Gå til innhold

Fortelle ny arbeidsgiver om graviditeten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er endelig ferdig utdannet og har heldigvis fått meg jobb. Jeg fikk selvsagt spørsmål på intervjuet om hvordan planene rundt barn var, og valgte å ta en litt hvit løgn. Sannheten er jo at jeg er ca 10 uker på vei nå. I dag skal jeg skrive under kontrakten også begynner jeg i jobben om et par uker.

Når bør jeg fortelle arbeidsgiver om graviditeten? Regner jo med at det kommer til å syntes etterhvert.

Hvordan ber jeg om fri i forbindelse med OUL? Vurderer å ringe sykehuset og få flyttet litt på tiden, for jeg tror jeg fikk time midt på dagen. Ser likevel for meg at dette kan bli vanskelig da det er et travelt sykehus.

Jeg syns det hele er veldig vanskelig. Jeg hater å lyve, og jeg hater jo at jeg må innrømme dette etterhvert. For å få permisjons penger har jeg likevel ikke mye valg føler jeg. Er uansett et vikariat i utgangspunktet sånn at vikariatet er over rundt den tiden jeg må ut i permisjon da. Det er mulighet for fast ansettelse etter vikariatet og det var vist veldig aktuelt skjønte jeg på dem. Så katta må ut av sekken før eller siden.

Bare når og hvordan?



Anonymous poster hash: a380a...784
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 uker på vei nu, da vil du ikke klare å skjule det under prøvetiden som er på 3-4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb og graviditet!

For det første, det er ikkje lov til å spør om planar rundt graviditet ved et jobbintervju, arbeidgivar har ingenting med å spør om slike ting! Når du skal på oul ville eg berre spørt om fri pga et privat legebesøk..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb og graviditet!

For det første, det er ikkje lov til å spør om planar rundt graviditet ved et jobbintervju, arbeidgivar har ingenting med å spør om slike ting! Når du skal på oul ville eg berre spørt om fri pga et privat legebesøk..

Nja, men det er ikke særlig tillitsvekkende å gå på jobbintervju gravid og ikke si noe om det heller, pga en feilansettelse kan bli knallkostbart, særlig for små bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de egentlig lov til å spørre om planene rundt barn?!

Jeg tenkte det samme...

Egentlig så har jo ikke dette med permisjon noe å si for jobben utover at de må skaffe seg vikar den perioden du er borte. Er nav som står for det økonomiske. Og siden du allerede har jobbet der en god stund før en ny forlenget kontrakt eventuelt blir aktuelt, så er du nok uansett aktuell for den stillingen (siden du har opparbeidet deg erfaring, og har kunnet bevise at du er dyktig i jobben). Så hvis du er flink og står på, så ville jeg ikke vært redd for å gå glipp av den sjansen.

Eneste er jo at du kan ha fremstått som litt uærlig i intervjuet. Men de vet jo ikke om graviditeten var et uhell eller ikke... så de kan jo ikke "ta deg" på det heller egentlig.

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte det samme...

Egentlig så har jo ikke dette med permisjon noe å si for jobben utover at de må skaffe seg vikar den perioden du er borte. Er nav som står for det økonomiske. Og siden du allerede har jobbet der en god stund før en ny forlenget kontrakt eventuelt blir aktuelt, så er du nok uansett aktuell for den stillingen (siden du har opparbeidet deg erfaring, og har kunnet bevise at du er dyktig i jobben). Så hvis du er flink og står på, så ville jeg ikke vært redd for å gå glipp av den sjansen.

Eneste er jo at du kan ha fremstått som litt uærlig i intervjuet. Men de vet jo ikke om graviditeten var et uhell eller ikke... så de kan jo ikke "ta deg" på det heller egentlig.

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Vel, TS får håpe hun er frisk i svangerskapet for hvis ikke så vil hun ikke få noen sjanse til å bevise at hun fortjener jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at de spurte deg om planer for barn (noe de ikke har lov til) tror jeg at jeg ville informert raskt og skriftlig, der du refererer til at dette ble tatt opp på intervjuet, men at situasjonen nå har endret seg og at du er gravid med termin da og da. For å ikke gjøre det altfor formelt kan du jo lage et lite brev som du overlever når du snakker med sjefen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, TS får håpe hun er frisk i svangerskapet for hvis ikke så vil hun ikke få noen sjanse til å bevise at hun fortjener jobben.

