Gå til innhold

Fortelle ny arbeidsgiver om graviditeten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke holdninger da?? Om at man burde være ærlig til arbeidsgiver om at man er gravid og sånn pga det kan ødelegge for en selv og andre som kommer etter en???

Du har klare kvinnefiendtlige holdninger. Man ødelegger ikke. Slutt å skap så jævla drama, O.G.

Anonymous poster hash: 22979...db9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der tar du grundig feil. Det som ødelegger for kvinner er deltidsjobbing og andre faktorer. Ikke at noen blir gravide. Det er egentlig ganske forventet overalt. Man tar sjansen når man har den.

Anonymous poster hash: 22979...db9

Men det er jo noe kvinner velger selv, ikke noe de må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om at man bør jobbe et sted et år først. Tilfelle man blir sykmeldt f.eks.

Hvor skrev jeg noe om sykemelding? Jeg skrev om å lyve om graviditet/planlegge å bli gravide før man har vært minst et år i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo noe kvinner velger selv, ikke noe de må.

Nei, det er ofte ikke det. Helsesektoren er et eksempel. Jeg skjønner godt at folk gjemmer graviditet. Spesielt når hun ikke er lengre enn 10 uker. Hun kan fortsatt miste fosteret. Og det kan ta lang tid før hun blir gravid igjen. Hun ødelegger ikke for noen.

Anonymous poster hash: 22979...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ofte ikke det. Helsesektoren er et eksempel. Jeg skjønner godt at folk gjemmer graviditet. Spesielt når hun ikke er lengre enn 10 uker. Hun kan fortsatt miste fosteret. Og det kan ta lang tid før hun blir gravid igjen. Hun ødelegger ikke for noen.

Anonymous poster hash: 22979...db9

Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev jeg noe om sykemelding? Jeg skrev om å lyve om graviditet/planlegge å bli gravide før man har vært minst et år i jobben.

Du skrev det kommer an på hvor frisk man er og at det er surt å leie inn vikar for vikaren.

Samme det, du er kvinnefiendtlig og bare ute etter å provosere. Det som er trist er at det faktisk finnes slike som deg i virkeligheten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lyve vil slå tilbake på deg selv TS, jeg anbefaler å gi informasjonen til arbeidsgiver asap. Slike ting ødelegger markedet for andre kvinner, da arbeidsgiver kommer til å foretrekke å ansette menn framfor uærlige kvinner.



Anonymous poster hash: eaead...1af
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev det kommer an på hvor frisk man er og at det er surt å leie inn vikar for vikaren.

Samme det, du er kvinnefiendtlig og bare ute etter å provosere. Det som er trist er at det faktisk finnes slike som deg i virkeligheten også.

Vel, de fleste svangerskapene ender jo med at den gravide er sykemeldt det meste av svangerskapet, så vikar for vikaren kan det nok bli ja, og ikke minst, det som antageligvis blir pinlig for TS, hun vil kanskje ikke ha klart opplæringstiden en gang før de må lære opp enda en vikar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Vel, de fleste svangerskapene ender jo med at den gravide er sykemeldt det meste av svangerskapet, så vikar for vikaren kan det nok bli ja, og ikke minst, det som antageligvis blir pinlig for TS, hun vil kanskje ikke ha klart opplæringstiden en gang før de må lære opp enda en vikar...

Kilder for denne påstanden?

Alle jeg kjenner, og meg selv inkludert, har jobbet frem til permisjon under svangerskapene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forteller kun at arbeidsgiver ikke tilrettelegger godt nok, da kun 9,2 % var sykemeldt pga risiko.

Tror tallet ville vært like høyt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må du forklare nærmere. Hvordan ødelegger en ggravid kvinne for deg? Har du opplevd å ikke bli ansatt fordi du har vært gravid?

Anonymous poster hash: 22979...db9

Enkel logikk tilsier at denne arbeidsgiveren velger en mann hvis han har flere å velge i neste gang.

Anonymous poster hash: 3ff25...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Fikk en del reaksjoner jeg regnet med her inne.

Jeg har ikke tenkt til å forsvare graviditeten min ovenfor noen av dere, enkelt å greit :)

Jeg er i slutten av 20 åra, så jeg er heller ikke super ung.

Det er et veldig kvinnedominert yrke jeg har utdannet meg innen og jeg har vel bare hørt om en eller to menn som jobber innen dette så problemet med at neste gang blir ikke en kvinne valgt er omtrent ikke der. En mann ville kanskje blitt valgt uansett foran en kvinne fordi det er så sjeldent med menn.

Å leve på mannen min frem til ungen er ute og jeg er ferdig i permisjon er heller ikke aktuelt! Dessuten har ikke jeg en mann som tjener så godt at hans lønning holder.

