Gå til innhold

Hvilken dialekt synest du er finest?


Gjest Katee

Anbefalte innlegg

;)

Ska sei! Dette var jysla kjekt å lesa. ;)

Trodde folk med Stavangerdialekt har hørt at de har fin dialekt gjennom hele oppveksten jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde folk med Stavangerdialekt har hørt at de har fin dialekt gjennom hele oppveksten jeg.

Å, nei, ikke alltid. Noen synes visst den er grusom. Men det blir jo som smaken og baken.

Glemte å nevne den dialekten de snakker i området Lom. Selv om jeg ikke forstår alt, så liker jeg å høre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_østlandet_*

Jeg liker også Stavangerdialekten. Veldig melodiøs og fin, selv om den også gir meg litt assosiasjoner til fanatisk kristendom og Bibel-beltet.

Liker også dialektene fra østerdalen. Den er ikke like sirompa som dialektene fra Gjøvik og omegn, og er heller ikke like irriterende som trønderdialektene, men slags mellomting av disse to dialektene.

Generellt, så er det personligheten, og ikke dialekten som er avgjørende hvorvidt jeg liker personen eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likar dei aller fleste dialektar, syns generelt dialekt er fint!

Syns det er masse fine østlandsdialektar, både hedmark, østfold, vestfold og telemark har fine dialektar. Mange fine sørlandsdialektar og. Og så likar eg dei fleste trønderdialektane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cola_*

Liker:

stavanger

vennesla

kr.sand

alf prøysen-dialekt

sogn

liker ikke:

nordnorsk

bergenser (sytete dialekt!)

ålesund

østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker:

stavanger

vennesla

kr.sand

alf prøysen-dialekt

sogn

liker ikke:

nordnorsk

bergenser (sytete dialekt!)

ålesund

østfold

Snufs.. ålesunds dialekten?

Hehehe..hver sin smak ;)

Jeg like godt dialekten fra sogn og fjordene jeg, ala idol tone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del rundt i Norge og samtidig truffet en hel masse mennesker med dialekter, og dialekter er flott ! Det viser jo til det ytterste mangfoldet og vidden i det langstrakte landet vårt. Jeg må si jeg veldig svak for Hardanger dialekt spesielt, den er myk med toner i og har sine særegenheter ettersom hvilket tettsted man kommer fra. Jeg tenker spesielt på Herborg Kråkevik som en god ambassadør for denne dialekten jeg tenker på. Ellers er det mange andre som er flotte å høre på, og jeg har ingen på den negative listen. Alle dialekter er flotte også ettersom hvem som utøver den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ein tråd om dette på skråblikk og generaliseringar-forumet. :popcorn:

Stavangårsk er kanskje den styggaste dialekten eg veit. Det er beklageleg korleis denne dialekten har utvikla seg dei siste åra.

Den finaste dialekten er Hardanger + Stord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_123_*

Jeg synes den dialekten hvor menneskene som snakker den vet at det ikke er noen 't' i 'synes' er finest, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta
Jeg synes også Hardangerdialekt er finest.

Sunnhordland generelt, egentlig.

Vet ikke helt med Hardanger (kommer litt an på hvor langt inn i landet), men Sunnhordland, helt enig. Pluss på Kvinnherad så er vi der ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg faller for menn som har østlandsdialekt. For meg som kommer fra distriktet høres det bare veldig verdensvant ut.

Ellers synes jeg stavangerdialekt, sognedialekt og sykkylvsdialekt er veldig fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dei som har finast dialekt i Noreg er Nord-Gudbrandsdølane, spesielt dei som bur i Lom snakkar vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sogn og stavangers dialekt :)

Selv er jeg bergenser/stril.

Synes selv at noen bergensere snakker veldig stygt, for eksempel Kristin i paradise hotel. Men det er veldig sjeldent jeg hører noen snakke sånn som hun. Sånn "hardt og brutalt" på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dei som har finast dialekt i Noreg er Nord-Gudbrandsdølane, spesielt dei som bur i Lom snakkar vakkert!

Sånn litt off topic; er du salami, eller er du en salami som er jeger?

Jeg liker diverse dialekter sør og nord for Haugesund. Og mannfolk med nordlandsdialekt. Snerr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg flyttet til Karmøy synes jeg Karmøy / Haugesund dialektene var skikkelig stygge, men nå synes jeg det er nydelig! Noe av det fineste jeg vet er nå å høre lokale gutter snakke. :rodmer: Nyyydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo selv, og elsker stavangersk. Er generelt glad i det meste fra øst og vest, minus bergensk (sorry :sjenert: ). Ikke spesielt begeistret for nord og sør sine dialekter. Ikke sikker på helt hvor han er fra, men sånn som Per Sundnes snakker, det er ved siden av bergensk det verste jeg vet. Igjen, sorry.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...