Ja, det er sant. En litt kjip situasjon for trådstarter egentlig... er selv gravid, men har jobbet samme sted i åresvis, og er ikke redd for å be om tilrettelegging/sykemelding om jeg skulle få behov for det. Kan tenkes at trådstarter vil vegre seg for det samme i en ny jobb der hun må bevise noe, og lar være å benytte seg av rettigheter som hun har krav på (og som kan være viktig både for hun selv og barnet).

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. En litt kjip situasjon for trådstarter egentlig... er selv gravid, men har jobbet samme sted i åresvis, og er ikke redd for å be om tilrettelegging/sykemelding om jeg skulle få behov for det. Kan tenkes at trådstarter vil vegre seg for det samme i en ny jobb der hun må bevise noe, og lar være å benytte seg av rettigheter som hun har krav på (og som kan være viktig både for hun selv og barnet).

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Vel, jeg må innrømme at jeg tror at TS og arbeidsgiver fortjener hverandre her, de pga de stiller spørsmål om ting de ikke har noe med og hun fordi hun søker jobb mens hun er såpass langt på vei, det kan være at de må ha vikar før hun kan jobben sin skikkelig/hun er uegnet til jobben, og så kan de ikke si henne opp bare pga hun er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må innrømme at jeg tror at TS og arbeidsgiver fortjener hverandre her, de pga de stiller spørsmål om ting de ikke har noe med og hun fordi hun søker jobb mens hun er såpass langt på vei, det kan være at de må ha vikar før hun kan jobben sin skikkelig/hun er uegnet til jobben, og så kan de ikke si henne opp bare pga hun er gravid.

Jeg synes i grunnen ikke trådstarter har gjort noe galt. Hun må da kunne få seg en jobb og opparbeide seg rett til foreldrepenger frem til fødsel - er jo viktig det i forhold til permisjonstiden. Gravid eller ikke - hun har like stor rett til å få jobben som enhver annen, gitt at hun er tilsvarende kvalifisert. Hva er alternativet? Drive dank frem til fødsel, og deretter klare seg på minimal støtte fra staten?

Anonymous poster hash: b2c09...40a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen ikke trådstarter har gjort noe galt. Hun må da kunne få seg en jobb og opparbeide seg rett til foreldrepenger frem til fødsel - er jo viktig det i forhold til permisjonstiden. Gravid eller ikke - hun har like stor rett til å få jobben som enhver annen, gitt at hun er tilsvarende kvalifisert. Hva er alternativet? Drive dank frem til fødsel, og deretter klare seg på minimal støtte fra staten?

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Vel, hvis hun ikke holder seg frisk sånn at hun får med seg opplæringen i det minste, så kan det bli adskillig belastning på bedrift og kollegaer. Man kan hurtig få folk i mot seg, særlig hvis de er som ellers i arbeidslivet, håpløst underbemannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send en e-post etter OUL. Virker ikke helt som denne bedriften alltid holder seg innenfor lover og regler, derfor ville jeg holdt alt skriftlig.



Anonymous poster hash: 0ab0b...08b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du trenger å gi beskjed til arbeidsgiver før NAV krever at du skal gjøre det. Arbeidsgiver har ikke lov til å stille spørsmål om graviditet og familieplanlegging. Altså er dere i samme bås. Om du blir konfrontert med løgn kan du parere med at de har brutt loven da de spurte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men det er ikke særlig tillitsvekkende å gå på jobbintervju gravid og ikke si noe om det heller, pga en feilansettelse kan bli knallkostbart, særlig for små bedrifter.

Vel, det er bare hennes hemmelighet at hun visste hun var gravid på intervjutidspunktet. Hun kunne like gjerne vært uviten og da blir saken den samme. Hun har ingen krav på seg til å informere om at hun er gravid. Og særlig ikke så tidlig i svangerskapet da folk gjerne holder det hemmelig uansett. Graviditeten er en privatsak.

Vel, hvis hun ikke holder seg frisk sånn at hun får med seg opplæringen i det minste, så kan det bli adskillig belastning på bedrift og kollegaer. Man kan hurtig få folk i mot seg, særlig hvis de er som ellers i arbeidslivet, håpløst underbemannet.

Det er arbeidsgivers ansvar, ikke arbeidstaker, å tilrettelegge for god nok bemanning og for at gravide skal kunne holde i jobben lengst mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare hennes hemmelighet at hun visste hun var gravid på intervjutidspunktet. Hun kunne like gjerne vært uviten og da blir saken den samme. Hun har ingen krav på seg til å informere om at hun er gravid. Og særlig ikke så tidlig i svangerskapet da folk gjerne holder det hemmelig uansett. Graviditeten er en privatsak.

