Gå til innhold

Jehovas vitner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AB over her, jeg må legge til at jeg har kun fine opplevelser fra barndommen med dem. Og har ennå flere gode venner fra JV :) Så det er ikke slik at alle er sprø og utstøter



Anonymous poster hash: b099c...a11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AB over her, jeg må legge til at jeg har kun fine opplevelser fra barndommen med dem. Og har ennå flere gode venner fra JV :) Så det er ikke slik at alle er sprø og utstøter Anonymous poster hash: b099c...a11

Støtter deg fullt ut der.

Ang utstøtte så er det nesten som et rødt kort i en fotball kamp. Du må følge reglene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over her, jeg må legge til at jeg har kun fine opplevelser fra barndommen med dem. Og har ennå flere gode venner fra JV :) Så det er ikke slik at alle er sprø og utstøter

Anonymous poster hash: b099c...a11

Har du gjort mye faenskap, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har det med saken og gjøre?

Useriøs kommentar

Hva tror du? Hvorfor skulle du ha blitt utstøtt om du har vært et fromt lam? Helt enig i at den anektdotiske kommentaren din var useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstøtt.... Hvor får du det fra?

Du har ikke helt fulgt med i denne tråden, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble støtt da jeg var 22, er 24 nå.

Av diverse grunner. Jeg har alltid vært annerledes enn resten av familien, men de har på en måte holdt ut med meg for å se om jeg vokste det fra meg I guess. Fikk et "ultimatum" da jeg var 22 og siden har vi ikke hatt kontakt.

Men det er veldig forskjellig hvordan det gjøres. Familien min hater ikke alle som ikke er Jehovas liksom, men de føler at jeg har tatt et valg, mens de som aldri har vært døpt ikke har tatt det valget ennå.. vanskelig å forklare, for det er en logikk som ikke kan sammenliknes med den "vanlige" norske kulturen.

Det er også veldig opp til hver familie, men i det miljøet som foreldrene mine vanker i så blir man sett litt ned på om du tillater hva som helst fra barna din, på en måte. Prestisje innad i gruppen har nok en del å si.

Men ellers er foreldrene mine veldig hyggelige og gode mennesker. Jeg tror at de er glad i meg, men de har bare en merkelig måte å se verden på.



Anonymous poster hash: ed85f...582
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvorfor JV går fra dør til dør så har det ingenting, ikke det spor, å gjøre med å vinne nye medlemmer. Jeg vet mange tenker at det er den logiske grunnen. Det er ikke tilfelle.

På 70-tallet ble "nyoverbeviste" kommunister sendt ut på gaten for å predike om Karl Marx og dele ut pamfletter. Fordi de som ledet kommunistbevegelsen visste at de ville møte folk som argumenterte mot dem, folk som ville plukke alle de nyvunnedes argumenter fra hverandre. Dette gjør ikke at en fersk kommunist mister sin "tro". Tvert i mot, når vedkommende kommer hjem vil vedkommende lese hardere og grave mer, for å styrke sin overbevisning.

Det samme gjelder sekter som JV. De er for øvrig ikke de eneste som gjør dette, Mormonene gjør det samme.

Anonymous poster hash: bae19...592

Jehovas vitner er ingen sekt, jeg foreslår at du leser deg opp om deres tro. Noe du tydeligvis ikke har gjort, ettersom at du kaller de en sekt.

Anonymous poster hash: ad866...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vitner er ingen sekt, jeg foreslår at du leser deg opp om deres tro. Noe du tydeligvis ikke har gjort, ettersom at du kaller de en sekt.

