Angående om noen slår et barn på gaten osv er det en annen diskusjon. Lag gjerne en egen tråd om emnet.

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man ikke kjenner til situasjonen så skal man ikke dømme nei. Jeg er heldigvis oppdratt litt bedre enn å ugle se mennesker på gaten som jeg ikke kjenner.

Angående om noen slår et barn på gaten osv er det en annen diskusjon. Lag gjerne en egen tråd om emnet.

Anonymous poster hash: 94135...992

Hvilke situasjoner mener du berettiger å forgifte et barn i magen? Kom gjerne med kilder som underbygger påstandene.

Anonymous poster hash: bf9e3...504

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående påstanden om at stresset ved røykeslutt er farlig for barnet:

- Røyking i graviditeten kan gi alvorlige følger for barnets helse. Det fins derfor ingen holdepunkter for å råde gravide til å fortsette å røyke. Mange tror at uro og ubehag hos mor i forbindelse med røyksug virker negativt på barnet. Det er ikke grunnlag for å tro det, sier fungerende divisjonsdirektør Henriette Øien i folkehelsedivisjonen i Helsedirektoratet.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Er-det-farlig/Mors-roykesug-virker-ikke-negativt-pa-barnet-i-magen/



Anonymous poster hash: bf9e3...504
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke situasjoner mener du berettiger å forgifte et barn i magen? Kom gjerne med kilder som underbygger påstandene.

Anonymous poster hash: bf9e3...504

Hva? Hvor har jeg sagt at det finnes situasjoner som berettiger å forgifte et barn i magen? INGEN! Men man vet uansett ikke noe om livssituasjon osv. Og personen kan ha fått beskjed av legen at det er bedre med en eller to sigaretter til dagen.

Men jeg syns heller ikke det er rett å skulle ugleglo eller kommentere på ukjente mennesker. Jeg gjør ikke dette, er bedre oppdratt til å stå dømmende over ukjente mennesker. La de sol har noe med det å.gjøre ta seg av det deriblant lege og jordmor.

Når det gjelder kjennsfolk derimot så sier jeg fra.

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående påstanden om at stresset ved røykeslutt er farlig for barnet:

- Røyking i graviditeten kan gi alvorlige følger for barnets helse. Det fins derfor ingen holdepunkter for å råde gravide til å fortsette å røyke. Mange tror at uro og ubehag hos mor i forbindelse med røyksug virker negativt på barnet. Det er ikke grunnlag for å tro det, sier fungerende divisjonsdirektør Henriette Øien i folkehelsedivisjonen i Helsedirektoratet.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Er-det-farlig/Mors-roykesug-virker-ikke-negativt-pa-barnet-i-magen/

Anonymous poster hash: bf9e3...504

I normale situasjoner har jeg virkelig tro på dette. Man bør ikke røyke i svangerskapet og jeg forsvarer det absolutt ikke.

MEN å gå å se stygt på ukjente er heller ikke noe bra. Usmakelig etter min mening, ja like usmakelig som hun som står med røyken.

Ser du like ned på en overvektig gravid, som sitter å spiser junk?

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Hvor har jeg sagt at det finnes situasjoner som berettiger å forgifte et barn i magen? INGEN! Men man vet uansett ikke noe om livssituasjon osv. Og personen kan ha fått beskjed av legen at det er bedre med en eller to sigaretter til dagen.

Anonymous poster hash: 94135...992

Du sier at livssituasjonen kan være formildende når det gjelder gravide som røyker, ved å si at man ikke kan dømme noen fordi man ikke kjenner livssituasjonen deres. Hva slags livssituasjoner mener du gjør det mindre kritikkverdig å røyke med barn i magen?

Anonymous poster hash: bf9e3...504

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at livssituasjonen kan være formildende når det gjelder gravide som røyker, ved å si at man ikke kan dømme noen fordi man ikke kjenner livssituasjonen deres. Hva slags livssituasjoner mener du gjør det mindre kritikkverdig å røyke med barn i magen?