Det er arbeidsgivers ansvar, ikke arbeidstaker, å tilrettelegge for god nok bemanning og for at gravide skal kunne holde i jobben lengst mulig.

Det hjelper ikke en skit det der. TS har vært like teit som de som hyret henne og jeg spår at det kommer til å gå til helvete det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjorde det samme, bortsett fra at jeg ikke var gravid enda da jeg fikk jobben. Jeg klarte altså å bli gravid i perioden mellom tidspunktet jeg fikk jobben og når jeg startet (sommerferien).

For min del gikk det rett til helvete, og jeg mistet jobben ved første nedbemanning. Begrunnelsen var jo selvsagt ikke at jeg var gravid, men man trengte ikke være rakettforsker for å forså at de offisielle årsakene ikke var den egentlige årsaken.

Det er ikke til å komme fra at gravide blir diskriminert i arbeidslivet. Etter jeg kom tilbake til jobb etter permisjon har jeg ved flere anledninger blitt kontaktet av "headhuntere" som vil rekruttere meg til div stillinger, og som et eksperiment (og siden jeg uansett ikke er interessert i å bytte jobb nå) har jeg gitt avslag begrunnet med at vi planlegger familieforøkelse det nærmeste året og at jeg derfor ikke er interessert i ny jobb. Og INGEN av de som har kontaktet meg har vært interessert etter de har mottatt denne informasjonen.

Så mitt råd til deg TS er å tenke på deg selv, hold hemmeligheten for deg selv så lenge som mulig, og så får du bare ta støyten når katta må ut av sekken.

Det viktigste for deg nå er at du får jobbet nok inntil du skal ut i permisjon.

I verste fall må du finne deg ny jobb etter permisjonen. Det er kjipt, men ikke verdens undergang.



Anonymous poster hash: fd389...def
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ingenting på at kvinner blir diskriminert hvis de har blitt gravide før det har gått et år i en jobb. De må bevise at de kan og vil jobbe, ikke stå der og gnåle om rettighetene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme, bortsett fra at jeg ikke var gravid enda da jeg fikk jobben. Jeg klarte altså å bli gravid i perioden mellom tidspunktet jeg fikk jobben og når jeg startet (sommerferien).

For min del gikk det rett til helvete, og jeg mistet jobben ved første nedbemanning. Begrunnelsen var jo selvsagt ikke at jeg var gravid, men man trengte ikke være rakettforsker for å forså at de offisielle årsakene ikke var den egentlige årsaken.

Det er ikke til å komme fra at gravide blir diskriminert i arbeidslivet. Etter jeg kom tilbake til jobb etter permisjon har jeg ved flere anledninger blitt kontaktet av "headhuntere" som vil rekruttere meg til div stillinger, og som et eksperiment (og siden jeg uansett ikke er interessert i å bytte jobb nå) har jeg gitt avslag begrunnet med at vi planlegger familieforøkelse det nærmeste året og at jeg derfor ikke er interessert i ny jobb. Og INGEN av de som har kontaktet meg har vært interessert etter de har mottatt denne informasjonen.

Så mitt råd til deg TS er å tenke på deg selv, hold hemmeligheten for deg selv så lenge som mulig, og så får du bare ta støyten når katta må ut av sekken.

Det viktigste for deg nå er at du får jobbet nok inntil du skal ut i permisjon.

I verste fall må du finne deg ny jobb etter permisjonen. Det er kjipt, men ikke verdens undergang.

Anonymous poster hash: fd389...def

Er jo ofte de nyansatte som ryker ved nedbemmaning da... går jo på ansiennitet. Og hvorfor skulle de som kontaktet deg for jobb vise interesse etter at du allerede hadde gitt avslag av personlige årsaker som familieforøkelse?

Anonymous poster hash: b2c09...40a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ett vikariat som ikke blir påvirket av graviditeten så hadde jeg ikke sagt noe før etter oul, eller enda lenger dersom det ikke vises. Om det hadde vært fast jobb ville jeg gitt beskjed etter tidlig ul for å gi arbeidsgiver tid til å forberede seg.

Gav selv beskjed direkte etter signering, ca 16uker. Kom da fra vikariat der jeg ikke fortalte.

Anonymous poster hash: 89170...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...