Hvis Jehovas vitner ikke er en sekt, hva er da en sekt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hovedsak to definisjoner på sekt-begrepet:

  1. Den første er en tradisjonell og sosiologi-faglig og formell definisjon. Den er ikke negativt ladet, og forklarer sekter som «religiøse grupper som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av avvik i lære og/eller praksis, gjerne mer konservativt enn opphavet.» Etter denne definisjonen er størrelse nesten eneste avgjørende kjennetegn.
  2. Den andre definisjonen, som brukes i dagligtale, er negativt ladet og beskriver «en lukket religiøs gruppering med sterke ledere, betydelig kontroll over medlemmenes adferd, og eventuelt sanksjoner knyttet til ønske om utmelding». Denne definisjonen følger ikke nødvendigvis den vanlige oppdelingen i kirkesamfunn eller størrelsen på samfunnet – en lokal forsamling innenfor et etablert kirkesamfunn kan være sekterisk.

Kilde - wiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg fullt ut der.

Ang utstøtte så er det nesten som et rødt kort i en fotball kamp. Du må følge reglene

Dette er et argument som ofte går igjen når noen ønsker å forsvare enkelte trossamfunns praksis med å ekskludere personer fra menigheten. Man vet hva som er konsekvensen av å bryte reglene, og det er naturlig at det finnes konsekvenser for regelbrudd.

Konsekvens og straff kan være så mangt. Ekskludering er en av mange former for konsekvens, men også den mest inhumane av alle konsekvenser. Forskning viser faktisk at denne form for konsekvens kan gi langvarige skader på mennesker.

Men hvorfor benyttes eskludering/ utstøtelse?

For det første; Ekskludering er virkningsfullt. For det andre; Du kan komme unna med det. Hvis du straffer noen fysisk eller verbalt, kan den som straffer selv bli straffet for sine handlinger. Men det er vanskelig å straffe noen for å ignorere andre.

I dag er det å bli utsatt for ekskludering langt mer alvorlig enn hva det var tidligere. Dette skyldes fravær av storfamilien og sterke nettverk som man kan falle tilbake på når man blir utsatt for ekskludering.

Det jeg synes er interessant, er inkonsekvensen i Jehovas vitners holdning til utstøtelse.

I publikasjonene deres står det klart at hvis feks ditt familiemedlem er blitt utstøtt, er det viktig å ikke ha kontakt med han FORDI dette vil få han til å lengte tilbake til menigheten igjen. Altså, det som skal være gulroten for den utstøtte til å angre og be om å bli gjenopptatt i menigheten, skal være hans ønske om å få ha kontakt med sin familie. Burde det ikke være hans eller hennes ønske om å tjene Gud og gjøre det rette? I Jvs egne publikasjoner står det iallefall at det som skal motivere deg for å bli døpt som Jv er kjærligheten til Jehova og ønsket om å tjene Gud.

Jehovas vitner tror på Harmageddon, og det er strenge kriterier for å overleve Harmageddon. En som blir gjenopptatt etter å ha vært utstøtt fordi han ønsker å ha kontakt med familien er jo åpenbart ikke medlem av "de rette" grunnene, kun de med rett hjertetilstand og sanne tilbedere av Jehova vil overleve. Så det jeg ikke forstår er hvorfor det er så viktig for Jehovas vitner å bruke familiemedlemmene til å få en tilbake til organisasjonen, når denne personen likevel ikke oppfyller kravene for å overleve Harmageddon?

Jeg anser utstøtelsesordningen som en gissesituasjon. Familien er som gissel i menigheten til du velger å komme tilbake. Hvor mange er ikke medlem i Jv bare for å kunne ha kontakt med familien, hvor mange vil ikke bryte med troen fordi dette vil føre til at de mister kontakt med barn/ søsken/ foreldre? Hvor mange medlemmer ville blitt igjen i trossamfunnet hvis policyen med nullkontakt med utstøtte medlemmer opphørte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter hva jeg vet er det ingen som blir utstøtt viss de angrer på det de har gjort.

Det er ikke dette jeg skriver om, men det er likevel ikke helt riktig. I teorien skal du kunne fortsette hvis du viser oppriktig anger, det er ikke nok å si at man angrer. I siste instans er det de eldste som bestemmer om du har angret eller ikke, de vurderer om du har angret nok eller om angeren er oppriktig. Så du kan klart bli utstøtt selv om du angrer deg for regelbruddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...