Gå til innhold

Heltdekkende hijab ble for varmt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ta bussen i går, da jeg kom fram til busskuret oppdaget jeg tre somaliske kvinner som gjemte seg på baksiden. Da jeg spurte hvorfor de stod på baksiden svarte de at det ble for varmt, de måtte være i skyggen hele tiden.

Kanskje en liten fille sak, men det får meg til virkelig å tro at denne skikken med heltdekkende sort antrekk er påtvunget. De må lide pga relgiøsmannssjåvinisme.

Ganske sykt.



Anonymous poster hash: fd756...0d2
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De innbiller seg at det er eget valg, men det er helt åpenbart at de presses til det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den heten som har vært de siste dagene, har jeg mest hatt lyst til å spankulere naken. Var et mareritt å være på jobb selv med luftig bluse og shorts. Tenk deg den kvelende varmen - som tortur- og i tillegg helt svart antrukket! Spesielt for de som også må gå i niqab. Om de gjør det frivillig eller ikke er ikke min sak, men herlighet så fælt det må være i denne steken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som engasjerer dere i denne saken, dere gjør det fordi at dere bryr dere om de somaliske kvinnenes velferd?

PS: Hijab er ikke heldekkende, det er kun et plagg man har på hodet.



Anonymous poster hash: fdb80...7ad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som engasjerer dere i denne saken, dere gjør det fordi at dere bryr dere om de somaliske kvinnenes velferd?

PS: Hijab er ikke heldekkende, det er kun et plagg man har på hodet.

Anonymous poster hash: fdb80...7ad

Nå skrev jeg ikke HI men det er da fullt mulig å bry seg av flere grunner. At det på ingen måte er bra å gå med heldekkende plagg i steikende varme er et av dem, en annen er at jeg ikke kjøper at dette er "frivillig". Når mange er oppdratt til at "gode kvinner dekker seg til" så er det tvilsomt hvor frivillig dette egentlig er. Reell frivillighet når man gjør noe helt ut av egen vilje, som ikke er påvirket av sterkt press fra hverken familie eller tradisjoner.

Anonymous poster hash: 10413...a70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er ingen tvang i levemåten (islam)!» (2:256)

Er helt frivillig mao



Anonymous poster hash: 297d3...dc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere som engasjerer dere i denne saken, dere gjør det fordi at dere bryr dere om de somaliske kvinnenes velferd?

PS: Hijab er ikke heldekkende, det er kun et plagg man har på hodet.

Anonymous poster hash: fdb80...7ad

Antrekket blir noen ganger kalt "heltdekkende hijab" og andre steder Abaja, men du har nok rett, Abaja er det riktige navnet. Jeg er ikke spesielt opptatt av somaliske kvnners velferd, men jeg synes det er naturlig å ikke gå i heltdekkede sorte klær og følte med de der og da.

Anonymous poster hash: fd756...0d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er ingen tvang i levemåten (islam)!» (2:256)

Er helt frivillig mao

Anonymous poster hash: 297d3...dc5

Nå er jeg ingen ekspert på koranen, men 2:256 handler vel mer om religionsfrihet (altså valg av selve religionen) enn hvilke valg man kan ta innen religionen, slik det gjerne blir tolket av vestlige muslimer.

Legg også til at press om hijab/niqab i større grad er et kulturelt press i mange land, og i mindre grad som følge av religion.

Summa sumarum er uansett at jeg betviler at bruk av disse plaggene er spesielt frivillige. Det blir litt sånn som "husk at en god kvinne bærer niqab...men bortsett fra det kan du velge altså." Med slike premisser er det ikke reell valgfrihet inne i bildet

Anonymous poster hash: 10413...a70

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Men de kommer jo fra land hvor 30 grader er barnemat? Hva med alle damene i midtøsten som flyr rundt i heldekkende niqab eller hva det heter i 45 pluss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kommer jo fra land hvor 30 grader er barnemat? Hva med alle damene i midtøsten som flyr rundt i heldekkende niqab eller hva det heter i 45 pluss?

Når det er 45 grader går de som regel ikke ut, så sant det ikke er helt nødvendig. Årsaken til at drakten er sort er fordi det er ubehagelig å være ute, derfor viser sort at kvinnen er pliktoppfyllende og holder seg hjemme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kommer jo fra land hvor 30 grader er barnemat? Hva med alle damene i midtøsten som flyr rundt i heldekkende niqab eller hva det heter i 45 pluss?

De blir vel muligens akklimatisert etter en stund på norsk jord, sånn som bleikinger som flytter til Australia o.l.?

Anonymous poster hash: a3bfb...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 45 grader går de som regel ikke ut, så sant det ikke er helt nødvendig. Årsaken til at drakten er sort er fordi det er ubehagelig å være ute, derfor viser sort at kvinnen er pliktoppfyllende og holder seg hjemme.

Sånn bortsett fra at de ikke kan holde seg hjemme, siden somaliske kvinner vel er de som ordner både vann og brensel til heimen? Oi, var jeg rasistisk mot somaliske menn nå?

Anonymous poster hash: a3bfb...425

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innbiller seg at det er eget valg, men det er helt åpenbart at de presses til det.

Det som er intersant er at du mener at de ikke kan tenke selv. Ja det er kvinner som blir tvunget til det.

Men det er ikke alle som gjør det. Det er ikke slik at muslimske kvinner er tankeløse roboter som ikke kan tenke selv.

Anonymous poster hash: 0af7a...162

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

Jeg trodde et heldekkende plagg kaltes burka. Tar jeg feil?

Nei du tar ikke feil

Hijab dekker jo bare hode

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde et heldekkende plagg kaltes burka. Tar jeg feil?

Burka er vel det plagget med "gitter" for ansiktet. Niqab er også heldekkende, men viser øynene. Denne somaliske drakten viser hele ansiktet, men dekker alt annet.

Anonymous poster hash: a3bfb...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta bussen i går, da jeg kom fram til busskuret oppdaget jeg tre somaliske kvinner som gjemte seg på baksiden. Da jeg spurte hvorfor de stod på baksiden svarte de at det ble for varmt, de måtte være i skyggen hele tiden.

Kanskje en liten fille sak, men det får meg til virkelig å tro at denne skikken med heltdekkende sort antrekk er påtvunget. De må lide pga relgiøsmannssjåvinisme.

Ganske sykt.

Anonymous poster hash: fd756...0d2

Sa de til deg at det var de muslimske plaggene som gjorde dem varme, eller var det generelt sett den høye dagtemperaturen og solsteiken de mente?

For det virker for meg som du lager din egen tolkning av hvorfor de var varme.

Kanske de gikk i shorts og singlet under.

Svarte telt er uansett benyttet for å "kle varmen ute" i arabiske kulturer. I ørkenen bruker de hvitt.

For meg virker det som du ikke vet hva du snakker om. Spesielt fordi du kaller an abaya for "heldekkende hijab"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den heten som har vært de siste dagene, har jeg mest hatt lyst til å spankulere naken. Var et mareritt å være på jobb selv med luftig bluse og shorts. Tenk deg den kvelende varmen - som tortur- og i tillegg helt svart antrukket! Spesielt for de som også må gå i niqab. Om de gjør det frivillig eller ikke er ikke min sak, men herlighet så fælt det må være i denne steken.

En niqab er altså et stivt slør man benytter foran ansiktet. Jeg ser ikke grunnen til at dette skal være spesielt mye varmere enn en caps og et par solbriller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...