Anonymous poster hash: bf9e3...504

Da misforsto du hva jeg mente. Jeg burde nok vært tydeligere men jeg mente om de eventuelt har fått beskjed om det fra lege at stresset er farlige for DERES graviditet enn 2 sigaretter til dagen.

Jeg er altså IMOT røyking i svangerskapet (ikke tro noe annet, aldri sagt det) og har hatt alvorsprat med ei VENNINNE om det. Jeg syns bare ikke man skal stå å sende stygge blikk eller slenge stygge kommentarer til noen man ikke kjenner i det hele tatt på gaten.

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforsto du hva jeg mente. Jeg burde nok vært tydeligere men jeg mente om de eventuelt har fått beskjed om det fra lege at stresset er farlige for DERES graviditet enn 2 sigaretter til dagen.

Jeg er altså IMOT røyking i svangerskapet (ikke tro noe annet, aldri sagt det) og har hatt alvorsprat med ei VENNINNE om det. Jeg syns bare ikke man skal stå å sende stygge blikk eller slenge stygge kommentarer til noen man ikke kjenner i det hele tatt på gaten.

Anonymous poster hash: 94135...992

Ok, da forstår jeg deg bedre.

Anonymous poster hash: bf9e3...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man ikke kjenner til situasjonen så skal man ikke dømme nei. Jeg er heldigvis oppdratt litt bedre enn å ugle se mennesker på gaten som jeg ikke kjenner.

Angående om noen slår et barn på gaten osv er det en annen diskusjon. Lag gjerne en egen tråd om emnet.

Anonymous poster hash: 94135...992

Det er en relevant sammenligning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere at å kommentere må være å "skjelle ut" eller "slenge med stygge kommentarer"? Det går an å kommentere på flere måter.

Hvis alle bare skal passe sine egne saker, blir det et stusselig samfunn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedfolk hadde jeg ikke sagt noe til i utgangspunktet, men hadde sendt stygt blikk. Hadde den gravide reagert/kommentert på det hadde jeg sagt noe om røykinga.

Er det folk jeg kjenner så sier jeg i fra! Har faktisk gjort det mer enn en gang å, både på røyk og alkohol..

Folk må gjerne ødelegge seg selv, men ikke uskyldige, ufødte barn!

Anonymous poster hash: 53e73...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I normale situasjoner har jeg virkelig tro på dette. Man bør ikke røyke i svangerskapet og jeg forsvarer det absolutt ikke.

MEN å gå å se stygt på ukjente er heller ikke noe bra. Usmakelig etter min mening, ja like usmakelig som hun som står med røyken.

Ser du like ned på en overvektig gravid, som sitter å spiser junk?

Anonymous poster hash: 94135...992

Veldig dårlig sammenligning. En overvektig person som spiser usunt skader ingen andre enn seg selv.

Anonymous poster hash: 8a643...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig sammenligning. En overvektig person som spiser usunt skader ingen andre enn seg selv.

Anonymous poster hash: 8a643...437

En overvektig gravid kvinne kan skade barnet også, så det er en relevant sammenligning.

Anonymous poster hash: 5cd2a...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig sammenligning. En overvektig person som spiser usunt skader ingen andre enn seg selv.

Anonymous poster hash: 8a643...437

Overvekt gravid kvinne skrev jeg. Å jo fedme hos gravide er nesten like skadelig som røyking. Så vil absolutt do at en overvektig gravid dame skader mer enn seg selv.

Anonymous poster hash: 94135...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at den vordende moren garantert vet hvor skadelig det allerede er, så jeg hadde ikke kommentert om det var en fremmed. Ei venninne derimot kunne jeg ha sagt noe, og sagt at jeg kan hjelpe henne å slutte.

Jeg tenker jo mitt så klart om jeg ser en røykende gravid kvinne. Og stusser litt på hvordan de tørr å røyke i offentlighet :o



Anonymous poster hash: 68469...558
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...