Hvem som helst kan bli sykemeldt som vikar. Hvem som helst kan bli syke tidlig i et arbeidsforhold.

At jeg er gravid betyr ikke at jeg blir sykemeldt om 4 uker og må holde meg hjemme til neste år omtrent! Ikke er jeg den som lar meg sykemelde så lett heller. Det sitter langt inne å bli sykemeldt for meg! Uansett er det ikke 100% stilling så jeg vil ha noen dager å hente meg inn på. Da ser jeg at en sykemelding også blir mindre aktuelt :)

Jeg er også utdannet innen for jobben jeg skal starte i. Jeg kan mye av jobben allerede, det jeg trenger mest opplæring på er rutinene på arbeidsplassen og det vil jeg nok få fort. Jeg er vant med 3 dagers opplæring fra før så blir jeg sykemeldt innen første uka skal du som er så ekstremt negativ få en sjokolade!

Det er heller ikke stor sjanse for at jeg tar størsteparten av permisjonen. Mannen min ønsker å ha minimum halvparten av permisjonen. Så skulle jeg være så heldig at jeg får fast stilling etter vikariatet så tar det ikke nødvendigvis så lang tid før jeg er tilbake i jobb. I verste fall har jeg fått erfaring innenfor utdannelsen min og det er jo bare positivt.

Etter at jeg skrev kontrakten i går fikk jeg litt ekstra inntrykk av at dette er såpass ålreit arbeidsplass, men en så ålreit sjef at jeg er ikke like redd for å fortelle om graviditeten lengre. Blir nok etter oul når vi er 100% sikre på at alt står bra til.

Jeg gleder meg til å begynne i jobben nå. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få drømmejobben min som nyutdannet :) Føler meg heldig!

Til alle dere som kom med støttende ord og råd, TUSEN TAKK! Det er godt å se at noen har forståelse for valget jeg har tatt :) Jeg har nå trua på at dette skal gå bra :)



Anonymous poster hash: a380a...784
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal jeg være litt hard mot deg, TS, men jeg synes du er litt blåøyd.

Jeg regner med at dette er første svangerskapet ditt, ut i fra hvordan du legger det frem? Jeg kan selvsagt bare snakke ut i fra egen erfaring, men jeg var i super form da jeg var like langt på vei som deg. Jeg er også i slutten av 20-årene, og for min del sitter det også veldig, veldig langt inne å bli sykemeldt. I uke 12 fikk jeg hyperemesis. Jeg var så dårlig at jeg får helt grøssninger av å tenke på det nå. Likevel karret jeg meg på jobb hver dag. Når jeg kom hjem var jeg helt utslitt og bodde praktisk talt over doskåla. 'Heldigvis' hadde jeg min første time hos jordmor relativt tidlig, men det var et nederlag for meg å innrømme at jeg var så dårlig som jeg var. Det var til slutt mannen min som måtte fortelle henne hvordan ståa egentlig var. Jeg tror de brukte nærmere en time på å overtale meg til å sykemelde meg, for jeg nekta plent. Jeg mente jo selv at jeg takla dette bra. Jeg kom meg jo gjennom arbeidsdagene, men jeg så dessverre ikke selv at jeg brukte all energien min der og at jeg rett og slett ble dårligere av alle anstrengelsene jeg utsatte meg selv for. Jeg var 100 % sykemeldt i fem uker..

Poenget mitt er at det er veldig enkelt og argumentere slik du gjør nå så tidlig i svangerskapet, men du har aldri kontroll på hvordan ting utvikler seg. Du kan selvsagt være blant de heldige som ikke får en eneste plage, men sjansene er like store for at det etter hvert vil dukke opp ting som gjør at det er vanskelig å holde seg i 100 % arbeid. Jeg håper bare du tar hensyn til deg selv, for verken du eller barnet tjener på at du kjører deg selv ned i grøfta. Du skal ha overskuddet til å gå 30 uker til, og jeg kan love deg at det ikke alltid er så lett som man gjerne ser for seg tidlig i svangerskapet.

Lykke til med ny jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan være som meg, som jobbet inn i permisjonstiden min uten fravær og kom 60% tilbake etter 4,5mnd.

Lykke til uansett og ta vare på deg selv.

Anonymous poster hash: 89170...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har brutt loven. Du burde opplyse om graviditeten, og deretter anmelde dem.



Anonymous poster hash: 5e1b1...86e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel logikk tilsier at denne arbeidsgiveren velger en mann hvis han har flere å velge i neste gang.

Anonymous poster hash: 3ff25...49e

Enkel logikk sier ingenting. Slutt å undervurdere arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 22979...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...